Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
OceanAnkan

Nu är jag "idiotförklarad" igen:) Frågor om att korsa Indiska oceanen

Rekommendera Poster

2019-03-17 vid 00:40 skrev Lintott:

Du kommer nog att ha nytta av att läsa lite meteorologi o långseglarlitteratur. Du verkar hitintills bara ha läst om dem som seglar medvind över till Västindien o inte om deras hemsegling. De stora vädersystemen blåser dem tillbaka i en annan medvind som går lite längre norrut och tillbaka till Europa.

 

En viktig kunskap för att segla på världshaven är just kunskapen om de stora vädersystemen för att få en så behaglig seglats som möjligt i medvindar.

Läs gärna lite om de gamla segelfartygen som seglade mellan Europa och Asien/Australien/Sydamerika/Nordamerika. De valde alla sina rutter så att de kunde utnyttja "medvindssegling".

 

Att vara påläst i meteorologi tycker jag är viktigt. Letar efter en distanskurs men de enda kurserna jag hittat måste man läsa på skolan. Att lägga en termin på campus har jag dåligt med tid/lust med. Men skam den som ger sig, kanske det finns ngn annan längre kurs som innehåller meteorologi ihop med annat:). 

 

För även om det finns redskap som tar hänsyn till strömmar, våghöjder/frekvenser och väder för att planera en rutt, så måste man kunna läsa och tyda satellitbilder och förstå vad det är som händer och kan hända. Snabbaste rutten kan innebära att risken för oväder är högre och att det blir en tuffare/obekvämare överfart, än om man väljer en längre rutt med lägre risk. Jag personligen väljer komfort och säkerhet framför tid, men till det krävs kunskap;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev RikardE:

Vill du ha sjukt mycket solpaneler och vindgenerator kanske du skall kika på båtar <32 fot - så det finns plats för detta. En 8 metersbåt har inte så mycket däcksyta för solpaneler, blir oxå ganska våt i högre sjö. 

 

Japp, det finns även fler anledningar till en >32 (jag förstod vad du menade;) ), men även en "mindre" borde kunna ha 3 på "längs" bredvid varandra "bakom" båten på en targa (heter det så?). Men jag vet inte ännu hahaha, fortfarande gröngöling så inget är ristat i sten. En fördel med den stora ytan är att det kan även fungera som en uppsamling av regnvatten som kan användas till dusch och disk för att avlasta färskvattenapparaten?/freshwater maker (vad heter den på svenska?). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev bhemac:

Möjligen att det är svindyrt om vi pratar satellitkommunikation. Kortvågsradio (HF/SSB) är ett billigt sätt att prata och hålla kontakt.

 

En autopilot klarar inte undvika de större vågorna. Ska man hålla fart så krävs aktiv styrning.

Fundera på varför båtarna i tex Volvo Ocean Race har så stor besättning. 

 

Lite slarvigt uttryckt från min sida;). Vad jag menade var att ha tillgång till internet vart man än befinner sig, var att 2ggr om dagen ladda ner senaste prognoser och väderläge. Det är volymmässigt inga tunga filer. Innan jag nått Portugal så har jag säkert fått kläm på vilken mängd data som går åt. Har inget behov att ringa och prata med ngn. Så länge familjen, nära och kära kan se signalen från båten så är jag troligtvis vid liv:). Väl i land så går det att skicka meddelande om planerad rutt framöver, eller ja, ni vet... Har man Wi-Fi på land så behövs inge fler förklaringar här:).

 

Jo det var det jag misstänkte (ang autopilot) att den där saken som ska föra styrpinnen hit och dit, inte kan ha den styrkan som krävs. Har även sett ett rep som är kopplat mellan en el-motor (typ som en rem mellan svänghjul och generator på en bil) och ratten. Sedan har jag sett andra lösningar med hydraulik (dessa kostar väl därefter) som går i svår sjö utan problem. 

Som jag skrev i ett annat inlägg, jag är inte ute efter att komma fram snabbt och effektivt, utan hellre några dagar extra men lugnare. 

 

Hörde ett utryck som jag inte är 100 säker på vad det betyder, men det lät bra:). Översatt till svenska (från engelskan) blir det -konservativ segling. Betyder det som jag tror, säker och bekväm segling på bekostnad av tid? I så fall känner jag nu att jag är en konservativ seglare. Lite lustigt kanske att jag har hittat ett epitet på mig som bara varit på en månads seglarläger i en polsk insjö på 80-talet och seglat inte allt för många timmar i Öresund🤣.

Redigerad av OceanAnkan
Ett ord saknades

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och givetvis skrev jag fel i mitt tidigare inlägg, om att ett försäkringsbolag ställde ett krav:

 

"Var visst något som behövde bytas i den stående riggen, kanske annat också."

 

Det handlade om köpande rigg, alltså

vant mm.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrkan hos autopiloten är inget problem, ser man till att båten är väl balanserad med seglen så krävs det väldigt lite kraft. Problemet ä att autopiloten ser så förbaskat illa och inte kan välja rätt vågor.

En långkölad, ganska smal båt, gärna ketch, kan hålla sin kurs själv i flera timmar med hjälp av en bit tamp. Försök gör det med en bredrumpad modern fransyska i lite sjö.

En bra långfärdsbåt ska väl klara att dreja bi.

 

GRIB-filer kan man ta emot som email, mycket små datamängder. Fungerar även bra att ta med HF-radio. Kan vara kul att testa hemma, kolla HÄR.

Sen kan det vara värt att köpa väderdata som bearbetats av en meterolog, kostar småpengar.

Själv är jag oldschool, jag vill ha riktiga kartor. Dessa kan man få på papper med en väderfax. Dessa kan man lägga på varandra och enkelt se hur vädret utvecklas.

Ute på havet och en bit från land är vädret ganska stabtilt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-18 vid 19:02 skrev bhemac:

väderfax

 

Hahahaha 

Förlåt men kom att tänka på när jag jobbade i Östeuropa i början på 90-talet och kommunicerade med chefen via Telex när jag kom till en större stad.

2019, väderfax?😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst allt i tråden med risk för att här vara överflödig: 

 

Det finns en svensk som säljer en L 32 i Grekland. "Seglad i lugna vatten"  Den är från 1964. Albinmotor renoverad 2011.   Stående rigg är i bra skick. Peke i rostfritt med teaktrall. Maststeg och bomgalje. Genua och fock på varsin rulle av äldre typ, märke Top-Reff. Den kostar 129 000 kr.  

 

Du kanske har läst den annonsen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde gå med i Oceanseglarklubben, https://www.osk.org

Den är full av såna som du som tror att det går att segla omkring som man vill. 

De har massor av kurser och utbildningar av och för just din typ av människor och tydligen har de roligt tillsammans också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Raceboat:

Du borde gå med i Oceanseglarklubben, https://www.osk.org

Den är full av såna som du som tror att det går att segla omkring som man vill. 

De har massor av kurser och utbildningar av och för just din typ av människor och tydligen har de roligt tillsammans också. 

 

 

Hoppsan, jag ber om ursäkt om jag har förolämpat ngn eller låtit nonchalant. Det var inte min mening att göra det. Men samtidigt så borde du kunna läsa mellan raderna att jag är seriös. Men ok, har ni ingen humor här så går jag vidare o letar upp ngt annat. Eller är det kanske bara du? 

 

Verkar alltid finnas några PMS-snubbar på alla forum. Tråkigt med negativa personer, men dom lider nog mest själva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev zurdu:

Vad är PMS ?

Prova Google

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev zurdu:

Vad är PMS ?

Sånt som är vanligast, rent fysiskt sett, hos kvinnor men inte helt ovanligt hos även det **otäcka könet. Vanligast, inte vetenskapligt säkerställt, tycks det vara hos gruppen som inte lever sitt eget utan någon annans liv och därför aldrig behöver leta efter saker att reta upp sig på i andras liv, beteende mm.

 

** PS. (Enl SAOL ”Det täcka könet” betyder alltså: det vackra könet, det nätta könet, det behagliga könet eller det tacksamma könet…")

Mao måste det otäcka vara motsatsen DS.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev zurdu:

Vad är PMS ?

 

Jag ska vara försiktig och svara korrekt utan att tramsa till det;)

 

PMS är en förkortning av PreMenstruellt Syndrom. Det är något som drabbar (oftast) kvinnor. 

PMS innebär att man får humörförändringar och andra besvär dagarna före mens (1177, 2017). Det finns dock tecken på att somliga män kan lida av samma syndrom (länk saknas). Det brukar vara män som är bittra på ett eller annat sätt. Vetenskapen säger (ingen källa) att dom inte "fått ngt" på länge. 

 

Referenser

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/PMS-och-PMDS/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Verkar alltid finnas några PMS-snubbar på alla forum. Tråkigt med negativa personer, men dom lider nog mest själva...

Raceboats inlägg är synnerligen relevant. Underskatta inte andras erfarenheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Raceboats inlägg är synnerligen relevant. Underskatta inte andras erfarenheter.

 

Ok ,jag förstår.

Jag uppskattade verkligen dina inlägg på mina frågor, jag tackar ödmjukast för det. Men när man får detta...

 

3 timmar sedan skrev Raceboat:

Den är full av såna som du som tror att det går att segla omkring som man vill

 

Så vilken respekt vill du jag ska ge på en sådan kommentar? OBS retorisk fråga, så inget svar önskas.

Har aldrig underskattat andras erfarenheter. Jag suger åt mig all kunskap jag bara kan få. Tydligen så var jag bara en kille som inte hörde hemma på denna plats. 

 

Tack för din input @bhemac, jag kommer ta din infon med mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det?  Hittar du någon lämplig båt ?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av 70-talet började jag med kurser i Astronomisk navigering sen har det blivt många fler kurser med inriktning på långfärdssegling. Det har alltid varit väldigt roliga kurser med mycket diskussioner om utrustning mm. Jag har också hotat deltagarna till livet om de inte återrapporterat, vilket många också gjort. Ser man på det statistiskt så verkar jag skämt bort ett stort antal blivande långseglare. Fast de verkar nöjda ändå.

Men, det har allltid kommit upp nya saker i diskussionerna som både jag och deltagarna haft nytta av. Just detta med att diskutera med andra och argumentet för sin egen ståndpunkt ger väldigt mycket.

Tyvärr har inte folk tid med kurser och dessutom tar man bra betalt. Nu ska jag lära de tidvattenhöjder i hamnar och tidvattenstömmar plus gärna lite utländsk litteratur på två kvällar!

Men som en sa, det hade varit enklare med några kvällar till i en skolsal.

Därför tror jag idag mer på klubbar el likn där man får tillfälle att prata och diskutera.

Forum kan vara en sak men det är svårt att bedöma hur seriösa svaren är. Bättre svar får man på tex Cruisers Forum där det finns gott om folk med åratals av erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Raceboats inlägg var lite ironiskt med en lite känga till de som inte tror att man kan segla runt på oceanerna lite hur man vill. Oceanseglarklubben (Och även JordenRuntSeglarKlubben) är en väldigt seriös samling seglare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Ser man på det statistiskt så verkar jag skämt bort ett stort antal blivande långseglare.

 

Det var tråkigt som f.n för astronomisk navigering känns som en bra kunskap att ha när elektroniken skiter sig. Dessutom så låter det kul att lära sig navigera via stjärnorna.

 

14 minuter sedan skrev bhemac:

Men som en sa, det hade varit enklare med några kvällar till i en skolsal.

 

Detta är dessvärre en utdöende generation. Gör "gratis" föreläsningar på YT på engelska så du får bredare publik, och kamma hem pengarna från reklam. Blir man intresserad så får man betala lite på Patreon och få tillgång till detaljerna. 

 

Jag har fyllt 50 och drar mig för att betala för en kurs som jag inte vet hur den är och dessutom måste köra dit och ta in på hotell som troligtvis inte har några brudar  (nä, nu tramsade jag mig igen). Men så ser verkligheten ut idag. 

 

Svar från forum får man ta för vad det är. Likaså frågorna;). Jag ställer en fråga och får femton olika svar. Det är helt ok. Man får helt enkelt analysera svaren och därefter göra en egen bedömning.  

 

Nu kvällsmat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Det var tråkigt som f.n för astronomisk navigering känns som en bra kunskap att ha när elektroniken skiter sig. Dessutom så låter det kul att lära sig navigera via stjärnorna.

Jag borde instämma men, nej. Det är en utdöd sport. Sista kursen höll jag för 20 år sedan.

Kan vara kul som "värdelöst vetande".

Det finns en bra bok om man vill läsa (och antagligen något på YouTube oxå).

 

Astronavigation av Bobby Schenk.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske borde ha varit lite mer försiktig med ironin, ber om ursäkt för otydligheten. 

Det var inte min intention att skapa upprörda känslor. 

Jag blir imponerad av personer med TS driv och jag är övertygad om att du, om du företar dig resan, klarar det utmärkt. 

Det är lite poängen att det faktiskt går att segla omkring lite som man vill, globalt finns det relativt få områden som är reglerade. 

 

Inlägget om Oceanseglarklubben är ett seriöst och ärligt menat försök att hjälpa dig hitta andra med samma intresse. 

Jag är inte medlem, trots idoga värvningsförsök, men har ett flertal vänner och bekanta i klubben. 

Det är en förening som samlar många som brinner för långfärdsegling på alla nivåer, från drömmare till folk som har stor erfarenhet av oceansegling. 

Högst troligt kan du hitta någon som har gjort samma resa du tänker dig. 

Klubben anordnar, som tidigare sagts, kurser, fördrag och fester för att sprida kunskap och kontakter mellan varandra. 

Det finns säkert andra liknande sammanslutningar också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående astronomisk navigering så håller Oceanseglarklubben kurser i just detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-27 vid 16:56 skrev zurdu:

Hur går det?  Hittar du någon lämplig båt ?  

 

Tittar runt och försöker lära mig för och nackdelar. Samtidigt som jag (utan ngn egentlig anledning) gillar bredarslade honor har förstått att de smala seglar bättre. Finns en S-30 (42 fot) som jag fått upp ögonen på. Smalt f.anskap som tydligen kan få upp farten men "dunsar" i höga vågor. Är skrovet starkt så kan det kanske det går, det är objektivt. Återigen,  med väderplanering så kan man säkert undvika det värsta. Är hon inte en "tung buss" så kan man säkert ta sig bort från det värsta.

 

Så nä, har inte hittat ngt, ärligare vore nog att säga att jag vet inte riktigt vad jag letar efter ännu;). Har man 200+ att köpa båt för så blir det genast lättare (kanske). Det intressanta är att det förmodligen krävs lika mycket i renoveringar som en 30.000kr båt innan man ger sig ut i det blå. 

Har man ännu mer flis över så det går att köpa en båt som "bara" är 15 år eller så, ja då är man till råttorna om man tror att hon är färdig för avfärd;). Dom pengarna har jag absolut inte (varken inköp eller efterföljande renovering). 

 

Det brinner inte i knutarna. Scannar mest av marknaden nu samtidigt som jag ska bestämma mig för vilken typ av båt jag vill ha. 34+ fot (om hon är bred annars 40+). Ingen lättviktare, jag vill kunna kliva ombord utan att hon kränger o jag måste hålla i linor för att inte hamna i vattnet. 4+ ton verkar vara minimum. Hon ska oxå klara av att bli lastad en hel del oxå. 

 

Som jag sa tidigare i inlägget, 3 år efter inköp så är planen att ge sig iväg. Vågar inte skriva vad jag tänker, men det kommer ett bra erbjudande, om inte detta året så nästa. Då gäller det att vara förberedd på vad man söker för att hugga direkt.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-27 vid 17:55 skrev bhemac:

Jag borde instämma men, nej. Det är en utdöd sport. Sista kursen höll jag för 20 år sedan.

Kan vara kul som "värdelöst vetande".

Det finns en bra bok om man vill läsa (och antagligen något på YouTube oxå).

 

Astronavigation av Bobby Schenk.jpg

 

Vill absolut inte leda diskussionen i ngn politisk riktning, men i dagarna har en ny "kontinent" (stor landmassa med en jäkla massa folk) nått teknologin att skjuta ner satelliter. Skulle skiten nå fläkten när man är ute till havs så är grundkunskaper bra att ha.

Tack för boktipset.

 

Intressant att du föreläst i ämnet. Jag förstår att sextanten är ett viktigt instrument, men finns det andra alternativ utan den och använda sig av stjärnorna? Kompassen som guppar i sin skål ger naturligtvis en vägledning. Det jag undrar är om man kan via stjärnorna i kombination få bättre kurs?  Man driftar (om det heter så) en aning.

 

Synd att intresset inte var större. Kanske bara jag, men jag gillar "oldschool" (som back upp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-28 vid 12:44 skrev Raceboat:

Jag kanske borde ha varit lite mer försiktig med ironin, ber om ursäkt för otydligheten. 

Det var inte min intention att skapa upprörda känslor. 

Jag blir imponerad av personer med TS driv och jag är övertygad om att du, om du företar dig resan, klarar det utmärkt. 

Det är lite poängen att det faktiskt går att segla omkring lite som man vill, globalt finns det relativt få områden som är reglerade. 

 

Inlägget om Oceanseglarklubben är ett seriöst och ärligt menat försök att hjälpa dig hitta andra med samma intresse. 

Jag är inte medlem, trots idoga värvningsförsök, men har ett flertal vänner och bekanta i klubben. 

Det är en förening som samlar många som brinner för långfärdsegling på alla nivåer, från drömmare till folk som har stor erfarenhet av oceansegling. 

Högst troligt kan du hitta någon som har gjort samma resa du tänker dig. 

Klubben anordnar, som tidigare sagts, kurser, fördrag och fester för att sprida kunskap och kontakter mellan varandra. 

Det finns säkert andra liknande sammanslutningar också. 

 

 

Du vet hur det är med text. Det är lätt att missförstå. Det är jag som ska be om ursäkt. 

2019-03-27 vid 12:51 skrev Raceboat:

Den är full av såna som du som tror att det går att segla omkring som man vill

 

Det var denna meningen som triggade mig;). Detta läste jag efter att fått en del mail (igen) om hur jäkla korkad jag är som ens funderar på  det. Men jag borde förstå bättre. Gissa hur mycket skit jag fått när jag jag beslöt mig att bo i Thailand på vinterhalvåret... 15 år nu, och alla som klagade frågar hur man kan göra så för dom vill göra lika dant. Sorry grabbar, jag mins inte för det var så länge sedan hahaha

 

Åter igen, jag ber om ursäkt för att jag överreagerade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎03‎-‎27 vid 10:25 skrev Caribic410:

Mao måste det otäcka vara motsatsen DS.

:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev OceanAnkan:

skjuta ner satelliter.

Då lär de ha att göra, det finns minst 100 positionssatelliter. 

Alternativen LORAN-C och Omega är väl nedsläckta?

Men spelar det någon roll? Hamnar man i sjönöd, vem ska hitta dig?

Inte ens ambulansen hemma gör det.

En bra kompass, död räkning och framförallt radarn funkar fortfarande.

Sextant borde vara billigt idag, de är inte eftertrakdade idga. Annars får du snickra till Jakopsstav, den duger för att få en middagslatitud.

Det är fö inte stjärnorna man använder sig av, i minst 80% så är det solen.

 

Jag gillar också oldschool, åtminstone ha kunskapen. Där tycker jag kortvågen fortfarnade har en stor plats. Även då värderfaxen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev OceanAnkan:

 

Du vet hur det är med text. Det är lätt att missförstå. Det är jag som ska be om ursäkt. 

Ingen fara, det är lätt hänt. 

Jag hoppas att du får förtroende för forumet och hittar några att bolla idéer med här. 

Jag ser gärna en projekttråd när du hittar och rustar din båt. 

Jag själv gillar idén med långsegling men tycker i praktiken att det blir långtråkigt att segla till Gotland.

Så det gäller att ha insikt i sina begränsningar. 

En inspirationslänk, http://septimasailing.se 

Inte samma resa men ändå en som har kommit iväg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-29 vid 21:00 skrev bhemac:

Jag gillar också oldschool

 

Nu vet jag inte om det rör ämnet, men det finns en liten klick radioamatörer. Vet inte om du vet, men är dessa radioamatörer på frekvenser där seglare håller till? Då pratar vi inte om FM-bandet 😜, men mellanvåg, långvåg? Har i nuläget ingen koll på vad UHF eller VHF håller för frekvenser. 

Skulle det gå att hålla kontakt med en "radioamatör" i låt oss säga från Sverige? Kanske inte från Sverige just, för där finns en hel del föreskrifter på sändarens styrka. 

 

Kommradion jag köpte och installerade i Polen i början på 90-talet i lastbilen vågade jag inte använda när jag var i Sverige. Väl utomlands så hörde alla mig när jag pratade men jag kunde bara kommunicera med de som var någorlunda nära, förutom de som inte hade svenska kommradior:)

Lite OT men är det inte så att TS får avgöra  om OT är ok eller ej?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-30 vid 05:04 skrev Raceboat:

Jag ser gärna en projekttråd när du hittar och rustar din båt. 

 

Självklart! :)

 

Steg 1 är att leta upp en båt som jag kommer att gilla.

Kan avslöja att jag har en liiiiten förkärlek till Maxi 95. Kanske i minsta laget men har varit ute och seglat med henne. Gillade höjden inne, gillade bredden och gillar akterruffen. Har inte en susning på hur hon beter sig på öppet hav. Kanske är hon några skonummer för liten, vad vet jag? 

 

Men detta skede är jag i nu, lära mig vad jag vill ha. Vore astråkigt att köpa en båt som inte duger på öppna hav hahaha.Som jag ser det så är det omöjligt att sälja ngt idag. Därför är inköpet viktigt. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...