Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
OceanAnkan

Nu är jag "idiotförklarad" igen:) Frågor om att korsa Indiska oceanen

Rekommendera Poster

Detta är mitt första inlägg här på forumet och mina frågor kommer att handla om långfärdsegling.

I förhand ber jag om ursäkt för att inte kunna de rätta benämningarna;). 

 

Först en kort presentation av mig. 

Var på en månad långt seglarläger i början på 80-talet och minns absolut inget av kommandon man gav besättningen. Har dock för mig att jag kan principerna för segling. Grundläggande fysik (aerodynamik), ellära (heh, fysik det oxå), mikrobiologi (oxå viktigt ombord) med flera, är ämnen som jag alltid funnit intressanta men har aldrig vetat hur dessa kunskaper ska kunna utnyttjas förrän nu:). Har varit sporadiskt ute och "gubbaseglat" med farsan någon sommar då och då.

 

Ca 20 år sedan var den första gången (nja det har hänt tidigare oxå) jag blev tydligt idiotförklarad när jag startade ett bemanningsföretag under den tiden då det var "smutsigt" att ha ett sådant. Lyckades att få ihop ett gäng på 25 heltidsanställda inom ett år. Sålde mina andelar och blev idiotförklarad igen. När jag avslöjade för familjen (mamma och pappa) att jag inte trivdes med vintern i Sverige och ville bo i Thailand 6 månader om året var det dax igen... Nu har jag spenderat 6 månader varje vinterhalvår här (i skrivande stund) i Thailand och tröttnat på att bara slappa. Så jag frågade farsan (som har segelbåt och en del kunskap) hur svårt den kan vara att segla från Skåne till Thailand? Vad tror ni, blev jag idiotförklarad igen? hahaha. Klart jag blev, men min personlighet är att det bara motiverar mig ännu mer bara för att "jävlas":)

 

Skulle gärna vilja höra era tankar på min plan.

Planen är att kunna kasta loss om 3,5 år. Inom ett år hitta en båt 33+ fot som är allt utom "bara ut o segla". En båt för max 100.000kr där jag får lägga ca 200.000 på renovering och utrustning (troligtvis mer för att få den i det skick jag vill ha den i). Min tanke är att det finns ingen båt för 300.000 som fyller säkerhetskraven som jag eftersträvar. Jo kanske, men hur långt har all utrustning gått i sin livscykel? Troligtvis typ 80%?. Fördelen med en "billig"båt är att jag kommer att få riva ner varje detalj för inspektion och ev byta delar. Detta kommer göra att jag lär känna båten på ett helt annat vis samt att jag har bättre koll på vilket underhåll som väntar (allt behöver kanske inte göras genast). Tror det var här jag läste att man blir aldrig helt färdig. Kloka ord, men bra om man är medveten om vad som hända kan;).

 

Vilken typ av båt?

Jag gillar kurviga kvinnor, så hon måste vara bred om höfterna. Minst 3,2+m, inget smalt elände (med all respekt för er som har smala båtar, dom är vackra i sin klass). Längd, 34+ fötter (fot). Vilken typ av båt ska jag leta efter och vilka svagheter ska jag titta på? Det jag förstått är att riggningen (heter stålvajrarna så som håller masten?) ska inte vara över 10-15 år, så dessa kommer högst sannolikt behövas att bytas ut (gärna masten oxå, för jag vill ha en mast som rullar in seglet som förseglet gör). Inte sugen att hitta sprickor eller brustna vajrar (vad det nu heter, lilla vajern i den stora vajern?) nere i Portugal, Syd Afrika eller ännu värre ute på Indiska Oceanen.

 

Försäkringar

Har tittat runt lite men hittar inte svaren jag letat efter. Och ett svar från försäkringsbolagen är ofta inget värt, så jag ställer frågan till er. Vad kostar (om det ens går att försäkra en gammal båt) en försäkring på för öppet hav? Vilka krav finns det? Hörde senast att mast och rigg får inte vara mer än 10 år gammalt (rykten). Kan det stämma? Finns det åldersbestämning? Vill veta så mycket som möjligt innan jag skickar iväg ett mail till försäkringsbolagen. Man vill jul låta lite påläst;)

 

Certifikat för båten.

Kommer inte på det nu men det ska finnas ngt som kan styrka ägandet av båten. Finns det (låter kanske löjligt) miljöcertifieringar? Höga CO2 utsläpp med stor besättning hahaha (förlåt den var dålig). Det finns ngt med toaletter har jag hört men det är inte så viktigt i nuläget. Det viktiga är om man kan få alla certifikat som krävs på en gammal båt.

 

Grundläggande fråga

Kan man försäkra och få certifikat (om sådana krävs) på en gammal båt för att segla över öppet hav (Indiska Oceanen), eller måste jag köpa en ny båt? Var går gränsen?

 

Jag tror vi börjar där, det är mycket nog. Kastar ankar och inväntar kommentarer:)

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du är inte klok. Det där går inte så lägg ner och köp en husvagn och åk till campingen istället. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en långfärdsbåt som redan varit ute ett antal år.

Har i regel den utrustning du behöver.

Och inte minst... båten är provad under flera år. Dessutom har den förmodligen den utrustning kvar, som fungerat, och tagit båten hem igen.

Bara ett vindroder, kostar en bra slant.

 

Dyker upp då o ch då...

 

Båten Anna t ex, Allegro vill jag minnas.

Tappade masten mitt i Vänern... men sen gick det bra. Är såld sen flera år, men det ger dig kanske ideer om vad du ska kolla på.

 

batenanna.se

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Silverfox59:

Du är inte klok. Det där går inte så lägg ner och köp en husvagn och åk till campingen istället. 😉

 

Hahaha Har redan en förbaskad husvagn redan när jag är i Sweden o jobbar:). 

Förstår din pepp, uppskattar den;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis bytte rigg, till Selden med Rullstor och nya segel.

Båten en Contention f d tävlingsbåt.

 

Har för mig det kostade ca 250 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Köp en långfärdsbåt som redan varit ute ett antal år.

Har i regel den utrustning du behöver.

Och inte minst... båten är provad under flera år. Dessutom har den förmodligen den utrustning kvar, som fungerat, och tagit båten hem igen.

Bara ett vindroder, kostar en bra slant.

 

Dyker upp då o ch då...

 

Båten Anna t ex, Allegro vill jag minnas.

Tappade masten mitt i Vänern... men sen gick det bra. Är såld sen flera år, men det ger dig kanske ideer om vad du ska kolla på.

 

batenanna.se

 

Problemet verka vara att folk som säljer sina båtar verkar vara stolta över att den varit ute på öppna hav. Jag ser det som en nackdel med tanke på slitage. Förstå mig rätt nu, en båt som har år på nacken, seglat jorden runt och visat sig värdig betyder (för mig) inte att priset ska vara högt. Har tittat på Blocket (ge mig gärna tips på fler sidor man kan leta båtar på) där förutom "småbåtarna" (27 fot typ Maxi) som är snuskigt billiga idag så lever säljaren i en konstig dröm om att hens båt är "bara ut o segla" och "fullutrustad". Kanske jag en dag kommer att försöka sälja en "fullutrustad" båt hahaha.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

En kompis bytte rigg, till Selden med Rullstor och nya segel.

Båten en Contention f d tävlingsbåt.

 

Har för mig det kostade ca 250 000 kr.

WOW, Jag som trodde Phuket (Thailand) marina var dyr. S/V Delos bytte rig (2 master) för under 100.000kr. Med modern teknik och dagliga uppdateringar (via satellit) om väder så borde man kunna undvika de värsta oväder och ta sig dit?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Långfärdsseglare.

Ja, det mesta är väl slitet, men för en novis, lär det vara bra beprövade prylar, som är monterade... om båten kom hem efter ett eller flera varv runt jorden.

 

Gissningsvis så har det väl skett en uppdatering under färden.

 

En jag känner, Reihardt, har seglat mycket hela sitt liv. Köpte helt ny, en Comfortina. Visst, radarn har många år på nacken. Men båten och utrustningen i övrigt är alltid i mycket bra skick, för att med kort varsel ge sig ut på nästa långsegling.

 

Känns härligt att vara bekant med en sån erfaren snubbe.

Är rätt säker att den skutan nyligen passerat 100 000 Nm.

Nyttjad i alla väder.

 

.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som jag ser det ingen anledning att hamna i "dåligt" väder med den kommunikationen som finns idag. Internet via satellit som uppdaterar prognoser vart man än är på havet.

Är jag naiv? Eller tror jag på tekniken för mycket? En sextant kan vara bra att ha på båten om allt annat skulle "skita sig".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, det mesta är väl slitet, men förxen novis, lär det vara bra beprövade prylar, som är monterade... om båten kom seglathem efter ett eller flera varv runt jorden.

 

Gissningsvis så har det väl skett en uppdatering under färden.

 

En jag känner, Reihardt, har seglat mycket hela sitt liv. Har sen ny, en Comfortina. Visst, radarn har många år på nacken. Men båten och utrustningen i övrigt är alltid i mycket bra skick, för att med kort varsel ge sig ut på nästa långsegling.

Känns härligt att vara bekant med en sån erfaren snubbe.

 

.

 

 

 

Men räcker det för att få en försäkring?

Inget personligt mot Reihardt, men hur ställer sig försäkringsbolagen till detta?

Ställer mig olustigt till att ge mig ut utan försäkringar. Det kostar väl en del om skiten träffar fläkten och ett lastfartyg i närheten ändrar kurs för att rädda besättningen ombord.

Redigerad av OceanAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inga direkta krav på båten om du skall över de stora haven. Måttstocken är lång med olika typer av ytterligheter i varje ände. Yrvind i ena änden och Mårtensson i andra änden. Alla familjer däremellan och ungdommar som köper en enkel båt och drar. 

 

Som flera redan skrivit så hittar man titt som tätt färdigutrustade båtar som varit ute eller där ägaren kommit på att dom inte vill, då får man mycket på köpet. Autopilot, vindroder och annat. 

 

Uppdaterad kommunikation och navigation kan du enkelt montera på vilken båt som helst, med tanke på utvecklingen i navigation och priserna idag kan jag se det som dumsnålt att köpa en båt och använda 15 år gammal utrustning istället för att skaffa nytt. 

 

Med sattelitmottagare och bra uppdaterad utrustning OCH sunt förnuft samt förståelse för väder så bör man kunna klara sig runt oväder. 

 

 Sist men inte minst - man skall kunna hantera sin utrustning och båt. 

 

Vi har som plan att ta en timeout om några år och göra en långsegling, vi siktar på 40+ fot men mindre än 50 - då är vi 2 vuxna och 2 barn. 

 

Även om detta inte är rätt sätt att motivera dig - helt rätt! GÖRT!! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev RikardE:

Det finns egentligen inga direkta krav på båten om du skall över de stora haven.

 

Det är just detta som jag vill få koll på. Om jag hade haft ett försäkringsbolag så skulle jag ställa några minimikrav (men det är jag det hahaha).

 

6 minuter sedan skrev RikardE:

Uppdaterad kommunikation och navigation kan du enkelt montera på vilken båt som helst, med tanke på utvecklingen i navigation och priserna idag kan jag se det som dumsnålt att köpa en båt och använda 15 år gammal utrustning istället för att skaffa nytt. 

 

Helt rätt. Jag anser att navigationsutrustning är "stenålder" efter bara ett par år. Därför vill jag inte betala/köpa en båt som är "fullutrustad". Kanske man kan sälja det på andrahandsmarknaden?

Jag vill ha senaste elektroniken/tekniken. Idag kan man säkert lära en dresserad apa att segla över haven, så enkelt är det (när tekniken funkar). Så många olika program det finns som kan planera rutten baserat på vind, strömmar och tidvatten i realtid. Internet via satellit finns juh (kostar lite men billigare än att paja båten i en storm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sussa gott.

 

Nu kanske det är stabilare ute på de stora haven. Vad vet jag?

 

Minns i vart fall att för några sommrar sedan, så hade det för Vänern lovats ca 8 - 10 m/s från NV på de saiter jag brukar nypa åt mig information. Kunde inte tyda något annat på himmeln heller. Så dit jag skulle, tvärs över Dalbosjön, skulle detta bli förnämligt kryssvind, med två ben.

Efter två timmar, syntes plötsligt en mörk rand efter horisonten i sydväst. Revade seglen direkt. Och efter ca 20 minuter var det full storm! Blev av med gummibåten. En fyr i lä, mätte vinden till 25 m/s.

 

Två veckor senare hittade jag jollen, på ett skär. Svart botten och upp och nedvänd.

En vecka därefter råkade jag ut för en tromb, som inte gick att styra undan ifrån, men hann att reva. Vattet kokade och revs rakt upp. Ett väldigt knepigt ljud. Och vattenet dråsade ned igen, som ett ordentlig skyfall.

Den gången blev det skrot av jollen, som jag i finvädret hade på släp. Och fint o lugnt blev det strax. Hissade seglen fullt.

 

Visst det är bra med väderutsikter och att vara uppdaterad!

 

(Vad jag kommer ihåg så försäkrade min vän sin båt hos Loyds, i samband med seglatsen till bl a Västindien.

Var visst något som behövde bytas i den stående riggen, kanske annat också.)

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kul och fullt genomförbar ide. Budget verkar genomförbar, kanske båten blir lite dyrare men bra att du tagit till ordentligt på utrustning.

När det gäller båten så skit i fetknopparna och satsa på de lite smalare men inte på de riktigt smala.

En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö. Lutar mindre men kräver en mycket mer aktiv besättning.

Titta på vilka båtar som används/har använts för långsegling. Gärna med lite längre köl, de är mer kursstabila och kan nästan seglas utan autopilot, i alla fall bitvis. Gärna tyngre båtar, de rör sig lugnare i sjön och även om de är lite långsammare så tappar de inte lika mycket fart i vågorna. I slutändan brukar de komma fram samtidigt som de fenkölade men efter en betydligt behagligare resa. De ska inte vara för plattbottande då stampar de i sjön. Tyngre/större båtar kan ta mera last typ vatten, mat och reservdelar.

Storleken låter vettig, båtar under 32fot är till för de som är fattiga och desperata. En 34-fotare blir oftast ganska bekväm.

Att köpa en båt som varit på långfärd är jag mycket tveksam till. Jag var runt med en kille som ha en långfärdsbåt men usch vad de såg ut, rejält slitna också. Dessutom begärde de vad båten var värd för ett antal år sedan innan de stack. Väldigt krystade förklaringar till varför de sålde, om nu båten var så fantastisk.

Mer vettigt är nog en båt som rustats för en långfärd som aldrig blev av. Killen jag kände hittade en sådan i UK. (Engelska båtar brukar vara rejält byggda men väldigt skitiga. Dessutom är all utrustning från det år båten byggdes. Men det finns undantag).

Att man måste byta riggen tror jag heller inte. I UK har det varit ett försäkringsvillkor att byta var 10:e år. Jag frågade ett försäkringsbolag här vad de tyckte. Han sa varför då, de går ju nästan aldrig sönder. Ta hjälp av en duktig riggare och gå igenom istället.

Lite samma med elektroniken, jag gillar sådant och har en riklig och uppdaterad samling. Men jag ska inte ut på långsegling. Min Furuno radar från 2009 har jag funderat på att byta mot en modern 4G-radar som har betydligt fler finesser. Men varför, Furunon fungerar perfekt och har, till skillnad mot mina kamraters radar, aldrig krånglat.

 

Ett exempel på en vettig båt, visserligen i fel prisklass, Najad 343.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Najad 343 till salu men det är som sagt fel prisklass.

 

Men man borde kunna få tag i en Monsun som renoveringsobjekt för runt 150.000Kr, där har du en kvalitetsbåt till ett bra pris, men den kanske känns lite liten? (31 fot)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gaidin:

Har en Najad 343 till salu men det är som sagt fel prisklass.

 

Men man borde kunna få tag i en Monsun som renoveringsobjekt för runt 150.000Kr, där har du en kvalitetsbåt till ett bra pris, men den kanske känns lite liten? (31 fot)

Du hade väl nästan rustat färdigt för långsegling innan du "ramlade över" din nya båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gaidin:

Men man borde kunna få tag i en Monsun som renoveringsobjekt för runt 150.000Kr, där har du en kvalitetsbåt till ett bra pris, men den kanske känns lite liten? (31 fot)

Ett utmärkt val, troligen i ganska gott skick och ofta välutrustade. Detta är gediget byggda båtar av mycket hög kvalitet, byggda för att klara långa färder. Helst ska man få en med utbytt motor.

 

Jag träffade ett par som köpte en sådan. Ägaren hade utrustat den för långfärd under många år. Tror de betalade 200tkr för den men då hade den nästan allt och en fräsch motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-03-14 vid 22:18 skrev RikardE:

Uppdaterad kommunikation och navigation kan du enkelt montera på vilken båt som helst, med tanke på utvecklingen i navigation och priserna idag kan jag se det som dumsnålt att köpa en båt och använda 15 år gammal utrustning istället för att skaffa nytt. 

 

Med sattelitmottagare och bra uppdaterad utrustning OCH sunt förnuft samt förståelse för väder så bör man kunna klara sig runt oväder. 

 

 Sist men inte minst - man skall kunna hantera sin utrustning och båt. 

 

Kloka ord som följer min filosofi:)

 

[EDIT] Denna hade jag redan svarat på hahaha

Redigerad av OceanAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-14 vid 22:45 skrev Hybro:

Nu kanske det är stabilare ute på de stora haven. Vad vet jag?

 

Heh, knappast;)

Planerar att komplettera min utbildning med iaf 15HP i meteorologi (inte för det kommer mig att få ett jobb men praktisk nytta) där jag ska kunna få lite mer än grundläggande kunskaper i att planera väder, och då med hjälp av "real time" data och prognoser.

 

Jag är supernörd vad gäller teknik. Idag finns ingen anledning att inte vara uppkopplad på nätet ute till havs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-14 vid 23:44 skrev bhemac:

Låter som en kul och fullt genomförbar ide. Budget verkar genomförbar, kanske båten blir lite dyrare men bra att du tagit till ordentligt på utrustning.

När det gäller båten så skit i fetknopparna och satsa på de lite smalare men inte på de riktigt smala.

En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö. Lutar mindre men kräver en mycket mer aktiv besättning.

Titta på vilka båtar som används/har använts för långsegling. Gärna med lite längre köl, de är mer kursstabila och kan nästan seglas utan autopilot, i alla fall bitvis. Gärna tyngre båtar, de rör sig lugnare i sjön och även om de är lite långsammare så tappar de inte lika mycket fart i vågorna. I slutändan brukar de komma fram samtidigt som de fenkölade men efter en betydligt behagligare resa. De ska inte vara för plattbottande då stampar de i sjön. Tyngre/större båtar kan ta mera last typ vatten, mat och reservdelar.

Storleken låter vettig, båtar under 32fot är till för de som är fattiga och desperata. En 34-fotare blir oftast ganska bekväm.

Att köpa en båt som varit på långfärd är jag mycket tveksam till. Jag var runt med en kille som ha en långfärdsbåt men usch vad de såg ut, rejält slitna också. Dessutom begärde de vad båten var värd för ett antal år sedan innan de stack. Väldigt krystade förklaringar till varför de sålde, om nu båten var så fantastisk.

Mer vettigt är nog en båt som rustats för en långfärd som aldrig blev av. Killen jag kände hittade en sådan i UK. (Engelska båtar brukar vara rejält byggda men väldigt skitiga. Dessutom är all utrustning från det år båten byggdes. Men det finns undantag).

Att man måste byta riggen tror jag heller inte. I UK har det varit ett försäkringsvillkor att byta var 10:e år. Jag frågade ett försäkringsbolag här vad de tyckte. Han sa varför då, de går ju nästan aldrig sönder. Ta hjälp av en duktig riggare och gå igenom istället.

Lite samma med elektroniken, jag gillar sådant och har en riklig och uppdaterad samling. Men jag ska inte ut på långsegling. Min Furuno radar från 2009 har jag funderat på att byta mot en modern 4G-radar som har betydligt fler finesser. Men varför, Furunon fungerar perfekt och har, till skillnad mot mina kamraters radar, aldrig krånglat.

 

Ett exempel på en vettig båt, visserligen i fel prisklass, Najad 343.

 

Oj, här finns mycket jag vill prata om:)

 

Gillar "fetnoppar" (kanske inte de största) men jag tycker om komfort och behöver inte komma fram snabbt. Det får gärna ta några dagar/veckor (beroende på distans) innan man kommer fram. 

Hörde ett utryck som jag inte ver så mycket om, men lät passande för mig. Konservativ segling (översatt från engelska) där man undviker hårda vindar o "lullar" fram istället, där komfort går före hastighet.

 

Även om jag vill ha en 32+ fotare så måste jag erkänna att jag blev en smula förälskad i en båt jag såg på blocket. Vet inte om man får länka här men jag provar. Annars får ni ge mig en varning;). Samtidigt hoppas jag att annonsören inte läser här (för jag vill juh pruta). 

Vad tror du/ni om denna? https://www.blocket.se/ostergotland/Unik_Maxi_84_83921322.htm?ca=23_3&w=3&last=1

 

"En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö." Detta får jag plugga mer på. Men varför ska besättningen vara mer aktiv? 

 

"Att köpa en båt som varit på långfärd är jag mycket tveksam till" Jag oxå:)

Jag vet det kan låta dumt, men hey, ni veteraner läste böcker. Idag finns timvis med folk som man kan följa på Youtube. "En bild säger mer än tusen ord". Om man väljer rätt filmer (inte dom med bikinibrudar) så ger de en hel del info om deras erfarenheter till sjöss, reperationer och underhåll av båtarna. Mycket matnyttigt.

 

"Mer vettigt är nog en båt som rustats för en långfärd som aldrig blev av" Exakt! Vi är på samma bana där:)

 

"Att man måste byta riggen tror jag heller inte. I UK har det varit ett försäkringsvillkor att byta var 10:e år. Jag frågade ett försäkringsbolag här vad de tyckte. Han sa varför då, de går ju nästan aldrig sönder. Ta hjälp av en duktig riggare och gå igenom istället." Bra tanke. En båt som seglat typ Gotland runt eller "gubbaseglat" skärgården är inte en bråkdel så sliten som en som seglat jorden runt. Så ja, en riggare (eller i mitt ännu ovana seglarvokabulär, besiktningsman) får göra jobbet. Sedan måste man naturligtvis vara vaken och ständigt gå igenom båten, särskilt innan längre passager (heter det så på svenska oxå?)

 

Har sagt det innan men tål att upprepas, jag är nörd när det kommer till elektronik:)

Läste en diskusion i ngn tråd innan jag blev medlem om AIS. Jag anser det är en självklarhet, precis som halvljus på en bil dagtid. Det handlar inte om att se, det handlar om att synas. I SO Asien är detta ett krav, kunde inte föreställa mig att det var "extrautrustning" i Östersjön eller Atlanten.

Ja kanske om man lullar lite i skärgården så kan jag köpa det att det inte behövs, men inte ute på öppna hav. Jag som inte är (ännu) seglare fattar detta:)

 

Har inte kommit så långt att jag förstår när ni nämner olika fabrikat. Om jag får be, skicka en länk, för när man Googlar så där fritt, så kan man få olika träffar och inte alltid det kommer stämma överens med verkligheten.

 

Jösses, det blev en del text...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-15 vid 15:59 skrev Gaidin:

Har en Najad 343 till salu men det är som sagt fel prisklass.

 

Men man borde kunna få tag i en Monsun som renoveringsobjekt för runt 150.000Kr, där har du en kvalitetsbåt till ett bra pris, men den kanske känns lite liten? (31 fot)

 

Gissar att den är över budget för inköp;)

Jag kommer troligtvis inte köpa ngt i år (såvida jag inte hittar kärleken) för nu är jag i stadiet att lära mig vilken båt som kommer att passa mig och mina behov. Vill undvika impulsköp som jag är så förbaskat duktig på hahaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill meddela en sak till er alla underbara som kommer stå ut med mina nybörjarfrågor (ni andra oxå).

Hur passionerad jag än är, så kommer jag inte kunna vara aktiv här dagligen. Jag kan nu faktist förstå varför mina föräldrar och andra pensionärer inte har "tid över" nu när det finns så mycket tid utan jobb. Då ska man hinna med allt annat som man inte kunde göra när man jobbar hahaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du tar det sakta, speciellt om du brukar "bli förälskad". Det är nämligen i detta tillstånd 99% av alla dåliga båtaffärer sker. (Jag vet, been there done that) Ta det lugnt, nice-and-easy.

 

Några kommentarer:

  • Att AIS inte är standard beror säkert på att det är relativt nytt och att tex en radar ser betydligt mer av det som man enligt lag ska se.
  • Tekniknörderi är kul men betänk att ute på de stora oceanerna är det ont om vägguttag 😦. Det är inte bara att köra på.
  • Det lär finnas ganska många fina och billiga oceanseglare i Karibien. Många tar sig dit på en dröm och säljer sen till det pris de får. Du som bukar göra tvärtom kanske åker dit och köper en där?
  • Häng med några kompisar och segla lite. Sen ut, kanske som paying crew, en lite längre sträcka. Då får du kläm på om segling är något du är road av och inte bara en grej på din "bucket-list" för varför egentligen ha den på en bucket-list om man inte tycker det är kul? (Har personligen fö svårt förstå meningen med BL's)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra att du tar det sakta, speciellt om du brukar "bli förälskad". Det är nämligen i detta tillstånd 99% av alla dåliga båtaffärer sker. (Jag vet, been there done that) Ta det lugnt, nice-and-easy.

 

Några kommentarer:

  • Att AIS inte är standard beror säkert på att det är relativt nytt och att tex en radar ser betydligt mer av det som man enligt lag ska se.
  • Tekniknörderi är kul men betänk att ute på de stora oceanerna är det ont om vägguttag 😦. Det är inte bara att köra på.
  • Det lär finnas ganska många fina och billiga oceanseglare i Karibien. Många tar sig dit på en dröm och säljer sen till det pris de får. Du som bukar göra tvärtom kanske åker dit och köper en där?
  • Häng med några kompisar och segla lite. Sen ut, kanske som paying crew, en lite längre sträcka. Då får du kläm på om segling är något du är road av och inte bara en grej på din "bucket-list" för varför egentligen ha den på en bucket-list om man inte tycker det är kul? (Har personligen fö svårt förstå meningen med BL's)

 

Jo men brukar det inte vara så att när man ser "den perfekte" (båten, tjejen, killen) så finns det alltid en hake😁. När man nyktrat till (och förhoppningsvis inte behövt gnaga av sin arm för att fly bort) så nyanserat studera det man hittat.

 

Gillar din punktform.

AIS är (som jag förstår det) en signal (väldigt förenklat)  som skickas ut där min familj kan se vart jag är just nu, men även även fartyg. Typ marinetraffic eller flightradar24. 

Radarn är mina förlängda ögon som jag oxå vill ha

 

Allt kostar ström, ja. Det är därför jag vill ha "sjukt" många (som jag beskrev innan) solpaneler plus vindgeneratorer. Glömde förvisso den där snurran man lägger i vattnet som snurrar en generator ombord. Allt för att inte behöva starta motorn/generatorn.

 

Ska inte till Karibien. Allt för många som åker dit. Känns nästan som en charterresa hahaha. Seriöst, jag skojar inte. Kan förstå att ingen vill segla i motvind hem igen, eller kanske inte har råd att gå igenom Panamakanalen (den kostar en slant), så lättare att sälja o ta flyget hem:)

 

Det är inte på min "bucket list", har aldrig haft ngn sådan. Är bara trött på att hänga o slappa, ngt som jag ville innan. Kanske jag tröttnar på segling efter ett par år, vem vet. Jag är impulsiv (på gott och ont) därav rubriken:). 

 

Kanske lite som Göran Kropp:) Ingen trodde på honom så han höjde ribban lite.

 

"Den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Kropp Mount Everest, efter att ha cyklat dit hela vägen från Skinnarviksberget i Stockholm. När han klättrat ner igen cyklade han hem tillsammans med Renata Chlumska. Kvinnor var förbjudna att cykla i Iran och de fick inget visum i Ryssland. Paret tog då tåget från Almaty i Kazakstan till Moskva. De cyklade sedan vidare till Sankt Petersburg, fortsatte genom Finland och den 16 oktober 1996 kom de till Stockholm."

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev OceanAnkan:

 

Jo men brukar det inte vara så att när man ser "den perfekte" (båten, tjejen, killen) så finns det alltid en hake😁. När man nyktrat till (och förhoppningsvis inte behövt gnaga av sin arm för att fly bort) så nyanserat studera det man hittat.

 

Gillar din punktform.

AIS är (som jag förstår det) en signal (väldigt förenklat)  som skickas ut där min familj kan se vart jag är just nu, men även även fartyg. Typ marinetraffic eller flightradar24. 

Radarn är mina förlängda ögon som jag oxå vill ha

 

Allt kostar ström, ja. Det är därför jag vill ha "sjukt" många (som jag beskrev innan) solpaneler plus vindgeneratorer. Glömde förvisso den där snurran man lägger i vattnet som snurrar en generator ombord. Allt för att inte behöva starta motorn/generatorn.

 

Ska inte till Karibien. Allt för många som åker dit. Känns nästan som en charterresa hahaha. Seriöst, jag skojar inte. Kan förstå att ingen vill segla i motvind hem igen, eller kanske inte har råd att gå igenom Panamakanalen (den kostar en slant), så lättare att sälja o ta flyget hem:)

 

Det är inte på min "bucket list", har aldrig haft ngn sådan. Är bara trött på att hänga o slappa, ngt som jag ville innan. Kanske jag tröttnar på segling efter ett par år, vem vet. Jag är impulsiv (på gott och ont) därav rubriken:). 

 

Kanske lite som Göran Kropp:) Ingen trodde på honom så han höjde ribban lite.

 

"Den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Kropp Mount Everest, efter att ha cyklat dit hela vägen från Skinnarviksberget i Stockholm. När han klättrat ner igen cyklade han hem tillsammans med Renata Chlumska. Kvinnor var förbjudna att cykla i Iran och de fick inget visum i Ryssland. Paret tog då tåget från Almaty i Kazakstan till Moskva. De cyklade sedan vidare till Sankt Petersburg, fortsatte genom Finland och den 16 oktober 1996 kom de till Stockholm."

 

 

 

Tja, Göran Kropp trodde sig nog kunna klara det mesta. Men han omkom likafullt och då inte på ett extremt svårt klättringsställe. Sensmoralen är att man alltid skall misstro sin egen förmåga och därför satsa på försiktighet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev OceanAnkan:

- - -

Ska inte till Karibien. Allt för många som åker dit. Känns nästan som en charterresa hahaha. Seriöst, jag skojar inte. Kan förstå att ingen vill segla i motvind hem igen, eller kanske inte har råd att gå igenom Panamakanalen (den kostar en slant), så lättare att sälja o ta flyget hem:)

- - -

Du kommer nog att ha nytta av att läsa lite meteorologi o långseglarlitteratur. Du verkar hitintills bara ha läst om dem som seglar medvind över till Västindien o inte om deras hemsegling. De stora vädersystemen blåser dem tillbaka i en annan medvind som går lite längre norrut och tillbaka till Europa.

 

En viktig kunskap för att segla på världshaven är just kunskapen om de stora vädersystemen för att få en så behaglig seglats som möjligt i medvindar.

Läs gärna lite om de gamla segelfartygen som seglade mellan Europa och Asien/Australien/Sydamerika/Nordamerika. De valde alla sina rutter så att de kunde utnyttja "medvindssegling".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha sjukt mycket solpaneler och vindgenerator kanske du skall kika på båtar <32 fot - så det finns plats för detta. En 8 metersbåt har inte så mycket däcksyta för solpaneler, blir oxå ganska våt i högre sjö. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev RikardE:

Vill du ha sjukt mycket solpaneler och vindgenerator kanske du skall kika på båtar <32 fot - så det finns plats för detta. En 8 metersbåt har inte så mycket däcksyta för solpaneler, blir oxå ganska våt i högre sjö. 

Du menar väl tvärtom? Att han ska söka båtar som är minst 32 eller mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-16 vid 14:38 skrev OceanAnkan:

Jag är supernörd vad gäller teknik. Idag finns ingen anledning att inte vara uppkopplad på nätet ute till havs.

Möjligen att det är svindyrt om vi pratar satellitkommunikation. Kortvågsradio (HF/SSB) är ett billigt sätt att prata och hålla kontakt.

 

2019-03-16 vid 15:22 skrev OceanAnkan:

En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö." Detta får jag plugga mer på. Men varför ska besättningen vara mer aktiv? 

En autopilot klarar inte undvika de större vågorna. Ska man hålla fart så krävs aktiv styrning.

Fundera på varför båtarna i tex Volvo Ocean Race har så stor besättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...