Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cartwright

Cresent 525. Byta till 4-takt?

Rekommendera Poster

Jag har en Cresent 525     -72 med intregrerad utombordsmotor så där är ju inte möjlighet att hänga på vad som helst i storlek vad det gäller motorstorlek. just nu sitter där en tvåtakts 30 hk yamaha på, men jag vill av flera orsaker ha en 4taktare gärna 10-20 hk större. Finns det någon som har erfarenhet av  om detta är möjligt med tanke på utrymme?  Jag har sett någon  Cresent 525 som har byggt om aktern ,men jag hoppas att ska gå utan av de behöver bli så drastiskt. 

Någon som har nåt tips ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

525 fanns i en snikversion som hette 520. Den hade motorn hängande på akterspegeln. Vi hade en sådan i familjen från 1972-2002, från 1976 med en Yamaha 55, vilket funkade mycket bra ävem i planande fart om än inte idealiskt då botten var ganska platt bak och hade köl till en bit innan akterspegeln. Jag tror det är för mycket jobb att bygga om en 525:a och utan hel botten bak blir nog bärigheten för liten för några högre farter, speciellt med en tung motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer exakt hette snikversionen Monark 520 HT medan din mycket riktigt heter Crescent 525 troligen även den med tillägget HT. Om du Googlar Monark 520 HT så ser du hur den ser ut. Jag har sett den med upp till 70 hk 2T. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har denna modellen, jag bytte till 4takt för ett par år sen, det enda jag hittade som gick att pressa in var Suzuki 20 hästare, fick såga lite i glasfibern ändå, finns kanske nån mer modell som kan hålla måttet, men jag lyckades inte hitta nån..

lite för klen motor, men jag har inte bråttom😀..en jäkla skillnad på förbrukning iaf.

Båten är bara godkänd för 25 hästar har har jag för mig, så kallad halvplanande skrov.

skriv gärna om du hittar nån annan lösning...

// Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

525 fanns i en snikversion som hette 520. Den hade motorn hängande på akterspegeln.

:D Var ska man annars ha utombordaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badrumsspegeln? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Baxlaget:

:D Var ska man annars ha utombordaren?

Fundera lite på vad "integrerad utombordsmotor" betyder så kanske du förstår vad tråden handlar om.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Rascal:

integrerad utombordsmotor

Den är alltså monterad på båten. Bra att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Den är alltså monterad på båten. Bra att veta.

Försök igen!   Inte "på" utan i båten. Infälld i en invändig motorbrunn, därav bekymmer med att få rum med en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska tråkigt att oseriösa människor måste lägga in helt orelevanta inlägg😡...

men tyvärr är det väl så i vår värld nuförtiden ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då sitter ju utombordaren monterad på akterspegen. Precis som jag har sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...