Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
estdoj

Hur funkar en 70-tals vinsch?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 19f segelbåt från 70-talet (Minette) där vinscharna snurrade fritt (inget klick-stop). Jag har nu tagit isär dessa och sett att det fanns fjädrar som var helt slut/såg ut som virad ståltråd (se bild 1 & 2). 

Efter rengöring och inköp av fjädetståltråd har jag nu gjort nya fjädrar - men jag fattar inte hur det ska fungera. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln, alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort? Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

Mvh Eva

D73B7E18-DA04-4FFE-ABBD-341E2E438267.jpeg

405FB7C6-69BD-4438-A160-38EDC9C26E5B.jpeg

26F04E2B-7041-467E-B593-3B7E7AC1D738.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det kan ju inte vara fjädrarna som ska gå i yttre kuggkransen och spärra.

 

Fjädrarna ska tvinga de tre spärrarna utåt. Alltså ena änden mot centrumtappen och den andra i spåret på respektive spärr.

 

De två spärrarns i övre bilder låser så winchen bara går åt ett håll.

Spärren i handaget gör att du kan mata tampen stegvis med större elker mindre fram och återgående rörelse på handtaget eller kontinuerligt. 

 

Genom att bl a vända spärrarna upp och ned, så kan du få låsning endera motsols eller medsols.

 

Samtluga spärrar, ska s a s peka åt samma håll, om det ginge att se rakt genom metallen, uppifrån och ned.

 

Inte alls avancerat. Ungefär som att bygga lego.

 

Med underdelen menas den kuggade delen. Som monterat på båten då utgör övre delen  / winchtrumman.

 

 

 

rps20190314_083237.jpg

Redigerad av Hybro
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev estdoj:

Hej

Jag har en 19f segelbåt från 70-talet (Minette) där vinscharna snurrade fritt (inget klick-stop). Jag har nu tagit isär dessa och sett att det fanns fjädrar som var helt slut/såg ut som virad ståltråd (se bild 1 & 2). 

Efter rengöring och inköp av fjädetståltråd har jag nu gjort nya fjädrar - men jag fattar inte hur det ska fungera. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln, alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort? Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

Mvh Eva

D73B7E18-DA04-4FFE-ABBD-341E2E438267.jpeg

405FB7C6-69BD-4438-A160-38EDC9C26E5B.jpeg

26F04E2B-7041-467E-B593-3B7E7AC1D738.jpeg

HAr ifs aldrig pillat isär en vinch men fjädrarna bör väl vara till för att pressa ut dom där spärrklackarna.

Det är svårt att se hur det ska sitta ihop bara efter bilderna men ett sätt är ju om du fortsätter att vrida den långa hitersta änden av fjädern, på understa bilden, ca 45 min, så att båda fjäderändarna pekar vänster i bild och kommer att stödja emot axeln och den andra änden, som syns i axelhålet utfjädra klacken. Kanhända du måste göra den lite längre.

Bara en tanke. VEt inte annars vad den ska få sin motfjädrande kraft ifrån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild nr två uppifrån. Vänd handtaget upp och ned, så att alla tre stoppklackarna hamnar i samma höjd.

Alla tre klackarna ska vända åt samma håll.

Möjligt att den som sitter i handtaget skiljer sig i utförande från de övriga två.

 

En av tapparna till de två klackarna på den fasta delen är lite längre och ska gå i det avlånga korvformade spåret på handtaget.

 

Sätt ihop detta utan att lyfta på trumman med kuggarna och ta en bild.

Lägg in bilden, så får vi se om vi kan gå vidare.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aaaah nu ser jag att det bara är två spärrklackar och två fjädrar! Principen är den samma.

 

Medsols rotation. 

 

Vänd fjädrar och klackar för motsols rotation.

 

 

rps20190314_091816.jpg

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Ja, det kan ju inte vara fjädrarna som ska gå i yttre kuggkransen och spärra.

 

Fjädrarna ska tvinga de tre spärrarna utåt. Alltså ena änden mot centrumtappen och den andra i spåret på respektive spärr.

 

De två spärrarns i övre bilder låser så winchen bara går åt ett håll.

Spärren i handaget gör att du kan mata tampen stegvis med större elker mindre fram och återgående rörelse på handtaget eller kontinuerligt. 

 

Genom att bl a vända spärrarna upp och ned, så kan du få låsning endera motsols eller medsols.

 

Samtluga spärrar, ska s a s peka åt samma håll, om det ginge att se rakt genom metallen, uppifrån och ned.

 

Inte alls avancerat. Ungefär som att bygga lego.

 

Med underdelen menas den kuggade delen. Som monterat på båten då utgör övre delen  / winchtrumman.

 

 

 

rps20190314_083237.jpg

Ahaaa. såg inte dethär innan jag skrev men, ja precis så borde det vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Caribic410:

Ahaaa. såg inte dethär innan jag skrev men, ja precis så borde det vara.

 

 

6 minuter sedan skrev Caribic410:

Ahaaa. såg inte dethär innan jag skrev men, ja precis så borde det vara.

 

 

 

Aaaa en spärr i handtaget. När den funkar och du drar i handtaget, som bara verkar gå att dra ett drygt halv-varv, så tar den i kuggen och drar med sig trumman. när du släpper och har tryck på skotet vill trumman såklart vrida sig tillbaka. det andra klacken som inte sitter i handtaget är till för att trumman inte ska kunna rotera tillbaka medans du kan dra tillbaka handtaget och handtagets klack fjädrar över kuggarna. Båda fjädrarna ska sättas så som "hydro" ritat.

På dina bilder ser det ut som den delen av fjädern som ska skjuta ut klackarna har rappat igenom och hamnat på utsidan istället för sidan emot axeltappen.

Aa simpel konstruktion.

 

Förmodar att modernare vichar måste ha nån slags planetväxel som går i när man vevar åt andra hållet men "klick"- klackar måste ju finnas även i dom.

HAr funderat på att ta isär och kolla hur dom funkar men har inte blivit av.. mina börjar gå lite trögt så dom bör kanske göras rent och smörjas. Misstänker det finns nån slags rullande lager i dom .... den här tråden kanske ger lite inspiration..

 

😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev estdoj:

Hej

Jag har en 19f segelbåt från 70-talet (Minette) där vinscharna snurrade fritt (inget klick-stop). Jag har nu tagit isär dessa och sett att det fanns fjädrar som var helt slut/såg ut som virad ståltråd (se bild 1 & 2). 

Efter rengöring och inköp av fjädetståltråd har jag nu gjort nya fjädrar - men jag fattar inte hur det ska fungera. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln, alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort? Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

Mvh Eva

D73B7E18-DA04-4FFE-ABBD-341E2E438267.jpeg

405FB7C6-69BD-4438-A160-38EDC9C26E5B.jpeg

26F04E2B-7041-467E-B593-3B7E7AC1D738.jpeg

Ursprungsfrågor:
 1. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln,

 

Svar: Centrumaxeln

 

 

2. alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort?

 

Svar: Om du tänker dej bild 3. (handtaget) Den långa änden ska vridas moturs så att den korta änden spänner klacken utåt och att den långa änden kommer förbi axeln, som ska göra så den inte kan rotera tillbaka. (vill du ha trumrotation åt andra hållet så gör du tvärtom, fast jag har för mej "i alla fall mina" alla vinchar har standardrotation medurs, som i ditt fall)

 

3. Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

 

Svar: jes precis så, handtagsklacken ska dra trumman, den "fasta" ska hålla så trumman ej kan rotera tillbaka.

Redigerad av Caribic410
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blir ordning😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Ursprungsfrågor:
 1. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln,

 

Svar: Centrumaxeln

 

 

2. alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort?

 

Svar: Om du tänker dej bild 3. (handtaget) Den långa änden ska vridas moturs så att den korta änden spänner klacken utåt och att den långa änden kommer förbi axeln, som ska göra så den inte kan rotera tillbaka. (vill du ha trumrotation åt andra hållet så gör du tvärtom, fast jag har för mej "i alla fall mina" alla vinchar har standardrotation medurs, som i ditt fall)

 

3. Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

 

Svar: jes precis så, handtagsklacken ska dra trumman, den "fasta" ska hålla så trumman ej kan rotera tillbaka.

Det låter vettigt - om jag fattat det rätt behöver jag bocka en ny fjäder med en längre ”utstickande” tråd för att kunna spänna den motsols mot centrumaxeln? Och den andra änden vilar väl bara i vippdelen och därigenom håller den emot och behöver då inte alls sticka ut?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev estdoj:

Det låter vettigt - om jag fattat det rätt behöver jag bocka en ny fjäder med en längre ”utstickande” tråd för att kunna spänna den motsols mot centrumaxeln? Och den andra änden vilar väl bara i vippdelen och därigenom håller den emot och behöver då inte alls sticka ut?!

Precis. Den raka biten på fjädern är bara till för att hålla ut spärrklacken.

Vet ju inte hur "vippdelen" ser ut på insidan, kan tänka mej det är ett spår där fjäder "benet" ska ligga.

Dethär är ju som sagt första gången jag ser insidan av vinch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-13 vid 19:45 skrev estdoj:

Hej

Jag har en 19f segelbåt från 70-talet (Minette) där vinscharna snurrade fritt (inget klick-stop). Jag har nu tagit isär dessa och sett att det fanns fjädrar som var helt slut/såg ut som virad ståltråd (se bild 1 & 2). 

Efter rengöring och inköp av fjädetståltråd har jag nu gjort nya fjädrar - men jag fattar inte hur det ska fungera. Mot vad ska fjädernänden spännas (bild 3) - mot den yttre kuggkransen eller mot centrumaxeln, alltså vilken ”utstickande tråd” ska bort? Ska vippdelarna ens sitta så som de sitter på bild 2 eller satt de fel när jag demonterade vinschen? 

Mvh Eva

D73B7E18-DA04-4FFE-ABBD-341E2E438267.jpeg

405FB7C6-69BD-4438-A160-38EDC9C26E5B.jpeg

26F04E2B-7041-467E-B593-3B7E7AC1D738.jpeg

Ser ju nu att det är fräst så fjädern ligger centrerad i klacken.

Ps Det ser ut som att klackarna ska vändas 180grader så  90gradershörnet blir ytterst och greppar i kuggen det ser ut som kuggen och den spetsigare vinkeln på klackarna är ca90 grader medans den klacken som är utåt på bilderna har mycket större vinkel och inte går ner i kuggen. Bara testa passformen. Kanske ser fel på bilderna. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...