Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Finnwoodman

Oljud från växel/gas-reglaget

Rekommendera Poster

Har problem med ett oljud som kommer från växel/gas-reglaget på min Suzuki 150 hk 4T från -09. Ljudet konsekvent vid färd och låter ungefär som när du ”drar en stålvisp över en diskbänk”. 

Jag tolkar ljudet som att det skapas i motorn av någon vibration/rörelse och sedan via kablarna förs til reglaget. 

Någon som har en ide hur åtgärda detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knepig fråga att besvara, men som i alla forumtrådar behöver någon ge nåt sorts svar - för att det alls skall kunna bli en "diskussionstråd". Vågar mig härmed på att vara denna första tveksamma svarande. 😇

Du ger en bra beskrivning av din motormodell, alltså som sagt Suzuki 150 4T från 2009.
    Reservdelssajten boats.net har tre modeller som uppfyller det kriteriet (i USA), väljer smått slumpmässigt att länka "DF 150TLK9 Beginning VIN# 15001F-980001". (I den länken så ser du många alternativa och bekvämt klickbara "reservdelsskiss-rubriker", själv har jag här klickat på rubriken OPT:REMOTE CONTROL.)


Detta med motorers fjärrstyrreglage har av tradition aldrig införlivats i motorfabrikanters ansvar, de nöjer sig normalt med att specificera själva motorns `närstyrreglage´ och överlåter alltså detta med fjärrstyrning åt andra firmor. (OPT ilänken ovan betyder `option´, alltså föga överraskande  `köptillval´.)


Så...
För att kunna klura vidare på problemet "stålvisp-ljud" i gasreglaget vore nog en precisering bra!? Gärna en video- eller ljudinspelning, en sådan kan nog i såna här fall säga mer än tusen ord?


Eller om detta önskemål är ogörligt så presentera gärna mer textinfo, besvara gärna dessa två frågor...
1.Vad menar du mer exakt med ordvalet "konsekvent", gissar oavbrutet oljud då motorn jobbar? (Naturlig följdfråga; låter oljudet annorlunda beroende på motorvarvtal?)
2.Vad menar du med din tolkning "skapas i motorn av någon vibration/rörelse och sedan via kablarna förs till reglaget" (Naturlig följdfråga; gissar att oljudet hörs mest i fjärrgasreglaget, men hörs nåt oljud från själva utbordarn om du kliver akteröver och lyssnar??)  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, en video med ljudet måste tyvärr tills båten ligger i sjön. 

1. Ljudet finns inte på tomgång, inte heller på lågfart om jag minns rätt utan uppkommer vid fart. 

2. Ljudet hörs inte vid motorn utan låter från reglaget. Misstänker att det uppstår där vajrarna sitter i reglaget eller transporteras dit via vajrarna. Om jag minns rätt kan man också känna en lätt vibration på reglaget, vibrationen korrelerar med oljudet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft liknande problem på diesel motorer, det hjälper att sätta en vibrationsdämpare mellan fästet för vajer och motor, finns både med bult och invändig gängs, något liknande denna länk 

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag har haft liknande problem på diesel motorer, det hjälper att sätta en vibrationsdämpare mellan fästet för vajer och motor, finns både med bult och invändig gängs, något liknande denna länk 

 

Hälsningar Ove

Tack Ove, menar du i motorkåpan, en bussning mellan vajerfästet/beslaget och motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Är väl inte bara så dumt att wirehöljets låsning vid motorn lossnat eller inte sitter ordentligt fast?

 

Detta innebär då troligen att wire och hölje kommer att röra sig olika mycket vid vibrationer hos motorn, då motorn rör sig i gummiupphängningarna men höljet blir s a s fäst mot skrovet eller reglaget.

 

I andra änden kommer alltså wiren att röra sig i förhållande till höljet  - gasreglaget (inte bara gasspaken) och rycka i det ena eller andra, vilket ger ljud.

 

Sitter både wire och hölje ordentligt fästa i motorn, så uppstår inte detta. För då kommer de att röra sig lika mycket. 

Kan tro att bäst blir det om kablaget ligger i en båge flera, mellan motor och gasreglage. Helt rakt, så kommer motorns vibrationer att överföras till reglaget.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Även jag hade detta i min förra båt.

Det var en Nimbus med dieselinombordare, ett högfrekvent och samtidigt susande ljud.

Någon vibration som uppstod i motor och/eller backslag, fortplantade sig genom gas- och växelkablarna, samt förstärktes i den resonanslådan som blev inuti det hålrum som bildade sidan vid förarplatsen.

Jag bytte främst av annan anledning till lågfriktionskablar, med teflonrör, det blev bättre då men inte helt tyst. Vid något tillfälle då jag hade fått en vänstergängad propeller istället för en högergängad  körde jag båten med reglaget löst hängande i kablarna, upptäckte då att det var tyst, Skar sedermera till en bit av ett tjockare liggunderlag som placerades mellan reglaget och skottet, blev väldigt bra, bara det att då kom reglagearmen i konflikt med ratten vid 3/4 pådrag framåt, och det blev inte bra att flytta reglagearmen på sin axel...

 

Så det är då lätt att gissa att du får med dig en vibration i kablarna som får resonans någonstans.

Så bra om du kan isolera bort dessa vibrationer på något sätt, endast fantasin sätter gränser.

 

I en styrpulpetbåt med helt mekanisk rattstyrning kom samma oväsen fram vid ratten, men det gjorde inget där, då det var så mycket oväsen i den båten ändå...

 

Du själv har satt fingern på problemet, Ove-T har en typ av lösning, jag har en annan typ.

Kanske en "bolden tube" alltså en stor flexibel sväng på kablarna i motorrummet kan hjälpa, kanske kan det hjälpa att hänga upp reglagekablarna så att de inte kommer i kontakt med båtens insida eller någonting annat, kanske kan man montera reglaget så att det har en mjukare infästning mot innerlinern, och kanske kan teflonkablar hjälpa litet. Kanske en kombination av olika åtgärder, kanske man kan tänka sig hur ett akustiskt stränginstrument, typ gitarr eller fiol är konstruerat och göra tvärtom...?

 

Något som definitivt hjälper är ett sådant där proportionellt elektriskt servosystem, där det är en linjär elmotor som sköter gas och växel, men då får man andra problem med ett onödigt lättmanövrerat reglage, och ett större hål på bankkontot. Jag har en sådan finess i nuvarande båten, och det tog minst en säsong att vänja sig. Det är också omkring 1,5 sekunds fördröjning i sådana reglersystem också...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetus har i sitt sortiment ett antivibrationsfäste för reglagewirar, har själv tänkt prova det.

Om detta fäste passar på en utombordsmotor vet jag inte, bild finns i Vetus katalogen.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Finnwoodman:

Tack Ove, menar du i motorkåpan, en bussning mellan vajerfästet/beslaget och motorn?

Hej

Ja! Jag satte dämparen mellan motorn och vajern.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag konfabulerade litet om ett elektroniskt eller elektromekaniskt reglage, i ditt fall en onödig lösning, men av en slump fann jag ett professionellt sådant, eller kanske fyra stycken på Tradera, "ett objekt för den händige" en del elteknisk och reglerteknisk kunskap kanske kan behövas, men ett väldigt lågt utropspris, idag endast en krona!

Så var det dessutom för 24 volt... tror jag... men tipset lämnas vidare kanske finns det någon som vill ha ett projekt att experimentera med.

Elreglage på Tradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev neptun:

Vetus har i sitt sortiment ett antivibrationsfäste för reglagewirar, har själv tänkt prova det.

Om detta fäste passar på en utombordsmotor vet jag inte, bild finns i Vetus katalogen.

Hälsningar Magnus.

Hittar inte fästet på Vetus, har du ett artikelnummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på Vetus Center och katalog, på sidan 47 finns reglagewirar och fästen, kan inte se något artikel nummer.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontan tanke. Kolla wire infästningen både vid motorn och reglaget så det sitter som de ska. Ev fetta in och smörj. Kolla om vredet för reglagets tröghet inte är utskruvat så mycket att det tillåter oljud. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev M__G:

Spontan tanke. Kolla wire infästningen både vid motorn och reglaget så det sitter som de ska. Ev fetta in och smörj. Kolla om vredet för reglagets tröghet inte är utskruvat så mycket att det tillåter oljud. 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...