Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Kenneth_S

Hyra instrument för tändningsställning...

Rekommendera Poster

Jag har rivit ut bränslepumpen (diesel) i båten, och fått den renoverad. Nu ska den sättas dit, och efter det ska tändningen ställas. 

 

Någon här som vet vart man i Göteborgstrakterna kan hyra ett instrument för att ställa tändningen?

 

Motorn är en VP TMD 40b, av 1985 års modell. 136 hk, uppgraderad turbo till 165 hk.

 

Ser fram mot svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

på aqad motorns pump så finns det en lucka på pumpen där man kan se en markering som visar när pumpen är i läge för att justera insprutningen mot svänghjulet. Vet ej om det är likadant på     tmd´s insprutningspumpar.

Bilden på pumpen är tagen med hjälp av en spegel i båten.

 

pump 013 - kopia.jpg

motorI.jpg

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev henriknil:

Hej.

på aqad motorns pump så finns det en lucka på pumpen där man kan se en markering som visar när pumpen är i läge för att justera insprutningen mot svänghjulet. Vet ej om det är likadant på     tmd´s insprutningspumpar.

Bilden på pumpen är tagen med hjälp av en spegel i båten.

 

pump 013 - kopia.jpg

motorI.jpg

 

Njaaeeeeaaaaaeeee... Jag vet egentligen inte vad jag menar mer än att vi har tagit dän ventilkåpan, säkerställt att sista ventilen är i övre dödläge och att det glappar i ventilarmarna, innan vi tog dän pumpen. Nu när pumpen ska dit igen så ska tändningen ställas (enligt handboken...) med klocka och instrument samt att en axel ska peka mot 30°-markering på ett svänghjul.

 

Denna klocka och instrument för tändningsinställning är jag ute efter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Översättning från annat språk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Hybro:

Översättning från annat språk?

 

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Översättning från annat språk?

 

Manualen visar på att man ska montera en ”klocka” och vrida motorn för att sedan läsa av så inställningarna blir rätt... Mer än så vet jag egentligen inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men står det verkligen "tändningen" ?  Borde vara timeingen. Har du rätt manual ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte det är en mätklocka, med vilken man läser av t ex högsta punkten på en nock på svänghjulet, för att få exakta läget?

 

Alltså det läge pumpen ska nå ett visst tryck för att en rent mekanisk insprutare ska öppna. T ex 160 Bar.

 

Timing.

 

Måste ju bli rätt. Annars spruts bränsle in vid fel tidpunkt.

 

Lönar sig nog att vända sig till någon som gjort detta tidigare.

 

Hör väl samman med kamtider o s v.

Läg bli onödigt dyrt om det blir fel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Du tror inte det är en mätklocka, med vilken man läser av t ex högsta punkten på en nock på svänghjulet, för att få exakta läget?

 

Alltså det läge pumpen ska nå ett visst tryck för att en rent mekanisk insprutare ska öppna. T ex 160 Bar.

 

Timing.

 

Måste ju bli rätt. Annars spruts bränsle in vid fel tidpunkt.

 

Lönar sig nog att vända sig till någon som gjort detta tidigare.

 

Hör väl samman med kamtider o s v.

Läg bli onödigt dyrt om det blir fel.

 

 

 

Jo, det är exakt vad jag är ute efter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

jag har verkstadsboken på svenska, lite lättare, i allafall för mig

 

jag skickar en sida för hela boken är på 2,2 mb, så den gick inte att bifoga

timing aqad.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev henriknil:

hej

jag har verkstadsboken på svenska, lite lättare, i allafall för mig

 

jag skickar en sida för hela boken är på 2,2 mb, så den gick inte att bifoga

timing aqad.pdf 300 kB · 8 downloads

 

Kanon, tackar 👍

 

Har du möjligtvis nån länk för nedladdning av boken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den på min DropBox: HÄR

Om linken inte funkar, säg till. Har problem då DropBoxen ändrar sig snabbare än jag hinner med...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror att volvos egen indikatorklocka benämns "specialverktyg 884151" enligt bilden nedan.
    Det specialverktyget verkar enligt bilden ha ett passande fäste (884612) för ändamålet, men visst går det väl att innovativt rigga vilken standardklocka* som helst. Verkar trångt dock, du har fotat via spegel?

*) För tillfälliga läsare: En sådan "klocka" visar alltså inte tid utan avstånd med mycket hög precision. En ändring av dess indikatorarms läge på bara nån bråkdels millimeter flyttar den roterande visaren rejält. Visaren kan efter stadig montering nollställas för att sedan visa önskade  avvikelser på ett korrekt sätt.


Bildkälla: boatinfo.no

verktyg.884151.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Specialverktyget 884612, är ersatt av 885199, och kan beställas på Marineparts Europe, och kostar 576:- ink moms. Till det kan man använda vilken indikatorklocka som helst, bara man kan skruva bort spetsen och ersätta den med den längre som ingår i verktyget. Volvo Pentas indikatorklocka är lite mindre, för att lättare få plats, men det går med en vanlig. Biltema har en med stativ för 299:-. Jag har en själv, och den funkar bra. Det finns även en längre variant av verktyget, som tillåter att man kollar förinsprutningsvinkeln med spridarrören monterade. Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B. Glöm allt om att skruva bort lucka på pumpen, och nockar på svänghjulet. Gör som det står i boken.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nock på svänghjulet var bara ett exempel på att något skulle indikeras med en indikatorklocka.

 

Detta till skillnad mot vad TS ursprungligen var inne på: "instrument för att ställa tändningen".

 

TS skrev i första inlägget att motorn en VP TMD 40B nu har uppdaterad turbo och ska ge 165 hk.

Från början 136 hk.

Då gäller väl kanske en annan motorbeteckning och verktyg?

 

Inte: "Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B." ?

 

Möjligt jag har fel, för jag har inte hållit på med marinmotorer, förutom YSB.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev LonelyBird:

Jag har den på min DropBox: HÄR

Om linken inte funkar, säg till. Har problem då DropBoxen ändrar sig snabbare än jag hinner med...

 

Kom inte in där, bara på min egen dropbox. Men tack i alla fall 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Rollen:

Specialverktyget 884612, är ersatt av 885199, och kan beställas på Marineparts Europe, och kostar 576:- ink moms. Till det kan man använda vilken indikatorklocka som helst, bara man kan skruva bort spetsen och ersätta den med den längre som ingår i verktyget. Volvo Pentas indikatorklocka är lite mindre, för att lättare få plats, men det går med en vanlig. Biltema har en med stativ för 299:-. Jag har en själv, och den funkar bra. Det finns även en längre variant av verktyget, som tillåter att man kollar förinsprutningsvinkeln med spridarrören monterade. Det verktyget heter 885139, och kostar 875:-. Om din motor har 165HK är det en TAMD40B. Glöm allt om att skruva bort lucka på pumpen, och nockar på svänghjulet. Gör som det står i boken.

 

Det är en TMD 40B. Original 136 hk, uppgraderad turbo till 165... Jag har ingen aftercooler...

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt dela upp boken i två delar, men del nr 2 blir större än orginalet, varför?

Jag försöker göra en utskrift i pdf, men den blir för stor.

Hela boken är på 2,25 gb se den går inte att bifoga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev henriknil:

Jag har försökt dela upp boken i två delar, men del nr 2 blir större än orginalet, varför?

Jag försöker göra en utskrift i pdf, men den blir för stor.

Hela boken är på 2,25 gb se den går inte att bifoga.

Vilket program använder du dig av? Adobe Acrobat gör kopian större om du i inställningarna genererar högre resolution än originalet. Vad är det för format på en bok som är 2,25 gb?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smått "off topic"... men äldre motormodeller hos stora tillverkare (som t.ex. Volvo Penta) kan vara knepiga att särskilja.


Jag har till den ändan grottat ner mej litet i gamla VP-säljbrochyrer hos boatinfo.no/lib.
[Visst, säljbrochyrer är oftast flashigt opålitliga då de delas ut, de har ju till främsta uppgift att sälja. Men "säljargumenten" - från tid till annan - bildar också en egen motorhistoria att berätta, typ att en gång i tiden var `vi motortillverkare´ särskilt stolta över nya innovationer som exempelvis dubbla kamaxlar, whatever.]


Nå, dessa två urgamla säljbrochyrer - som jag hittat slumpmässigt bara genom att `botanisera´ i boatinfos bibliotek - berör MD40:ns historia på ett här intressant sätt!?
Säljbrochyr 1 (kräver PC)
Säljbrochyr 2 (kräver också PC)

Som sagt knepigt att särskilja större motortillverkares många motormodeller, men min tanke här är att just `säljbrochyrer då det begav sig´ är en utmärkt infokälla??


Ps. Håller med TS ursprungsinlägg, detta  handlar väl  faktiskt i grunden om tändningsinställning/tändningsögonblick!?
Naturligtvis inte via elektriskt utlöst explosion som hos bensinares tändstift, utan på dieselvis då tillräcklig kompression/bränslegas självantänder? Ds.     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-15 vid 12:41 skrev LonelyBird:

Nu borde linken funka:  HÄR

 

Funkade perfekt, tackar så mycket 👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...