Gå till innehåll
torsdag 21 mars 2019
cblomqvist

Roderaxeltätning - hur tätas denna?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Roderaxeltätningen läckte förra säsongen och jag tryckte då i mer fett via smörjnippeln men det hjälpte endast tillfälligt.

Läckte inte i hamn utan bara när snipan satt på rumpan runt 7 knop.

 

Har sökt i forumet men hittar inte något liknande.

Jag hittar varken någon talgfläta eller o-ring vilket gör mig fundersam på vad det skall vara för tätning.

Nu är det endast fett och den vita styrhylsan som centrerar axeln i röret (bild 1 där den är uppdragen, ligger annars kant i kant)

 

Fråga

Vad är det som skall täta i roderröret, inte enbart fett väl?

Mätte 20 cm ner och det är inga packningar eller liknande, bara gammalt svart fett.

 

Tacksam för svar

/Med vänliga hälsningar Christer

 

Bild 1 (smörjnippel på sidan, styrhylsan uppdragen)

bild1.jpg.9305863c6a7f96472f990b323a3c3022.jpg

 

Bild 2 (muttern som försluter, den är uppskruvad på bilden)

bild2.jpg.e8f1e4c16504a6a1a8acd7eef1fa4327.jpg

 

Bild 3 (bild på styrhylsan för axeln)

IMG_2221.thumb.jpeg.d34d892fb315cadb69b14fb1811b77d5.jpeg

 

Bild 4

bild3.jpg.817337208e83825e11dde501eab72259.jpg

 

 

Redigerad av cblomqvist
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser muttern ut inuti? 

Är det plats för något varv taljfläta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, du skriver ovan uttryckligen tätning roderaxel?
Här får man måhända ha i åtanke två saker...
1. RODER-axlar* slits väldigt långsamt med åren, bara rorsmans vinglande hit&dit med rodret sliter ju. (Sådan mångårigt vinglande ger måhända - till slut - samma slitage som en snurrande propelleraxel kan åstadkomma på bara ett fåtal år? Men då bara på gamla 70-talsbåtar??)
1a. Är alltså väldigt skeptisk till att en RODER-axel skulle behöva ha samma typ av avancerad tätning som en ständigt snurrade och slitagebenägen PROPELLER-axel? (Typ justerbar äldre tätning ´a la packbox (fläta) eller modernare som "blackjack" med mera.)
2. För normalt behövs bara slitagetåliga lager/bussningsytor hos ett roder!? (Alltså ingen särskild "tätning" enligt ovan, utan bara stora glid/bussningslager?)
2a. Jag fattar naturligtvis att ditt fall så läcker det in oroande mycket vatten.  Men misstror som sagt ändå  detta med att att roderaxeln skulle behöva ha särskilda tätningar (utöver bussningarna)?
3. Mitt tips får bli...
Kolla din båts "bakåtstuk" i hamnläge, kanske tungt akterlastad bortanför konstruktörens ursprungliga avsikt?
Scrolla ner och kolla forummedlemmen Forgus31 gamla inlägg här,  angående just forgus31:ans behov av "stövelskaft-principen" runt roderaxeln. (Kanske har du liknande smått usel roderaxel-konstruktion där övre axeländan ständigt ligger under havsytan även i hamnläge??)

Tja, bara mina funderingar så här långt

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också någon form av tätning med fett på min roderaxel (Najad från -77). En ratt man snurrar på (del av ett varv) så trycks lite fett in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Är alltså väldigt skeptisk till att en RODER-axel skulle behöva ha samma typ av avancerad tätning som en ständigt snurrade och slitagebenägen PROPELLER-axel? (Typ justerbar äldre tätning ´a la packbox (fläta) eller modernare som "blackjack" med mera.)

 

Nog är det väl ganska vanligt ändå, tom. forgus som du hänvisar till har det .

Men för honom vart det för trångt att komma till och justera, därför tillverkade han en form av Black Jack själv och monterade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎03‎-‎11 vid 19:26 skrev Pentax:

Hur ser muttern ut inuti? 

Är det plats för något varv taljfläta?

Jag tycker att jag känner igen den typen av hjärtstockslager- tätning.

Jag hade en likadan eller iallafall snarlik i min förra båt.

Då fanns det ett spår på mutterns insida för en talgfläta.

Och då på den tiden jag bytte denna, hade Albin Motor sådana talgflätor i några olika storlekar hemma i butikshyllan, dessutom var dom rätt billiga.
Dessa heter "Tätningsgarn" numera.

 

Det kan finnas minst två olika sätt att lägga i talgflätan, beroende på hur hjärtstockslagret med mutter är utfört.

Det ena sättet är att lägga flätan några varv i spiral.

Det andra sättet är att lägga den i cirklar eller ringar där ändarna möts i en fasning, då skall man lägga i tre eller fyra sådana ringar, beroende på hur mutterns och hylsan ser ut.

 

Det kan vara svårt att få absolut 100% tätt här, men några droppar om dagen är fullt acceptabelt tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Tack för alla svar och idéer hittills ☺️

 

Jag har tittat i muttern och det skulle allt få plats någon typ av o-ring men när jag sätter i plasthylsan i muttern ser dessa ut att gifta sig väldigt bra, utan något mellanrum.

 

(Ser nu att jag glömt ta ett kort på själva muttern utan hylsan, fixar uppdatering i morgon)

 

Jag har ett svagt minne utav att vattnet droppade från undersidan muttern under färd, detta skedde inte i hamn då röret slutar ovan vattenlinjen, endast när snipan får skynda sig lite dvs sätta sig på rumpan läckte det.

 

Mängden var ca en halvliter från Grebbestad till Göteborg visst det är inte så mycket men det har varit tätt tidigare år.

 

 

Såhär tänker jag

(synpunkter mottages hjärtligt på dessa idéer, jag kan vara helt fel ute det förstår jag, samt att jag fått svar utav er ovan, vill mest försöka komma på den bästa lösningen samt att slippa göra misstag som andra redan gjort 😉

 

1. Sätter en radialtätning nedan för plasthylsan (Bild 7, se markering), finns en fettnippel där som endast fyller röret med fett. Denna nippel kommer då efter radialtätningen. Sätter en o-ring eller talgfläta i toppen inne i muttern

 

2. Tar gängtejp eller VVS-tätning (Biltema)  när jag skruvar tillbaks muttern så det blir tätt den vägen och inte droppar från gängorna.

 

3. Tar en bit krympslang om det finns så tunna(?) och försöker få mellan toppen på muttern och axeln, värmer denna efteråt och det blir tätt där uppe.

 

Bild 7

bild7.JPG.630dea211d856fc3b7f63cb1b27217f3.JPG

 

 

Bild 6

bild6.jpg.9cf0fc45f97012082eff16c7fea231c5.jpg

 

Bild 5

bild5.jpg.3de49679d93ad6fadb8b065d3e712c4f.jpg

 

/Mvh Christer

Redigerad av cblomqvist
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liknande axel i min Nidelv och där körde jag endast med vattenfastfett och drog sedan åt muttern, höll i flera år utan problem. Jag satte fett på hela axeln som gick igenom hylsan så att det blev rikligt.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag har förstorat och analyserat, Man ser en avsats efter gängan där har säkert suttit en radialtätning någongång.

 

Glappar den ogängade delen av muttern på hjärtstocken?

Om glappet är stort äts tätningen upp snabbare, samma om nylonbussningen är glapp.

 

Det skulle även funka trots att muttern saknar egentlig "gland", med några varv taljfläta, vilket kanske är bättre om tidigare fråga är glapp.

 

Glöm inte att skruva ut stoppskruven några varv innan du monterar ihop så att den inte förstör gjängorna för dig.

 

Med taljfläta i tätningen kan du även justera så hårt att rodret står kvar i inställt läge om du släpper styrningen, om du tycker att det är en fördel.

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.









×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy