Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
togi77

Utrustning och tips sökes

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har köpt en båt i UK som vi ska köra hem i april. Vi är i behov av lite utrustning som jag undrar om någon kan tänka sig att hyra ut några dagar eller sälja så man slipper köpa allt nytt. Alternativt om ni har tips vart man kan vända sig för att hyra. Det vi i första hand är på jakt efter är en livflotte för 4-6 personer. Även nödsändare är av intresse. Söker även kort för sträckan till Raymarine plotter E80 och hybrid touch. Övriga allmänna tips är också välkomna.

Tack på förhand!

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på blocket vet att jag sett folk som hyr ut livflottar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tipset, har kollat där och just nu hittar jag inga för uthyrning.

Mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet att folk hyr flottar i samband med Gotland runt (ÅF Offshore race). kanske finns info där att hämta?

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag bor i Göteborg, missade att skriva det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev togi77:

Tack! Jag bor i Göteborg, missade att skriva det.

 

Ser ut som att sjösäkerhetskompaniet kan leverera till Göteborg. För ett pris...

http://www.ombordinnan.se/ 

 

Har annars bara kännedom om stockholmsområdet tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad är det för nödsändare ni vill hyra?

PLB, EPIRB eller bärbar VHF?

Bara nyfiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! tack för alla tips! Osäker på vad som skiljer de olika nödsändarna åt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 minuter sedan skrev togi77:

Hej! tack för alla tips! Osäker på vad som skiljer de olika nödsändarna åt?

PLB sitter på en person och skulle hen drutta i så kan man se var den flyter på GPS:en som tar emot signalen. Den är intern kan man säga då den inte kallar på hjälp. 

 

EPIRB sitter på livflotten och sänder nödsignal då den kommer i kontakt med vatten i två dygn till JRCC med er position. Hjälp kommer. 

 

VHF är en kommunikationsradio. Är den bärbar sänder den bara ett par sjömil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
45 minuter sedan skrev togi77:

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

Det tror jag inte. 

Svarar jag utan att veta säkert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev togi77:

Ok tack, då är det en EPIRB jag tänker på. Eller ingår den alltid i en livflotteförpackning kanske?

 

Nej i en flotte tänkt för fritidsbåtar finns det nog ingen EPIRB. I bästa fall en SART som svarar på radarsignaler och på så sätt visar position. 

 

Normalt sett är ju en EPIRB hårt knuten till ett specifikt fartygs identitet. Osäker på om det går att ordna något tillfälligt MMSI nr, osv till uthyrning. 

 

Det ni förutom EPIRB skulle ha bäst nytta av är ju en fast instalerad VHF med DSC. 

På den aktuella rutten kommer ni, lindrigt sagt, aldrig vara utom hörhåll från andra fartyg. 

Förmodligen sitter det väl redan en VHF i båten ni köpt? Men hur det funkar med överlåtelser av tillstånd och licens i GB har jag inte en aning om. 

I Sverige behövs i vart fall tillstånd från Post och telestyrelsen som du kan ansöka om efter godkänt licensprov. (SRC) 

 

Vad är det för båt? Nordsjön i April bör man vara lite försiktig med. Men det har du uppenbarligen fattat eftersom du frågar som du gör. 👍🏻 

 

Förutom flotte och någon form av nödkommunikation hade jag inte åkt den turen utan en sextimmarsdräkt åt alla ombordvarande. Viktigare än flotte skulle jag påstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
24 minuter sedan skrev coppertail:

 

Nej i en flotte tänkt för fritidsbåtar finns det nog ingen EPIRB. I bästa fall en SART som svarar på radarsignaler och på så sätt visar position. 

 

Normalt sett är ju en EPIRB hårt knuten till ett specifikt fartygs identitet. Osäker på om det går att ordna något tillfälligt MMSI nr, osv till uthyrning. 

 

Det ni förutom EPIRB skulle ha bäst nytta av är ju en fast instalerad VHF med DSC. 

På den aktuella rutten kommer ni, lindrigt sagt, aldrig vara utom hörhåll från andra fartyg. 

Förmodligen sitter det väl redan en VHF i båten ni köpt? Men hur det funkar med överlåtelser av tillstånd och licens i GB har jag inte en aning om. 

I Sverige behövs i vart fall tillstånd från Post och telestyrelsen som du kan ansöka om efter godkänt licensprov. (SRC) 

 

Vad är det för båt? Nordsjön i April bör man vara lite försiktig med. Men det har du uppenbarligen fattat eftersom du frågar som du gör. 👍🏻 

 

Förutom flotte och någon form av nödkommunikation hade jag inte åkt den turen utan en sextimmarsdräkt åt alla ombordvarande. Viktigare än flotte skulle jag påstå. 

Jag tänkte på det med licensen också. En EPIRB, AIS, VHF är bunden till en båt med ett tillstånd för en fysisk person. Tveksamt att det är att rekommendera att låna ut dessa. Har du en bärbar VHF är det uppgivet hos PTS att det är just en bärbar så de vet att DSC-signalen kan kommer från en person som kanske inte är vid båten. Möjligt att personen  flyter i vattnet.  

För en PLB behövs ingen licens. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för all nyttig information! Vi har fast installerad VHF på båten så det får nog räcka då. Samt livflotte såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Silverfox59:

En EPIRB, AIS, VHF är bunden till en båt med ett tillstånd för en fysisk person

Nej, MMSI numret är knutet till båten och är också landsberoende.

En PLB är knuten till en viss person men också landsberoende. Den ska vara reggad och är värdelös utan det därför att innan man drar igång en SAR instats så kontrollringer man de uppgivna telefonnumren pga många falsklarm.

Har VHFen DSC (vilket den absolut bör ha) så ska den också ha ett giltigt MMSI, helst då ett svenskt men det kan vara möjligt att använda ett befintligt. Börja med att prata med PTS, de borde kunna detta. 

Jag skulle också prioritera överlevnadsdräkter/sextimmarsdräkt. Vatten temperaturen borde ligga på typ 8°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, MMSI numret är knutet till båten och är också landsberoende.

En PLB är knuten till en viss person men också landsberoende. Den ska vara reggad och är värdelös utan det därför att innan man drar igång en SAR instats så kontrollringer man de uppgivna telefonnumren pga många falsklarm.

Har VHFen DSC (vilket den absolut bör ha) så ska den också ha ett giltigt MMSI, helst då ett svenskt men det kan vara möjligt att använda ett befintligt. Börja med att prata med PTS, de borde kunna detta. 

Jag skulle också prioritera överlevnadsdräkter/sextimmarsdräkt. Vatten temperaturen borde ligga på typ 8°C.

För att få ett MMSI så ska du som fysisk person ansöka om licens hos PTS och ange båtens namn. Jag tror inte du bara kan skriva upp en båt utan att uppge en person. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

För att få ett MMSI så ska du som fysisk person ansöka om licens hos PTS och ange båtens namn. Jag tror inte du bara kan skriva upp en båt utan att uppge en person. 

Nej det måste finnas en ägare men MMSI följer med båten om du tex säljer.

Precis som anropssignalen fö.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-11 vid 14:53 skrev togi77:

Tack! Jag bor i Göteborg, missade att skriva det.

har du provat att ringa brandkåren...dom har ju flytvästar och kanske livflottar också?

eller sjörräddningssällskapet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni nu har köpt en båt som är så rejäl att den kan köras från Uk och hem så kommer ni väl att använda den en del utomskärs hemma också.

Då är det väl lika bra att köpa den säkerhetsutrustning som ändå behövs.

GBP är ju på väg ned i rask takt och båtprylar är ju ofta billigare från början i UK.

Råkar du köpa något du inte behöver så kan du alltid sälja eller hyra ut till någon som ska köra sin båt från UK 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...