Jump to content
Friday 23 August 2019
Botved

Batterifråga igen........

Recommended Posts

Fast jag är förste ägaren...

Fast varvet har ju kopplat före mig!

• Like 1

2019-06-30 vid 20:52 skrev ChristerN:

Fast jag är förste ägaren...

Fast varvet har ju kopplat före mig!

På varvet jobbar det bara människor. Men man tycker ju att på ett varv skulle det kunna göras smarta beslut, de är ju proffs då det gäller båtar, i motsats till de flesta av oss.

Ja, en batterifrånskiljare skall ju göra just det, skilja batteriet från allt annat. Tänker jag efter så är det bara startbatteriet som är kopplat så i vår båt. Bruksbanken har länspump och annat smått kopplat även då huvudströmbrytaren (som nu kan vara mer korrekt, eller?) är av.

Efter att ha blivit uppfostrad i bussbranchen, där jag blivit lärd att alltid slå av huvudströmbrytaren, gör jag det alltid i båten. Alla tre. Den tredje är en huvudbrytare till Ankarspelet.

Det skulle vara kul att koppla allt el själv i båten. Då vet man var man har allt, hur det funkar, och det skulle vara relativt enkelt att göra reparationer. Det skulle kräva en del planering, och en sjuttons massa tid.

32 minuter sedan skrev Kronvik:

På varvet jobbar det bara människor. Men man tycker ju att på ett varv skulle det kunna göras smarta beslut, de är ju proffs då det gäller båtar, i motsats till de flesta av oss.

De som byggde Wasa var också proffs......

--

Betr länspumpen så är jag nog idag mer inne på att koppla den på startbatteriet. I nödfall kan jag starta på husbatterierna och förstörda husbatterier är betydligt dyrare att ersätta än ett startbatteri.

• Like 1

8 timmar sedan skrev bhemac:

De som byggde Wasa var också proffs......

Ja, så skrev jag också " Man tycker ju att på ett varv..." För de borde ju göra bra beslut.

Det du säger om länspumpen är faktiskt tänkvärt. Startbatteriet är inte värst dyrt att ersätta. Hmm. Å andra sidan, om länspumpen har tömt hela förbrukningsbatteribanken, så kan det nog vara stor risk för att båten har sjunkit i alla fall. Har den inte det, så behövdes hela förbrukningsbatteriet. Det finns alltid olika sätt att se på saken.

Eller som Verner sade (Verner&Verner): "Hur man vänder har man skinkan bak"

9 timmar sedan skrev Kronvik:

För de borde ju göra bra beslut.

Wasa hade nog blivit bra om varvet hade fått bestämma. Stabiliteten var korrekt tills man var tvungen att ta hänsyn till "ägarens önskemål". Idag skulle man kanske säga "marknadens önskemål". CE-märkningen har inneburit en förbättring därför att tillverkaren nu är tvungen att presentera tex stabilitetsberäkningar mm.

--

Har man en vanlig elektrisk länspump så har den troligen brunnit innan startbatteriet är tömt.

Behovet att kunna nödstarta för att pumpen dragit ur startbatteriet lär inte inträffa. Att pumpen skulle gå länge sker nog bara i hemmahamnen.

Ett larm är naturligtvis mycket bra.