Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Botved

Batterifråga igen........

Rekommendera Poster

Fast jag är förste ägaren...

Fast varvet har ju kopplat före mig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-30 vid 20:52 skrev ChristerN:

Fast jag är förste ägaren...

Fast varvet har ju kopplat före mig!

På varvet jobbar det bara människor. Men man tycker ju att på ett varv skulle det kunna göras smarta beslut, de är ju proffs då det gäller båtar, i motsats till de flesta av oss.

 

Ja, en batterifrånskiljare skall ju göra just det, skilja batteriet från allt annat. Tänker jag efter så är det bara startbatteriet som är kopplat så i vår båt. Bruksbanken har länspump och annat smått kopplat även då huvudströmbrytaren (som nu kan vara mer korrekt, eller?) är av.

Efter att ha blivit uppfostrad i bussbranchen, där jag blivit lärd att alltid slå av huvudströmbrytaren, gör jag det alltid i båten. Alla tre. Den tredje är en huvudbrytare till Ankarspelet.

 

Det skulle vara kul att koppla allt el själv i båten. Då vet man var man har allt, hur det funkar, och det skulle vara relativt enkelt att göra reparationer. Det skulle kräva en del planering, och en sjuttons massa tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Kronvik:

På varvet jobbar det bara människor. Men man tycker ju att på ett varv skulle det kunna göras smarta beslut, de är ju proffs då det gäller båtar, i motsats till de flesta av oss.

De som byggde Wasa var också proffs......

--

Betr länspumpen så är jag nog idag mer inne på att koppla den på startbatteriet. I nödfall kan jag starta på husbatterierna och förstörda husbatterier är betydligt dyrare att ersätta än ett startbatteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

De som byggde Wasa var också proffs......

 

Ja, så skrev jag också " Man tycker ju att på ett varv..." För de borde ju göra bra beslut.

Det du säger om länspumpen är faktiskt tänkvärt. Startbatteriet är inte värst dyrt att ersätta. Hmm. Å andra sidan, om länspumpen har tömt hela förbrukningsbatteribanken, så kan det nog vara stor risk för att båten har sjunkit i alla fall. Har den inte det, så behövdes hela förbrukningsbatteriet. Det finns alltid olika sätt att se på saken.

Eller som Verner sade (Verner&Verner): "Hur man vänder har man skinkan bak"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kronvik:

För de borde ju göra bra beslut.

Wasa hade nog blivit bra om varvet hade fått bestämma. Stabiliteten var korrekt tills man var tvungen att ta hänsyn till "ägarens önskemål". Idag skulle man kanske säga "marknadens önskemål". CE-märkningen har inneburit en förbättring därför att tillverkaren nu är tvungen att presentera tex stabilitetsberäkningar mm.

--

Har man en vanlig elektrisk länspump så har den troligen brunnit innan startbatteriet är tömt.

Behovet att kunna nödstarta för att pumpen dragit ur startbatteriet lär inte inträffa. Att pumpen skulle gå länge sker nog bara i hemmahamnen.

Ett larm är naturligtvis mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker upp den här tråden igen. 
Jag börjar nu planera vinterns alla jobb och jag funderar på hur jag ska göra med skiljerelät. 
Det absolut enklaste för mig vore att koppla en befintlig brytare (liten brytare och inte en traditionell batterifrånskiljare) till minuskabeln på relät. Borde inte det ge samma säkerhet som en koppling med grova kablar på plus-sidan?

Gjorde fö en liten test för några dar sedan. Skiljerelät hade kopplat ihop bankerna och jag tog bort +kabeln till startbatteriet. Dioden i relät fortsatte då lysa vilket får mig att tro att i inkopplat läge tar den plusmatningen från såväl start- som förbrukarbanken. Det leder mig till att tro att det säkraste är att koppla bort minus-matningen. 
 

Tänker jag helt fel här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänker jag helt fel här?

Tvärtom.

Koppla skiljereläts minus till ett litet relä som styrs av tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Tvärtom.

Koppla skiljereläts minus till ett litet relä som styrs av tändningslåset.

Tack för tipset men blir nog lite för mycket meck. För mig funkar det bra att slå av brytaren när jag lämnar båten ett längre tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen styrkabel på skiljerelät?

Jag har det på mitt och den satte jag på motorhuvudbrytarens utgång så relät kan bara slå till om den huvudbrytaren är påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Har du ingen styrkabel på skiljerelät?

Jag har det på mitt och den satte jag på motorhuvudbrytarens utgång så relät kan bara slå till om den huvudbrytaren är påslagen.

Relät styrs, om jag förstått det hela rätt, genom avkänning av spänningen mellan de båda kablarna som går till plus-polerna (start & förbrukning) och minuskabeln (som ju går till gemensam minus). 
Ska jag koppla en grov pluskabel till huvudbrytaren för Start blir det komplicerat och dessutom måste jag bryta både Start och Förbrukarbankernas plus för att förhindra att relät drar ström. 
Mycket enklare då att bryta bara en kabel till minus som därmed stoppar relät att dra ström. 
Förstår idén med att sätta ett relä mot tändningslåset (och även då bryta minus) men det tror jag blir lite mer kabeldragning med ganska liten vinst. 
Men jag kanske fattade dig fel?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Relät styrs, om jag förstått det hela rätt, genom avkänning av spänningen mellan de båda kablarna som går till plus-polerna (start & förbrukning) och minuskabeln (som ju går till gemensam minus). 

Japp det är det normala. Men en del skiljerelän har dessutom möjlighet att styra till- och frånslag genom att koppla till styrström om så önskas. Se schemat på mitt BEP skiljerelä och den blåa markeringen. Den kabeln klippte jag och kopplade till huvudströmbrytaren för motorn.

 

BEP.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Tack för tipset men blir nog lite för mycket meck.

Du har inte lärt dig skönheten i onödig automatik ;)

För länge sedan hade jag inte ens ett skiljerelä, bara en brytare. Det funkade det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Japp det är det normala. Men en del skiljerelän har dessutom möjlighet att styra till- och frånslag genom att koppla till styrström om så önskas. Se schemat på mitt BEP skiljerelä och den blåa markeringen. Den kabeln klippte jag och kopplade till huvudströmbrytaren för motorn.

 

BEP.JPG

Nej, har ”bara” Biltemas enkla skiljerelä så jag får styra det hela själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Nej, har ”bara” Biltemas enkla skiljerelä så jag får styra det hela själv. 

Du kan ju göra det "automatiskt" med ett relä, som tidigare nämnt, som styr minus till skiljerelät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Du kan ju göra det "automatiskt" med ett relä, som tidigare nämnt, som styr minus till skiljerelät.

Ja, det är ju möjligt, som sagt.

Funderade lite på den lösningen och kom fram till att jag inte alltid agerar helt logiskt 🙄. Å ena sidan gillar jag tekniska lösningar men å andra sidan tänker jag att ju fler grejer man har desto fler kan - och kommer! - gå sönder. Höll här på att skriva "en vacker dag" men det vet vi ju att viktiga saker aldrig går sönder en vacker dag utan oftast en kall, blåsig och vresig dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...