Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Batterifråga igen........

Rekommendera Poster

Jättebra tips Bobba.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen 👍. Är det något problem att använda det gamla startbatteriet eller måste vi byta det också till AGM? Mackey kör väl MC batteri till starten men det lyckas jag inte få igenom här hemma, annars hade det varit bra av utrymmesskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bobba:

Men urladdning till 80% som det sägs i blocketannonsen stämmer inte.

Men 60-70% kan du nog ta ut, och det är rätt bra ändå.

Exide säger att du kan ta ut 600Wh ur ett 75Ah AGM och 900Wh ur ett 80Ah GEL

https://exide.nu/wp-content/plugins/pdfjs-viewer-shortcode/pdfjs/web/viewer.php?file=https://exide.nu/wp-content/uploads/Leaflet_Marine_Exide_SE-Exide.pdf&download=true&print=true&openfile=false

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gel är inte intressant då jag inte sett priser dom känns ok. Frågan gäller AGM eller våta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Gundj:

Men urladdning till 80% som det sägs i blocketannonsen stämmer inte.

Men 60-70% kan du nog ta ut, och det är rätt bra ändå.

Exide säger att du kan ta ut 600Wh ur ett 75Ah AGM och 900Wh ur ett 80Ah GEL

https://exide.nu/wp-content/plugins/pdfjs-viewer-shortcode/pdfjs/web/viewer.php?file=https://exide.nu/wp-content/uploads/Leaflet_Marine_Exide_SE-Exide.pdf&download=true&print=true&openfile=false

80% på Leochbatterierna är helt realistiskt, då bör man få ut runt 500 cykler innan batterierna är nere på 60% kapacitet. Även med 50 cykler per år så bör de då hålla 10 år förutsatt att man inte misshandlar dom på annat sätt.

 

Laddar du bara ur 30% får du ut runt 1600 cykler. Datablad finns här: http://www.leoch.com/uploadfiles/file/PDFen/LPC/LPC12-75.pdf

 

Leoch har jag egen erfarenhet av, det är jättebra batterier. Ritar bör vara samma klass men har ej testat dessa själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Botved:

Toppen 👍. Är det något problem att använda det gamla startbatteriet eller måste vi byta det också till AGM? Mackey kör väl MC batteri till starten men det lyckas jag inte få igenom här hemma, annars hade det varit bra av utrymmesskäl.

Förutsatt att du har någon form av skiljerelä som frånkopplar start- och förbrukningsbank när motorn är av så spelar det noll roll vad du har för startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här kurvan för antal cykler med ett AGM batteri är ganska intressant:

 

BatteriCykler.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja ganska, men inte jätteintressant. Mycket intressantare är ju den kurva som någon annan någon gång postat, som visar (typ) antal återstående cykler vid samma urladdning gånger urladdning som funktion av urladdning.

 

”Din” kurva förstärks ju kraftigt av att en urladdning på 10% ger hälften så mycket nyttig energi som en på 20%. Om man bara vinner en faktor två på antalet cykler då så är vinsten noll med att tex dubbla antalet batterier. 

 

Effekten att djupare urladdning är skadlig finns ju där, men den är mycket mindre än vad grafen ger intryck av.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda kurvan till att räkna lite. Med 150Ah/4000kr så kostar varje Ah 12 öre om man tar ut 10% och vid 50% kostar det 18 öre.

Sen behöver man göra en energibalansräkning för att se behovet och då kan man enkelt räkna ut vad som blir billigast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också använda kurvan till att läsa ut att man kan ladda ur batteriet 100% ungefär 100 gånger. Men den säger inte något om hur mycket kapacitet man har kvar efter djupare urladdningar. Vem vet, man kanske förlorar 50% av kvarvarande kapacitet varje gång, så vid den 99:e urladdningen kanske man har en hel amperetimme kvar. Och den kan man också ladda ur helt gång 100...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tomas99:

Men den säger inte något om hur mycket kapacitet man har kvar efter djupare urladdningar.

Ja och nej.  Man har en definierad gräns för när ett batteri anses har gjort sitt och det är alltid samma gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Ja och nej.  Man har en definierad gräns för när ett batteri anses har gjort sitt och det är alltid samma gräns.

😆 å den gränsen är väl egentlige personlig. Vet en tomme som använer endast andras uttjänta batterier i sin bil. Ibland håller dom flera år innan han tycker dom "gjort sitt"

Vad är den "definierade" gränsen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Caribic410:

å den gränsen är väl egentlige personlig.

Det finns en vedertagen gräns som används för datablad mm. Orkar inte leta efter vad den säger.

Men visst kan man hitta batterier som är för dåliga att starta med men som kan användas till annat.

En kille hade fullt med sådana under golvet i sin sommarstuga. Minst 20 batterier. Sen byggde han en vindsnurra och ett bensindrivet elverk (som aldrig behövdes). Han byggde även om ett kylskåp till 12 eller 24V.

Han klarade hela somrarna på detta. Detta för mer än 30år sedan.

Allt var "skrot" och kostade honom inte ett nickel.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-11 vid 09:26 skrev bhemac:

Burken som både fungerar som skiljerelä och ger optimal laddning av husbatterierna utan att överbelasta generatorn.

Fungerar till alla typer av batterier inkl LiFePO4.

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Har läst om hur bra du tycker denna är i flera trådar. Blir väldigt sugen. Har det kommit någon billigare variant tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Daniel71:

Har läst om hur bra du tycker denna är i flera trådar. Blir väldigt sugen. Har det kommit någon billigare variant tro?

Tyvärr inte, tror inte det kommer heller, svenska kronan är svag och risken är att det blir ännu dyrare när engelsmännen lämnar EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte snarast från någon alternativ tillverkare från ”långtbortistan”, med samma eller liknande funktioner. Kanske borde skicka länken till någon Kinafabrik, så dröjer det inte mer än ett halvår så finns det något på eBay.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Daniel71:

Tänkte snarast från någon alternativ tillverkare från ”långtbortistan”, med samma eller liknande funktioner. Kanske borde skicka länken till någon Kinafabrik, så dröjer det inte mer än ett halvår så finns det något på eBay.😀

Jag har inte letat aktivt. Det kommer säkert men eftersom få verkar förstå hur vettigt det är så kan det nog dröja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fem år sedan skulle jag köpa nya batterier och satte mig in i för- och nackdelar samt ekonomin när det gäller "vanliga" kontra AGM. Någon hade räknat på att det i längden blev lite dyrare med AGM men jag såg till de andra fördelarna och köpte AGM (Exide) - vilket kanske jag bör ångra nu då de börjat tappa kapacitet. Hade jag köpt våta från Biltema hade de antagligen hållit lika länge och det hade varit billigare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomin med AGM beror på två saker, dels hur djupt man normalt laddar ur och hur många cykler man använder batteriet.

Laddar man ut 30% så får man ut 600 cykler. Ett vått batteri kommer sällan upp i 300 cykler. Laddar man bara ur 20% så får man ut 1000 cykler.

Så det är bara att räkna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev dynaflux:

För fem år sedan skulle jag köpa nya batterier och satte mig in i för- och nackdelar samt ekonomin när det gäller "vanliga" kontra AGM. Någon hade räknat på att det i längden blev lite dyrare med AGM men jag såg till de andra fördelarna och köpte AGM (Exide) - vilket kanske jag bör ångra nu då de börjat tappa kapacitet. Hade jag köpt våta från Biltema hade de antagligen hållit lika länge och det hade varit billigare. 

Väldigt mycket beror på hur batterierna sköts.

Köper man dyra batterier måste man sköta dem bättre...

...annars får man ingen glädje av den längre livslängden.

 

Vi köpte två våta Exide 2012 och använder dessa fortfarande, fast kompletterade med ett till 2016.

 

Vi (eller det är mest jag som bryr mig om just batterierna) är inte direkt snälla mot batterierna när det gäller urladdning, hamnar då och då ner mot 12,2 volt, men aldrig lägre. Ser alltid till att batterierna får laddning när de gått ner sig. Då får man spara på elen så batterierna får sitt.

 

Ett batteri blev väldigt urladdat en vinter (2014/15?) pga. en kvarglömd gasolvarnare. Stod nog rätt länge på 11 volt. Körde rekondladdning ett par gånger .

Nu tror jag det batteriet är döende...

 

Totalt har vi seglat minst 300 dygn med dessa batterier under sju års tid och 2019 klarar de säkert.

 

375:- kronor per år för batterier känns lite jämfört med de flesta andra båtkostnaderna.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Vi köpte två våta Exide 2012 och använder dessa fortfarande,

Batterier kan hålla länge om inte anstränger de för mycket. Laddar man ur de för mycket så är det viktigaste att ladda så fort som möjligt. Sen ska man ha lite tur också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-29 vid 02:17 skrev Mackey:

Väldigt mycket beror på hur batterierna sköts.

Köper man dyra batterier måste man sköta dem bättre...

...annars får man ingen glädje av den längre livslängden.

Just det.

Efter första vintern med vår förra båt var förbrukningsbatterierna totalt döda. Jag hade inte laddat dem på ett par månader, det borde ju blybatterier klara av, speciellt om de är rena och fina, som dessa nu var. MEN, jag hade inte räknat med att det var en massa grejer kopplade före huvudströmbrytaren, solcell, stereo, och kylskåp, bland annat. Kylskåpet var avstängt, solcellen vet jag inte, om den kan dra ström i mörker, men stereon var nog största boven. Jag som alltid hade haft huvudströmbrytaren på minuskabeln i bilen (Stänger av allt), var inte beredd på detta.

Det går lätt att förstöra både dyra och billiga batterier, om man inte tänker efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att tex ett spänningsstyrt skiljerelä drar ström. Ett exempel drar 10 mA. Om man tänker sig att det står utan laddning i nio månader (och kanske dessutom inte är fullt laddat när båten tas upp) så drar det ca 9 x 30 x 24 x 0,01 = 65 Ah. Knäcker de flesta startbatterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kronvik:

Det går lätt att förstöra både dyra och billiga batterier, om man inte tänker efter.

Inte helt sällan är det någon tidigare som inte riktigt tänkt när man kopplat ihop det hela.

Så här tycker jag:

En batterifrånskiljares uppgift är att bryta allt som kan dra ström, utan undantag. Bryter man så vet man att inget kan ta ström.

Om det känns nödvändigt så kan man sätta in en extra "senilbrytare" på husdelen för att alla förbrukare ska vara stängas av när man lämnar båten men som inte bryter larm, länspump, solregulator mm. 

Använder man solregulatorns lastutgång som senilbrytare så kan man enkelt stänga av med en knapp. Dessutom kan lastutgången bryta bort nästan alla förbrukare om spänningen blir för låg.

Startbatteriet bryter man när man inte använder båten, det händer att det läcker lite ström i motorn.

Då förbrukar heller inte skiljerelät något.

Har man en särskild solpanel till startbatteriet så kan den få ladda så länge den det finns tillgång till sol men kopplas bort om man står inomhus (om man inte drar 20m kabel och ställer den i ett fönster).

 

Den riktigt smarta prylen är Victrons djupurladdningsskydd som koppar bort om spänningen blir för låg. Den förbrukar 1,5 mA. Går att köpa för 545 kr (65A modellen)

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Smart-Battery-Protect-65-A--100-A--220-A-SE.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev bhemac:

...

Startbatteriet bryter man när man inte använder båten, det händer att det läcker lite ström i motorn.

Då förbrukar heller inte skiljerelät något.

...

Min brytare till startbatteriet bryter strömmen mellan motorn och startbatteriet medan skiljereläts sensorkabel sitter direkt mot startbatteriet. Om jag då bryter startbatteriet så drar fortfarande skiljerelät ström. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Min brytare till startbatteriet bryter strömmen mellan motorn och startbatteriet medan skiljereläts sensorkabel sitter direkt mot startbatteriet. Om jag då bryter startbatteriet så drar fortfarande skiljerelät ström. 

Det tycker jag är fel kopplat. På startbatteriet ska brytaren sitta mellan batteri och allt annat.

Brytaren är en säkerhetsgrej, börjar det ryka någonstans så ska man kunna bryta allt. Det är troligen därför som det idag alltid ska finnas en batterifrånskljare för varje batterigrupp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår principen. Delar också anledningen till det. Kopplade bara som det var tidigare när jag ersatte mitt förra relä som hade lagt av. 

Får väl lägga till det som en ny punkt på min lista för nästa vinter (som redan hunnit bli ganska lång...). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något man ska vara rädd för så är det tidigare ägares elkopplingar....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...