Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Batterifråga igen........

Rekommendera Poster

Våra förbrukningsbatterier verkar sjunga på sista versen då dom laddas ur ganska fort. Dom är 6 år gamla och "våta". Det gäller två stycken a' 75ah. Finns det anledning att välja AGM, eller är det bara onödiga pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är värt den relativt låga extrakostnaden.

Fördelarna är;

Större tålighet mot vibrationer och stötar

Aningen högre energiuttag jämfört med vanliga batterier.

Mindre risk för syraspill.

Nackdelen är egentligen endast priset.

Nästa steg på prisstegen är GEL, då får du mer av allt det ovan, inklusive högre pris.

Jag brukar tipsa om att Exide har en utmärkt websida med information och tabeller där man enkelt ser vad man får för pengarna.

Sedan kan man handla ett annat märke, så länge tekniken är samma så kvittar det.

OBS, Biltema säljer ett AGM-batteri som anges vara endast startbatteri och många har fått bekymmer med dessa när de sitter som förbrukningsbatterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tar mindre skada av att laddas ur djupare.

Verkar dessutom ta emot laddning snabbare, i vart fall första halvtimmen.

Typ 25 A vardera, efter 10 minuter 20, o s v

 

Är lite oklar över maximal laddspänning och hur kritisk den är. Har möjlighet att justera denna med hjälp av schottkydioder och emkopplare. Kopplar in en eller flera mellan sensingång och B+. Funkar perfekt.

 

Köpte mina 2 60 Ah på Hjertmans.

Inga bärhandtag!😖

 

Blir 2 st Biltema Silver 75 A, nästa gång.

 

Bytte batteri i bilen, en Megane, för säkerhets skull. Det var Varta originalbatteri sen 06.

Funkar kommande sommar som reservbatteri (fristående startbatteri i nöd) i båten.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skönt att slippa spillet med AGM, men snål som jag är så tar jag spillet.

80 Ah Tudor Marine Dual (vått)     1 000:- kr

70 Ah Tudor Marine Dual (AGM)   2 300:- kr

 

Mellanskillnaden ger jag förmodligen bort till någon så för mig är det en lose / lose att inte välja det bekvämare batteriet. 😞

 

Vi får se vad det blir nästa gång. Två av våra tre 80 Ah Tudor Marine Dual (vått) går in på nionde säsongen nu så det kanske är dags att tänka om / tänka nytt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

OBS, Biltema säljer ett AGM-batteri som anges vara endast startbatteri och många har fått bekymmer med dessa när de sitter som förbrukningsbatterier.

Bra varning.

 

Fast det är ju lite märkligt att dessa batterier inte skulle funka som förbrukningsbatterier i båtar när dagens bilar är förbrukande även när de står parkerade och då funkar dessa batterier.

 

Vilken typ av bekymmer har många fått?

 

Kan det vara något annat som förstör Biltemas AGM-batterier ombord på en båt?

Ivrig användning av batteriladdare?

Mindre bra laddningsregulatorer?

Större risk för djupare urladdning?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Bra varning.

 

Fast det är ju lite märkligt att dessa batterier inte skulle funka som förbrukningsbatterier i båtar när dagens bilar är förbrukande även när de står parkerade och då funkar dessa batterier.

 

Vilken typ av bekymmer har många fått?

 

Kan det vara något annat som förstör Biltemas AGM-batterier ombord på en båt?

Ivrig användning av batteriladdare?

Mindre bra laddningsregulatorer?

Större risk för djupare urladdning?

 

Mackey

Håller med. Grabben köpte ett till segelbåten att ha som förbrukare precis innan BT ändrade texten att det bara var avsett till start. Var väl snart två år sedan nu. Nu uppvisar det klart sämre kapacitet. 

Är inte laddat via laddare speciellt mycket och endast kortare motorgång. Laddspänningen verkar vara ok från generatorn och han har använt ytterligt lite förbrukare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller med. Grabben köpte ett till segelbåten att ha som förbrukare precis innan BT ändrade texten att det bara var avsett till start. Var väl snart två år sedan nu. Nu uppvisar det klart sämre kapacitet. 

Då har han väl fyra års garanti även för båtanvändning.

 

Klart sämre kapacitet efter två år är ju väldigt dåligt, bör ju absolut falla inom ursprungligt fel på produkten.

 

10 minuter sedan skrev ChristerN:

Är inte laddat via laddare speciellt mycket och endast kortare motorgång. Laddspänningen verkar vara ok från generatorn och han har använt ytterligt lite förbrukare. 

 

Solcellsladdning?

Risk att batteriet blivit djupurladdat någon/några gånger?

 

Det låter nästan som att jag inte tror på det du skriver, men det gör jag. Jag vill bara försöka förstå varför Biltemas AGM-batterier inte funkar så bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM är ett överlägset batteri, sett över tid blir det billigare. GEL, visst, men bara om man inte belastar de för hårt. Klart olämpligt om man har micro, ankarspel eller bogpropeller.

Tycker nog det är väldigt många som gillar sina AGM från Biltema. De tillverkas ju av en de stora och då är inga klagolmål på det batteriet när det används som förbrukningsbatteri.

Att Biltema ändrade texten beror på deras generösa garantivillkor. Förbrukningsbatterier misshandlas av folk på ett helt annat sätt än ett startbatteri.

 

Sen är det ju så att det som kommer starkt är LiFePO4 som ju är något helt annat än blybatterier. På sikt kommer de flesta att skaffa LiFePO4. Vill man inte gå över nu så kanske man ska hålla sig till våta bakterier idag, de lär hålla i fem år och då är nog sannolikheten stor att man byter till LiFePO4. Troligen onödigt att byta till AGM idag som håller i 10år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Satte i det största Biltema AGM i min Jeep 2015 då jag skaffade en Waeco kompressorkylbox (permanent spänning i 12 V uttaget i bagaget) efter ca ett år så stoppade kylboxen ett par gånger p.g.a underspänningsvakten som Waecos boxar har och jag blev förvånad, laddade med en vanlig C-Tek men den betedde sig skumt, laddade upp, gick i underhållsläge för att inom någon minut starta laddcykeln igen och så höll det på. Bilen startade dock utan problem (3 liters diesel med 6 glödstift) ända tills i år då bilen såldes. Blev aldrig klok på batteriet, kunde i regel köra kylboxen även vid stillestånd men testade aldrig så länge som i början där kylboxen fick gå länge mellan körningarna. Vilospänningen låg lite för lågt på batteriet på ca 12,5 V, laddspänning från bilen ca 14,6-14,7 V

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olten:

Satte i det största Biltema AGM i min Jeep 2015

En gissning är snåljåparna dragit flera meter 0,5mm2 kabel till uttaget så när kompressorn går så blir spänningen för låg.

I min förra bil hade jag ett extra batteri bak som laddades via en solcellsregulator vilken i sin tur fick fick spänning från en DC/DC omvandlare när motorn gick. Kylboxen var kopplad till lastutgången på solregulatorn. Det fungerade ganska bra, boxen klarade 2-3 dygn innan den slog ifrån. Planen på en solpanel blev aldrig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Då har han väl fyra års garanti även för båtanvändning.

 

Klart sämre kapacitet efter två år är ju väldigt dåligt, bör ju absolut falla inom ursprungligt fel på produkten.

 

 

Solcellsladdning?

Risk att batteriet blivit djupurladdat någon/några gånger?

 

Det låter nästan som att jag inte tror på det du skriver, men det gör jag. Jag vill bara försöka förstå varför Biltemas AGM-batterier inte funkar så bra.

 

Mackey

Solcellsladdning? Nej. 

Djupurladdat? Nej

Går inte in på varför eller hur men jag vet detta. 

 

Har fö pajat ett vanligt batteri i bilen på 15 månader. Visst, en del körning av värmaren osv men alltid följt av minst en timmes körning. Batteriet var från en fd svensk numer kinessk biltillverkare och de erbjöd sig att byta det som reklamation men då hade jag bestämt mig för BT’s största AGM. Vilket funkat bra sedan dess. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har laddning via 100w solceller på förbrukar banken, påverkar det för eller emot agm? Något spill har vi nog inte nu heller då dom vi har är slutna Biltema fritidsbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Botved:

Vi har laddning via 100w solceller på förbrukar banken, påverkar det för eller emot agm? Något spill har vi nog inte nu heller då dom vi har är slutna Biltema fritidsbatterier.

Laddning via solpaneler gör ingen skillnad på AGM och andra. 

...

Fast det var bara delvis sant för AGM laddas snabbare i början av laddförloppet, dvs har bättre laddmottaglighet, jämfört med batterier av konventionell typ. 

 

Har själv ca 200 W fasta solpaneler till ca 600 Ah AGM-batterier i förbrukarbanken. Dags att byta dessa i vår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Har själv ca 200 W fasta solpaneler till ca 600 Ah AGM-batterier i förbrukarbanken. Dags att byta dessa i vår. 

Har AGM-batterierna hållit mer än 10 år och i så fall hur mycket längre?

Våra våta går som tidigare sagts in på nionde säsongen nu så ett AGM bör ju hålla åtminstone 13/14 år med tanke på prisskillnaden

 

Fast naturligtvis beror ju livslängden på hur man använder sina batterier, så det blir ju svårt att jämföra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrivs mycket om batterier men väldigt lite är riktiga, jämförande tester. De som gjort det säger 5-7 år för våta och det dubbla för AGM. För några år sedan satt det våta batterier i mobilstaioner mm. Idag används enbart AGM och det av ekonomiska skäl.

I min båt har jag kört AGM ett antal år. Med gott om solpaneler mm så drar jag sällan ur mer än 10%. Vilket innebär att de borde hålla i evigheter.

Min båtgranne har bytt till AGM men bara ett batteri och drar normalt ur 60%. Det funkar men de lär nog bara 5 år. Vilket han tycker är helt ok för det våta han hade förut höll 2-3 år.

Ett batteri till kan han inte tänka sig, 25kg till? Aldrig.

Men vänta bara, han tycker mina LiFePO4 är väldigt intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

För några år sedan satt det våta batterier i mobilstaioner mm. Idag används enbart AGM och det av ekonomiska skäl.

Det blir ju lite skillnad på en kommerciell anläggning där annat än inköpspriset påverkar ekonomin.

 

Jag kan hålla med om att AGM har flera fördelar, men jag tror inte att man gör någon ekonomisk vinst privat på att använda AGM.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller man gör någon ekonomisk vinst på AGM. Jag vill bara ha ett vettigt underlag för att välja det ena eller andra. Det verkar ju som de flesta förespråkar AGM men jag tycker fortfarande dom är rätt dyra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Botved:

Jag tror inte heller man gör någon ekonomisk vinst på AGM

Det är nog sant, dessutom tar det tio år innan man vet!

Men AGM laddas snabbare, man kan ta ut mer och de tål enstaka djupurladdningar betydligt bättre.

Jag ångrade aldrig att jag gick över till AGM från våta batterier. I synnerhet inte när jag kompletterade med en Sterling ProAltC.

Att de kostar mer har man glömt någon vecka efter att man köpt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Botved:

Vad är SterlingProAltC.?

Burken som både fungerar som skiljerelä och ger optimal laddning av husbatterierna utan att överbelasta generatorn.

Fungerar till alla typer av batterier inkl LiFePO4.

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Har AGM-batterierna hållit mer än 10 år och i så fall hur mycket längre?

Våra våta går som tidigare sagts in på nionde säsongen nu så ett AGM bör ju hålla åtminstone 13/14 år med tanke på prisskillnaden

 

Fast naturligtvis beror ju livslängden på hur man använder sina batterier, så det blir ju svårt att jämföra.

 

Mackey

De äldsta batterierna i min båt är tio år. Jag misstänker att de blev rätt rejält misshandlade när båten låg läääänge som visnngsbåt. 

Jag skulle säkert kunna köra med samma batterier ett par år till men jag har lite svårt för saker som inte är riktigt hundra. En dyr och arbetskrävande ”sjukdom”. 

Så det är ju lite upp till hur ägaren bedömer hur pass slut batterierna är också. 

När jag skriver detta så kommer jag på att förra hösten testades batterierna vid servicen. Tror de äldsta låg på ca 60%. Är dock lite skeptisk till dessa smarta testverktyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det bra att köra AGM inne i båten. Har ett framme i fören för bogpropeller. Inte kul med ett gasande batteri inne i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta med att byta batterier är att jag vet vem som ska bära ombord och iland. Bra om man inte behöver göra det så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

När riskerar man att överbelasta generatorn?

När man maximerar uttaget och inte övervakar temperaturen. Sterling-grunkan har tempsensor till generatorn och backar uttaget om temperaturen blir för hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att maximera uttaget betyder väl väldigt "tomma" batterier när man börjar ladda via generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Botved:

Men att maximera uttaget betyder väl väldigt "tomma" batterier när man börjar ladda via generatorn?

Det beror på.

 

Har man en rejäl AGM-bank (eller LiFePo4) är det inga problem att maxa en generator flera timmar då de kan ta emot mycket ström.  Jag har 575Ah AGM och ligger på ca. 110A ett par timmar, vilket är ungefär max vad mina 2x65A generatorer kan ge när bränslepumpar och annat fått sitt. På en mindre båt med mindre bank är det givetvis en helt annan femma, allt handlar om förutsättningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis min tanke. På forum blir det många varianter. Vi har segelbåt med 120A generator på motorn och 100w solpaneler. Banken är idag 2st 75ah batterier. Det är väldigt många år sedan jag läste ellära men att det skulle riskera generatorn känns långsökt. Tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Jo precis min tanke. På forum blir det många varianter. Vi har segelbåt med 120A generator på motorn och 100w solpaneler. Banken är idag 2st 75ah batterier. Det är väldigt många år sedan jag läste ellära men att det skulle riskera generatorn känns långsökt. Tänker jag fel?

I ditt exempel är du rätt ute. Skulle du sätta i 2x75Ah LiFePo4 så skulle du kunna maxa generatorn i en timme.

 

I övrigt skulle jag i ditt fall satsat på AGM, då får du lite mer nytta av din rejäla generator. SeaSea har fin-fina priser på Ritars 100Ah-batteri just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, råd tas gärna emot. Tyvärr har båten färdiga lådor så vi kan inte byta fysisk storlek utan ombyggnad. Jag vänder lite på frågan och ber er som kan detta att komma med konkreta förslag. Vilken batterityp rekommenderas? Förutsättningen är som jag skrev tidigare.

Segelbåt med 100w solpanel som laddar över regulator (pwm eller vad dom heter).

120amp generator på Lombardini diesel.

2st 75ah batterier som behöver bytas ut.

Vi har väldigt liten förbrukning (modern kyl, LED-lampor, dieselvärmare samt 2-3st mobiler) men är ute 3-4 veckor i taget och nästan aldrig i gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...