Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är nyblivet båtägare till en Solvigg 21. Jag undrar om det är något som vet vart skrovnumret sitter på båten?

Redigerad av rosenblad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rosenblad:

Är nyblivet båtägare till en Solvigg 21. Jag undrar om det är något som vet vart skrovnumret sitter på båten?

Idag finns det regler för hur CE-nummer ska vara utformat o var det ska finnas ingraverat. När din Solvigg byggdes fanns inga sådana standarder. Det var upp till byggvarvet om de märkte o var de i så fall märkte med serienummer/byggnummer/segelnummer. Sjöfartsverket hade under en period en godkännandemärkning "blå skylten" som varven kunde använda o där tror jag det även fanns serienummer. Om det finns blå skylt på din båt så ska den vara synligt monterad så den borde du ha sett.

 

Du tvingas nog leta under durkar o inne i stuvfack om det finns något nummer någonstans.

Ibland skrev de byggnummer på undersidan av lådor o liknande för att hålla isär till vilken båtindivid grejorna skulle monteras i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På orrskär 850 är skrovnumret  instansat i undersidan på metallbiten som binder ihop relingslisten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Solvigg från 70talet kan du som Lintott skriver inte räkna med att hitta någon märkning.

Det var bara de större varven som tillverkade 1000tals båtar som hade någon form av märkning.

Blå skylten fanns väl bara på mindre båtar på den tiden och visade bara rekommenderad motorstyrka och antal passagerare, eventuellt nummer på skylten var bara ett godkännandenummer.

Jag förmodar att din fråga är ett krav från försäkringsbolaget att du ska uppge ett nummer för att dom ska försäkra båten.

Mitt råd /svar, skriv dit ett nummer vilket som, på ett ställe där det inte syns, och lämna till försäkringsbolaget.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Mitt råd /svar, skriv dit ett nummer vilket som, på ett ställe där det inte syns, och lämna till försäkringsbolaget.

Bra tips men du kanske bör gravera in det så inte tidens tand tar bort din märkning.
Du kan gravera med en Dremel eller till och med en borrmaskin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den moderna Solvigg 21 Semi så kan det finnas ett 14-siffrigt id-nummer under relingslisten på akterspegelns styrbordsida och på ett dolt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...