Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SheCaptain

Köpa segelbåt tonårsfamilj

Rekommendera Poster

Vi är nya på segling och tittar nu på båt. Har tittat på en Jeanneau 34,2 SO med tre kabiner. Gillade planlösningen men är rädda att den kommer att kännas trång med sina mått på 3,30 x 10,30? Vi har tre stora barn som kommer att följa med ibland (14, 19 och 22 år). Är även förtjusta i en Beneteau Oceanis 381. Nån som kan råda? Är det vettigare att gå på 38-fotaren? Vi kommer att vara ute hela somrarna (inte nya på sjön men på segling).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ge ett mycket erfaret råd utan att ens sett båtarna. Om man titta på en lite större och sen väljer den lite mindre så kommer man alltid att sitta och och tro att den större hade varit bättre att ha (även om det inte nödvändigtvis är sant).

Ta med detta när ni kollar.

Fundera också hur båten skulle funger i praktiken.

Vi var två som brukade gå på båtmässorna hur det skulle funka att laga bruna böner & fläsk (som vi tyckte var utmärkt sjömat).

I väldigt många båtar skulle man nog dra sig för att laga den typen av mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förstår vad du menar! För vi lurar på att köpa den mindre som har många fördelar, mkt som medföljer köpet t ex. MEN tänker hela tiden att vi kanske kommer att ångra oss den dagen vi är alla fem på båten en vecka...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e fortfarande relativt nyböjare. Köpte vega 7 år sedan.

Året därpå en scampi

Och året därpå nuvarande 42fot båt.

Om jag skulle kunna spola tillbaka hade jag köpt nuvarande båt på en gång.

Var med alla och "känn efter" känns den trång så är den det.

Seglings och hanteringsmässigt är det mesta enklare/.mer kontrollerbart i större båt. Tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev SheCaptain:

Gillade planlösningen men är rädda att den kommer att kännas trång ...

Känsla är väldigt svårt att ge råd om, så om ni är rädda att en 34-fots båt kan kännas trång så välj en större.

 

Vi och våra - rätt oblyga barn, respektive och vänner - tillbringar 95 % av vaken tid i sittbrunnen eller i land, så vår 32-fots båt funkar bra för oss med sex personer ombord.

 

Praktiskt skiljer sig en större segelbåt inte så mycket från en mindre.

  • Även om den större båten är lite mera djupgående kommer man ofta in till samma klippor som med den mindre eftersom kölen kommer längre från land.
  • Utrustningen ombord är anpassad efter storlek/tyngd/kraft så det fungerar.
  • Redan en 34-fots båt är nästan omöjlig att rå på med handkraft - särskilt om det blåser - så ingen större skillnad.
  • Mera yta att vårrusta på en större båt är väl den stora skillnaden.

Det är nog kostnaderna som är skillnaden.

  • Uppläggningsplats
  • Bryggplats
  • Gästhamn
  • Kraftigare utrustning och tillbehör kostar mera.
  • Nya segel 90- eller 130-tusen kronor.
  • Försäkring
  • Mm, mm.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det kvittar vad man köper för storlek, efter ett tag börjar man titta på en eller två storlekar större. 

När jag köper stort eller smått så har jag en regel, jag köper aldrig det som passar mig idag för i morgon har jag växt ur det och börjar jag tråna efter mer. 

Gäller inte skor och kläder förvisso. 

 

Men om jag ska ge mig på det omöjliga att ge er ett tips på båtköp så är det, köp båt utifrån vad du och din partner har för behov. Barn och vänner följer kanske med någon gång. Knappast varje gång. 

 

Är själv ägare av en Jeanneau Sun Legend 42, trekabinare. Vi sover i en, de tre hundarna i en och sedan har den tredje blivit garderob om inte vännerna kommer på besök. Vilket händer. 

Vi är nöjda och när det gäller komfort och seglingsupplevelse så vill vi inte ha mindre. De åtta ton är goa att ha då det blåser 10-12. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Silverfox59:

Det kvittar vad man köper för storlek, efter ett tag börjar man titta på en eller två storlekar större. 

När jag köper stort eller smått så har jag en regel, jag köper aldrig det som passar mig idag för i morgon har jag växt ur det och börjar jag tråna efter mer. 

Gäller inte skor och kläder förvisso. 

 

Men om jag ska ge mig på det omöjliga att ge er ett tips på båtköp så är det, köp båt utifrån vad du och din partner har för behov. Barn och vänner följer kanske med någon gång. Knappast varje gång. 

 

Är själv ägare av en Jeanneau Sun Legend 42, trekabinare. Vi sover i en, de tre hundarna i en och sedan har den tredje blivit garderob om inte vännerna kommer på besök. Vilket händer. 

Vi är nöjda och när det gäller komfort och seglingsupplevelse så vill vi inte ha mindre. De åtta ton är goa att ha då det blåser 10-12. 

 

 

Precis den storleken har vi. Blir 6.e sommaren nu och den känns helt perfekt i storlek. Vill inte ha större och inte mindre. Perfekt å enkel att manövrera på egen hand eller med hjälp. Blir lite tungt att kryssa på egen hand om det är täta slag. Då kör jag ibland med bara storsegel...

Fast såklar. Om jag ska göra rent, bottenmåla, täcka mm. fick den helst vara 50cm lång såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är nog väldigt olika och upp till person/familj. Generellt vill de flesta ha större båt numera. Förr var det inget problem att vara 5-6 pers i en 34-fotare. Förr bodde man också lika många personer i en 2:a. Kan ju alltid testa att hyra en båt av lämplig modell och storlek. Ge er ut hela familjen och testa hur det känns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en större båt ger högre kostnader är självklart, eller? Hur mycket vet man om man kalkylerar. Men det är inte säkert att det blir så mycket dyrare. Men mer att polera blir det definitivt.

 

Något som är väldigt sant är att trivas man inte till 100% med båten så kommer man heller inte att använda den lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är teakdäck på 381:an och några ribbor har släppt. Båten är från 1998 så det blir väl läge att renovera däcket? Någon som vet kostnad för det? Är ingen teak på rufföverbyggnaden.

Kanske anledning att inte köpa denna båt?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev SheCaptain:

Det är teakdäck på 381:an och några ribbor har släppt. Båten är från 1998 så det blir väl läge att renovera däcket? Någon som vet kostnad för det? Är ingen teak på rufföverbyggnaden.

Kanske anledning att inte köpa denna båt?...

Jag hade kollat med en fuktmätare.  Stor risk att det inte är bra. Jag har två gånger hoppat av köp med båt som haft teakdäck just för att mätaren signalerade fukt. 

Nu har jag båt utan teakdäck. 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är kanske det bästa däckmaterialet man kan ha. Självklart kostar det därför mera. Teakdäck har de som har råd kan man också säga. Skötes det bra så håller det också länge.

Köpa beganat med teakdäck är lite lurigt. Om det är ett äldre däck så är det skruvat och genast lurigare. Är det, som på modernare båtar så är det betydligt ofarligare, man behöver mest kolla att det finns ordentligt med slipmån kvar. Trasiga bitar går ganska enkelt att byta ut.

Att det står fukt i däcket behöver inte vara något problem men man behöver kolla noggrant.

Bäst att ta hjälp av en expert som tex lägger/renoverar teakdäck.

Gillar man arbete så kan man altid ta bort ett gammlat, skruvat teakdäck, spackla och måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
16 minuter sedan skrev bhemac:

Teak är kanske det bästa däckmaterialet man kan ha. Självklart kostar det därför mera. Teakdäck har de som har råd kan man också säga. Skötes det bra så håller det också länge.

Köpa beganat med teakdäck är lite lurigt. Om det är ett äldre däck så är det skruvat och genast lurigare. Är det, som på modernare båtar så är det betydligt ofarligare, man behöver mest kolla att det finns ordentligt med slipmån kvar. Trasiga bitar går ganska enkelt att byta ut.

Att det står fukt i däcket behöver inte vara något problem men man behöver kolla noggrant.

Bäst att ta hjälp av en expert som tex lägger/renoverar teakdäck.

Gillar man arbete så kan man altid ta bort ett gammlat, skruvat teakdäck, spackla och måla.

Tack för att du gjorde det lite tydligare än vad jag gjorde i mitt inlägg. Självklart menade jag skruvade teakdäck och fukt som högrisk. 

Limmat inte samma sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi stod inför samma val sommaren -17 då vi sålde motorbåten och köpte segelbåt.

Tittade på många båtar i storlek 32-37fot

och av dessa kändes de flesta trånga och framförallt hade de dålig ståhöjd i salongen. Fastnade till slut för en något dyrare och större  Beneteau Oceanis 393 Clipper -03 (dock utan teak).

Har inte ångrat en sekund att vi slog till på den.

I ert fall låter det lite läskigt med teakdäcket, låt nån som har erfarenhet fuktmäta laminatet. 

/ Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte vår första segelbåt 2015 haft motorbåt tidigare.

Ville prova innan vi blev för gamla :) och ångar inte det alls blir bara roligare för varje år.

Ville ha en något större och ändå inte för djup köl och en motor som inte år för svag, men inte heller en motor seglare, utan en med hyfsade seglings egenskaper.

Efter många timmar på blocket föll valet på en Oceanis 40, tre sovrum, då våra barn är utflugna och vi normalt seglar ensamma så skulle nog två sovrum räckt, nu har vi det ena som stuv utrymme och det andra för gäster. oceanis har mycket högt till tak i salongen, och mycket fin toa med dusch.

En 38 eller 40 skiljer inte så mycket om de är av mordern typ. Dessutom är båten under fyra meter 3.97 lättare att få plats vid bryggor och så inget krav på skeppar examen, vi har dessutom ett bra sittbrunskapell kapell som vi ofta änvänder på kvällarna ,blir som ett extra rum, är nog bra om man har ungdomar ombord :) 

 

ola

Redigerad av Isaxsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi står i begrepp att byta motorbåt mot segelbåt - vill testa något nytt efter 20 år. 

Har seglat endel tidigare så jag är inte helt oerfaren och har framförallt ganska bra sjövana. 

 

Vi kikade på en jenneau 440 på båtmässan, men gick ganska snabbt ut, golvet inne var skevt och vissa delar klonkade märkligt. luckorna kändes inte som att dom skulle hålla speciellt länge. 

Gick sedan ner i en Linjett - det var ju en enorm skillnad. Viist även i pris. 

 

Ni som har båtar från europeiska varv som är lite äldre - hur är dessa båtar kvalitetsmässigt? 

Jag har läst endel och kikat på bilder på lite äldre Benereau Oceanis osv - det låter som att det var mer solida båtar förr. 

 

Mycket intresserad av erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
28 minuter sedan skrev RikardE:

Vi står i begrepp att byta motorbåt mot segelbåt - vill testa något nytt efter 20 år. 

Har seglat endel tidigare så jag är inte helt oerfaren och har framförallt ganska bra sjövana. 

 

Vi kikade på en jenneau 440 på båtmässan, men gick ganska snabbt ut, golvet inne var skevt och vissa delar klonkade märkligt. luckorna kändes inte som att dom skulle hålla speciellt länge. 

Gick sedan ner i en Linjett - det var ju en enorm skillnad. Viist även i pris. 

 

Ni som har båtar från europeiska varv som är lite äldre - hur är dessa båtar kvalitetsmässigt? 

Jag har läst endel och kikat på bilder på lite äldre Benereau Oceanis osv - det låter som att det var mer solida båtar förr. 

 

Mycket intresserad av erfarenheter. 

Jag var också inne i Jeanneau och det kanske inte var så bra att först ha varit inne i Hallberg Rassy-båten, för visst är det skillnad på båtar och båtar som du själv upplevde. Men det är det på Fiat och Rolls Royce också. 

 

Idag äger jag en Jeanneau 42 från tidigt 90-tal och är mycket nöjd med henne. 

Men jag hade aldrig köpt 44:an på båtmässan. Jag kände det som att den båten var väldigt mycket mer enkelt byggd. Kändes inte som ett val till nästa båt. Vi blev väldigt besvikna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Layouten under däck ser bra ut under förutsättning att kojernas längd funkar för familjen.

 

En fundering är hur länge era "stora" barn vill segla med. Nu känner jag att stämningen blev fel....men fundera på behovet något år framåt.

 

Håller med tidigare inlägg att hantera en 34 eller 38 fotare är ingen större skillnad. Dock det som jag gillar är om det finns sittbrunnsstuv utrymme för grill, dinge, segelsäckar, utombordare, bensindunk och det brukar saknas på 34 fotare med dubbla akterkabiner.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft flera stora motorbåtar, både 39, 46 och nu 41 fot så storleken är hanteringsmässigt inga problem. Vi har små kottar 7 och 5 så dom har inget val och gillar att vara ute med båten, det frågas ofta om när vi kan åka ut med båten. Det intresset kommer nog finnas länge. 

 

Vi tänker en relativt välbyggd båt. Gärna rymlig sittbrunn så man får plats. En större båt ger otroligt mycket mer utrymme, både i sitt brunn som nere under döck, och stuvutrymmena blir ofta betydligt bättre. 

 

På sikt vill vi kunna åka längre med båten så den ska klara mer än skärgård (större ofta lite bättre). Vi vill kunna få plats watermaker och lite annat som tar plats.

 

Vi tänker oss 40-45 fot som en riktigt vettig storlek både för nu och om 5 år.

 

Känns som att jag fått mina tankar bekräftade, skall man gå på en europeisk båt så skall den vara lite äldre, om man vill ha en välbyggd och solid båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev skippeer:

En fundering är hur länge era "stora" barn vill segla med. Nu känner jag att stämningen blev fel....men fundera på behovet något år framåt.

Dålid stämning eller inte, det är hur som helst bra att ha med i planen.

 

En 11-årig mönstertjej blir inte sällan en monstertjej något eller några år senare. Ofta kretsar allt kring tonårstjejen (tror hon) och får hon inte som hon vill gör som hon vill ändå.

 

Killar är ofta lite senare än tjejer och inte riktigt lika rebelliska, men annat än båtliv riskerar absolut att ta över intresset.

 

Tänk efter hur du själv och dina kompisar var i tonåren så förstår du nog hur jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
33 minuter sedan skrev Mackey:

 

En 11-årig mönstertjej blir inte sällan en monstertjej något eller några år senare. Ofta kretsar allt kring tonårstjejen (tror hon) och får hon inte som hon vill gör som hon vill ändå.

 

Killar är ofta lite senare än tjejer och inte riktigt lika rebelliska, men annat än båtliv riskerar absolut att ta över intresset.

 

 

Haha! Jag förstår hur det var i ditt hem då barnen växte upp. 

 

Här var det tvärt om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Haha! Jag förstår hur det var i ditt hem då barnen växte upp. 

 

Här var det tvärt om. 

Du menar att det var tonåringarna som tyckte att föräldrarna blev monster? 😁

Tycker det är en marginell skillnad i sådana fall.

 

Min beskrivning gäller inte bara vår familj, men nog hade vi en hel del besvär med vår dotter. Som tröst till er som har barn påväg in i monsteråldern så brukar det oftast gå över före 25-årsdagen...

Vi har väldigt goda relationer med våra 30-åriga barn och vi träffas flera gånger i veckan. Dom är med på kalas mm. med våra vänner och vi blir ofta bjudna när de ska ha fest med sina vänner.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
13 minuter sedan skrev Mackey:

Du menar att det var tonåringarna som tyckte att föräldrarna blev monster? 😁

Tycker det är en marginell skillnad i sådana fall.

 

Min beskrivning gäller inte bara vår familj, men nog hade vi en hel del besvär med vår dotter. Som tröst till er som har barn påväg in i monsteråldern så brukar det oftast gå över före 25-årsdagen...

Vi har väldigt goda relationer med våra 30-åriga barn och vi träffas flera gånger i veckan. Dom är med på kalas mm. med våra vänner och vi blir ofta bjudna när de ska ha fest med sina vänner.

Tänkte mer på barnens kön till det du beskrev hur de blev. 

Men du har nog rätt i att barnen tyckte att föräldrarna blev monster också. Ett tag i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...