Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Searay_230

Bottenmåla, hur mycket förarbete krävs?

Rekommendera Poster

Tänkte försöka ge mig på att bottenmåla skrovet själv i vår. Har ingen tidigare erfarenhet av detta. Förra våren lät jag båtvarvet måla båten inför sjösättning, vilket klart är bekvämt men dyrt. Färgen har dock flagnat rätt mycket, förmodligen för att det suttit många olika lager färg innan och att förarbetet med att skrapa/slipa förmodligen inte gjordes med kärlek.

 

Hur skulle ni "angripa" detta skrov? Hur mycket förarbete med slip/skrap bör man lägga för att färgen inte ska flagna lika fort?

Skulle ju helst av allt bara vilja stryka på lite ny färg, men har ju förstått att det inte håller så bra då. Tidigare färg är en Trilux Vit.

53617037_451222912082803_5601797570679537664_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan det vara för svart färg?

Trivs den ihop med den vita?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ebony and ivory, together in perfect harmony:) Sry..

Beror på typ av färg och mindre på kulören den har skulle jag tippa. 

Slipa innan ny färg läggs på är väl lite a och o för att få ett bra resultat. Forsätt med samma färg Trilux så borde det fungera fint. 

Typisk varvsjobb frågar du mig, snabbt och dyrt:)

 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo då, är mä på bana.

 

Men olika färguppbyggnad (kemikalier) kan ge släpp mellan olika lager.

 

Försök att måla utanpå VC17 t ex...

Garanterat så flagnar det.

 

Så därför frågade jag  även om jag gillar grisrosa.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa i år att bara skrapa/slipa det som är löst och sen måla hela botten med en hård bottenfärg.

Lossnar det och ser likadant ut i höst får du då skrapa och slipa bort ordentligt.

 

Jag målade botten med hård färg (Hempel Hard Copper Racing) direkt på mjuk färg efter lätt slipning av det som satt löst och nu fyra år senare sitter färgen fortfarande kvar överallt, bättrar lite i vattenlinjen varje år bara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle reklamera det där jobbet på båtvarvet, för det där är inte rätt gjort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux är en färg från International.

De har en skrift som heter metodboken, där står allt om vilken färg som kan övermålas med vad osv.

Leta hos Google eller om jag lyckas få med en länk nedan. eller om den blir för stor?

 

Metodboken_International.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev SE2517:

Testa i år att bara skrapa/slipa det som är löst och sen måla hela botten med en hård bottenfärg.

Lossnar det och ser likadant ut i höst får du då skrapa och slipa bort ordentligt.

 

Jag målade botten med hård färg (Hempel Hard Copper Racing) direkt på mjuk färg efter lätt slipning av det som satt löst och nu fyra år senare sitter färgen fortfarande kvar överallt, bättrar lite i vattenlinjen varje år bara.

Det var lite av det alternativet jag har varit inne på. Men alltid skönt att få bekräftat av flera.

Har ju ingen lust egentligen att göra mer än som krävs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ser ju lite lurigt ut om det "gulnande" vita är den sk botten och det vita ovan är skrovet! har dom då målat skrovet med bottenfärg som sedan flagnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Men det ser ju lite lurigt ut om det "gulnande" vita är den sk botten och det vita ovan är skrovet! har dom då målat skrovet med bottenfärg som sedan flagnat?

Det ser ju ut som att kanten mellan det vita och det gulnade vita är den faktiska vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...