Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nilsww

Elvärmare i hyttbåt med utombordare via utombordarens generator

Rekommendera Poster

Hej, 

vi har tidigare satt ett litet elverk bak på båten (liten hyttbåt), dragit en kabel in och använt en 1000 w elvärmare i båten (230 v). Fingerar perfekt när båten kör (så att man inte hör ljudet men känns som en klumpig lösning)

vet ni om båtens utombordare (100hk)s generator genererar tillräckligt med el för att kunna köra ngn effektiv 12 v värmare alternativt konvertera till 230 v så att man kan köra en vanlig elvärmare i båten?

jag vet att det finns ”riktiga” värmare såsom wallas men orkar inte installera sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för utombordare? Har du specifikationer för den? Vad för laddström ut ger generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är en mercury 100 hk 4takt från 2005. Vet inte ngt om generatorn. (Jag kan väldigt lite om el)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2006 års modell av den motorn har 20 A generator. Det ger runt 250 W uteffekt på full belastning. Gissningsvis behöver motorn vara på en bra bit över tomgång för att leverera full effekt från generatorn. Det är väl inte orimligt att tänka sig att årsmodellen innan har nåt liknande. Knappast mer...

250 W är nog rätt klent för att värma med.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag  stort tack för tydligt svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nilsww:

jag vet att det finns ”riktiga” värmare såsom wallas men orkar inte installera sådana.

Tyvärr, det är nog den enda vettiga lösningen.

Leta efter en Thermo 1000. En bekant satte en sån i sin Maxi 77. Den hänger i taket och installerades på mindre är en timma. Tyvärr är de ovanliga.

Wallas 1300 är lite vanligare, kan också hänga i taket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en "Kinavärmare" för ett par tusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte faktiskt en 5kw eberspecher kopia från kina och satte ihop den utanför båten. Den fungerar perfekt (antagligen grovt överdimensionerad för en tg 6500 dock) men jag vet inte hur jag skall installera den i båten. Jag vågar inte göra fenomförningar eller montera en platta den kan sitta på tillräckligt stabilt i båten Någon som vet någon som kan göra sådant hyfsat billigt i  norra stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan man ju säga som så att det är svårt och rent elektriskt oekonomiskt att ordna med elvärme i ett lågvoltssystem som det vi har i våra bårar med 12V och ibland 24V, ja även i våra hem egentligen, men där har vi ju nästan alltid obegränsad med elleverans i våra eluttag.

Vi har skrivit en del om detta i likartade trådar förr här.

 

Jag har haft små defrosterfläktar innanför vindrutan, framförallt i gamla luftkylda folkvagnar, men provade på en sådan även i en båt en gång. Funkar ju sisådär, det blir en liten klar yta att titta ut genom, men dom värmer ju inte upp någonting runt om, drar mer ström än de gör nytta.

 

Det är nog en fast installerad fotogen, rödsprit, gasol eller dieseldriven värmare du skall ha.

Själv har jag en större Webasto som går på diesel. 

 

Det finns ju även dom där som kallas för "Heat Pal" som drivs av rödsprit, dessa är utförda som en hink eller cylinder som man kan placera tillfälligt var man vill, men det blir en massa kondens när man bränner rödsprit, och det finns även en annan anledning att skapa god luftcirkulation.

 

Som "hamnvärmare" tidig vår och sen höst, har jag en landströmsansluten värmefläkt från Jula,  har för mig att den är på 300 och 500 watt, den värmer rätt bra, även om min hytt är någorlunda isolerad så försvinner värmen rätt snabbt när man stänger av värmefläkten eller öppnar en dörr.

 

Båtar som har inombordare fixar man ju gångvärme på med vattenburen värme från båtens kylvattensystem, men det är ju litet knepigt minst sagt, om man har en utombordare.

 

Tack för "tipset" angående elverk kopplat till värmefläkt, ett synnerligen effektivt sätt att gå över ån efter vatten...😋 Men jag förstod att det var någon form av tillfällig nödlösning för att värma kalla själar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att värma med el är inget problem i sig men det förutsätter att generatorn kan kan ge tillräckligt med effekt.

Jag vet en som la in golvvärme i sin fiskebåt, golvvärme för husvagn. Finns för 12V men han köpte 48V eftersom den var billigare. 80W/m2 om jag minns rätt. Jag fixade en omvandlare åt honom 12->48V 500W, kostade ca 500kr. Blev väl inte så där jättevarmt pga hytten var öppen bakåt men de frös inte om fötterna.

Har man plats så finns det ju fotogenkaminer, typ POD. Dessa fungerar bra men man bör ha skorsten. 

 

PS När man beräknar värme i ett normalisolerat hus så räknar man 30W/m3 eller 75W/m2 med standardhöjd. En båt är sämre isolerad så det krävs mer för att få "komfortvärme" men eftersom volymen är liten så får man räkna in de ca 200W varje människa tillför.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en portabel gasolvärmare i min snipa på 23fot. se nedan (jag har dock en mindre modell med 450g gasolflaska)

 

Men kör den endast under kapellet där luftcirkulationen är god (brukar öppna en liiten extra springa kapellet då vi kör värmaren) och skulle aldrig få för mig att köra den under natten då vi sover. Kanske kan det vara ett alternativ för er? Tror värmaren jag har kostade 1800 kr då jag köpte den förra året. 

 

Den fungerar kanon för oss!

 

mvh

Fjord23

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En propanvärmare kanske är vägen framåt. En annan fråga som kanske är dum. 

I nuläget har vi ett elverk (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-g-1001i-2000037188

Detta står utanför kupen bak i båten (utomhus). En elsladd (för utomhusbruk) går från detta in i båten (via en glipa i dörren) där vi har en värmefläkt. Elverket har olika typer av säkerhetsbrytare (är osäker på vilka)

Är det ngt specifikt livsfarligt med denna lösningen iom att den är på en båt så att säga eller är det inte farligare än vad det vore att ha denna lösningen på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolvärmare fungerar precis som en HeatPal. Men som det brukar stå på dem: "Sörj för god luftväxling". Oavsett typ så producerar de stora mängder koldioxid om man inte kan leda ut avgaserna. Kan man sätta dir ett avgasrör så är det helt problemfritt. En HeatPal gick att förse med avgasrör.

Det största problemet brukar vara att de producerar stora mängder fukt. Dels pga att vatten är något som bildas vid förbränningen, dels för att man värmer fuktig inomhusluft.

--

Elverket är ganska ofarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ström kan snurrans generator ge? Någon sa att hans gav 44A dvs drygt 500W. Det borde kunna ge en del tex kunna värma 15m3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Hur mycket ström kan snurrans generator ge? Någon sa att hans gav 44A dvs drygt 500W. Det borde kunna ge en del tex kunna värma 15m3.

 

2006 års modell ger 20 A, och TS har en från året innan. Troligtvis samma eller mindre på den. Knappast mer, va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Knappast mer, va?

Du tror inte på det där att det var bättre förr?

Troligen är de så men det skadar aldrig att kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen.

 

Praktiskt Båtägande 2011, nr 8

 

rps20190306_180337.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎03‎-‎07 vid 09:56 skrev Nilsww:

En propanvärmare kanske är vägen framåt. En annan fråga som kanske är dum. 

I nuläget har vi ett elverk (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-g-1001i-2000037188

Detta står utanför kupen bak i båten (utomhus). En elsladd (för utomhusbruk) går från detta in i båten (via en glipa i dörren) där vi har en värmefläkt. Elverket har olika typer av säkerhetsbrytare (är osäker på vilka)

Är det ngt specifikt livsfarligt med denna lösningen iom att den är på en båt så att säga eller är det inte farligare än vad det vore att ha denna lösningen på land?

Det är väl aldrig fel att ha en gummiisolerad kabel för anslutning mellan elverk och värmefläkten.

Dom brukar heta H07RN-F 3x1,5, eller RD0E, finns både i löpmeter och färdig på exempelvis Jula.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/installationskablar/rdoe-kabel-412485/

Färdig kabel:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelforlangare-forgrenare/forlangningskablar/skarvsladd-005517/

 

Sedan är det väl aldrig bra att låta en kabel klämmas i en dörrspringa, bra om du kanske kan dra kabeln på något annat vis.

Elverk brukar ha en automatsäkring, överbelastningsskydd, och även ibland en jordfelsbrytare, om dom är rätt utrustade.

 

Elverk är indirekt livsfarliga, man kan bil ihjälslagen av andra båtägare som irriterar sig på elverkets oväsen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...