Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marklin

Första riggningen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Blev med båt i höstas (Beneteau First 20) och en sommar med förhoppningsvis mycket tid till sjöss närmar sig. Samtidigt börjar det gå upp för mig att det krävs en del förberedelser, inte minst riggningen. Jag har aldrig ägt en båt tidigare, vilket gör mig lite osäker inför detta. Har läst mig till att Seldén har ett bra material att läsa igenom, vilket jag också ögnat igenom, men jag ser inte att min typ av rigg tas upp där. Den är förhållandevis enkel; utan backstag men med svepta spridare med enkla vant på var sida. Förstag ej fäst i toppen utan en bit ner på masten (partialrigg?)

 

Kommer att se till att jag får hjälp vid riggningen, men kan inte garantera att medhjälparen har kunskap om detta. Givet förutsättningarna ovan, vad tycker ni jag främst bör tänka på och vilka verktyg behöver man vid riggningen? Skulle verkligen uppskatta lite tips häe, med tanke på att bara tanken på vad som kan gå fel föder en viss stress :) Har jag inte beskrivit läget bra nog för att svara, ställ gärna följdfrågor så försöker jag bringa klarhet. 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... var börjar man?

 

Några bultar extra som passar i vantskruven, låsringar och saxpinnar, ör väl ett måste.

 

Hur hög är masten?

 

Är det rullfock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen har tre bra filmer om att masta på som du kan börja med att titta på.

https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-infor-mastning

https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-mastning

https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-stalla-in-riggen

 

Därefter skulle jag säga att det viktigaste är att ni tar det lugnt. Då kommer allting att gå bra även om ni gör en del misstag. Börjar man stressa så skiter det sig fort.

 

Punkt två i min lista är att häng masten i en sling ovanför tyngdpunkten så som de visar i filmerna här ovan. Om man lyfter under spridarna så får man på många master tyngdpunkten ovanför slingen och då måste någon hålla emot masten hela tiden. Om den personen tappar taget så välter masten runt, brakar i backen och förvandlas till skrot.

 

Det är lättast att se hur man ska göra om man ser filmen men det som de gör är att de lägger slingen ett varv runt masten en bit ovanför spridarna. Ena änden på slingen vinklar man mot masttoppen och det är där man krokar i mastkranen. Den andra änden ligger alltså över den första och sträcker ner den mot mastroten. Där knopar man fast den i bombeslaget eller annan plats som tål kraften. När man sedan lyfter så kommer masten alltid hänga rätt och man måste inte hålla emot för att den inte ska välta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Masthöjd är 9,5 m (DWL) och det är rullgenua. 

 

Vad gäller mastresningen är den utrustad med ett kit som man med hjälp av trailervinschen (båten är trailerbar) och spinnakerbommen vinschar upp masten på något sätt. Jag gissar att vi får testa oss fram där, men att ta god tid på sig och inte hafsa igenom det låter som ett råd att följa. 

 

När man väl rest masten, hur funkar det då? När stagen ska spännas osv, hur vet man vilken spänning det ska vara? Inget om detta finns att läsa i användarmanualen, vilket förvånade mig lite. Vilka verktyg behöver man?

 

Värt att nämna är kanske att båten är från 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har bakåtsvepta spridare så räcker det att bara sätta an toppvanten för att masten ska stå kvar för tillfället. Inget att segla med alltså men man kan åtminstone släppa stressen över att masten ramlar ner.

 

När det gäller hur man trimmar in masten så finns det flera olika skolor. Ett är att använda tumstocksmetoden och ett annat är att krumma masten till ett visst läge med toppvanten och därefter dra tillbaka masten med undervanten. De senaste åren så har jag kört på den metod som de anger i film nr 3 ovan vilket är att krumma masten.

 

Kolla som sagt på filmerna så får du många bra tips i alla fall. Sen finns det flera olika sätt att lösa det hela på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sett filmerna och lite kan man ju ta fasta på så klart, men jag tycker fortfarande mycket är oklart vad gäller just min rigg eftersom den endast har enkla vant och inte topp-/undervant (även om det faktum att min rigg är enklare och inte lika justerbar antagligen inte gör riggningen mer komplicerad).

 

Man får prova sig fram där och då förstås, och som sagt se till att det finns mycket tid. Men det verkar ju som att det till stor del är en okulär bedömning av hur masten ser ut, och en mätning av att man spänt lika mycket på båda sidor? Kan man koka ner det till det? Någon tensiometer/vajermätare behöver man inte använda/införskaffa? Det räcker med en rejäl skiftnyckel, lite fett och en vanlig verktygslåda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på alla riggfrågor, nästan, är ”Seldens rigguide” eler som den egentligen heter ”Seldéns råd och tips”

 

Försök hitta en beskrivning som stämmer med din riggs konstruktion.

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten spetsig tång för saxpinnarna. Skiftnyckel för att skruva åt schacklar och liknande. Skiftnyckel och eller skruvmejsel för att skruva åt vantskruvarna. Gärna lite eltejp runt skruvmejseln för att inte skada vantskruven. Ibland en polygrip om något trilskas. Det är de verktyg jag använder, min mast är 17,5 meter.

Det finns speciell olja för vantskruvarnas gängor så de inte skär ihop. Köp en flaska, den räcker hela livet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-05 vid 17:16 skrev marklin:

och en mätning av att man spänt lika mycket på båda sidor? Kan man koka ner det till det? Någon tensiometer/vajermätare behöver man inte använda/införskaffa? Det räcker med en rejäl skiftnyckel, lite fett och en vanlig verktygslåda?

 

Wirespänningen i vanten blir automatiskt alltid lika stor på båda sidorna. Se det som att två står och drar i var sin ände på ett snöre. Man måste dra med samma kraft, det kan aldrig bli så att den ena måste dra hårdare än den andra för att hålla kvar sin ände.

 

Alltså, spänner du bara vantskruven på ena sidan kommer lasten på båda vantskruvarna att bli densamma, men masten kommer att luta i sidled. Så när du spänner, spänn lika mycket på båda sidorna och kolla så att masten står rakt. Ett enkelt sätt är att kolla det är att mäta med storfallet mot de båda relingssidorna. Och se sedan till att du spänner tillräckligt mycket. Tumstocksmetoden som beskrivs i Seldéns bok som länkas till ovan fungerar, i mitt tycke, bättre än åtminstone en billig vajermätare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är som i göteborg så skulle jag ta en tidig morgon eller sen kväll för att rigga så du slipper svärande i riggningskön.

här brukar alla ändå vara så shyssta så ber man om hjälp kommer det en massa folk och hjälper dig :) 

annars är ju din båt lättriggad och i lagom storlek.

jag skruvar först ut alla vantskruv till yttersta läget och kollar gängor så att allt är fräscht

sen brukar ha med mig en kompisslav som får stå vid mastfoten på båten för det gungar väl lite.

när jag väl lagt masten med masten mot däck och toppen akterut så sätter jag fast akterstag o 1 sidovant på var sida...sen reser jag, kompisen håller kvar botten och väl uppe går jag ut på fördäck och sätter  fast förstag...lossor allt från mastkranen och piper därifrån så jag kan justera in i lugn och ro.

och som ovan skrivet, skiftnyckel, lite eltejp, tänger, skruvmejsel, polygrip och plåsterpaket.

filmer är jättebra att titta på också

ett bättre tips är att när riggningarna är igång tar du en sväng till närmaste båthamn och kikar på hur dom gör med liknande båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni alla missat att TS båt är en "trailer seglare" med annordning för att resa masten själv?

Så att stå i kö vid mastkranen och få många motsägande råd av dom samlade experterna är knappast nödvändigt.

 

Till TS åk till ett industriområde en söndagsförmiddag och öva på att resa och fälla masten med den utrustning som följer båten, det brukar vara ganska enkelt, huvudsaken är att du får vara i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns många YouTube-videor som visar hur man reser mast både med och utan ”gin pole”. När jag hade segelbåt använde jag bommen. Jag placerade masten i mastfoten med toppen akterut och pallade upp den  så att den gick fritt. Monterade sedan alla stag och vant som var akter om masten. Monterade bommen så att den pekade rakt upp och fäste ett fall mellan masttoppen och bomnocken. Med storskotet  mellan bomnocken och stäven var det lätt att resa masten. Sedan var det bara att montera förstaget och sträcka upp allt.

Redigerad av Bjorns_snipa
Stavar som en kratta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Litorina, dvs en trailerbar båt med liknande rigg (partialrigg, svepta spridare utan akterstag). Första rekomendationen är att rigga på land. I vattnet blir det onödigt ostadigt om man nu inte använder kran. Har du en kunnig person med dig kan det vara lättare att använda kran.

 

Jag riggar min utan att använda spinnakerbom. Jag lägger den på plats, med bulten i mastfoten och masten pekandes akterut. Fäster toppvanten (de sidostag som når längst upp på masten) där de ska vara och ett rep i spinnakerfallet så det blir längre. Repet drar jag långt framför båten (15-20 meter). En person i sittbrunnen lyfter masten första biten (lite tungt) och den andra drar upp masten i repet. När masten är uppe fäster jag förstaget och vips! Masten är uppe!

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den här killen brukar sjösätta i ”vår” hamn och han gjorde en film vid ett tillfälle. 

 

Jag brukar sjösätta själv men har en annan lösning med min Albin 57:a. Jag använder en tripodställning där bommen utgör den ena parten med storskotet som en talja för att lyfta masten.

C6798386-4B5F-4438-AFBA-498BD9B20B3F.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...