Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Globalseglarn

Segla jorden runt som nybörjare

Rekommendera Poster

4 timmar sedan skrev vega1959:

En liten tanke bara. Att segla jorden runt som nybörjare, är inte det omöjligt? Redan efter en vecka på resan har man väl passerat nybörjarstadiet. Då har man ju seglat längre än många vanliga semesterseglare gör under flera år!

Jo, just det framgår i flera böcker skrivna av de som bara stack iväg. "Alla sa vi skulle dö" är ett exempel.

 

Vill man göra ett utvecklingssprång och vidga sin komfortzon är paying crew en bra variant tycker jag. Du får ta del av erfarna oceanseglares samlade kunskaper under ett antal veckor eller månader. Plötsligt ligger Haparanda bara lite i ytterkanten av Stockholms skärgård, bara fyra dygn bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev vega1959:

En liten tanke bara. Att segla jorden runt som nybörjare, är inte det omöjligt? Redan efter en vecka på resan har man väl passerat nybörjarstadiet. Då har man ju seglat längre än många vanliga semesterseglare gör under flera år!

Precis så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-17 vid 23:40 skrev vega1959:

En liten tanke bara. Att segla jorden runt som nybörjare, är inte det omöjligt? Redan efter en vecka på resan har man väl passerat nybörjarstadiet. Då har man ju seglat längre än många vanliga semesterseglare gör under flera år!

Nu kom dom väl bara 2/3 av jorden runt - men ändå. För er som tvekar :)

 

Astrid på vift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev webspy:

Nu kom dom väl bara 2/3 av jorden runt - men ändå. För er som tvekar :)

 

Astrid på vift

Nu är Vega en mycket bra långfärdsbåt. Var det tur eller skicklighet som fick dem att välja just den båtmodellen? Personligen hoppas jag på kunnskap.

 

Och det är väl just kunnskap som är ledordet. Att dra i några tampar, styra och komma framåt, är inte svårare än att lära sig och cykla. Utan trafikreglerna, laga punka se till att bromsarna tar osv......

 

Dvs. Det är allt runt i kring som är det svåra. Tex. väder, sjökort, in/ut klarering behörighet, underhåll, reparationer första hjälpen, beräkning mat bränsle vatten, tidvatten, problemlösning båt, (och konflikter) skydd mot sol och väder, Segelsömnad........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peka67:

Nu är Vega en mycket bra långfärdsbåt.

Nu är det nog ytterst få som skulle beteckna Vga som en bra långfärdsbåt bara för att den fungerat i några fall. Skulle alla som tex valt en Allegro 27 gjort ett felaktigt val? Knappast.

 

Visst kan man bara sticka iväg och klara sig bra men då ska man också ha tur. Man behöver en hel del kunskap om hur man hanterar olika situationer. Dessutom krävs en hel del erfarenhet inte minst hur man själv klarar den psykiska biten. Tänk på att det är en absolut majoritet som ger upp, av de som tänker sig runt jorden el likn är det högst 20% som fullföljer. Men ytterst få berättar om det. Många tänker sig aldrig ut mera.

Samma fö med handelsfartyg, det är många som bara gör en resa. För ett antal år sedan var genomsnittstiden i yrket två år för manskap.

Paying Crew är ett av få sätt att prova på havssegling.

Vi skulle segla en båt som en förmögen kille från Texas ägde. Vi hann inte ens sätta segel förrän han drabbades av någon mystiska åtkomma, antagligen något han ätiti. Normalt åt han nämligen bara "steak". Han blåhåriga fru klev på något senare i hamn, efter exakt 10 sek gick hon iland och sa "aldrig mer". Då hade de ändå tänkt och planerat sitt båtägande i flera år. Det var dessutom en ganska fet båt.

Alla tycker inte båtåkande är så kul i verkligheten. Inget fel med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett boktips är Shrimpy av Shane Acton. Det är en, förmodligen,  något romantiserad reseskildring av 25-årige Shane som stack i väg i en 18 fots dubbelkölad Caprice. Utan tidigare erfarenhet av segling kom han 8 år senare hem igen efter ett varv runt klotet. Mycket har förändrats sedan dess men fortfarande läsvärd.

Den finns tyvärr inte att köpa ny längre men finns i bland på begagnatmarknaden. Har även för mig jag sett den som PDF på engelska på nätet.

Den läses dock på egen risk för den skapar onekligen reslust!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Den läses dock på egen risk för den skapar onekligen reslust!

Håller helt och hållet med (reslust, boken har jag inte läst än). Det jag grubblar lite över, är hur små båtar man realistiskt kan sticka iväg med idag.

 

Jag inbillar mig att fler och fler länder ställer högre krav på utrustning, allt från toalett till AIS. Det ökar på vikten på en liten båt, samt begränsar utrymme och last kapacitet.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Peka67:

Det jag grubblar lite över, är hur små båtar man realistiskt kan sticka iväg med idag.

De minsta vi såg på Söderhavet var 30 fot.

 

Jag tycker du ska gå med i OSK eller JRSK. Där kan du få svar på väldigt många frågor kring jordenruntsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par saker jag har noterat,

1. TS har inte varit inloggad sedan 4 april.

2. Det finns för närvarande 7 olika Allegro 27 och Laurin 28 på blocket för mellan 20' och 110'.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tycker du ska gå med i OSK eller JRSK. Där kan du få svar på väldigt många frågor kring jordenruntsegling.

Jag har varit inne på OSK vid två tillfällen. Det är inte mycket man får veta om man inte är medlem. 

 

Jag kan respektera det, men gillar inte att köpa grisen i säcken. Nu är 600kr inte mycket att bråka om, så jag kommer nog gå med så småningom.

 

Mitt råd till OSK är att man gör en bättre presentation över vad man kan erbjuda en nybliven medlem.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Ett par saker jag har noterat,

1. TS har inte varit inloggad sedan 4 april.

2. Det finns för närvarande 7 olika Allegro 27 och Laurin 28 på blocket för mellan 20' och 110'.

👍

Fast vi har trevligt här ändå, fast värden lämnat oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev McLasse:

Ett boktips är Shrimpy av Shane Acton.

En annan kul bok är 'Tinkerbelle'. Robert Manry seglade denna 13,5 fots båt på "endast" 78 dagar över Atlanten.

Är man bara tillräckligt desperat så...

Sen har vi ju 'Navigatio Sancti Brendani Abbatis' (Sankt Brendans sjöfärd), munken Brendan som segla över över Atlanten på 500-talet i en liten båt byggd av ribbor och skinn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar Tristan Jones, En otrolig seglats

Den var så bra så efter att ha lånat den gick jag och köpte den för att läsa fler gånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Rekommenderar Tristan Jones, En otrolig seglats

Kul och lite lögnaktig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Rekommenderar Tristan Jones, En otrolig seglats

Absolut rekommendabelt, håller med. Bra bok! Men tyvärr inte mer än så. Det han skriver om har han inte upplevt utan hittat på. Men det är bra hittepå.

Han gav sig iväg senare i livet på långsegling. Hans ena ben amputerades men han seglade ändå. Sedan amputerades hans andra ben men han seglade ändå vidare.

Tuff kille må jag säga.

En sammanfattning finns i På Kryss.

 

Edit: Det var så klart redan nämnt. Att jag aldrig lär mig att uppdatera innan jag postar.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Robert Manry seglade denna 13,5 fots båt på "endast" 78 dagar över Atlanten.

En sak jag alltid har funderat på är hur i hundan de där "småseglarna" får plats med allt de behöver för att överleva. 78 dagar mat och vatten? Han kanske bogserade en pråm med sina förnödenheter och det var därför det tog sån tid.

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

munken Brendan som segla över över Atlanten på 500-talet i en liten båt byggd av ribbor och skinn.

CE klass A på den skutan antar jag, annars hade det ju aldrig kunnat gå vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

En sak jag alltid har funderat på är hur i hundan de där "småseglarna" får plats med allt de behöver för att överleva.

Kommer inte ihåg riktigt men konserver och frystorkat.

Till sin lanterna hade han stora 1,5V torrbatterier.

Största problemet var nog när fallet fastnade i masttoppen, det går ju inte att klättra upp på en så liten båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alain Bombard - Frivilligt skeppsbruten.
Det var ett tag sedan jag läste den men i korthet så undrar läkaren Bombard varför så många skeppsbrutna omkommer utan att omständigheterna motiverar det. Han har några teorier och testar dom genom att "segla" med en råriggad gummibåt från Spanien till Karibien.
Med sig har han i princip bara fiskegrejor och en hembyggd "fiskpress". Han (över)lever genom att äta fisk, dricka små mängder havsvatten och skölja ur kroppen med vätska som han pressar ur fisk med nämnda press...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det handlar mycket om boktips och små båtar på långtur nu, vill jag tipsa om min absoluta favorit i genren: "The Open boat" av Webb Chiles. Författaren torde höra till de mest meriterade långseglarna med fem varv runt klotet samt en rad rekord i kappsäcken. I boken skriver han om seglingen som nästan tog honom jorden runt i en Drascombe lugger, en öppen båt på 17 fot. Fantastisk skribent och fantastiskt äventyr. Här finns den att ladda ner på hans egen webbplats In the present sea.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två vana havsseglare skulle segla hem en rätt stor båt, åt några som köpt den i katibien men inte ville segla själv.

Dom hade satellittelefon plus massa anna utrustning. Vädret skulle vara upp till 25m/s.

Dom överraskades av några dagar med 55m/s.

Fick en rejäl våg över sig som stoppade färden lite hastgt. Den ene fick tänder utslagna, ett gäng revbensbrott och indre blödningar. All ström utslagen automatiskt larm gick iväg till portugal 500 distans bort. Revbensmannen, lyckades få igång elen så dom hade autopilot. Nån dag och ytterligare en jättevåg, när revbenen låg i koj och kaptenen lagade mat trodde kaptenen att dom körde på en val, container eller nåt men det var en jättevåg igen. All instrumentering och andra fasta saker slets loss både i båten och sittbrunnen. El ustagen igen plus brunnen startmotor mm... en fransk containerbåt hade fått vända och nådde till slut seglarna. Dom fick klättra ombord via nätstege, blev till slut hämtade med helikopter till portugal. 1V intensivvård innan hemfärd för ett par veckor sedan.

Båten lämnades.

Seglingen hade funkat bra och vågorna långa och inte obehagliga. Bara dom här stora rackarna som ställde till det.

Hade dom haft bättre chans med mindre/större- båt.. vet inte storleken på båten men tolkade det som nåt runt 40-50ft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Caribic410:

trodde kaptenen att dom körde på en val, container eller nåt men det var en jättevåg igen.                                        Hade dom haft bättre chans med mindre/större- båt.. vet inte storleken 

Det är något med beskrivningen (av våg 2) som inte känns helt rätt. Kaptenens uppfattning är att de blir träffade framifrån. Vilket han borde ha tolkat rätt. Eftersom som det är högst osannolikt att de kryssade i sådana förhållanden (med matlagning) ser jag bara två möjligheter. Antingen en kontravåg vilket inte känns troligt. Så min gissning är att båten antingen hunnit i kapp framförvarande vågtopp eller blivit upphunnen av bakomvarande vågtopp. Därefter accelererat (surfat) rakt in i vågen framför. Personligen tror jag att båten gick med för hög fart och att de borde ha försökt bromsa båten mera.

 

Ju större båten är desto snabbare går det, vilket kan ha varit en faktor i just den här situationen. Jag tror att skrovform/styrka, bredd, kölens utformning, djupgående är viktigare än längden på båten. Men jag är övertygad om att en mindre båt klarat sig bättre.

 

Jag tror att det blir svårare att uppnå samma styrka i en större båt, särskilt om man tar hänsyn till att en större båtyta exponeras för vågen. Bredd och längd kan fungera som hävarm vilket ställer ännu högre krav på hållfasthet.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...