Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Globalseglarn

Segla jorden runt som nybörjare

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Mackey:

Stämmer inte om man konserverar vattnet, vilket man bör göra.

 

Finns väl inte många som konservera vatten idag. För länge sedan hade man konserverat vatten i livbåtarna. Aldrig i fartygens färskvattentankar. Det närmaste vi kommer konserverat vatten är nog flaskvatten som bara är renat med ozon/UV. 

58 minuter sedan skrev Mackey:

Näpp, den producerar ca. 30 liter vatten vid 1 200 W = 40 Wh/l = 10 ggr mer än de kommersiella

"Finally, there is not much left to say. Our DIY watermaker works flawlessly. The Danfoss pump easily delivers 60 to 80 liters (16 to 21 gall.) fresh water per hour. It could make up to 120 liters (31 gall.), but we do have our restrictions in terms of energy. If you can provide 2.5 kW for a period of 1 to 2 hours constantly, you’ll get the maximum of the membrane’s capabilities. Our setup only allows some 1.2 kW, which simply means about half the performance."

Men köper man en watermaker så är den fyra gånger så effektiv men då är priset 80tkr.

49 minuter sedan skrev Caribic410:

E väl helt ok. Knappt 3h sol om du har 400W solceller.

1200Wh får man i genomsnitt med 300W solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Finns väl inte många som konservera vatten idag. För länge sedan hade man konserverat vatten i livbåtarna. Aldrig i fartygens färskvattentankar. Det närmaste vi kommer konserverat vatten är nog flaskvatten som bara är renat med ozon/UV. 

"Finally, there is not much left to say. Our DIY watermaker works flawlessly. The Danfoss pump easily delivers 60 to 80 liters (16 to 21 gall.) fresh water per hour. It could make up to 120 liters (31 gall.), but we do have our restrictions in terms of energy. If you can provide 2.5 kW for a period of 1 to 2 hours constantly, you’ll get the maximum of the membrane’s capabilities. Our setup only allows some 1.2 kW, which simply means about half the performance."

Men köper man en watermaker så är den fyra gånger så effektiv men då är priset 80tkr.

1200Wh får man i genomsnitt med 300W solpanel.

Aa seglar du "nära" ekvatorn å har jämn tillgång på dagsljus bör du ju hyfsat soliga dagar få dina 1200Wh på ca 4h mitt på dagen om du har 300W. Så det finns ju marginaltimmar. Blir det mulet en vecka får man väl se till att ha garderat sig för båt, kläd, å kroppsvård.

Till dricka å mat-vatten lär det räcka med ström ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norden räknar vi ungefär fyra gånger solpanelens effekt. Detta är ett genomsnitt alltså inkl moln mm och gäller för juni. Den stora fördelen vi har är det nordiska indirekta ljuset.

Vid ekvatorn är det något bättre men framförallt har man längre säsong.

Räknar man faktor fyra så kan man vara ganska trygg.

Dessutom, har man ett bensindrivet elverk så kan man alltså tillverka 60-80 liter dricksvatten mha 0,6lit bensin. Dessutom, kör man en timma så kan man få i 50Ah i batterierna, vilket räcker för att driva en 100lit frys.

Den mängden dricksvatten lever 2-pers mycket gott på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

I norden räknar vi ungefär fyra gånger solpanelens effekt. Detta är ett genomsnitt alltså inkl moln mm och gäller för juni. Den stora fördelen vi har är det nordiska indirekta ljuset.

Vid ekvatorn är det något bättre men framförallt har man längre säsong.

Räknar man faktor fyra så kan man vara ganska trygg.

Dessutom, har man ett bensindrivet elverk så kan man alltså tillverka 60-80 liter dricksvatten mha 0,6lit bensin. Dessutom, kör man en timma så kan man få i 50Ah i batterierna, vilket räcker för att driva en 100lit frys.

Den mängden dricksvatten lever 2-pers mycket gott på.

Helt klart.

Aldrig fel att ha gott om.

Batteri, solceller, elverk och cash.

Är det vanligt att ha watermaker här på våra breddgrader... menar då vi som seglar i östersjön och liknande där det är ett halvt dygn tilö närmaste land oavsett var man är?

Finns det andra anledningar än ingen tillgång till/flera veckors färd till vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Finns väl inte många som konservera vatten idag.

Vist gär man det, finns massor av olika produkter att hälla i tanken för att konservera vattnet, tex. Micropur Classic och Aqua Clean.

 

Sedan är det lite luddigt vad DIY-avsaltaren klarar tycker jag, men när jag läst några gånger så är det nog som bhemac skriver.

 

33 minuter sedan skrev Caribic410:

Till dricka å mat-vatten lär det räcka med ström ändå.

Men det är ju en hel del annat man behöver el till än vatten, tex. navigationsdator/plotter, AIS, autopilot, VHF, satellittelefon, kyl, frys, tv/video/dator, kaffebryggare, mikro, tvättmaskin, etc.

 

Som sag, var och en måste själv bestämma hur de ska leva sina år under jordenruntseglingen. Man väljer den nivå som passar helt enkelt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Caribic410:

Är det vanligt att ha watermaker här på våra breddgrader... menar då vi som seglar i östersjön och liknande där det är ett halvt dygn tilö närmaste land oavsett var man är

Vet inte...

Vi behöver absolut ingen WM. Vi förbrukar cirka 250 liter färskvtten på en säsong med 50 till 60 övernattningar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Vet inte...

Vi behöver absolut ingen WM. Vi förbrukar cirka 250 liter färskvtten på en säsong med 50 till 60 övernattningar.

 

Mackey

Jag har inte räknat antal fyllningar men uppskattar till kanske 3-5 ggr/sommar.

Inkluderar i antalet fyllningar när ena tanken är tom och andra nästan full-tom...

Såååååå 900L-1500L/sommar...

Känns mkt.. mest disk å sånt..

Fast har aldrig heller känt att jag skulle haft behov av/velat ha... tankarna rymmer... fan.. skaffade såndär flödemätare som nån här tipsade om.. har fått mäta varje vår sen dess och tror jag ska komma ihåg.. 230 + 170L har jag för mej men minns nog fel..

.kan ju vara ide å hålla koll på hur mkt som går åt så man vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Caribic410:

Såååååå 900L-1500L/sommar.

 

2019-03-10 vid 23:40 skrev Caribic410:

Finns manuella varianter, som inte behöver ström om jag fattat rätt.

Det här exemplaret, länk, ger visserligen "bara" ca 1.5L/h.. 36L/ dygn.. 10000kr

 

600 till 1000 timmar vid handavsaltaren då. 😃

Så kanske upp mot 20 timmars pumpande per dygn då. 🤢

Låter som skön och avkopplande semestersegling.

 

Förlåt, kunde inte låta bli att retas lite...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Caribic410:

Är det vanligt att ha watermaker här på våra breddgrader...

Det tror jag absolut inte men det beror nog inte så mycket på behovet som på jante.

En jämförelse, ganska få båtar har radar, det är mest större och lyxigare som har, de med ägare som säger "sätt in allt, jag förstår ändå inget".

I Frankrike är det tex mycket vanligare. Beror det på att de har mer dimma? Icke, det är tvärtom.

Redan i Danmark är det vanligare. Det finns någon slags inställning hos oss att vissa saker har man bara inte.

Elverk är ett annat exempel.

 

Jag jobbar på en lösning att ta dricksvatten direkt ur Vänern och på så vis alltid hålla tanken full. Av ren bekvämlighet, slippa krånglet i hemmahamnen med att fylla. Jag ligger i princip aldrig i gästhamnar och om jag gör det så tycker jag väldigt illa om att springa iland för att dusch. Bada i sjön gillar jag men det ska helst vara 23°C.

För min del handlar egen vattenproduktion om frihet vilket nog är den största anledningen till att jag har båt.

Han med Albin 25:an som åker i Adriatiska havet har ett annat problem, tillgången på dricksvatten är begränsad, många småöar saknar tillgång till dricksvatten. I stället kommer vattnet med tankbåt vilket gör att man tar bra betalt för vattnet. Det gör också att flödet ofta är dåligt, det tar tid att fylla och det är ofta köer.

En bekant som seglar i den grekiska övärlden har samma problem och har därför satt in en watermaker. Enligt honom har det betytt väldigt mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Globalseglarn:

Det måste ju finnas diy projekt eller kickstarter projekt för watermakers 

Visst finns det, som han med Albin 25:an.

Principen är ju väldigt enkel. En högtryckspump ("CAT-pump") som kan ge 55 bar. Sen själva filtret ("Membran"). Båda dessa finns att köpa, det är nog inget man kan bygga själv. Till detta, rördelar, slangar, matarpump, produktpump, filter mm.

Totalt ca $2000 eller 20tkr troligen lite till.

Det går säkert att få ner priset men då på bekostnad av driftsäkerhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-09 vid 20:50 skrev Azguz:

Watermakers kan byggas själv, men högtryckspumparna som för att det blir "billigt" klarar inte saltvatten så bra

 

Det kan jag förstå, men det jag sett är att man låter saltvattnet ligga kvar i högtryckspumpen efter produktionen av sötvatten.

Varför inte ha en T-koppling innan högtryckspumpen där man med kranar som stänger inkommande havsvatten och öppnar sötvatten från tanken. Ha även en T-koppling efter högtryckspumpen (men innan reningsanläggningen eller tanken) där kranen dit stängs, och kranen för att skicka ut vattnet till havet öppnas. När man erhållit önskad mängd sötvatten så sköljer man igenom högtryckspumpen med sötvatten, ev injicerar ngn form av rengöringsmedel som förbättrar att salt tvättas bort.

 

Som jag ser det är det inte det faktum att saltvatten pumpas, utan att det får stanna kvar och orsaka korrosion. Har man tillverkat 2-300 liter sötvatten så kan man offra 20-30 liter sötvatten för att spola systemet. Varför spolar man av däcket när man kommer i hamn? Inte för att det gjorde nämnvärd skada ute till sjöss, men väl om det får sitta kvar;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-11 vid 05:18 skrev Globalseglarn:

Herregud vilka priser det är för en watermaker, jag vill ha en utan att sälja levern !

 

Njae, det räcker med att fejka en arbetsskada 😁.

Denna metod verkar inte dyr (om man tar hand om högtryckstvätten som jag nämnde i förra inlägget) 

 

 

 

Detta kräver dock mer energi än en solpanel som klarar att ladda en mobiltelefon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-12 vid 03:32 skrev bhemac:

Finns väl inte många som konservera vatten idag.

 

Det hade jag gjort om vattnet ska stå still i en månad i en tank. Mikrobakteriel tillväxt är överhängande. Gäller även ledningar till tappställen. Sett ur ett stadsperspektiv så ska vattnet från reservoaren (tanken på båten/vattentornet) nå tappstället inte längre än ett dygn.

Lite sparat vatten med nytt ständigt flöde är nyckeln till att hålla vattnet färskt. 

Vem vill äta en kyckling som legat på skärbrädan i en månad? Vatten är ett livsmedel och ska behandlas därefter. 

 

Temperaturen spelar naturligtvis en stor roll. Seglar man i kalla Östersjön så kan det kvitta.

Hälsade på brorsan som gjorde FN-tjänst i Kroatsien på 90-talen. Vi hyrde en segelbåt i Split en vecka och fick för oss att kyla ölen genom att lägga ner den i en nätkasse med sten i (så den sjönk). Inte fan blev ölen kalla hahaha. Liiite skillnad mot Östersjön. Heh, hittade precis på en tumregel:

-Är ölen varm, konservera vattnet (eller ha stor omsättning).

-Är ölen kall, drick den, njut o skit i konservering😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OceanAnkan:

 

Det hade jag gjort om vattnet ska stå still i en månad i en tank. Mikrobakteriel tillväxt är överhängande. Gäller även ledningar till tappställen. Sett ur ett stadsperspektiv så ska vattnet från reservoaren (tanken på båten/vattentornet) nå tappstället inte längre än ett dygn.

Lite sparat vatten med nytt ständigt flöde är nyckeln till att hålla vattnet färskt. 

Vem vill äta en kyckling som legat på skärbrädan i en månad? Vatten är ett livsmedel och ska behandlas därefter. 

 

Temperaturen spelar naturligtvis en stor roll. Seglar man i kalla Östersjön så kan det kvitta.

Hälsade på brorsan som gjorde FN-tjänst i Kroatsien på 90-talen. Vi hyrde en segelbåt i Split en vecka och fick för oss att kyla ölen genom att lägga ner den i en nätkasse med sten i (så den sjönk). Inte fan blev ölen kalla hahaha. Liiite skillnad mot Östersjön. Heh, hittade precis på en tumregel:

-Är ölen varm, konservera vattnet (eller ha stor omsättning).

-Är ölen kall, drick den, njut o skit i konservering😁

Har man öl dricker man väl inte vatten?.?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Denna metod verkar inte dyr (om man tar hand om högtryckstvätten som jag nämnde i förra inlägget) 

Detta är ju vad han med Albin 25:an använde.

Alla watermakers måste flushas med färskvatten med jämna mellan rum. Några procent av detta man producerar går åt till rening. Att spola rent från salt och slippa korrosion är inget problem.

Det är nog snarare så att livslängden på själva högtryckstvätten är begränsad på en båt. Man får nog räkna med max 5 år för en högtryckstvätt a 1500kr.

Hade jag seglat i saltvatten hade jag definitivt satsat på en sådan här anläggning. Högtryckstvätten kan ju vara bra att ombord ändå.

6 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Det hade jag gjort om vattnet ska stå still i en månad i en tank.

Ja fast det har man inte gjort på handelsfartygen och det har gått bra i många hundra år. Men efter typ 14 dagar är inte vattnet så gott. Någon gång på 40-50 talet utrustades fartygen med watermakers i form av evaparatorer och då klarade man sig ganska bra.

Att hälla kemikalier i vattnet är förlegat, idag renar man med UV-ljus. En anläggning som kan rena 20lit/min drar 25Watt + pump. Samma metod som jag tänker använda för att kunna ta allt mitt dricksvatten ur Vänern. Att fylla min 160lit tank kostar totalt ca 1,5Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Man får nog räkna med max 5 år för en högtryckstvätt a 1500kr.

 

Härligt att få ett tidsperspektiv. Då är jag inte ett dugg orolig längre:)

Och som du säger, man får nytta av högtryckstvätten inom andra områden oxå.

 

Kemikalier i vattnet är inte min melodi. Det funkar i nödfall men inget jag vill syssla med. Jag tänker att ha 2 tankar. En för dricksvatten som omsätts ofta och mycket, en tank för färskvatten till dusch och disk, där regnvatten (som är drickbart förvisso) hamnar i. 

 

För ca 10 år sedan bodde jag riktigt långt ute på landet i västra Thailand (nära gränsen till Burma, Myanmar). Där drack jag regnvatten som var 5-7 månader gammalt och lagrades i stora keramikkärl utan problem. Ingen drabbades av legionärssjukan då vi skopade vattnet över oss. Det är först när vattendropparna (inte ångan) som skapas under tryck (typ i en dusch på ett badhus) som man andas in, så får man legionella (inte ovanligt i Sverige). Vi hade ingen vattenpump, och således ingen dusch. 

 

Vatten till matlagning har jag hört att det finns folk/personer som tar sitt sötvatten i en kastrull o saltar det när dom ska koka pasta hahahaha. Ta vatten från havet (kanske inte Östersjön) och pastan blir perfekt i smaken! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-12 vid 15:37 skrev bhemac:

En jämförelse, ganska få båtar har radar, det är mest större och lyxigare som har, de med ägare som säger "sätt in allt, jag förstår ändå inget".

 

Hahahaha. Ja kanske i skärgården, där förvisso de flesta seglar runt:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-18 vid 05:37 skrev OceanAnkan:

 

Det kan jag förstå, men det jag sett är att man låter saltvattnet ligga kvar i högtryckspumpen efter produktionen av sötvatten.

Varför inte ha en T-koppling innan högtryckspumpen där man med kranar som stänger inkommande havsvatten och öppnar sötvatten från tanken. Ha även en T-koppling efter högtryckspumpen (men innan reningsanläggningen eller tanken) där kranen dit stängs, och kranen för att skicka ut vattnet till havet öppnas. När man erhållit önskad mängd sötvatten så sköljer man igenom högtryckspumpen med sötvatten, ev injicerar ngn form av rengöringsmedel som förbättrar att salt tvättas bort.

 

Som jag ser det är det inte det faktum att saltvatten pumpas, utan att det får stanna kvar och orsaka korrosion. Har man tillverkat 2-300 liter sötvatten så kan man offra 20-30 liter sötvatten för att spola systemet. Varför spolar man av däcket när man kommer i hamn? Inte för att det gjorde nämnvärd skada ute till sjöss, men väl om det får sitta kvar;)

 

Har inte så mycket med det att göra. Under de tryck du behöver skapa för att pressa vattnet genom osmosisfiltret så har du inte vanliga reaktioner utan den korrosiva reaktionen är extrem. 

Kanske inte lika extremt som att hälla ner lut i en aluminiumtanker, men ändå. Här är en bra länk med bra info om att bygga en egen:
https://www.passagemaker.com/uncategorized/watermaker-doing-it-yourself

Minns jag rätt fick jag tag på en leverantör i Sverige som kunde ta in CAT 247 pumpen, men den var svindyr. Sen är inte alla högtryckskopplingar gratis heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detblir och börja beställa hem böcker är det någon som kan rekommendera bra praktiska böcker samt om navigation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan kanske ge lite info i detta ämne efter 10 år runt jorden. Först av allt , ta reda på ALLT om din båt o motor. Du måste , framför allt , kunna veta hur man reparerar saker o ting ombord. Du måste kunna Murphy´s law ,[den kan alla cruisers]. Tycker man om elektronik , lacka alla kretskort. Watermaker , låt motorn driva den. Och dom går garanterat sönder då o då. Jag kallades the rainman för jag seglade gärna in i en squall när alla försökte undvika den .När det regnar där nere så kommer det mycket , och då fyller man snabbt tanken via däcket. Avsalta , öppna kranen . fyll tanken , stäng kranen [3-vägsventilen]. En dunk på ett par tre liter sötvatten med småhål i korken blir en dusch för att rensa kroppen från saltet  efter att ha tvättat sej i  saltvatten. Vad gäller proviantering så hade vi alltid en rejäl bas av ägg, lök o potatis ombord. Resten är utfyllnad. Men efter Panama ser man inte mycket av potatis, o vid den tiden kan man hur det går till att leva som en cruiser o proviantera därefter. När man kommer in på en ankring , dinga över till en salty [man känner snart igen dom ]o fråga vad som gäller på det stället. Sparar mycket bekymmer o kostnader. Den första andhämtningen blir på Kanarieöarna , några månader, o många dränerar då skeppskassan för att gå med ARC- en över. 250 båtar med samma waypoint!! Gå in på sailors bar en fredagkväll .Ägaren , själv lever han ombord i marinan över gatan, ställer upp ett långbord för skandinaviska cruisers o där ventileras allt om cruising.Välbesökt !! Många av mina seglarvänner bor i marinan efter många o långa år av seglatser. Lyssna på år av erfarenheter där. Lena o jag är varje år där o vi står alltid tillsammans med alla salties på bryggan o ser när dom ger sej iväg . Ett par veckor senare ger sej även dessa iväg en o en. När man hör slussportarna slå igen efter dej vid Mira Flores , Panama, då börjar äventyret!! I Västindien kliver du iland  på en sandstrand efter en överfart o går upp till strandbaren o ser då tre grupper av seglare. Först är det dom som ,lite snobbigt, betraktar alla andra lite från ovan.Kaptener på charterbåtar eller båtar där ägarna flyger in då o då  o sen är det gruppen som chartrar en båt eller som är paying crew o betraktar kaptenerna med beundran. Dom som seglar på egen köl är en grupp som luktar lite mögel o pratar om brödrecept. Där har ni cruisern!  Vad gäller ängslighet ,förlåt säkerhet, så gäller min regel. Fall inte överbord!! O nästa är gå upp i livflotten aldrig ner i den. 

Vår senaste långsegling till N.Zealand kan man se på youtube, sailing with geronimo sweden to NZ.

Pröva dina vingar så ses vi på sailors bar i november en fredagskväll.

Cheers

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-22 vid 01:50 skrev Globalseglarn:

Detblir och börja beställa hem böcker är det någon som kan rekommendera bra praktiska böcker samt om navigation?

 

Vi är alla olika, jag har väldigt svårt med böcker. Det låter kanske konstigt men när jag läste gymnasiets ekonomiprogram (var 46 år när jag började läsa) med utökade kurser inom naturvetenskapen, så köpte jag knappt en enda lärobok. Nu har jag läst 90 högskolepoäng och köpt böcker till hälften av kurserna. 

Det jag vill ha sagt är att det finns såååå mycket matnyttigt på nätet (när man lärt sig sortera bort det dåliga) att man får snabbt en överblick. Tror inte det finns en bok som inom sin gebit beskriver "sanningen" till fullo (iaf inte inom miljö- klimatområdet). 

 

Det jag skulle vilja rekommendera är en kanal på YT som heter Sail life. En dansk som renoverar en "utdömd" segelbåt. Han är inte på ngt sätt en expert, men han hittar så många fel på sin båt att det är kul att se vad som kan vänta en, så man inte blir chockad när man köpt en begagnad båt. Hen ger emellanåt tips på bra böcker. Men nu var det inte det du frågade efter. Underskatta inte YT, sök där så hittar du säkert ngt bra som tilltalar dig. Sök bara "learn how to sail" så får du massor av träffar. Börja där så när du lärt dig grunderna så vet du vad du vill veta mer om och kan således säkert hitta en bok som specialiserat sig på just det som du vill veta. Böcker på högre nivå kräver att man har grundläggande kunskap och vokabulär för att hänga med (gäller troligtvis alla ämnen). Att lära sig grunderna från YT ser jag inte som ngt fel.

 

Vill minnas att du oxå är på gång att köpa en båt för att renovera, så jag ger ett tips till:). Sailing Uma, som handlar om två ungdomar som köpte en liten båt och renoverade den. Dom har nu seglat 2 varv runt jorden. Sailing SV Delos är en trevlig kanal men den är på en annan nivå. Inga renoveringar, stor Amel 55 fotare (förvisso äldre), däremot får man vara med att se vika problem man råkar ut för, hur man löser dessa och lite rutiner på långsegling mm. En jordnära kanal utan för mycket "bikinibrudar". Ett konkret tips jag fick lära mig där var att ha ett kort namn så man slipper bokstavera namnet i en timme varje gång man ska i hamn bland annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-23 vid 13:46 skrev geronimo_sweden:

Jag kan kanske ge lite info i detta ämne efter 10 år runt jorden. Först av allt , ta reda på ALLT om din båt o motor. Du måste , framför allt , kunna veta hur man reparerar saker o ting ombord. Du måste kunna Murphy´s law ,[den kan alla cruisers]. Tycker man om elektronik , lacka alla kretskort. Watermaker , låt motorn driva den. Och dom går garanterat sönder då o då. Jag kallades the rainman för jag seglade gärna in i en squall när alla försökte undvika den .När det regnar där nere så kommer det mycket , och då fyller man snabbt tanken via däcket. Avsalta , öppna kranen . fyll tanken , stäng kranen [3-vägsventilen]. En dunk på ett par tre liter sötvatten med småhål i korken blir en dusch för att rensa kroppen från saltet  efter att ha tvättat sej i  saltvatten. Vad gäller proviantering så hade vi alltid en rejäl bas av ägg, lök o potatis ombord. Resten är utfyllnad. Men efter Panama ser man inte mycket av potatis, o vid den tiden kan man hur det går till att leva som en cruiser o proviantera därefter. När man kommer in på en ankring , dinga över till en salty [man känner snart igen dom ]o fråga vad som gäller på det stället. Sparar mycket bekymmer o kostnader. Den första andhämtningen blir på Kanarieöarna , några månader, o många dränerar då skeppskassan för att gå med ARC- en över. 250 båtar med samma waypoint!! Gå in på sailors bar en fredagkväll .Ägaren , själv lever han ombord i marinan över gatan, ställer upp ett långbord för skandinaviska cruisers o där ventileras allt om cruising.Välbesökt !! Många av mina seglarvänner bor i marinan efter många o långa år av seglatser. Lyssna på år av erfarenheter där. Lena o jag är varje år där o vi står alltid tillsammans med alla salties på bryggan o ser när dom ger sej iväg . Ett par veckor senare ger sej även dessa iväg en o en. När man hör slussportarna slå igen efter dej vid Mira Flores , Panama, då börjar äventyret!! I Västindien kliver du iland  på en sandstrand efter en överfart o går upp till strandbaren o ser då tre grupper av seglare. Först är det dom som ,lite snobbigt, betraktar alla andra lite från ovan.Kaptener på charterbåtar eller båtar där ägarna flyger in då o då  o sen är det gruppen som chartrar en båt eller som är paying crew o betraktar kaptenerna med beundran. Dom som seglar på egen köl är en grupp som luktar lite mögel o pratar om brödrecept. Där har ni cruisern!  Vad gäller ängslighet ,förlåt säkerhet, så gäller min regel. Fall inte överbord!! O nästa är gå upp i livflotten aldrig ner i den. 

Vår senaste långsegling till N.Zealand kan man se på youtube, sailing with geronimo sweden to NZ.

Pröva dina vingar så ses vi på sailors bar i november en fredagskväll.

Cheers

 

Det finns många anledningar jag vill köpa en äldre båt. Förutom kontanta medel i dagsläget, så är just tanken att renovera och gå igenom hela båten "från topp till tå". Då har man inte bara lärt sig hur man ska reparera saker, utan jag har även blivit expert på just min båt. Min tanke är att man lurar sig själv genom att tro att köpa en 15 år gammal segelbåt som fortfarande kostar en respektabel summa (för mig iaf) och tro att man seglar bekymmersfritt. Hellre en "gammal häck" som jag har renoverat och känner väl, än en begagnad som man bara åker ut med. Veta vilka vitala reservdelar man ska ha med sig, vilka verktyg men framförallt kunskapen att kunna lösa så många problem själv som möjligt. 

 

"Jag kallades the rainman för jag seglade gärna in i en squall när alla försökte undvika den". Sötvatten ska aldrig underskattas. Bra för båt, vattentak och besättning😀. Hade du typ stuprör vid solpanelerna (gissar att du hade en targa bak i båten)? Har du en YT-kanal jag kan följa? Följer ett par svenskar men inga nya uppladdningar sedan dom kom till Karibien☹️.

 

"Dom som seglar på egen köl är en grupp som luktar lite mögel o pratar om brödrecept. Där har ni cruisern!" 🤣🤣🤣 Det är jag!

 

"O nästa är gå upp i livflotten aldrig ner i den." Jo den har jag förstått tidigt. Mycket klok tanke!

 

Ahh, nu såg jag att ni har en YT-kanal. Ska genast spana in den!!! Så om jag missar deadline på min uppsats (nu på onsdag) får du bjuda på öl om 3,5 år någonstans på en strand när våra vägar möts😀

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera en äldre båt är klokt. Den blir ju samtidigt rejält besiktigad och man lär känna sin båt både utan och innan. Dessutom är äldre båtar nästan alltid mycket mer gediget byggda,  mer material, bättre dimensioner.

Men billigare? Nja det är inte giver. Men kostnaden slås ut på flera budgetår.

De flesta säger också att det är den lyckligaste tiden, åtminstone om man pratar med dem utan publik.

Jag har inga som helst planer på långsegling eftersom jag vill ha luftkonditionerad, rymlig hytt oc tre mål god mat om dagen.

Men skulle jag likväl ut så skulle jag köpa i Västindien där både båtar och utrustning är billigare. Hitta något ställe att renovera på och gör det klädd i badbyxor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OceanAnkan:

Ett konkret tips jag fick lära mig där var att ha ett kort namn så man slipper bokstavera namnet i en timme varje gång man ska i hamn bland annat.

Bra tips!

Vi träffade kaptenen och besättningen på kattan "Ydre Nørrebro" i Franska pollynesien. De hade vissa problem...

 

42 minuter sedan skrev bhemac:

Men skulle jag likväl ut så skulle jag köpa i Västindien där både båtar och utrustning är billigare. Hitta något ställe att renovera på och gör det klädd i badbyxor.

Bra tips!

 

Minns inte om jag tipsade om White Spot Pirate/Untie the Line på YT. Handlar om en tjej som köper och renoverar en påt i Panama för vidare segling.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

De hade vissa problem...

Därför heter min båt T96, Tango Niner Six

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Men billigare? Nja det är inte giver. Men kostnaden slås ut på flera budgetår.

 

Billigare blir det inte, och som du skriver så delas det upp på fler år. 

Den stora skillnaden med att renovera är att man lär känna båten på ett helt annat sätt. Renoveringen blir även en del i "drömmen". 

 

Det är inte bara målet som räknas, utan resan dit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har inga som helst planer på långsegling eftersom jag vill ha luftkonditionerad, rymlig hytt oc tre mål god mat om dagen.

 

Finns husbilar till detta🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev OceanAnkan:

 

Finns husbilar till detta🤣

Man är väl inte desperat? ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tanke bara. Att segla jorden runt som nybörjare, är inte det omöjligt? Redan efter en vecka på resan har man väl passerat nybörjarstadiet. Då har man ju seglat längre än många vanliga semesterseglare gör under flera år!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...