Jump to content
Thursday 23 May 2019
Globalseglarn

Segla jorden runt som nybörjare

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har gjort backpacking turen genom europa och vill droppa ryggsäcken och köpa en segelbåt och segla jorden runt.

Har tänkt mig att köpa en runt 27fot båt och installera en vatten renare samt solceller. Jag har i stort sätt ingen seglings erfanhet.

Hur ska jag ta mig fram samt vad är måste att ha på båten när man korsar atlanten?

 

 

Mvh

Globalseglarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon burk mat kanske kan vara trevligt?

Men du är på rätt spår!

Läs några böcker av folk som själva varit ute. Brukar finnas en del bra tips.

Plugga lite navigation inkl tidvatten och strömmar, lämpliga rutter osv.

Lägg ner mycket energi på förberedelser och planering.

Tro inte på alla skräckhistorier, mycket är påhittar av folk som vill göra sig märkvärdiga.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns massor av böcker, men två jag minns som handlar om att starta från noll både i kunskap och utrustning.

Segla med Albatross, två "gubbar" som aldrig seglat förut förbereder sig och ger sig av.

Alla sa vi skulle dö, oförberedda ungdomar sticker iväg utan kunskap och erfarenhet i en rätt risig båt...

 

Sök Untie the lines på Youtube och följ en tjej som köpte en båt i Karibien som hon rustade och till slut kom iväg med.

 

Ett sätt att få lite starthjälp är att vara paying crew eller på annat vis hänga med någon/några med lite erfarenhet av havssegling en sträcka.

 

Lycka till!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs gärna boken "Milo Dahlmann - Min dröm om havet" där Milo gör en långsegling 1997-1998 med en Bianca 27. Därefter bygger Milo en ny båt och seglar 2009 ner till Antarktis.

 

Många långseglare gör förbättringar och förstärkningar på båten så att den tål att hamna i oväder. Samt man bör fundera på vilken säkerhetsutrustning som kan behövas. På Oceanseglingsklubben kan du få många tips.

 

Samt se till att komma ut och segla med kamrater eller de som behöver en gast, tex Gastbanken etc.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det väl är dags att t ex korsa Atlanten kommer du antagligen ha mer seglingserfarenhet än någon annan. Du kan ju ta förarintyg till en början så har du grundläggande "rätt"- kunskaper att utgå ifrån. Det finns ju ett antal kanalen som "delos" och "untie the lines" på nätet att kika på.

 

Boktips har du fått med "segla med albatross". Vad jag förstår ska de i slutet av boken ha praktiska tips. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Globalseglarn:

Var kan man hitta bra navigations dokumentation?

En mycket bra grundläggande bok är 

NAVIGERING & SJÖMANSKAP

av Jonas Ekblad & Börje Wallin

Finns ofta hos tex Bokbörsen, lite billigare.

Klarar du övningsproven så kan du göra ett skarpt prov hos någon förhörsförättare och fe den bkå intygsboken som kan komma till pass när man ska bevisa sin kompetens.

Sen finns det ju bra onlinekurser och kvällskurser.

En bra inledning till en långfärd är att börja spara pengar, de kommer att behövas!

 

13 timmar sedan skrev per_62:

Läs gärna boken "Milo Dahlmann - Min dröm om havet" där Milo gör en långsegling 1997-1998 med en Bianca 27

Eftersom jag köpte en Bianca 27 kände jag mig tvungen att läsa den. En av de bästa böckerna! Inte lika macho som andra beskrivningar utan ganska jordnära. Finns också hos Bokbörsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, bhemac said:

En bra inledning till en långfärd är att börja spara pengar, de kommer att behövas!

Hur mycket ska man budgetera till hamn avgift?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänker mig eventuellt kasta loss i juni och försöka nå portugal i september sen från portugal över atlanten till väst indien, ska dock lägga upp rutten enligt orkansäsonger och dylikt, just nu ser det ut så som:

Göteborg -> skagen -> skottland -> irland > island of man > uk > frankrike sen genom bay of biscay till portugal > ponta delgada > bvi och väst indie sträckan sen är det oklart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla förhärskande vind på Pilot Charts.

Irländska sjön är en tung bit, mest motvind.

Engelska kanalen är jobbig både med strömmar mycket trafik.

Fler och fler väljer kanalvägen ner till Medelhavet, bra om något krånglar.

Sen Kanarieöarna och över Atlanten i början på december, brukar ge kortast tid över Atlanten.

De flesta brukar förbereda sig i 10 år innan en sådan här resa så din tidsplanering är kanske lite kort. Men inte omöjlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Som sagts, det är en fördel att hinna förbereda sig själv och den båt man tänker segla med innan man ger sig iväg. Detta kan ta betydligt längre tid än fram till sommaren 2019. Tänker du segla solo hela vägen samt har du skaffat båt? Det tar ofta längre tid än vad man tror att göra en båt i ordning för en sådan seglats. Det tråkigaste och kanske allvarligaste är om någon utrustning går sönder som är viktig för att kunna segla båten eller att ett stort vatteninflöde inträffar som inte kan bemästras.

 

Emma Ringqvist seglade solo över Atlanten i en Laurin L32.

De som deltar i Golden Globe Race har valt lite olika båtar och den som vann seglade en Rustler 36 som visat sig vara ett bra val att segla jorden runt med. Men av 18 startande verkar det bara bli sex båtar som kommer att gå i mål. Övriga har av olika orsaker varit tvungna att avbryta seglatsen. Denna tävling är dock extrem med en rutt som går längs bland de blåsigaste områdena på jorden.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Albin Ballad är ett annat val av prisvärd långseglare som jag tror är lättare att hitta än ovan nämnda.
https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Drömresan : med Papa Blondie över världshaven
 

Angående vad man kan äta; ravioli är en komplett måltid. Det och andra tips ger Jan Linette här i sin videoblogg.

 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv började jag planera min egen heltidssegling redan 2005 och kommer att segla iväg 2021. Det är nog längre tid än de flesta men jag har inte möjlighet att segla iväg förrän 2021 och drömmen kom tidigt så då blev det så :)

 

Mitt val av båt är en Najad 390 men det går absolut att segla runt jorden med mindre och billigare båtar, hade en Möre 30 tidigare (liknande Albin Ballad), det hade fungerat utmärkt att med rätt utrustning segla på oceanerna med den.

 

Men ett tips kanske kan vara att först göra en längre tur för att se hur din båt och du själv fungerar och vad som behöver förändras/köpas/kastas överbord inför din jordenruntsegling. Själv kommer jag att segla runt Skottland nu i sommar och har avsatt tio veckor för det. Då får jag prova sjöbenen och båten för att sedan ha ett par år på mig att göra de förändringar som behövs.

 

Jag följde också med vänner som paying crew över Atlanten för några år sedan för att få lite perspektiv på hur det är att långsegla. För mig var det värdefullt och roligt!

 

Men andra spontanköper en billig båt och sticker iväg, det fungerar ju för dem men vi är alla lite olika. Hoppas du kommer iväg!

Ang din fråga om budget för hamnavgifter; Undvik så långt det går att ligga i hamn, ankra i stället utanför, det kostar inget. En marina kan ta mellan 500-1000kr per natt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Albin Ballad är ett annat val av prisvärd långseglare som jag tror är lättare att hitta än ovan nämnda.

En bra båt för ändamålet. Idag väldigt prisvärd. Mycket mera båt än en 27-fotare, bättre utrymmen, lugnare rörelser i sjön  mm. Sammanfattningsvis: Mera komfort.

Men skit i raviolin, den är inte god. Eller?

 

1 timme sedan skrev Gaidin:

Själv började jag planera min egen heltidssegling redan 2005 och kommer att segla iväg 2021

Oj. Men vad kul! Ett mål att jobba på, många års planeringar och fixningar mm. Ett trevligt fritidsintresse och betydligt roligare än att samla frimärken.

Jag har haft olika kurser för folk som vill ge sig i väg lite längre. De flesta säger att just denna tid innan var den roligaste tiden. Men det finns de som bara tyckte att förberedelserna var en plåga.

Vilka som har haft roligast vet jag inte, det är nog hugget som stucket beroende hur man är.

 

Betr. hamnavgifter så är det färskvara men man kan hitta mycket information på nätet.

En sak som jag hört från flera är att på Medelhavet ska man helst ha en båt under 10m. Övriga är lyxbusar som man kan klämma på pengar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om man ligger på svaj tillkommer avgifter för in- och utklarering och ibland avgift för att lägga till med jollen när man vill gå iland.

 

Min gissning är att man kommer nära sanningen om man räknar med 100:- kronor per natt man räknar med att ligga stilla. Ibland är det gratis, ibland är det svindyrt och ibland mitt emellan.

 

Många olika totalkostnader har man sett/hört, ofta från 75 000:- till 200 000:- kronor per år. Oceanseglingsklubben och Jordenruntseglarklubben är två bra källor till information, gå med i någon av dem.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watermaker/vatten renare kan man bygga en sådan själv ? Eller spar man energi och köpa en , samt hur löser man el konsuptionen lätast, är det bäst att ha solceller och någon vindkraft ?

 

Finns det bra vindkraft på ebay eller liknande?

 

Hur löser man valuta på öarna i västindien/karibien? kan man leva med kort eller måste man ha en näve sedlar i lokal valuta ?

 

Tack på förhand !

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Globalseglarn:

Watermaker/vatten renare kan man bygga en sådan själv ?

Visst kan man det, man köper filtren men tar en pump till en högtryckstvätt. Läste en artikel om en schweizare som byggde själv till sin Albin 25 som han hade iAdriatiska havet. En gissning är att en sådan tar mer energi.

Det går åt drygt 10Wh/liter vatten, 400Wh ger runt 30liter. Det finns de som tar hälften men då kostar de dubbelt så mycket.

För att få 30lit/dygn behöver man 100W solpaneler. Inte orimligt. 

Säg att man behöver 2-3lit/dygn för att överleva och 20lit för en rimlig hygien.

Rain man har ett aggregat med bensinmotor, ett inte helt dumt alternativ. Ett sådant aggregat är antagligen enkelt att sälja när man seglat färdigt.

Solpaneler är det enklaste sättet att få energi. Sen behöver man batterier för att klara minst tre dygn utan sol. Vindkraft fungerar också men de rutter man använder sig av är det mycket akterliga vindar och då är vindkraften inte så effektiv. Perfekt i hamn.

Ett enkelt, billigt och väl fungerande system för att alstra el är ett bensindrivet elverk. Räkna att det går åt 0,5lit bensin för att få en kWh. Elverket kostar några tusen kronor. En kombo av solpaneler och bensingenerator är det mest kostnadseffektiva sättet att få el.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färskvatten måste man ju ha för att överleva och då är det väl bättre att köpa en beprövad sådan som förhoppningsvis kommer att fungera hela seglatsen. Men se till att få med viktiga reservdelar som annars kan bli svårt att få tag på. Jag funderade tidigare på en handpumpad Kadadyn Survivor 35 men den ger väldigt lite men kan vara bra i nödfall. Ska det nån gång bli en så får det bli någon som går på 12V, kanske Katadyn PowerSurvivor 40E/12 V. På tex Sailmagazine diskuteras detta ämne samt även här.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev per_62:

Färskvatten måste man ju ha för att överleva och då är det väl bättre att köpa en beprövad sådan

Det håller jag med om. Om det krånglar så kanske man inte har tid att meka. Killen med Albin 25 skrev att det var inget problem för hans del, han hade tankar och bara några timmar till närmaste hamn.

Vad man än har så är det nog bra med ett antal vattenflaskor ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Micke Westin har skrivit "Dra dit pepparn växer" som är mycket användbar för att planera långsegling. Bra hemsida också http://www.dromresan.com/

Sedan är ju "Den unge, den gamle och havet" (Thomas Grahn och Sven Yrvind) klart läsvärd/C

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Globalseglarn:

Det stora hindret verkar vara bay of biscay , får göra mycket research ang biscay

Ett av flera problem (som man slipper om man går kanalvägen ner)

Biscaya ska man helst passera före oktober.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Globalseglarn:

Watermaker/vatten renare kan man bygga en sådan själv ? Eller spar man energi och köpa en , samt hur löser man el konsuptionen lätast, är det bäst att ha solceller och någon vindkraft ?

Det är en klar fördel att köpa ett fabrikat som många långseglare använder så att man kan få hjälp med reparationer och reservdelar längs vägen.

 

Sedan tycker jag man bör ha med sig så mycket vatten att man överlever den aktuella sträckan utan fungerande watermaker. Längsta sträckan är Galapagosöarna till Franska polynesien vilken kan ta 45 - 50 dygn om man hamnar i något stiltjebältet utan tillräckligt med drivmedel för att köra sig ur det. Räkna bort 10 dygn för då kan det ju fortfarande vara rimligt att vända, så 70 - 80 liter konserverat vatten i en "förseglad" tank (dunkar) per person på den sträckan. Dessutom gärna drivmedel för 10 dygn eller så...

 

4 timmar sedan skrev Globalseglarn:

Hur löser man valuta på öarna i västindien/karibien? kan man leva med kort eller måste man ha en näve sedlar i lokal valuta ?

Bankomat och kort funkade bra på Galapagosöarna och i Franska polynesien. Vet inte hur västindien funkar, men det är ju inte världens ände det heller...

 

Lagom mycket dollar är nog bra att ha med sig och ett kassaskåp och ett gevär...

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vatten kan man ha med sig i dunkar/tankar. Watermaker är en ganska modern och dyr företelse. Hur mycket man förbrukar är en ganska personlig fråga verkar det som. Sven Yrvind t ex, som är en extrem äventyrare (låt dig inte luras av hans farbroderliga yttre) räknar med 0,7 liter per dygn, baserat på hans egna erfarenheter. Vissa verkar använda 30-40 liter om dagen (vilket lär inkludera t ex duschar).

 

Jag tror det är ett av de mindre problemen du har att fundera över. man lär sig nog snart vilken sort man är, och då kan man bunkra därefter. Atlantöverfarten är ju inte det första man ger sig ut på, det krävs ju en hel del segling innan dess. Och den seglingen går väl oftast nära kusten och alla vattenkranar.

 

mvh

N.N

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Mackey:

Lagom mycket dollar är nog bra att ha med sig och ett kassaskåp och ett gevär...

Inte för att jag planerar en långresa med min långsamtgående motorbåt men har tävlat en hel del i skytte.

Får man ha med sig vapen?

Internationellt vapen är nog inget problem men annars?

Normalt så får man ju inte det men av hävd har man väl traditionelt haft vapen på många fartyg så det kanske man får?

Undrar mest för att det är roligt att veta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Basalt vätskebehov för människa är ca 30ml/kg kroppsvikt dvs 2,4lit för en 80kg man. Mer om man svettas. Värdet ska minskas med den vätska som finns maten. 

Att Yrvind enl den vetenskapliga beräkningen skulle väg 23kg har jag svårt att tro.

Möjligen skulle det förklara att han är som han är.

Den normala behovet brukar man räkna till 2-3lit/dygn, då räknar man med att man den mat man äter innehåller en del extra vätska och att man har någon/några dl för mycket elementär hygien.

Man ska också komma ihåg att spyr man, svettas mm så förlorar man stora mängde vätska.

För resterande hygien få man använda sjövatten.

Hemma förbrukar vi runt 200lit/dygn men 20-25lit så kan man upprätthålla en ganska anständig hygien, en snålspolande dusch tar ca 0,7lit/minut, en campingdusch tar mindre, typ 0,5lit/min.

En bra början kan vara prova några dagar hemma dagar med 2-3lit/dygn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har snart tuggat mig igenom boken brave or stupid, ska tydligen finnas en "malt cruise" i scotland som verkar mycket lockande !

Grym bok 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy