Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Modesty77

Led lanternor sv8.5 sockel

Rekommendera Poster

I mina lanternor har ja en så kallad SV8,5 sockel.

 

Ser att det säljes sådana LED glödlampor

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/lampor/billampa-led-sv-8-5-2-pack-vit-p63292?gclid=EAIaIQobChMIiJT3rODm4AIVVeWaCh3wrweyEAQYASABEgIHgPD_BwE&gclsrc=aw.ds#ProductDetailedInformation 

 

och undrar om man kan ha en sådan i båtlanternor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Klart att du kan, men det är inte lika klart att det blir bra, eller ens enligt reglerna.

Det kan tänkas att ljusets färg eller spridningsvinklar förändras.

Jag hade LED i mina lanternor, och sb, den gröna lyste nästan blått. De vita topp och akter, har fortfarande LED väldigt skarpt och vasst ljus, nu ganska vita, men en annan typ av LED-lampa gav ett blåaktigt ljus.

 

Sådan LED-lampor måste oftast vändas åt rätt håll, om dom inte lyser så vänd lampan.

Jag har troligtvis likadana i skyltbelysningen i en av mina bilar. Här brukar vanliga lampor gå sönder ofta då glödtråden går av då man smäller igen bakluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka lampor som får användas i en lanterna finns angivet, oftast på förpackningen. Inga andra lampor är tillåtna. Några tillåtna LED-lampor finns inte. Det beror på att en LED har fel färgspektra och ger en annan spridningsvinkel. Det innebär att lanternan inte är godkänd vilket kan ge 1200kr i böter.

Det brukar synas ganska tydligt om man satt i en LED-lampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Vilka lampor som får användas i en lanterna finns angivet, oftast på förpackningen. Inga andra lampor är tillåtna. Några tillåtna LED-lampor finns inte. Det beror på att en LED har fel färgspektra och ger en annan spridningsvinkel. Det innebär att lanternan inte är godkänd vilket kan ge 1200kr i böter.

Det brukar synas ganska tydligt om man satt i en LED-lampa.

Som bhemac säger blir det inte rätt! Det finns tillverkare/försäljare som har led som redan i sig själv har den rätta färgspektran i sig och som tom är godkända för bruk i US. Det betyder att man sätter en grönt lysande LED (med rätt grön färgspektra) i styrbords lanterna, röd motsvarande i babord och vit i akter och steamlight. Gör man så så blir det rätta färger men det blir INTE legalt för det!

Dr LED är en av leverantörerna : HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...