Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TOGE

Dra båt med V70

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Jag har läst runt på en massa forum men kan konstigt nog inte hitta en tydlighet i svaret på frågan. ”Klarar en Volvo V70 att dra ett båtekipage som väger strax under/över 2500kg?”. Förutsättningarna jag tänker mig är följande.

 

-Plan mark för transport.

-Kran lyfter av/på båten på efterfordonet.

-Transport sker på oreggistrerat och ej fjädrat släp, dvs. efterfordon.

-Båten är en Maxim 26 <8m lång <3m bred.

-Volvo V70. totalvikt 2260kg. tjänstevikt 1659kg. Max sammanlagd bruttovikt 3860kg.

 

hir drar ni andra er ”större” båt? Hyr ni traktor eller lejer ni bort sjösättning. Enligt mig blir det dyrt. Att leja bort sjösättning och upptagning kostar mellan 5-7.000 per säsong :-(

 

inväntar era svar med iver :-)

/TeGe

 

 

 

 

Redigerad av TOGE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo V70 är väl inte typad för 2500 kg i dragvikt? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ju gå om du håller 50km max och har en bättre dragkrok som klarar kultrycket. Men ärligt talat det finns en anledning till att Volvo har de siffror du nämner i regbeviset och då ska man nog inte gå över det. Drog mitt nuvarande ekipage med en 940 innan den fick gå till annan ägare, och den fick kämpa, höll mellan max 30-50 km (körde dock inte på e4an hehe). Vad säger ditt försäkringsbolag?

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och nej. Du har har väl 1600 kg släpvagnsvikt på den? Kan vara mera beroende på årsmodell. Det ger en hint om vad den är konstruerad för. Ja, om kopplingen är i gott skick kommer den klara det om du inte ska starta i allt för starkt motlut. Och du inte har heltokigt kultryck. Släpvagnsvikt är dock inte juridiskt viktigt när man drar efterfordon. Det är per definition ingen släpvagn. Det som är av intresse är att båt och vagn inte får väga mer än bilens bruttivikt. Å andra sidan, hur stor är sannolikheten att bli stoppad och vägd? Men kan ju hända. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte dra ett tyngre efterfordon än vad bilen klarar av. Det är en luddig formulering som kan tolkas på flera sätt. Polisen kommer nog däremot generellt välja att gå på den listade maximala dragvikten oavsett vad du hävdar att bilen klarar av.

 

Av den anledningen rekommenderar jag inte att dra ett tyngre efterfordon än vad bilens maximala dragvikt medger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är fråga om ett efterfordon får du som jag förstått dra ett släp som väger max lika mycket som total maxvikt hos dragfordonet. Efterfordonet får aldrig vägs mer än dragbilen så dragbilen kan behöva lastas ner. Maxvikt för B kort 3500 kg för ekipaget gäller inte vid efterfordon så max vikt med B kort blir 2x3500 kg om fordonet har maxvikt 3500 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för väldigt många bra svar som alla sammantaget kastar bra ljus på det hela... Som jag ser det så kan och får jag dra båten men man avråder från detta. Enligt Dokumentation så väger Maxim 26 2000kg (deplacement 2000kg) men jag vill ta i överkant.

 

Hur gör nia nära som drar stor båt. Hyr ni dragfordon? Köper sjösättning som tjänst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Volvo V70 är väl inte typad för 2500 kg i dragvikt? 

Stämmer men nu är det ett efterfordon annars så är det väll max 750kg eller kanske 1200kg, jag minns inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Kan ju gå om du håller 50km max och har en bättre dragkrok som klarar kultrycket. Men ärligt talat det finns en anledning till att Volvo har de siffror du nämner i regbeviset och då ska man nog inte gå över det. Drog mitt nuvarande ekipage med en 940 innan den fick gå till annan ägare, och den fick kämpa, höll mellan max 30-50 km (körde dock inte på e4an hehe). Vad säger ditt försäkringsbolag?

Jag tror att man som mest får köra i 30 med efterfordon... LGF skylt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev guestsson:

Om det är fråga om ett efterfordon får du som jag förstått dra ett släp som väger max lika mycket som total maxvikt hos dragfordonet. Efterfordonet får aldrig vägs mer än dragbilen så dragbilen kan behöva lastas ner. Maxvikt för B kort 3500 kg för ekipaget gäller inte vid efterfordon så max vikt med B kort blir 2x3500 kg om fordonet har maxvikt 3500 kg.

Blir det inte 2250 x 2? Men säg att jag, rent hypotetiskt, lastar några säckar med sand i bilen oc hdärmed ökar bilens vikt. Kan jag då även dra ett motsvarande tungt obromsat efterfordon tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dragbilens bruttovikt som räknas dvs. den just för stunden aktuella vikten.

Det behövs inte någon större bil för att flytta runt båtar på sjösättningsvagnar, när jag hade en golf caddy brukade jag använda den för att flytta båtar två ton + tunga. 

Visst inte lagligt, men den orkade, fick stuva om utrustning i båtarna ibland för att få till vettigt kultryck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev TOGE:

Tack för väldigt många bra svar som alla sammantaget kastar bra ljus på det hela..

 

Även mitt?🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs! körkortsbehörighet för släp har inget med efterfordon att göra.

Vill man köra tyngre efterfordon än dragbilen får man fixa broms på efterfordonet, då finns ingen viktbegränsning uppåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Kan ju gå om du håller 50km max och har en bättre dragkrok som klarar kultrycket. Men ärligt talat det finns en anledning till att Volvo har de siffror du nämner i regbeviset och [...]

7 minuter sedan skrev Pilletant447:

Även mitt?🙄

Ja även ditt svar Pilletant 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sammanfattning av svar och lite kompletteringar.

  • Om totalvikten på dragfordonet är 2260 kg får du dra ett obromsat efterfordon på 2260 kg om du lastar dragbilen så att du uppnår totalvikten. Du får alltså inte dra din båt med en maxlastad Volvo V70 med en obromsad båtvagn (efterfordon).
  • Om du har en bromsad båtvagn (efterfordon) får du dra en tyngre båtvagn (efterfordon) än vad dragfordonet för tillfälet väger.
  • Du ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Det kan alltså ligga något i vad Mange249 skriver, "Av den anledningen rekommenderar jag inte att dra ett tyngre efterfordon än vad bilens maximala dragvikt medger." Samtidigt gäller ju denna dragvikt för färd i 80 km/h, så en del marginal finns ju.
  • Du ska ha skyltar "Bred last" fram och bak och breddmarkeringar på lasten om båten är bredare än 2,6 meter.

Allmänt om eftsrfordon.

  • Man ska ha behörighet för dragfordonet.
  • Ingen fjädring på efterfordonet.
  • Max 30 km/h.
  • LGF-skylt.
  • Positionsljus i mörker.
  • Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet.
  • Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet.

Mackey

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och detta får man framföra med B kort.

Allt finns att läsa på Transportstyrelsen under "efterfordon"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev TOGE:

Hej. Jag har läst runt på en massa forum men kan konstigt nog inte hitta en tydlighet i svaret på frågan. ”Klarar en Volvo V70 att dra ett båtekipage som väger strax under/över 2500kg?”. Förutsättningarna jag tänker mig är följande.

 

-Plan mark för transport.

-Kran lyfter av/på båten på efterfordonet.

-Transport sker på oreggistrerat och ej fjädrat släp, dvs. efterfordon.

-Båten är en Maxim 26 <8m lång <3m bred.

-Volvo V70. totalvikt 2260kg. tjänstevikt 1659kg. Max sammanlagd bruttovikt 3860kg.

 

hir drar ni andra er ”större” båt? Hyr ni traktor eller lejer ni bort sjösättning. Enligt mig blir det dyrt. Att leja bort sjösättning och upptagning kostar mellan 5-7.000 per säsong 😞

 

inväntar era svar med iver 🙂

/TeGe

 

 

 

 

Di fråga "klarar" tolkar jag som just "klarar".

Jag tror du kan flytta runt din båt med V70 in.

Sen beror det såklart på hur brant och vilket underlag du har från vattnet när du ska dra upp båten. Men då kanske du kan få hjälp upp med bogsering, vinsh eller dylikt?

Om di fråga gäller lagligheten, så verkar du ha fått svar nog.

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Jag kör så. Manuellåda och fwd. Kommer inte upp för rampen då den brukar vara blöt, men kommer upp för backen till huset som är brantare. Skulle dock inte vilja köra längre än den mil jag har hem, men det beror mer på släpet än bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

En sammanfattning av svar och lite kompletteringar.

  • Om totalvikten på dragfordonet är 2260 kg får du dra ett obromsat efterfordon på 2260 kg om du lastar dragbilen så att du uppnår totalvikten. Du får alltså inte dra din båt med en maxlastad Volvo V70 med en obromsad båtvagn (efterfordon).
  • Om du har en bromsad båtvagn (efterfordon) får du dra en tyngre båtvagn (efterfordon) än vad dragfordonet för tillfälet väger.
  • Du ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Det kan alltså ligga något i vad Mange249 skriver, "Av den anledningen rekommenderar jag inte att dra ett tyngre efterfordon än vad bilens maximala dragvikt medger." Samtidigt gäller ju denna dragvikt för färd i 80 km/h, så en del marginal finns ju.
  • Du ska ha skyltar "Bred last" fram och bak och breddmarkeringar på lasten om båten är bredare än 2,6 meter.

Allmänt om eftsrfordon.

  • Man ska ha behörighet för dragfordonet.
  • Ingen fjädring på efterfordonet.
  • Max 30 km/h.
  • LGF-skylt.
  • Positionsljus i mörker.
  • Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet.
  • Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet.

Mackey

 

Fin sammanfattning av ovan. Efter all god inf. har jag idag roddat fram en traktorförening, ett gäng glada gubbar som köpt en traktor gemensamt i syfta av sjösättning. Jag ska få ett nummer när det är dag och mot en mindre summa kronor får jag hjälp med sjösättningen... Då spar jag även min Volvo på jobbet 😀👍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev TOGE:

Fin sammanfattning av ovan. Efter all god inf. har jag idag roddat fram en traktorförening, ett gäng glada gubbar som köpt en traktor gemensamt i syfta av sjösättning. Jag ska få ett nummer när det är dag och mot en mindre summa kronor får jag hjälp med sjösättningen... Då spar jag även min Volvo på jobbet 😀👍 

Fråga om dom är villiga att byta traktorn mot din volvo så har du ju ett bra fordon att lägga i båten med varje sommar det går nog att åka o handla med den också😁. Skämt o sido lycka till👍.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...