Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Knorr026

Placering gasoltub

Rekommendera Poster

Funderar på att uppdatera köket med en gasolplatta (eller två) Har spritkök idag och trött på sotet och påfyllningen av sprit stup i ett. Jag har en 27 fots DC av amerikanskt typ. Jag har svårt att se vart jag kan placera gasoltuben om jag skall följa alla riktlinjer. Dessa utrymmen finns tillgängliga:

 

Motorrummet tillsammans med en bensin V8 (där får man inte ha en gasoltub om jag förstått det rätt)

I ruffen finns flera utrymmen, t.ex. under dynorna i sittgruppen, i ett av köksskåpen, i garderoben, i fotänden på midkabinen... (men man vill väl inte ha tuben där man ligger och sover?)

 

Det måste finnas många som installerat gasol i liknande båtar. Vart har ni placerat gasoltuben?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du läst båtpärmen och insett vad du behöver göra, köp ett sådant här och prova. Gör du sen en "riktig" installation så har du ett utmärkt reservkök.

 

gasolkök.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även ett sådant ”reservkök” måste förvaras rätt, dvs. i ett utrymme där eventuell gas kan rinna ut. Det gäller alla gasbehållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har fotogenkök som original i vår båt. Fungerar men ack så långsam uppvärmning. Kontrollpanelen har kontrollampor som är gjorda för totalt mörker. I dagsljus syns de inte alls. Jag ställde helt sonika en sån här ovanpå spisen:

gasolkök.png

Patronerna kostar 20:- och räcker för ca 10-15 uppkok. Betydligt enklare än att ominstallera köket.

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640?gclid=Cj0KCQiAk-7jBRD9ARIsAEy8mh5TDap9aFiHLhRDA29gtZFYeC-mOgpCiQUfkjk0yWAArgkb6_V9AeAaAi5wEALw_wcB

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ngn bra bänk eller utrymme i sittbrunnen där du får plats att sätta en dränerad gasolhink att förvara tuben i? behöver dräneras ut genom skrovet. Ett alternativ om du har badbrygga är att sätta en förvaring för gasoltuben där. Du får då dra kopparrör samt slang samt kranar på lämpligt sätt till pentryt. Det finns bra schema i båttillbehörskataloger eller via kryssarklubben. Att förvara gasoltuben i ruffen hade jag inte velat göra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5 timmar sedan skrev Knorr026:

Jag har en 27 fots DC av amerikanskt typ. Jag har svårt att se vart jag kan placera gasoltuben om jag skall följa alla riktlinjer.

Bäst är om du skickar några bilder och/eller talar om vilken båt du har. Det blir lättare att komma med vettiga förslag på var du kan placera gasoltuber då.

 

Gasol i ruffen är big no no!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Fungerar men ack så långsam uppvärmning

Inte för att jag gillar fotogen men det brukar vara bra drag i det. Till skillnad mot sprit.

Men de här små gasolköken är både bra och säkra. Reservtuberna hade jag i igensvetsade plastpåsar. Då rostar de inte och man ser om de börja läcka.

Mängden gasol är så pass liten att den inte anses vara någon fara.

Har man fast tub så ska man helst också ha magnetventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, bensinmotor, alltid ett observandum!

 

I förra båten hade jag en tvålitersflaska i en tät hink inne i skafferiet, den stod ovanför vattenlinjen och hade en dränageslag ut i en bordsgenomföring ovanför vattenlinjen, så att läckande gas kunde rinna ut och överbord då den är tyngre än luft.

 

I nuvarande båt står det några gasolflaskor i en väl dränerad kistbänk på akterdäck.

 

Skaffa också en elektronisk gasvarnare, och en elektrisk avstängningsventil, som kan styras av gaslarmet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ju också gasolen i ruffen egentligen, men med avrinning genom en bordgenomföring.

Gasollarm också!

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-03 vid 10:54 skrev Ove-T:

Hej

I SXK Båtpärm under gasol hittar du hur det skall se ut. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/publikationer/batparmen

Hälsningar Ove

 Tack för bra info. Kan dock inte hitta något där som säger att man inte får ha gasolflaskan i motorutrymmet. Men samtidigt kom jag att tänka på att det blir rätt jobbigt om man ofta skall öppna och stänga flaskan då man måste möblera om för att komma ner i motorrummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Knorr026:

det blir rätt jobbigt om man ofta skall öppna och stänga flaskan

Behövs inte om du sätter in magnetventil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-03 vid 14:57 skrev Baxlaget:

Har fotogenkök som original i vår båt. Fungerar men ack så långsam uppvärmning. Kontrollpanelen har kontrollampor som är gjorda för totalt mörker. I dagsljus syns de inte alls. Jag ställde helt sonika en sån här ovanpå spisen:

gasolkök.png

Patronerna kostar 20:- och räcker för ca 10-15 uppkok. Betydligt enklare än att ominstallera köket.

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640?gclid=Cj0KCQiAk-7jBRD9ARIsAEy8mh5TDap9aFiHLhRDA29gtZFYeC-mOgpCiQUfkjk0yWAArgkb6_V9AeAaAi5wEALw_wcB

 

En sådan hade jag i min förra båt. Funkade bra. Jag är bara lite emot att plocka fram och ta bort spisen varje gång man skall laga mat eller koka lite vatten. Vill helst ha en mer permanent lösning. 

 

En fast installerad spis som matades med sådan där småflaskor vore det bästa (kanske inte hur säkerhetssynpunkt?) Byta 2-3 flaskor per semestervecka skulle jag inte se som ngt besvär om den bara sitter lätt åtkomligt. 

Går det att koppla sådana småflaskor till en permanent monterad gasolplatta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Knorr026:

Kan dock inte hitta något där som säger att man inte får ha gasolflaskan i motorutrymmet.

Jag är väldigt positiv till gasol ombord och tycker inte gasol är farligt om man inte slarvar, men jag skulle aldrig placera gasolflaskor i ett motorrum.

 

Det finns flera anledningar att inte ha gasolflaskor i motorrummet varav sunt förnuft är en av dem. Några övriga anledningar gentemot gällande regler är

  • Om man ska dra gasolledning genom motorrum får det inte finnas några skarvar och det blir svårt att inte ha några skarvar i motorrummet om flaskan är placerd där.
  • Ofta ligger motorrum under vattenlinjen så det blir svårt att ordna med "avrinningen" av ev. utläckt gasol.
  • Motorrummet är ofta åtkomligt från bodelen och/eller inte helt tätt mot bodelen.

Ytterligare funderingar man kan ha är

  • Vad händer när jag startar motorn om motorrummet är fullt med gasol?
  • Hinner jag släcka en brand i motorrummet innan gasolflaskornas säkerhetsventiler öppnas?
  • Är motorrummet aldrig så varmt att gasolflaskans säkerhetsventiler öppnas?

Gärna gasol, men inte i motorrummet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2019-03-03 vid 16:45 skrev Mackey:

 

Bäst är om du skickar några bilder och/eller talar om vilken båt du har. Det blir lättare att komma med vettiga förslag på var du kan placera gasoltuber då.

 

Gasol i ruffen är big no no!

 

Mackey

 

2019-03-03 vid 20:31 skrev Mackey:

Vi har ju också gasolen i ruffen egentligen, men med avrinning genom en bordgenomföring.

Gasollarm också!

 

Mackey

 

22 minuter sedan skrev Mackey:

Jag är väldigt positiv till gasol ombord och tycker inte gasol är farligt om man inte slarvar, men jag skulle aldrig placera gasolflaskor i ett motorrum.

 

Gärna gasol, men inte i motorrummet.

 

Mackey

 

Okej. Motorrummet går bort.

Köksskåpet under diskho/köksbänk vore perfekt förutom att jag ligger och sover 1m från samma utrymme. Skulle jag placera en gasolhink där skulle jag inte behöva dra några rör utan kunna ha slang direkt till spisen (då det är kortare än 1,5m)

 

Du skriver att gasol i ruffen är big no no, men i nästa inlägg att du har gasolen i ruffen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlat upp ett par fakta, säkerhetsventilen löser ut vid 65 grader, inte särskilt varmt med tanke på värmestrålning från motorn. För att tända ska koncentrationen vara 4-5%

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev trewq:

Googlat upp ett par fakta, säkerhetsventilen löser ut vid 65 grader, inte särskilt varmt med tanke på värmestrålning från motorn. För att tända ska koncentrationen vara 4-5%

 

 

Så varmt blir det inte i mitt motorrum. Inte där flaskan skulle stå i alla fall. Men motorrummet går nog bort pga andra anledningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Knorr026:

Du skriver att gasol i ruffen är big no no, men i nästa inlägg att du har gasolen i ruffen :) 

Japp, så är det. Vår båt är 40 år gammal och då gällde andra regler.

Våra flaskor står i en tät drännerad låda som man kommer åt från akterruffen.

 

Idag ska gasolbehållare vara placerade avskilt från boutrymme och ska inte ens gå att komma åt från boutrymmet.

Genomföringar från gasolotrymme till boutrymme ska vara gastäta.

 

1 timme sedan skrev Knorr026:

Köksskåpet under diskho/köksbänk vore perfekt förutom att jag ligger och sover 1m från samma utrymme. Skulle jag placera en gasolhink där skulle jag inte behöva dra några rör utan kunna ha slang direkt till spisen (då det är kortare än 1,5m)

Skulle funka för mig om hinken dränneras med slang med lite fall men ändå mynnar en bit över vattenytan. Värt att tänka på är att denna installation leder till att båten inte längre är CE-godkänd, men det påverkar först vid försäljning.

 

Om man sover bredvid gasolflaskan eller inte tycker inte jag har någon stor betydelse.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Skulle funka för mig om hinken dränneras med slang med lite fall men ändå mynnar en bit över vattenytan. Värt att tänka på är att denna installation leder till att båten inte längre är CE-godkänd, men det påverkar först vid försäljning.

 

Om man sover bredvid gasolflaskan eller inte tycker inte jag har någon stor betydelse.

 

Mackey

 

CE godkänd är den ändå inte så det spelar mindre roll. Vill bara ha en installation som är säker samtidigt som jag inte vill bygga om hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Knorr026:

 

CE godkänd är den ändå inte så det spelar mindre roll. Vill bara ha en installation som är säker samtidigt som jag inte vill bygga om hela båten.

Fortfarande lite svårt att ge råd utan att ha några bilder eller annan info om båten, men...

 

Om det går att dränera en gasolhink som nedan så skulle jag placerat flaskan i pentryt. Troligen skulle jag dra en heldragen slang hela vägen från reduceringsventilen till spisen för att slippa alla skarvar som kan läcka. Där slangen går genom hinken kan man täta med en lämplig gummigenomföring. Avstängning endast i hinken på huvudavstängningen.

 

Mackey

 

Gasolinstallation.jpg.f94f49172c1f23ffccba500c02ad81e1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...