Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moltas

Mariner 9,9 från 1983

Rekommendera Poster

Förhandlar om en billigare öppen båt. Ska ha den som kompletteringsbåt till en stuga som vi hyr ut. På denna båt hänger det en Mariner 9,9 hkr. utombordare. Denna motor är från 1983 och gått i insjö. Hur skulle ni bedöma skicket på en sån motor? Är den tillförlitlig även om den skötts någorlunda vettigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bedömma som med allt annat. Titta. Klämma känna. Likta. Testa. Prova. Om allt verkar bra är det sälert bra.. om måt verkar "sådär"... är det säkert "sådär"

Komptest. Filter, händstift. Allmän känsla. Bemsinlukt. Förgasare. Tomgång varm motor å kall. Start av kall å varm motor. Glapp i reglage mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som rör packningar brukar ha nått sitt bäst före sedan 1983, så utöver vad som sagts innan; noga koll av växelhus, soppapump, topplock/cylinderfot och alla slangar. Har den skötts väl kan den säkert snurra ett bra tag till. Försök även testa den nersänkt i vatten, inte bara med spolmuff.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-03 vid 00:40 skrev Caribic410:

Likta.

Nu blev jag nyfiken, Likta vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pilletant447:

Nu blev jag nyfiken, Likta vad är det?

För tjocka fingrar.

Du får en ledtråd och en chans att gissa.

Tangenten jag skulle tryckt på ligger, normalt sett på ex. en dator eller skrivmaskin direkt till vänster om bokstaven som är fel.

Om du gissar rätt för du stora guldstjärnan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Caribic410:

För tjocka fingrar.

Du får en ledtråd och en chans att gissa.

Tangenten jag skulle tryckt på ligger, normalt sett på ex. en dator eller skrivmaskin direkt till vänster om bokstaven som är fel.

Om du gissar rätt för du stora guldstjärnan.

 

Känns som om jag är med i postkodsmiljonären och 1´000´000:- frågan. Får jag silver och en nordkoreanks stridsvagn i äkta läder om jag gissar fel? Jag säger sik.....satan jag vet inte:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MLind:

spolmuff.

haha vilket roligt ord:lol:. Det blir ett nytt ord i min vokabulär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker här men detta kan gälla större motorer än små snurror eftersom jag bara har ägt 3or-8or? Men jag tipsar ändå:

 

Kolla att motorn kyler som den ska genom start i sjön eller med spolmuff via skvallerhålet. Finns komptest av ägaren, är tändstiftet i fint skick inte blött, kolla att det inte är hack i skäddan, kolla magnetpluggen (den ska vara ren inga flisor) när du tappar ur växelhusoljan  då ska den vara genomskinlig inte grå,   på land om du får tillfälle till det, annars får du lita på att ägaren har låtit byta olja och då kollat detta, kolla proppen så den inte har alltför stora skador, lite nagg här och var är ingen fara men är den trubbig så har den ju gått på och då är sannolikheten att växelhuset fått sig en törn men det blir nog inte så stora skador som på 3 cylindriga eller större motorer, du kan höra om det gnäller när du för hand snurrar proppen på land. Den är ju från 1983 och lacken har väl sett bättre dagar samt haft kanske 50 ägare antar jag? Så verkar ägaren trovärdig enligt dig?  Bara för att den startar så betyder inte det att den kommer att gå månaden efter. Har han lämnat in den för service begär att få se kvitto etc om inte så har han gjort jobbet själv eller en vän har hjälpt honom då får du be honom att du kan få kolla oljan det jag beskrev här ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för tipsen. En del av dom har jag avverkat. Trots åldern så verkar motorn ok. Den ser ganska prydlig ut i "karossen" också. Men...som nån skrev, för att den startar idag behöver den inte göra det imorgon. Det jag kanske mest är tveksam till är kylkanalerna. Hur ser dom ut efter 36 år även om den gått i sötvatten? Dom är inte särskilt lätta att reparera. Har en fundering att köpa loss båten utan motorn, för båten är ok.  Har inte grunnat färdigt ännu så vi får se var det landar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag skrev"  Bara för att den startar så betyder inte det att den kommer att gå månaden efter" hehe men det är ju samma sak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis som ovan, tittat, känt, luktat, klämt och känt för att få en känsla om skicket. 

Sen hade jag provat motorn, att varva en motor i en tunna - visst, men det är en helt annan sak att köra med belastning. 

 

En annan sak jag hade haft i tankarna är priset - betalar man egentligen för båten och får med motorn - då hade det varit skit samma. Hade priset avspeglat en gammal men bra båt och gammal med bra motor - då hade jag lagt ner mer tid. 

 

Eftersom produkter/skick och pris inte finns med som variabel är det svårt att vara mer konkret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-03-04 vid 20:20 skrev Caribic410:

För tjocka fingrar.

Du får en ledtråd och en chans att gissa.

Tangenten jag skulle tryckt på ligger, normalt sett på ex. en dator eller skrivmaskin direkt till vänster om bokstaven som är fel.

Om du gissar rätt för du stora guldstjärnan.

 

Nu vet jag: LUKTA😁

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Nu vet jag: LUKTA😁

Du borde söka dej till scottland-yard, CIA, FBI eller nåt. Fett rätt... å ingen gissning misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Du borde söka dej till scottland-yard, CIA, FBI eller nåt. Fett rätt... å ingen gissning misstänker jag.

De la bara på luren när jag ringde och sa nåt som lät  " you moron" vet inte om de menar med det ordet att jag ska ringa tillbaks i morron igen? 

 

😇Ingen gissning bara sund hjärnverksamhet tror jag:rolleyes:

 

Nu väntar jag med spänning på nästa sändning som tage sa, vad får jag för pris?

Redigerad av Pilletant447
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 av 14 inlägg i den här tråden innehåller något vettigt kopplat till ämnet. För småsnack finns lämpliga trådar och forum. Snälla, försöka hålla topic så blir det lättare för både OP och andra att få ut något relevant av läsningen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...