Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Vattenrening

Rekommendera Poster

Sommaren närmar sig, snabbt verkar det.

Ett projekt till är snart dags att starta: Vattenrening!

Att rena tankens vatten känner jag inget behov av men kan ju vara aktuellt för dem som ska besöka konstiga hamnar.

Men, jag håller mig helst i Vänern och vår komun tar dricksvattnet direkt från sjön. Kloreras inte utan renas med UV-ljus. Ett mycket gott vatten fö.

Det man renar för är framförallt lukt, smak och bakterier. I brunnar har man andra problem, järn, mangan, kalk mm. Men icke i sjövatten.

Tanken är att använda samma teknik i båten. Pumpa upp sjövatten, rena med UV och fylla tanken när man är en bit från land. Det går ju även bra att rena vattnet i tanken genom att köra runt det.

UV-renaren klarar 20lit/min, UV-lampan drar 25W och renaren kostar 3000kr.

Spolpumpen får sköta flödet, den ger ca 12lit/min så det är bara att köra på, renaren klarar ett större flöde.

Att fylla min 160lit tank skulle ta en kvart och "kosta" ca 1,5Ah.

Spolpump mm finns så det som kostar är förutom renaren, några ventiler.

Tekniken finns och fungerar bevisligen.

Magnetventiler är billiga och då kan man fylla tanken med bara en knapptryckning.

Sen kan man ju alltid bygga ut med en Arduino som hämtar data från ekolodsgivaren så att man inte kan fylla för nära land. Men, ännu så länge är jag nog tillräckligt klar i knoppen för att göra den bedömningen själv.

 

Till skittanken har jag köpt Gobius och är lite sugen på Gobius även till vattentanken eftersom den saknar mätare.

Gobius kostar 2500kr, alternativet är att alltid hålla tanken fylld mha UV-renaren, de kostar en tusenlapp extra. Dags att bestämma sig, ev Gobius måste in innan VVB limmas fast. En vanlig tankmätare kan jag ev montera senare även om det är jobbigt att ta upp hål i den rostfria tanken.

Det får nog bli UV.

Vi använder redan idag mycket sjövatten men inte gärna inne i vikar eller i hamn. Tidigare har jag också haft en ventil för att kunna välja sjö eller tank. Likaså finns tanken på en extra VVB som värmer sjövatten. Men det blir klart enklare med UV-rening.

 

Helst vill man ta in vattnet djupt. Kommunen  tar sitt vatten på 10m djup. Det anses vara för grunt. Förr när det var lågt vattenstånd och varmt i vattnet fick man klorerar det extra hår. Nu klara man sig ändå tack vare UV. I båten blir vattenintaget 0,5m under ytan. Hade de tänkt lite så hade de gjutit in ett rör i blykölen och jag hade fått in vattnet 1,5m under ytan. På förra båten plastade jag fast ett rör på rodret för att få kallare vatten till kondensorn på kylkompressorn. Det skulle nog funka här också men innebär mycket arbete.

Ett par meter långt, nedfällbart rör i aktern kan vara en lösning. Eller en slang. Vi ska försöka prova lite i sommar.

 

Ett alternativ till UV-filter är RO-filter dvs reversed osmosis. För vanlig vattenrening är det ungefär samma pris. Däremot är filtren dyrare, årskostnaden blir högre, runt 1100kr. Någon extra energi behövs inte, det räcker med pumpens tryck. Kapaciteten är också ganska låg tex 10lit/tim. Men betalar man så kan man få mera.

Dessa filter kan även rensa bort salt, i dessa prisklasser ska man klara Östersjöns salthalt och användas i en del sommarstugor i skärgården.

När man renar med RO får man ett väldigt smaklöst vatten. Avsaltar man havsvatten så brukar man blanda i lite havsvatten för att få lite smak. Med tanke bakterier mm är detta nog mindre lämpligt i skärgården. 

 

Vi är väldigt beroende av ett rent dricksvatten. Med 25lit/dygn/person kan man "mikroduscha", dubblar man den mängden så lever man ganska anständigt. Få fritidsbåtar har tillräcklig tankkapacitet för att klara ett anständigt liv. Sen ska man också hitta "tankställen".

 

 

 

Vattenrening.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR. Har sett fler men hittar inte just nu.

Det riktigt fina är att man dödar alla bakterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte UV och RO två olika ändamål, där UV renar och RO avsaltar.

Så ligger man i sötvatten borde UV vara tillräckligt men ligger man i saltvatten behöver man även RO?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Promod:

Har inte UV och RO två olika ändamål, där UV renar och RO avsaltar.

Så ligger man i sötvatten borde UV vara tillräckligt men ligger man i saltvatten behöver man även RO?

Precis. Men man använder RO även för rening i vissa fall men det behöver mer energi, långsammare och ger ett smaklöst vatten. Kostar ungefär lika mycket men ger då 230 lit/dygn. Men, det kan avsalta mindre mängder salt, tex från Östersjön. "Riktiga" RO/watermakers kan avsalta havsvatten men har en helt annan prislapp.

Vårt kommunala dricksvatten renas med UV och trots att vattnet tas i Vänern så har vi ett mycket gott dricksvatten, betydligt godare än kommuner som klorerar.

UV kan ju även rena vatten med tveksam kvalitet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite mer. Man kan köpa AquaLight PV4 från Amazon i UK. Kostar ca 2000 kr och ger 11-15 liter/min. Lampa: 19W.

https://www.amazon.co.uk/s?k=Aqua+Light+PUV&i=kitchen&ref=nb_sb_noss

Här är en broschyr: http://aqualightech.com/File_Upload/201565235657150.pdf

 

En vanlig pentrypump ger runt 10 liter/min så i princip kan man köra direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart om man seglar i sötvatten och vill ha obegränsat med färskvatten. Men denna fungerar väl inte med vatten i Östersjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev per_62:

Men denna fungerar väl inte med vatten i Östersjön?

Nej. Men en RO renare ska klara Östersjön, samma pengar men lägre kapacitet. Kan vara värt att kolla: https://www.klimat-comfort.se/startsida/ro-dricksvattenfilter-3576942

 

Tanken på att aldrig behöva besöka hamnar för att bunkra vatten tycker jag är helt suverän!

--

Min är beställd, 2116 kr inkl frakt och allt. Ska bli spännande!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-17 vid 20:51 skrev bhemac:

Nej. Men en RO renare ska klara Östersjön, samma pengar men lägre kapacitet. Kan vara värt att kolla: https://www.klimat-comfort.se/startsida/ro-dricksvattenfilter-3576942

 

Tanken på att aldrig behöva besöka hamnar för att bunkra vatten tycker jag är helt suverän!

--

Min är beställd, 2116 kr inkl frakt och allt. Ska bli spännande!

 

Vad skiljer RO från en dyr "watermaker"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Olten:

 

Vad skiljer RO från en dyr "watermaker"?

En billig kan få bort någon procent salt. Östersjön ska funger och det lär finnas i en del stugor.

För att avsalta riktigt havsvatten behövs större/dyrare filter och också högre tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt overkill med kolfilter, tror det är ytterst ovanligt. Kolfilter har man för att filtrera järn och mangan, något som brukar vara sällsynt i sjövatten. Däremot bör man ha ett 5 mikron partikelfilter.

Vårt kommunala är sjövatten som renas med sandfilter ihop med UV-ljus. Ingen annan behandling sker.

Kolfilter kan vara en dålig lösning i en båt, det krväver ett mer eller mindre konstant flöde. I en båt kan det ske en bakterietillväxt eftersom vattnet kan stå stilla i flera veckor. Använder man enbart kolfilter så bör man byta det ett par gånger per sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vattenrenare anlände idag från UK. Ser väldigt seriös ut, rostfritt stål, bra kopplingar mm. Nu gäller det att hitta ett ställe att sätta den. De är ca 40 cm lång och ca 7 cm i diameter. Den ska monteras vertikalt med inlopp i botten och utlopp upptill.

Det är tankt att ha en magnetventil på inloppet och ett vattenfiler. Efter lite funderande tror jag det blir en trevägs motorventil, då kommer filtret att dräneras när det inte är i drift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-17 vid 20:51 skrev bhemac:

Nej. Men en RO renare ska klara Östersjön, samma pengar men lägre kapacitet. Kan vara värt att kolla: https://www.klimat-comfort.se/startsida/ro-dricksvattenfilter-3576942

 

Tanken på att aldrig behöva besöka hamnar för att bunkra vatten tycker jag är helt suverän!

--

Min är beställd, 2116 kr inkl frakt och allt. Ska bli spännande!

Den där RO renare verkar vara smart.

100 gilla till dig Bhemac!!!

 

Ska beställa den på en gång när jag landar i hemmahamnen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller dricksvatten hade jag nog valt hängslen och livrem. Först partikelfiltrering i två steg, sen kolfilter för att ta bort färg och smak och sen UV för bakterier. Sen dubbelkoll med ett vattenprov 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev oyster:

När det gäller dricksvatten hade jag nog valt hängslen och livrem.

Duger det med enbart UV-rening för kommuner mm så tror jag det räcker för mig. Tror inte det är sämre än tankvatten ombord som fylls med inte alltid så rena slangar mm. Vattenprov ska jag ta eller rättare sagt, odling för att se bakterietillväxt.

Själv dricker jag ändå mest flaskvatten för att det är kallt och gott.

 

Nu ficka jag höra om ett par som har en sommarstuga. Deras brunnsvatten innehåller järn, magan mm. En lokal rörfirma föreslog en reningsanläggning för typ 20 tkr samt ett årligt underhåll för flera tusen. De ställde frågan även till ett företag i vattenreningsbranchen som sa ta sjövatten och rena med UV. Så man la ner en plastslang en bit ut i sjön och kopplade en UV-renare som fö drivs med solpaneler. Det har fungerat perfekt vilket också vattenproven visar. 

 

3 timmar sedan skrev patrikflink:

Ska beställa den på en gång när jag landar i hemmahamnen!

Kul med folk som vågar testa, hade det funnits fler sådana så hade utvecklingen kommit mycket längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Den där RO renare verkar vara smart.

100 gilla till dig Bhemac!!!

 

Ska beställa den på en gång när jag landar i hemmahamnen!

 

54 minuter sedan skrev bhemac:

Kul med folk som vågar testa, hade det funnits fler sådana så hade utvecklingen kommit mycket längre.

Det är ingen idé att pröva...

Det kommer aldrig att funka!

Lite på skoj och lite allvar.

 

Det står att produkten klarar kloridhalter på 2000 mg/l.

Östersjön (räknas väl upp till Gävle ungefär) har enligr SGU en kloridhalt på  3500 mg/l.

 

Det mesta som går att läsa om salt i östersjön mäter inte just kloridhalt, men salthalten varierar rätt mycket.

Östersjön

Svealandskusten

Tillägg: Dessutom är ytvattnet ungefär hälften så salt som djupvattnet.

 

Det kan absolut funka.

"Tro är fint, men fakta är säkrare" har jag sett någonstans... 

 

Tillägg 2: Om vi hade använt lite mera dricksvatten än vi gör hade jag absolut prövat, men när det går åt max 300 liter på en säsong känns det inte så inspirerande.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det kan absolut funka.

Det sägs att att fungerar i bräckt vatten och att sommarstugor använder det så ett snack med de som säljer är nog bra. Verkar vara seriösa firmor som vet vad de sysslar med.

Skulle det fungera så är det ju fantastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att testa utan att installeras i båten först. Kommer självklart att lämna in ett vattentest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta läste jag och det får mig att att tro på avsaltning i Östersjön:

 

Svenska Waterman  avsaltar vatten till din skärgårdsvilla genom att använda vatten direkt från Östersjön eller annat bräckvatten. Detta ger dig samma tillgång till vatten som om du var ansluten till kommunalt vatten.

http://privat.waterman.se

 

Lite om UV-rening:

 

Hur fungerar UV lampan?

UV-lampan genererar energi i UV-spektrumet för att förstöra bakterier, svampar och virus (mikroorganismer). Målet för UV-desinficering är det genetiska materialet nukleinsyra. UV penetrerar cellen och absorberas av nukleinsyrorna, ett omarrangemang av den genetiska informationen inträffar som interfererar med cellens förmåga att reproducera sig. En cell som inte kan reproducera sig anses död.

Funktionsförutsättningar

För att uppnå min 95% steriliseringseffekt måste följande villkor vara uppfyllda:

järnhalt < 0,5 mg/l,

manganhalt < 0,2 mg/l,

COD-halt < 3 mg/l,

turbiditet < 0,8.

Vattnet måste vara filtrerat till < 10 µm.

Steriliseringseffekten gäller för följande bakterier eller motsvarande:

Heterotrofa bakterier

Coliforma bakterier

E Coli bakterier

 

Använder inget kolfilter, bara ett 10 mikron filter så att bakterier inte "döljs" i fasta partiklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Kommer att testa utan att installeras i båten först. Kommer självklart att lämna in ett vattentest.

Vi väntar med spänning...

 

Om detta relativt enkla och framförallt billigare system funkar så är det ju onödigt att köpa ett för upp mot 100 000:- kronor till sommarstugan.

Då kan ju grundvattnet skyddas/räddas mot saltvatteninträngning på ett billigt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte lite och att rena Östersjövatten nämns på många ställen så det verkar fungera. Byggs ju stora anläggningar på Gotland och dessa verkar vara av typen lågt tryck (=billiga).

Intressant at man ofta kombinerar med UV-rening för att garanterat får bort bakterier.

En annan intressant iakttagelse är att avsaltningen funger även vid algblomning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med dom, tyvärr så fungerar inte deras produkt i Östersjön. För mycket salt. 

RO rengöraren är mest till för om man har för mycket klor enligt dom.

Så det blev ingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt.

Men det finns ju fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...