Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bojsvaj

AMT 175 eller Silver Wolf BR?

Rekommendera Poster

Läst tester och kikat på dessa två men kan inte riktigt bestämma mig. Åsikter? :)

 

 

a) AMT 175 med Alu skrov och 80hk Suzuki. 

b) Silver Wolf BR med 80hk Mercury. 

 

Bägge med akterkapell m.m samma pris. 

använder båten oftast 2vuxna+2barn i havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvittar ju fullständigt vad vi tycker om dessa två likvärdiga båtar. Du måste välja den båt, som du och din familj gillar bäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart men erfarenheter och åsikter är ändå välkomna. Och kanske Husky r5 eller Bella 500/550 kan vara alternativ?

Lutar åt AMT pga skrov, mycket utrustning och 7års garanti på Suzuki...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bojsvaj:

Såklart men erfarenheter och åsikter är ändå välkomna. Och kanske Husky r5 eller Bella 500/550 kan vara alternativ?

Lutar åt AMT pga skrov, mycket utrustning och 7års garanti på Suzuki...

Är inte Mercury ledande idag när det gäller utombordare??? Kanske han ska välja en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heelt galet med över 300k för en fem meters båt oavsett vilken du väljer. 

Själv är jag allergisk mot båtar byggda av fogskum överdraget med aluminiumfolie. 

 

Inte meningen att dissa ditt båtval och jag vet inget om just de modeller du nämner. Men jag har alltför många bittra erfarenheter av ”flytskum”. Men av säljaren kommer du säkert få höra att just det här skummet inte drar åt sig vatten... 

Så har det varit sen gammalt. 

Men du kanske inte tänker behålla båten så länge heller?  

 

Ett tips är att gå och knacka lite på skrovet på en ”riktig” aluminiumbåt. Titta hur svetsfogarna ser ut och försök bedömma hur tjock plåten är. 

Gör sedan samma sak med båten du är spekulant på.

Tror du att det kan bli bucklor/veck i plåten?  

Går det isf, att laga? Dvs, går det att skära ut en bit plåt och svetsa i en ny utan att hela båten brinner upp eller skrumpnar ihop till en boll? 

Garantin kommer garanterat inte täcka skador som uppstått av en misslyckad tilläggning. Frågan är om försäkringsbolagen kommer åtgärda skönhetsfel till vilket pris somhelst sålänge funktionen hos båten finns kvar? 

Jag hoppas inte det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, coppertail said:

Heelt galet med över 300k för en fem meters båt oavsett vilken du väljer. 

Själv är jag allergisk mot båtar byggda av fogskum överdraget med aluminiumfolie. 

 

Inte meningen att dissa ditt båtval och jag vet inget om just de modeller du nämner. Men jag har alltför många bittra erfarenheter av ”flytskum”. Men av säljaren kommer du säkert få höra att just det här skummet inte drar åt sig vatten... 

Så har det varit sen gammalt. 

Men du kanske inte tänker behålla båten så länge heller?  

 

Ett tips är att gå och knacka lite på skrovet på en ”riktig” aluminiumbåt. Titta hur svetsfogarna ser ut och försök bedömma hur tjock plåten är. 

Gör sedan samma sak med båten du är spekulant på.

Tror du att det kan bli bucklor/veck i plåten?  

Går det isf, att laga? Dvs, går det att skära ut en bit plåt och svetsa i en ny utan att hela båten brinner upp eller skrumpnar ihop till en boll? 

Garantin kommer garanterat inte täcka skador som uppstått av en misslyckad tilläggning. Frågan är om försäkringsbolagen kommer åtgärda skönhetsfel till vilket pris somhelst sålänge funktionen hos båten finns kvar? 

Jag hoppas inte det. 

Ja där fick man lite att fundera på. Räknar med att ha båten länge.  Har aldrig haft aluminium båt men trott att det är optimalt för stökig landstigning vid steniga stränder... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bojsvaj:

Ja där fick man lite att fundera på. Räknar med att ha båten länge.  Har aldrig haft aluminium båt men trott att det är optimalt för stökig landstigning vid steniga stränder... 

 

 

Landstigning vid steniga stränder är i princip vad jag jobbar med. Vi använder bara aluminiumbåtar. Det är robusta grejer men ser ändå för j@vliga ut med fritidsbåts mått mätt. Men en båt med åtkomligt ytterskrov går alltid att laga. 

Skillnaden mot glasfiber är att en glasfiberbåt kan suga upp fukt om den repas genom gelcoaten och bör därför lagas så småningom. 

Å andra sidan kan alla lära sig göra smålagningar på plastlaminat och under vattenlinjen är ju inte utseendet så kritiskt. 

 

Ett annat argument för aluminium är att det är lättare att underhålla. Och ja, det är det, för det ser alltid ut som skit. 

Men nu funderar du ju på en båt med glasfiber innerliner. Den del som utsätts allra mest för solens uv-strålning. Så polera får du ju nöjet att göra ändå. 

Samtidigt har du aluminium i den del av båten som riskerar att drabbas av galvanisk korrosion. 

 

Nej jag gillar inte konceptet...😂  

Men förstår att båtindustrin gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässor är ju ett bra tillfälle att gå och klämma och känna lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en fem sex år gammal sexmetersbåt istället, klart mer sjövärdig.

Lämpligare för fyra pers. Tänk på att det kan bli sämre väder när du åkt ut.

Försök hitta en med inte för många timmar på motorn. Samma pengar men klart bättre köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar även på båtar från 2010 men inser att de senaste åren har det hänt mycket på design och funktion. Har kört olika båtar senaste 35åren och aldrig gillat tex Buster pga "oljudet" och "omysigheten " men helt plötsligt är alu båtar både tysta och mysiga... en 5.5-6m plastbåt typ Bella 550 eller Yamarin 56 är ju tänkbart såklart... nåja vi får se :)

Båten kommer ligga på boj en bit ut i havet och tidvis på vagn på gården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller själv på att köpa båt och motorvalet var mellan en Suzuki 70 och Honda 80hk och valde Honda pga olika info lite beskrivet nedan.

Min kompis har en silver med Honda han är jättenöjd. Han berättade också att flera som har Suzuki som ligger i hans hamn har varierande problem med sina motorer (detta är i Finland). Det jag var lite orolig för i mitt motor val var att motorn inte har start spärr vilket de flesta andra har. Var i kontakt med svenska sjö för att höra om detta var något problem, det var det inte. Den jag partade med sa att Yamaha och Suzuki var de som stals mest. Av de tester jag sett så är både Yamaha och Honda tystare vid marsch fart än de andra. Testade en Bella med en 80hk Mercury i höstas den låter alldeles för mycket i min smak  speciellt om man sitter längst bak. Det är ett vassare ljud än Yamaha och Honda. Jag har däremot aldrig testat Suzuki. Skall också tillägga att jag haft en Ryds med en Honda 50 som jag var väldigt nöjd med men det var en årsmodell 97 hade den till 2002. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av olika saker har jag ännu inte köpt båt. Nu ser jag att Yamarin Cross 49BR verkar vara minst lika bra alternativ som de jag tittat på. Med F60 Yamaha motor.

 

Någon som har åsikter kring den båten? Tittade först på den större i samma serie, men 50.000 sek upp för nästan identisk båt kändes inte alls aktuellt. Samma planlösning och lite mindre stuv utrymmen på 49 BR bara....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...