Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vilket ankarspel är lämpligt om jag blir tvungen att ersätta mitt nuvarande krånglande ankarspel av typen Anchormatic. Båten är en motorbåt 27 fot och 3900kg.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på nuvarande installation skulle förenkla lite 🙂. Men annars tycker jag att Engbo/side-power funkar bra iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bandankarspel tycker jag är överlägsna. Varför inte byta till ett nytt Anchormatic? Du har säkert fästen och annat som passar redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Limpan77:

En bild på nuvarande installation skulle förenkla lite 🙂. Men annars tycker jag att Engbo/side-power funkar bra iaf.

Efter att jag var på båtmässan i Älvsjö, har det visat sig att mitt ankarspel är av fabrikatet Anchoring. Det är förvillande likt Anchormatic. Jag har t.o.m. Manualen till Anchormatic och deras elektronikbox och brytare.

home_winch.jpg.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Bandankarspel tycker jag är överlägsna. Varför inte byta till ett nytt Anchormatic? Du har säkert fästen och annat som passar redan. 

Priset blir nästan det dubbla, tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev vega1959:

Priset blir nästan det dubbla, tyvärr

Det dubbla mot vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tittar på priskillnaden ska du även ta hänsyn till vad det kostar att montera ett nytt, med nya fästen, genomföringar, eldragning etc.

Men inte bara det. Titta på vad det kostar att tex serva spelen. Hade mitt inne på verkstad i höstas (ja, jag var lat) för byte av linhjul, lina och lite annat och det kostade mer än hälften av vad listpriset är för ett av bandankarspelen. Och vad jag vet så behöver bandankarspelen bara begränsat med service som man enkelt gör själv och bandet byter man typ vart 15:e år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan få ett ankarspel typ Balder för ca 11000kr, ett Anchormatic kostar säkert 22000kr😆

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev vega1959:

Jag kan få ett ankarspel typ Bilder för ca 11000kr, ett Anchormatic kostar säkert 22000kr😆

Balder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Balder?

 

20 minuter sedan skrev Kane:

Balder?

Quick Balder 600 skulle nog passa min båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600 kanske är för klent för din båt? Jag skulle gått på 900.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Vi hade ett Quick Balder 600 på vår förra båt på 7,45 m och 2,5 ton och det fungerade fint under de tre åren vi hade det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...