Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rydsbat

Frågor och råd om båtvård inför våren

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare!

 

Snart är våren här och jag tänkte pröva att vaxa min båt med en polermaskin denna gång och därav mitt inlägg. Jag har aldrig testat en polermaskin tidigare och behöver lite tips och råd här för ett bra resultat. Nedan kommer några frågor/funderingar som jag har.

 

1. Ska man ha en maskin med ett eller två huvuden? Vad är skillnaden ?

 

2. Något man bör tänka på när det gäller varvtal? Ska man köra på låga varv eller höga? Vilket spann bör man ligga på ungefär?

 

3. När ni vaxar, lägger ni på vax och polerar med polermaskinen eller lägger ni på vaxet för hand och polerar med maskin efteråt?

 

4. Vilket vax och vilken maskin rekommenderar ni et nybörjare för ett gott resultat?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vaxar jag inte så mycket men en maskin med lågt varvtal och ett huvud fungerar bäst. ackdelen är tyngden, man (jag) blir snabbt trött i armarna. Ett balansblock i mantåget underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar!

 

Vad är lågt varvtal? 600, 800, 1000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Classes med 2 huvuden är perfekt när man är lite färsk. Du riskerar inte att bränna igenom som du kan göra med en roterande maskin med. 

 

Köp en med 2 huvuden, ulltrissor och gula. Rubbing om så behövs tillsammans med ull och vax eller polish med gul. Vill du verkligen vara duktig kan du lägga sista lagret med svarta trissor. 3m har fina produkter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en luftmaskin, oscillerande och 700rpm. Tyvärr svårt att hitta tryckluft så jag ligger lite lågt med polerandet. Den är i alla fall bra, man polerar inte sönder något. Proffsen kör med mera högvarviga maskiner men så har de oftast rätt känsla.

Förra året fixade en kompis det hela, det efter något tips från Mackey, lagom arbetskrävande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev rydsbat:

Hej alla båtälskare!

 

Snart är våren här och jag tänkte pröva att vaxa min båt med en polermaskin denna gång och därav mitt inlägg. Jag har aldrig testat en polermaskin tidigare och behöver lite tips och råd här för ett bra resultat. Nedan kommer några frågor/funderingar som jag har.

 

1. Ska man ha en maskin med ett eller två huvuden? Vad är skillnaden ?

 

2. Något man bör tänka på när det gäller varvtal? Ska man köra på låga varv eller höga? Vilket spann bör man ligga på ungefär?

 

3. När ni vaxar, lägger ni på vax och polerar med polermaskinen eller lägger ni på vaxet för hand och polerar med maskin efteråt?

 

4. Vilket vax och vilken maskin rekommenderar ni et nybörjare för ett gott resultat?

 

Tack på förhand.

TAck för tråden.

JAg e åxå intresserad eftersom jag nu "fått tag på" folk som är både sugna och intresserade av att "pimpa" utsidan på min båt. JAg står mer än gärna för utrustning och materiel men inte så jätteintresserad av själva jobbet. Är inte motståndare till blank och fin båt på nåt sätt, bara jobbet det innebär eftersom det egentligen inte ger nåt..

"fusk-vaxning" som ger tillräckligt snyggt resultat för mej på en halvtimme har jag hyfsad koll på... men inte någon "riktig" polish.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

JAg står mer än gärna för utrustning och materiel men inte så jätteintresserad av själva jobbet.

Det är lite beroende på väder vad man ska välja för något, är det varmt funkar kall ljus öl bäst tycker jag. Är det lite kallare kan en mörkare öl som inte är så kall vara bra och är det kallt kan krambambuli rekommenderas.

 

Mackey

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju ganska många trådar här om polering/vaxning (och jag har väl svarat i de flesta ;) ). 

Så här gör jag:

1) Tvättar av ytan ordentligt med något tvätt/diskmedel. 

2) Polerar med en gul trissa med bara lite fukt på på låga varv. Gissar att det handlar om 3-5 varv per sekund. Polerar tills det börjar gå lite trögt när vattnet dunstat på ytan. På med lite mer vatten, oftast direkt på trissan. Brukar räcka med att ta lite på handen och dutta på. 

3) Torkar av ordentligt 

4) Tvättar med sprit (började förra året med detta efter tips på mässan). 

5) Lägger på vax och behandlar enligt tillverkarens rekommendationer. Ibland blir det dubbla lager vax med efterföljande polering. 

Mitt problem är att ytan efter ett tag ser lite skitig och matt ut. Brukar dock funka bra under relingen där solen inte kommer åt så mycket. Har ofta tänkt jag då ska köra med vanligt bilschampo med vax men det har inte blivit av. 

 

PS

Det är lite farligt att, som jag, använda polermaskin med bara en trissa men jag har redan gjort mina misstag på äldre båtar :)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Det är lite beroende på väder vad man ska välja för något, är det varmt funkar kall ljus öl bäst tycker jag. Är det lite kallare kan en mörkare öl som inte är så kall vara bra och är det kallt kan krambambuli rekommenderas.

 

Mackey

Jag har nog aldrig haft problem med för kall öl sålänge den e flytande. Gillar dessutom verkligen alla typer och alla färger. Det är som om jag vore en ölkamiljont där smaklökar och sinne blixtsnabbt anpassar sig efter ölet.

En riktigt äcklig öl har jag smakat. Det var en bulgarisk 2litersflaska där ölet av nån anledning lyckats bli avslaget. Därför kör jag helst med 33or. Sen finns det ju bryggjom som är nästan kolsyrefria och himmelska redan från början. Har så många favoriter.

Ör det för kallt medan det jobbas på skrivet kan man ju alltid krypa in i båten, slå på värmaren och njuta även av poleringsljudet.

Viljen bÄrtz funkar bäst tillrubbingjobbet och vilken till själva poleringen?

Kan väl bli lite annat ljud..?

 

Ps. Ska man både rubba och vaxa med lite vatten/fukt?

Det sista finliret ska väl köras helt torrt?

Som med snabbvax o dyl. ? Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Det är lite beroende på väder vad man ska välja för något, är det varmt funkar kall ljus öl bäst tycker jag. Är det lite kallare kan en mörkare öl som inte är så kall vara bra och är det kallt kan krambambuli rekommenderas.

 

Mackey

Nu är du nära sanningen. Inte att förglömma fikat som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra yta kräver arbete, och för att spara tid köper man bra grejer. Dock kostar det lite extra. 

 

3M Perfect-IT serien är grym.

 

Kör roterande alternativt oscillerande maskin, exempelvis Rupes Bigfoot.

 

Innan du gör ngt med polering behöver du tvätta noga och torka. Finns en produkt som heter "Abnet" som är himla bra.

 

Börja med rubbing (har grön kork). Använd lågt varvtal och lammullshätta alternativt 3Ms egna gröna rondell. Den gröna rondellen biter inte riktigt så bra som lammullen men den ger bra precision och stänker inte. Torka av med vanlig fibertrasa.

 

Vill du ha extra fin glans kan du köra 3M polish (gul kork) efter rubbingen. Lite högre varvtal på denna än med rubbingen. Och en mjukare rondell, exempelvis 3Ms gula. Men det är nästan overkill med hela detta momentet kan jag själv rent subjektivt tycka. Torka av med vanlig fibertrasa.

 

Med 3M produkter lägger du inget vatten på rondellen.

 

Därefter kan du direkt vaxa med någon lämplig lackförseglingsprodukt som funkar fint på bil. Välj en som är enkel att lägga på med vanlig svamp / trasa så sparar du massa tid.

 

Ingen polering efter vax! Vaxet är det sista du lägger. Annars polerar man ju bort vaxet, och det är vaxet som gör att man inte får matt yta snabbt igen och får göra om hela jobbet !

 

Hamnen.se har ett par inslag om polering och rubbing som är sevärda.

Redigerad av Mikaels_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som med bilen, ett varv med Biltemas vaxschampo, en timme, ingen har klagat ännu. Ni som lägger ner en massa jobb på glansen, gör ni likadant med bilen? Bara nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Gör som med bilen, ett varv med Biltemas vaxschampo, en timme, ingen har klagat ännu. Ni som lägger ner en massa jobb på glansen, gör ni likadant med bilen? Bara nyfiken.

Nej, men bilar är lackade, och har inte ett ytterskikt av gelcoat som oxiderar av solljus.

 

Man kan ju lacka båten om man vill slippa rubba och polera. Då kan ett vaxschampo räcka. Samtidigt kostar det en slant att lacka båten, och det blir känsligare mot repor / skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mikaels_:

Finns en produkt som heter "Abnet" som är himla bra.

Japp, tidigare fanns något som hette MAC A25. Same shit, different brand!

Der finns något som heter Tixo Tuff, samma funktion men lite billigare.

Väldigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vårrustningstrådar handlar om friborden och botten. Dessa delar är så påträngande när båten står på land. Men när båten ligger i vattnet i juni så ser man sällan om den hade blanka fribord i april. Aftast ser man inte ens friborden för båten har grannar både i hemmahamn, gästhamn och naturhamn.

 

Vore mer intressant med snack om hur man fixar däck och sittbrunn, gärna utan att rengöringsmedlet rinner utmed friborden och tar med sig vaxet. Polering är ju svårt på alla knepiga ytor, och att vaxa (tex med non-slip vax) ger vita vaxrester i halkskyddet. Och orken är dlut efter att ha jobbat med friborden :)

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ytor på en plastbåt mår bra av ett uv-skydd.

Friborden är betydligt enklare att göra på land än när båten ligger i vattnet.

 

Bäst är att hinna med att tvätta hela båten och åtminstone vaxa fribord på land.

 

Mackety

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AndW:

Alla vårrustningstrådar handlar om friborden och botten. Dessa delar är så påträngande när båten står på land. Men när båten ligger i vattnet i juni så ser man sällan om den hade blanka fribord i april. Aftast ser man inte ens friborden för båten har grannar både i hemmahamn, gästhamn och naturhamn.

 

Vore mer intressant med snack om hur man fixar däck och sittbrunn, gärna utan att rengöringsmedlet rinner utmed friborden och tar med sig vaxet. Polering är ju svårt på alla knepiga ytor, och att vaxa (tex med non-slip vax) ger vita vaxrester i halkskyddet. Och orken är dlut efter att ha jobbat med friborden :)

 

 

Jsg tar däck o överbyggnad när hon ligger i sjön. 

På med trädgprdsättika sedan skrubbbar o sköljer med vatten.

 

När det torkat vaxar jag de släta ytorna.

 

Bekvämt för då behöver man inte inte jobba på höga höjder med fallrisk, man har obegränsat med vatten (ligger i Vänern) och det är varmt o skönt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt år har jag torkat av all ytor i sittbrunnen med klorin. Några minuter senare är alla svarta prickar borta. Skölj rikligt.

 

Nån som har nåt tips på hur man vaxar halkskyddsmönstret med non-slip vax utan att få vita rester? Tycker mönstret suger åt sig otroligt med smuts utan vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev AndW:

Nåt år har jag torkat av all ytor i sittbrunnen med klorin. Några minuter senare är alla svarta prickar borta. Skölj rikligt.

 

Nån som har nåt tips på hur man vaxar halkskyddsmönstret med non-slip vax utan att få vita rester? Tycker mönstret suger åt sig otroligt med smuts utan vax.

Är det i gelcoaten du har halkskyddsmönster? Jag brukar ta köra med polermaskin med lite vatten. Polermedel och vax borstar jag bort med rotborste. Torkar även med trasa. Är det i tejp så vet i tusan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marrexxx:

Jsg tar däck o överbyggnad när hon ligger i sjön. 

Så brukar jag också göra. Det tråkiga är ju om de kraftfulla medlen rinner ner på friborden, då har man fått en tigrerad båt.

Så om man nu hade varit riktigt ordentlig så hade man grov-rengjort däck först, en inte helt ofarlig sysselsättning. Halkar man och trillar ner så lär det inte bli något båtåkande den sommaren.

Vinner jag på Lotto så ska jag köpa en egen Skylift. Eller, nej, då låter jag nog varvet sköta alltihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det nåt år, men ett bara tvättat däck suger åt sig skit, och så ska man masta och springa med grusiga skor där. Tvätten var ogjord innan jag kom till finliret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev AndW:

Jag har gjort det nåt år, men ett bara tvättat däck suger åt sig skit, och så ska man masta och springa med grusiga skor där. Tvätten var ogjord innan jag kom till finliret.

Ja det är inte lätt det här! Men man kan ta det värsta, svarta prickar mm.

En kompis och jag brukar tvätta däck i sjön, vi lägger båtarna längs med bryggan, släpar ner högtryck, slangar och sladdar.

Högtrycken är bra, då kan man spruta sidorna på lite håll och slippa skitränder från det som rinner från däck. Dessutom behöver man inte springa på däck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven båtägare och helt oerfaren med båt och båtliv kan jag inte ge några egna rekommendationer men jag googlar och youtubar allt och inget för att förbereda så gott det går...

Hittade denna som jag tyckte var väldigt bra

 

https://hamnenplay.solidtango.com/video/lar-dig-polera-som-ett-proffs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...