Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fredric_sthlm

Val av bogpropeller 35 fots Sunseeker på 6,5 ton

Rekommendera Poster

Då hittade jag en bra prislapp på en Vetus bogprop, en 55 kp (4,2 hk) för 7990 kr vilket känns överkomligt. Hittade dessutom denna mall för beräkning av val av storlek. Glad i hågen åkte jag till butiken som ifrågasatte storleken och fick detta bekräftat av Vetus själva som ansåg att jag borde välja en 75 kp istället. Skillnaden i pris är det dubbla (15490 kr).

 

Jag har letat i gamla trådar så skäll inte på mig för att jag tar upp detta ämne igen😝. Behöver råd av er som har bogpropeller.

 

Med 55 kp som jag varit inne på klarar jag att stå pall för en vindstyrka på 8- 11 m/s. Räcker inte detta? 

 

image.thumb.png.58842208c246398a8da97891b1ccd1b2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det räcker om vinden inte blåser mer än 11 m/s. Det kan den ofta göra, särskilt i byarna.

 

Räknade på min båt, en Yamarin 79 DC, 2 ton. Fick 53 kgf. Även när det blåser mindre får jag köra bogpropellern länge för att mota avdriften. Rena segelbåten i vissa fall.:( 

 

Din båt är tyngre, det innebär både att vinden har svårare att flytta den men även att bogpropellern får samma svårighet.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade den Vetusen (4,5 hkr) i en Flipper 850 som vägde dryga 3 ton.

Du bör väljs större modell till din båt.

Det är när det blåser och jäklas som den verkligen behövs.

Det är fortfarande en billig peng för den uppgraderingen (tycker jag).

Du kommer att ångra dig om du snålar.

Gör du jobbet själv är det ju ganska billigt totalt sett.

Jag betalade närmare 25`kr med montage för över 10 år sedan.

Lycka till med uppgraderingen i vilket fall. Det blir roligare at lägga till i trånga hamnar :-)

 

// Mats W

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Baxlaget och Mats!

 

Ja syftet med den är ju att underlätta den stygga sidovinden och slippa alla omtag när jag backar in mellan y-bommarna på båtklubben. Ger inte 4,2 hk någon större hjälp faller ju som sagt hela grejen.

 

Upplever det som galet svårt att förlita sig på leverantörerna som dels anger att denna passar båtar upp till 12 meter, men där jag sedan i butiken råds gå upp ett snäpp. 

 

Litar mer på er grabbar! 😃

 

Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...