Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vega1959

Anchormatic problem

Rekommendera Poster

Jag har ett ankarspel Anchormatic, jag tror det heter 500.

Manöverknappen på mitt spel blinkar bara rött. Det frikopplar inte till fritt fall. Det är ingen skillnad om motorn går eller inte.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den HÄR (pdf) bruksanvisningen som gäller?
Står under rubriken felsökning (avsnitt 2.3) att citat "Om bandtrumman inte frikopplar, kontrollera batterispänningen".

Om du inte har nån multimeter så kanske du kan börja med att toppladda batteriet samt lossa och avsyna kabelanslutningar m.a.p. korrosion/ärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett sådant som inte ville släppa sig en gång..

Det var en säkring som löst ut.

Tryckte in den och sedan fungerade det igen.

Kanske värt at kolla?

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wergis:

Vi hade ett sådant som inte ville släppa sig en gång..

Det var en säkring som löst ut.

Tryckte in den och sedan fungerade det igen.

Kanske värt at kolla?

 

// Mats W

Vet du om det finns fler säkringar än den glassäkring som sitter inne under plastlocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag ett sådant spel.

En gång gick solenoidens styrning sönder, det var en stor kondensator som lade av, då blev det ingen frikoppling, Flera andra gånger fungerade inte frikopplingen då batterispänningen var låg, avhjälptes genom att starta motorn så att generatorn laddade, senare såg jag över startbatteriet som spelet var kopplat till samt en och annan glappig och ärgad anslutning.

Innanför plastlocket på det stora kretskortet sitter det en del anslutningar, det är "sockerbitsliknande" kontaktstycken (tre stycken tror jag det var) som sitter i kontaktstift på kretskortet, flera gånger hände det för mig att dessa var litat glappiga med en del konstiga fel som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I förra båten hade jag ett sådant spel.

En gång gick solenoidens styrning sönder, det var en stor kondensator som lade av, då blev det ingen frikoppling, Flera andra gånger fungerade inte frikopplingen då batterispänningen var låg, avhjälptes genom att starta motorn så att generatorn laddade, senare såg jag över startbatteriet som spelet var kopplat till samt en och annan glappig och ärgad anslutning.

Innanför plastlocket på det stora kretskortet sitter det en del anslutningar, det är "sockerbitsliknande" kontaktstycken (tre stycken tror jag det var) som sitter i kontaktstift på kretskortet, flera gånger hände det för mig att dessa var litat glappiga med en del konstiga fel som följd.

Man kan ju tycka att dessa kontaktstycken skulle buntas ihop till en stor kontakt, som var bättre isolerad mot fukt, 

Var sitter solenoiden på dessa ankarspel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev vega1959:

Man kan ju tycka att dessa kontaktstycken skulle buntas ihop till en stor kontakt, som var bättre isolerad mot fukt, 

Var sitter solenoiden på dessa ankarspel?

Anakarpelen, eller vinscharna har ju bytt utseende några gånger.

På mitt/min satt solenoiden på ena gaveln, det var två tandade remskivor där, en på motorn, och en till trumman, den senare hade då en frikoppling som manövrerades av solenoiden. Vill minnas att det egentligen bara var en vanlig något lätt modifierad startmotorsolenoid. Men det kan ju hända att man bytt teknisk lösning eller utseende under årens lopp.

 

I elektronikboxen till min Ancharomatic satt det en glasrörssäkring i hållare på kretskortet. Troligtvis skyddar denna elektroniken. Jag hade en av de första modellerna av denna ankarvinch, inköpt någon gång i mitten av 1990-talet.

 

Bild:

Mitt såg ut ungefär så här:

Möjligen är bilden spegelvänd, och min motor med koppling var svart. Den andra bilden är på elektroniken, med kontaktstyckena och den enda säkringen. De tre små svarta boxarna på kretskortet är små relän som styr ett större relä, eller snarare en kontaktor som sitter i plastboxens ena gavel.

ancharomatic.jpg

ancharomatic2.jpeg.gif

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla: DIP-kretsar. :D Det var tider det. Då kunde man laga ett trasigt kort själv med lite felsökning och sedan löda bort den trasiga komponenten och ersätta med en ny. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎03‎-‎01 vid 18:05 skrev Baxlaget:

Kolla: DIP-kretsar. :D Det var tider det. Då kunde man laga ett trasigt kort själv med lite felsökning och sedan löda bort den trasiga komponenten och ersätta med en ny. 

 

Visst, men de där gröna kontaktblocken på kretskortet kan behöva en närmare omsorg med kontaktspray och en handpåläggning på kontaktstyckena som skall sitta där i.

Likväl då de stora anslutningarna på boxens utsida, liksom anslutningen till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Visst, men de där gröna kontaktblocken på kretskortet kan behöva en närmare omsorg med kontaktspray och en handpåläggning på kontaktstyckena som skall sitta där i.

Likväl då de stora anslutningarna på boxens utsida, liksom anslutningen till batteriet.

Jag har i helgen fått reda på att mitt ankarspel heter Anchoring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-04 vid 10:26 skrev Georg_Ohm:

Visst, men de där gröna kontaktblocken på kretskortet kan behöva en närmare omsorg med kontaktspray och en handpåläggning på kontaktstyckena som skall sitta där i.

Likväl då de stora anslutningarna på boxens utsida, liksom anslutningen till batteriet.

Hej, det är inte så att du har koll på den givare som sitter intill brytrullen på dessa spel och som visar antal meter in/ut spelat band? Min givare har gått av och jag har förgäves försökt hitta någon som vet var man kan hitta en motsvarande.

Mitt spel blev rekondat och uppgraderat av Digital marin, innan man flyttade till Halland.

IMG_2191.JPG

IMG_2192.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bajen:

Hej, det är inte så att du har koll på den givare som sitter intill brytrullen på dessa spel och som visar antal meter in/ut spelat band? Min givare har gått av och jag har förgäves försökt hitta någon som vet var man kan hitta en motsvarande.

Mitt spel blev rekondat och uppgraderat av Digital marin, innan man flyttade till Halland.

IMG_2191.JPG

IMG_2192.JPG

Jo, eller kanske...

Jag hade ingen bandräknare på mitt spel, men väl en induktiv givare som kände av två rostfria plåtbitar som var fastklämda på bandet, när den första indikerades stannade ankaret strax under vattenytan för avsköljning, när den andra indikerades var det ett ändlägesstopp, då var ankaret helt uppe.

Denna givare satt innanför akterspegeln ovanpå brytrullen, den gick sönder x 2, en standard induktiv givare köpte jag hos Conrads, glöm inte att köpa till tillhörande kabel samtidigt.

Men den såg annorlunda ut jfr med din, min var tjockare och hade en trepolig kontakt.

Kan det vara så att din har ett hallelement eller någonting som känner av en roterande magnet i brytrullen och på så vis kan räkna ut hur mycket band som lagts ut eller tagits in..?

Isåfall kan det vara en standardgivare det också, kolla Conrads eller annan elektronikfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för återkoppling 😉

Jo det,stämmer att den andra givaren är induktiv och sitter i en bygel ovanför rullen. Att köra sönder den är en enkel sak, särskilt om man som jag har någon meter kätting mellan bandet och ankaret.

 

Jo den givaren jag har på den bifogade bilden är en reedgivare, som sluter eller öppna när en magnet passerar den. Kollar man på den nedanför bifogade bilden, så ser man den runda magneten som är ingjuten i gaveln på rullen.

 

Givaren i sin tur sitter monterad på metallramen med en skruv som går igenom givarens topp.

 

 

IMG_2186.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren använde ju i hög grad standardkomponenter, så jag tror att du kan finna en sådan reedgivare hos någon svensk eller utländsk elektronikwebbutik.

I annat fall kan du ju kanske gjuta in ett tungelement i epoxy och själv tillverka en sådan givare, det finns både slutande och öppnande tungelement, reedelement, eller vad de nu heter.

Jag tror inte att det är en halltransistor då den bara har två anslutningar.

Du får väl kolla med en ohmmeter om du har en slutande eller öppnande givare, om den inte går att mäta på, om den är helt trasig får du istället koppla en slutande eller öppnande strömbrytare på ingången och testköra ankarvinchen för att utröna hur den räknar, men jag vågar nog satsa minst fem kronor på att det skall vara en slutande givare.

 

Men som sagt, jag tror du med bare en lödkolvs hjälp och litet epoxy och ett tungelement kan bygga en egen givare. Du kan ju gjuta in en mutter eller märla för att få en bra fästpunkt.

Kanske räcker det med en bit slang eller kabelisolering att bygga in tungelementet i och fixera denna med standardlösningen buntband..?

Tänk på att tungelementen är utförda i ett tunt glasrör, och lätt kan gå spricka och sönder, vilket troligtvis redan drabbat din nuvarande givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I annat fall kan du ju kanske gjuta in ett tungelement i epoxy

Finns en del vettiga grejer bland larmkomponenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för dina kvalificerade spekulationer och resonemang.

De ligger helt i linje med mina funderingar och tankar.

Jag trålade av Conrads i går kväll och såg tungelementen. Dina ideer om att gjuta in ett sådant i epoxy eller i slang och krympslang känns också intressanta. 

Fick en lovande kontakt på båtmässan idag, så med lite tur kan jag ha kommit över en källa till reservdelar till de äldre spelen 😁👌

Redigerad av bajen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bajen:

Tack för dina kvalificerade spekulationer och resonemang.

De ligger helt i linje med mina funderingar och tankar.

Jag trålade av Conrads i går kväll och såg tungelementen. Dina ideer om att gjuta in ett sådant i epoxy eller i slang och krympslang känns också intressanta. 

Fick en lovande kontakt på båtmässan idag, så med lite tur kan jag ha kommit över en källa till reservdelar till de äldre spelen 😁👌

Vad bra!

Ja det är ju inte direkt någon rymdskeppsteknologi, ganska enkla grejer.

Se bara till att vända tungelementet åt rätt håll, tungorna skall vara parallella med magneten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...