Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pilletant447

Varning för vissa båthandlare.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Pentax:

 

Nej för tusan jag kan vara riktigt trevlig. 😉☂️

Ja vi får väl hålla en trevlig ton mot varandra du o jag hädanefter tycker jag eller hur?😉☂️🌂

 

Dock kanske inte som fröken eva.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Ang säkring av last för ca 40 år sedan i Kristinehamn.

 

Låg efter en betongdumper med fullt lass. Skvalpplåt i framänden av stora baljan.

 

I kommande korsning kom en dam från höger i full kareta, trots rödljus.

 

Dumperns bromsar tog ordentlig, vill jag lova.

 

Hela hytten fylldes med betong, som kom in genom bakrutan och ut genom övriga.

 

Föraren klarade sig utan större men.

 

Såg när dörren öppnades från utsidan, Det var ingen vacker syn...

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Tekniken har förbättrats radikalt med tyngdpunkt nedåt bla. Har bara ingen nytagen bild på hur ekipaget är säkrat idag. DET NI FICK SE HÄR INNE VAR GAMLA BILDER LÅNGT FÖRE INCIDENTEN OCH ANVÄNDES BARA EN GÅNG!!

Tyngdpunkt nedåt..?

Saken är ju den, att eftersom båten står på hjul/rullar, måste säkringen även ske i riktning fram/bak också. Dvs, du kan inte säkra båten som en lastpall på en lastbil. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Ja vi får väl hålla en trevlig ton mot varandra du o jag hädanefter tycker jag eller hur?😉☂️🌂

 

Dock kanske inte som fröken eva.

 

Det tycker jag med  👍

 

Men om du ursäktar, du är på något mystiskt sätt bekant, jag kan bara inte komma på var jag får känslan från. 🙈🙉🙊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Tyngdpunkt nedåt..?

Saken är ju den, att eftersom båten står på hjul/rullar, måste säkringen även ske i riktning fram/bak också. Dvs, du kan inte säkra båten som en lastpall på en lastbil. 

Naturligtvis så säkrade jag inte som jag brukade med lastpall. Jag tog ena säkringen emellan relingen och nedåt för att på så sätt säkra framåt samt i kroken fram på båten och i trailern samt bak nedåt, man kan absolut säkra en båt nedåt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Pentax:

 

Det tycker jag med  👍

 

Men om du ursäktar, du är på något mystiskt sätt bekant, jag kan bara inte komma på var jag får känslan från. 🙈🙉🙊

Ja du med. Kan inte komma på var jag har sett dig🚺🙈🙉🙊👽🤭 det var inte du som hade öppnat lanthandel med båten i somras genom att ramma en brygga??? Skämt o sido, men för tusan var har jag sett dig då?? För jag känner inte samma känsla nämligen.🙄:lol:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pilletant447:

Naturligtvis så säkrade jag inte som jag brukade med lastpall. Jag tog ena säkringen emellan relingen och nedåt för att på så sätt säkra framåt samt i kroken fram på båten och i trailern samt bak nedåt, man kan absolut säkra en båt nedåt!!

Jag har inte sagt att man inte kan säkra en båt nedåt; jag har sagt att man måste hindra att den rullar framåt/bakåt när man bromsar/gasar också. Men - eftersom du numer då säkrar båten så detta inte kan ske finns alltså ingen risk längre att den rör sig på trailern när du kör, och det är ju bra 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OK. Kontentan av detta med att undvika/inte lita på SÄRSKILT denna handlare, mer än andra handlare?

Kvarstår det?

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huges är nog varken bättre eller sämre än någon annan.

Sättet att  kommunicera och kemin är nog avgörande i många fall.

Det gäller både kund och säljare.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Huges är nog varken bättre eller sämre än någon annan.

Sättet att  kommunicera och kemin är nog avgörande i många fall.

Det gäller både kund och säljare.

 

 

Precis min tanke också. Att man är helt på det klara vad överenskommelsen går ut på, att man har klara papper på vad man har köpt eller förhandlat fram och förstår innebörden av detta dokument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när vi i tråden fått fast båten på vagnen, så kan vi väll resonera om

båtens sjövärdighet när sjöarna kommer akterifrån vid motorbortfall.

Den ser rent livsfarlig ut, men kanske inte används annat än i mindre insjöar.

Har ingen erfarenhet av sådana här (himpa dimpa) installationer.

Har det ifrån början varit inudrev monterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu när vi i tråden fått fast båten på vagnen, så kan vi väll resonera om

båtens sjövärdighet när sjöarna kommer akterifrån vid motorbortfall.

Den ser rent livsfarlig ut, men kanske inte används annat än i mindre insjöar.

Har ingen erfarenhet av sådana här (himpa dimpa) installationer.

Har det ifrån början varit inudrev monterat?

Hmmm   känns inte som du har en aning om denna båts sjövärdighet men jag kan ju ha fel?? Du tycker den ser livsfarlig ut jag tycker den är grymt snygg och har alldeles prima sjöegenskaper, det är den bästa och snyggaste båt jag ägt. Och kommer bli ännu bättre när den är färdig. Bättre sjöegenskaper än Flippern men i den satt man högre (och jag gillade den skarpt också) men det blev för mycket med två båtar så den fick gå med en tår i ögat, smilern fick gå för att jag var sugen på v6 motorer och rejäl fart. Visserligen finns det självmordspiloter som har satt en V6 på en smiler men jag ville leva. Och en del stora båtar kan ta stora motorer så det fick bli en Stiletto 22 så det är säkert.

 

Impa dimpa båten har inte haft "inudrev" du menar inombordare?? Bara bracket och utombordare med boblift. Fin fina sjöegenskaper som sagt.

 

Impa dimpa båten behöver inte slå av vid svall eller normala gäss som många andra båtar t.ex.

 

"när sjöarna kommer akterifrån vid motorbortfall" Du menar svall??

 

Vad har du för Impa dimpa båt då??

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Långsmalt skrov med djup v-botten ger en rank båt med liten bärighet. Kräver mycket motor för att gå bra, tung motor gräver fort ner sig i gränsen mellan planande och deplacerande.

 

https://m.youtube.com/watch?v=Hd3lLS17_Hk&t=10s

 

Här ser man hur båten vaggar från sida till sida i mycket måttlig sidosjö.

 

https://m.youtube.com/watch?v=EfIvUR9fnB4

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man åker en sådan båt så lite som möjligt under ca25knop. Den är ju skapt för att gå bra i 40+ knop med ett par handflator i vattnet.

 

Ser inte vinsten med att börja såga båten. Det finns mycket negativt att säga om andra båttyper, men alla tycker vi olika och nu är vi på motorbåtsforumet. Seglare och andra ”Fjällräven” individer har andra platser att ventilera sitt motorbåtsförakt på;)

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både vid motoravdrag och vanliga vågor akterifrån.

 

Just nu har jag en gubb båt, HR 610CB 150 hk Suzuki.

Det vassaste jag haft var en Yamarin 6420 200HK Yamaha två stroke.

Även det en gubb båt.

Men med tanke på att jag är en gubbe så passar de mig rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Både vid motoravdrag och vanliga vågor akterifrån.

 

Just nu har jag en gubb båt, HR 610CB 150 hk Suzuki.

Det vassaste jag haft var en Yamarin 6420 200HK Yamaha två stroke.

Även det en gubb båt.

Men med tanke på att jag är en gubbe så passar de mig rätt bra.

Du menar krutgubbe;) En Yamarin 6420 med 200hk går rätt bra den med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mange249:

Man åker en sådan båt så lite som möjligt under ca25knop. Den är ju skapt för att gå bra i 40+ knop med ett par handflator i vattnet.

 

Ser inte vinsten med att börja såga båten. Det finns mycket negativt att säga om andra båttyper, men alla tycker vi olika och nu är vi på motorbåtsforumet. Seglare och andra ”Fjällräven” individer har andra platser att ventilera sitt motorbåtsförakt på;)

Är du fördomsfull finns det specifika forum för den typen av kommentarer också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fördomar kan vara kul... På samma sätt som det finns fördomar av typen att ägare av snabba motorbåtar kör pickup och går i linne året runt, finns det motsvarande kring att segelbåtsägare har fjällrävenryggor och röstar på miljöpartiet:)

 

Oavsett kvarstår min bild av att det blir märkligt att kritisera TS båtval. Båtmodellen är stabil i sitt tilltänkta användningsområde och vi bör utgå från att TS avser bruka båten så som den är avsedd. Guppandet i sidled är mycket mindre när den har rätt läge i vattnet.

 

Ligger man runt 40knop med ordentlig hiss skär dessa vågorna som smör i vattnet:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mange249:

Fördomar kan vara kul... På samma sätt som det finns fördomar av typen att ägare av snabba motorbåtar kör pickup och går i linne året runt, finns det motsvarande kring att segelbåtsägare har fjällrävenryggor och röstar på miljöpartiet:)

 

Oavsett kvarstår min bild av att det blir märkligt att kritisera TS båtval. Båtmodellen är stabil i sitt tilltänkta användningsområde och vi bör utgå från att TS avser bruka båten så som den är avsedd...

Jag vet inte om du såg mitt inlägg som kritik mot ts val av båt men då får du nog läsa en gång till.

Jag skrev om båtens sätt att uppföra sig i vattnet. Men jag tror inte det var mitt inlägg du avsåg med ditt påhopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev pseudonym:

Långsmalt skrov med djup v-botten ger en rank båt med liten bärighet. Kräver mycket motor för att gå bra, tung motor gräver fort ner sig i gränsen mellan planande och deplacerande.

 

https://m.youtube.com/watch?v=Hd3lLS17_Hk&t=10s

 

Här ser man hur båten vaggar från sida till sida i mycket måttlig sidosjö.

 

https://m.youtube.com/watch?v=EfIvUR9fnB4

Hahaha har du grävt fram den gamla videon, jaha så här såg jag ut då, är jag inte vacker??

 

Då satt det en 135 mariner alldeles för långt ned och förre ägaren hade inte tagit så värst bra hand om båten eller motorn, han hade medvetet sänkt den för att han var rädd för stegringen. Det var första testkörningen dessutom. Du ska nog tala med den som har ritat/byggt de första 3 exen samt med resten av de 25 båtägarna istället. Om vad de tycker. Det är alltid ovant med en ny båt förstår du väl den var ju längre än både smilern och flippern samt att motorn satt på en bracket = (vilket inte påveerkade nåt) vilket var första gången för mig. Men med  t plan bak och ännu meera höjd motor så planar den bättre.

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller med Mange det är inte seriöst när någon sågar ens båt bara för man inte gillar båtvalet. Jag minns inte att jag har rackat ned på era båtar??

 

Jag råkar just gilla båtar med böjt skrov och även andra snygga motorbåtar med stora motorer ju raffigare desto bättre det gäller även gubb och familje motorbåtar. 

 

Jag har inget emot seglare och visst bryr jag mig om miljön men jag kan inte låta bli två taktare av större volym än 130 hk och brunstiga V8 till inombordare   mmmmmmmm 

 

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker båten är ganska snygg, påminner om min första båt Joker som jag hade som grabb.

 

Själv åker jag Mercrusier V8 bigblock 7.4L 330hk på vattnet.

På land Ford V8 4.6L 292hk.

I jobbet rak Mercedes 6:a på 530hk och 24 meter och har 42 st spännband med mig.

Kan även skryta med att jag även har en elcykel och One Wheel, tänker på miljön...

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev patrikflink:

Tycker båten är ganska snygg, påminner om min första båt Joker som jag hade som grabb.

 

Själv åker jag Mercrusier V8 bigblock 7.4L 330hk på vattnet.

På land Ford V8 4.6L 292hk.

I jobbet rak Mercedes 6:a på 530hk och 24 meter och har 42 st spännband med mig.

Kan även skryta med att jag även har en elcykel och One Wheel, tänker på miljön...

elCyckel.. låter nästan lite eSpanskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev patrikflink:

Tycker båten är ganska snygg, påminner om min första båt Joker som jag hade som grabb.

 

Själv åker jag Mercrusier V8 bigblock 7.4L 330hk på vattnet.

På land Ford V8 4.6L 292hk.

I jobbet rak Mercedes 6:a på 530hk och 24 meter och har 42 st spännband med mig.

Kan även skryta med att jag även har en elcykel och One Wheel, tänker på miljön...

Själv kör jag tankbil och älskar sådan som dig som ger mig massor av arbete. 😉

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev patrikflink:

Kan även skryta med att jag även har en elcykel och One Wheel, tänker på miljön...

Jag har en manuell cykel, och går med fötterna.

Betydligt mer miljövänligt 😁

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har en manuell cykel, och går med fötterna.

Betydligt mer miljövänligt 😁

Har du det istället för båt på sjön??😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pilletant447:

Har du det istället för båt på sjön??😁

Nej - istället för av mig ovan citerade elcykel och One Wheel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej - istället för av mig ovan citerade elcykel och One Wheel. 

Jag menade att du var ute och cyklade på sjön eller kanske går??😁😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jag menade att du var ute och cyklade på sjön eller kanske går??😁😉

Japp, förstod det 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har en manuell cykel, och går med fötterna.

Betydligt mer miljövänligt 😁

Manuell? Manu är latin för hand. Manuella grejer hanteras alltså för hand. Använder man fötterna borde det väl heta peduellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...