Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pilletant447

Varning för vissa båthandlare.

Rekommendera Poster

8 minuter sedan skrev Kane:

För att det är den av trailerleverantören inköpta kulkopplingen. Du bör ha en typskylt för trailern någonstans.

 

 

Har kollat men har inte hittat nån annan skylt, finns en på vevhuset men den är ju till för detta ändamål. Var nånstans tror du den kan finnas isåfall???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pilletant447:

Jag får ju ta till mig detta och prata med nån som kan lastsäkra och greja då med en trailer av detta slag, men så här som de gamla bilderna visar hade jag först ett kort tag innan jag bytte till nuvarande lastsäkring. Jag tackar för infon och tror inte jag behöver mer info än detta eller??

 

Inte för nu kanske men när du är mogen för mera lastsäkring så återkom så kan vi säkert guida dig rätt så du inte tappar båten eller att den vid inbromsning använder vinschtornet som ramp och landar på bilens tak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev M__G:

Den bilden som var uppåt i tråden gäller själva kopplingen. Den tillverkas av annat företag än släpvagnstillverkaren. Det är ett standarddrag och kan köpas av flera olika tillverkare. Den skylten visar vad kopplingen är klassad för. De värdena får aldrig vara lägre än det vagnen byggs för om du byter kopplingen någon gång, för då är kopplingen den svagaste länken. På samma sätt kan man utläsa exempelvis på däcken vad de klarar och vilken hastighet de tål. Fast där måste man kunna tyda koderna. Samma där, byter man till för klena däck så är däcken den svagaste länken i kedjan. Nu bör det vara däcken eller vagnen som är klenaste länken. Man vill inte att det ska vara kopplingen. Men tillverkaren har ju byggt vagnen för en viss vikt och därmed valt koppling och däck för den vikten. 

Aha ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Inte för nu kanske men när du är mogen för mera lastsäkring så återkom så kan vi säkert guida dig rätt så du inte tappar båten eller att den vid inbromsning använder vinschtornet som ramp och landar på bilens tak. 

Tack det ska jag verkligen göra.

Vore ju inte så lämpligt, kul att ha bilen som trailer eller hur blir ju mera som en väldigt tung surfbräda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Pilletant447:

Har kollat men har inte hittat nån annan skylt, finns en på vevhuset men den är ju till för detta ändamål. Var nånstans tror du den kan finnas isåfall???

På min Brenderup sitter det vit en klisterlapp, typ 1 dm bred. Kommer inte ihåg var den sitter.

Din trailer ser likadan ut som min så det bör stå 2000 kg på den lappen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Kane:

På min Brenderup sitter det vit en klisterlapp, typ 1 dm bred. Kommer inte ihåg var den sitter.

Din trailer ser likadan ut som min så det bör stå 2000 kg på den lappen.

Du kan inte månne kolla på din var den sitter så kanske jag slipper gå igenom den extremt noga igen😇 tack på förhand.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Du kan inte månne kolla på din var den sitter så kanske jag slipper gå igenom den extremt noga igen😇 tack på förhand.

Nja, inte i närtid. Står i vinterförvaring på marinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-01 vid 18:41 skrev 535GT:

Du spänner ner båten genom öglan, samtidigt som du lyfter den, genom att dra den under bracketen.

Så länge öglan och bracketen är fast i samma akterspegel så blir det inte alls så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Nja, inte i närtid. Står i vinterförvaring på marinan.

Precis som min då, men när du tar ut den i vår då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Pilletant447:

Precis som min då, men när du tar ut den i vår då?

Absolut. Eller innan om jag är där och fixar med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Absolut. Eller innan om jag är där och fixar med något.

Kanon, så att vi kan fastställa jag kan ju ha haft fel om vikten trots allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pilletant447:

Kanon, så att vi kan fastställa jag kan ju ha haft fel om vikten trots allt?

Det är inte så att du har ett registreringsbevis för båttrailern..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att du har ett registreringsbevis för båttrailern..?

Ja du det var en bra fråga. Jag får leta bland andra regpapper och massproducerad skit. Minns nämligen inte om jag fick ett vid köpet och ja jag har ordning. Trodde det bara gällde 80 trailer?

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kvittot från köpet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att du har ett registreringsbevis för båttrailern..?

Finns inte för båtupptagningsvagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Kane:

Eller kvittot från köpet?

Jo kvitto från köpet har jag men där står bara modellnamnet och vad jag betalade men inget annat. 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jo kvitto från köpet har jag men där står bara modellnamnet och vad jag betalade men inget annat. 

Vad är modellnamnet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lastvikt 2000 kg. Trailern väger 380 kg. För båtar upp till 24 fot (därav 24 i modellbeteckningen) men det är bara en indikation. Beroende på båttyp kan längre båtar funka också eftersom det är många inställningsmöjligheter. Min båt är 7.60 meter och den funkar bra på den trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Lastvikt 2000 kg. Trailern väger 380 kg. För båtar upp till 24 fot (därav 24 i modellbeteckningen) men det är bara en indikation. Beroende på båttyp kan längre båtar funka också eftersom det är många inställningsmöjligheter. Min båt är 7.60 meter och den funkar bra på den trailern.

Ok. Då är den nog byggd av rör och inte homogent mtrl.

Men som sagt. Man ska inte lita blint på alla som säljer saker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Ok. Då är den nog byggd av rör och inte homogent mtrl.

Men som sagt. Man ska inte lita blint på alla som säljer saker.

 

Nä precis fick ta erfarenheten den hårda vägen-_-:(.............men ska kanske byta ändå mot en lättare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om modellbeteckningen hade varit med i första inlägget.

Det har tagit fyra år  för pillertanten att få reda på vilken vagn hon köpte.

Det har varit underhållande läsning i alla fall.

 

Mvh

 

Begåvningsreserven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Pilletant447:

Nä precis fick ta erfarenheten den hårda vägen-_-:(.............men ska kanske byta ändå mot en lättare:)

Hur pass mycket lättare trailer än 380 kg, som ändå är stabil, räknar du med att kunna hitta på marknaden..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte pilletanten har fått vikten om bakfoten.

Det är ju boggieaxeln som gör den svår vid rangering.

Det är stört omöjligt att svänga en boggievagn med handkraft.

Där har inte vikten så stor betydelse vid dessa tonnage.

Utan att den ena axeln håller igen.

Det här känns som att man skriver för en nybörjare som skall ut på sjön.

Skaffa en kompis som är lite händig och med sunt förnuft.

Så löser sig allt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Jorgen01:

Undrar om inte pilletanten har fått vikten om bakfoten.

Det är ju boggieaxeln som gör den svår vid rangering.

Det är stört omöjligt att svänga en boggievagn med handkraft.

Där har inte vikten så stor betydelse vid dessa tonnage.

Utan att den ena axeln håller igen.

Det här känns som att man skriver för en nybörjare som skall ut på sjön.

Skaffa en kompis som är lite händig och med sunt förnuft.

Så löser sig allt.

 

 

 

Det går att vända trailern med handkraft bara det att det krävdes två när den ska in för vintern. 

 

Tyvärr vännerna håller på med bilar till 100% och är inte direkt intresserade för båtlivet. Jag är den ende som är både och i gänget.

 

Tyvärr inte nybörjare på sjön även om du kanske hade hoppats på det haha, ne jag började med racerbåt när jag var 14 hade en Smiler 500 den hade jag i många år sedan en Flipper (trailern som hängde med den var lättare att hantera) och så denna nuvarande som är den första stora/långa båten som jag hade tänkt att renovera (dock inte själv) (den går att köra som den är men man vill ju att den ska vara fin). Man tror ju alltid när man köper ett objekt att det ska vara ett enkelt sådant men det dyker alltid upp saker under mattan så att säga. Få se om jag kan sätta igång till hösten om inget annat händer som hindrar. Men när det kommer till nya trailers och så här stora så var det en nybörjarvända (även lastsäkring) som jag får tack vare er på mg ta lärdom av. Ursäkta om jag var lite vre på dig i första kommentaren du skrev men jag blev frustrerad på det sätt du kommenterade. No hard feelings??

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Hur pass mycket lättare trailer än 380 kg, som ändå är stabil, räknar du med att kunna hitta på marknaden..?

Jag var nog lite otydlig där. Jag menade inte vikten utan en lättare trailer utan att behöva anpassa så mycket. Släktingens (på min mors sida) trailer verkar vara lättare att hantera än denna nuvarande samt att de förra båtarna jag har ägt har haft färdiga trailers så jag har inte behövt justera knappt nånting.

 

Sommens marinteknik sa när jag frågade dem (i ett annat ärende som jag hade med dem) att "du ska ha en amerikansk som har ställningar på sidan som gör att båten kommer rätt oavsett hur du tar upp den samt har täta underrullar utan en hög vagga bak nämligen lägre" han sa också att jag fick om jag inte hittade en amerikansk så skulle jag be nån kunnig att tillverka en likadan men det känner jag ju ingen så det lutar nog åt "om jag inte får rätsida på detta i ett sista justeringsförsök i sommar" att få igenom ett byte med honom.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaa, en ENKLARE trailer. 

Då förstår jag bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Ahaaa, en ENKLARE trailer. 

Då förstår jag bättre. 

JUST det. Behöver ju ingen otymplig och lyxig då jag bara ska lägga i den utan att köra så långt till sjön. 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det går att vända trailern med handkraft bara det att det krävdes två när den ska in för vintern. 

 

Tyvärr vännerna håller på med bilar till 100% och är inte direkt intresserade för båtlivet. Jag är den ende som är både och i gänget.

 

Tyvärr inte nybörjare på sjön även om du kanske hade hoppats på det haha, ne jag började med racerbåt när jag var 14 hade en Smiler 500 den hade jag i många år sedan en Flipper (trailern som hängde med den var lättare att hantera) och så denna nuvarande som är den första stora/långa båten som jag hade tänkt att renovera (dock inte själv) (den går att köra som den är men man vill ju att den ska vara fin). Man tror ju alltid när man köper ett objekt att det ska vara ett enkelt sådant men det dyker alltid upp saker under mattan så att säga. Få se om jag kan sätta igång till hösten om inget annat händer som hindrar. Men när det kommer till nya trailers och så här stora så var det en nybörjarvända (även lastsäkring) som jag får tack vare er på mg ta lärdom av. Ursäkta om jag var lite vre på dig i första kommentaren du skrev men jag blev frustrerad på det sätt du kommenterade. No hard feelings??

 

 

Lastsäkring kunde du ju från att du hade jobbat som långtradarecaffis...

Eller lastsäkrade man på ett helt annorlunda sätt där?

Inte för att risken e stor att jag behöver lastsäkra på långtradare... men det kan ju alltid vara bra att veta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Lastsäkring kunde du ju från att du hade jobbat som långtradarecaffis...

Eller lastsäkrade man på ett helt annorlunda sätt där?

Inte för att risken e stor att jag behöver lastsäkra på långtradare... men det kan ju alltid vara bra att veta.

 

Jag kör långtradare som väger 64 ton och jag lastsäkrar aldrig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...