Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pilletant447

Varning för vissa båthandlare.

Rekommendera Poster

40 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag kör långtradare som väger 64 ton och jag lastsäkrar aldrig.

Ett spännband i tanken skadar väl aldrig?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Caribic410:

Lastsäkring kunde du ju från att du hade jobbat som långtradarecaffis...

Eller lastsäkrade man på ett helt annorlunda sätt där?

Inte för att risken e stor att jag behöver lastsäkra på långtradare... men det kan ju alltid vara bra att veta.

 

Lite annorlunda men du ställer ju pallarna bredvid varandra = förstänga. Poängen är att du drar spännbanden om det bara är en pall t.ex. (sällan att man körde en pall) över så att lasten får en tyngdpunkt nedåt. Om du vill kan jag återkomma med mer info men det blir ju off topic?? 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Pentax:

Ett spännband i tanken skadar väl aldrig?

Hur menar du?? Inget illa menat men jag förstår inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Pentax:

Ett spännband i tanken skadar väl aldrig?

Skulle se ganska löjligt ut tror jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Pilletant447:

Hur menar du?? Inget illa menat men jag förstår inte?

Frågan var ställd till mig, jag kör långtradare men jag lastsäkrar aldrig min last.56FCD182-65D2-4E26-ADA5-DBC1A4C61CB5.thumb.jpeg.753c7b680d714f816b8e4c79ed070aae.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att pseudonym kör tankbil, men jag kan ha fel igen.

 

😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skvalpskott är en del utav lastsäkring.

Det måste du väl ha monterade i tankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pentax:

Vill minnas att pseudonym kör tankbil, men jag kan ha fel igen.

 

😁

Nä du har så rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Skvalpskott är en del utav lastsäkring.

Det måste du väl ha monterade i tankarna.

På bilden ovan ser du fyra manluckor på toppen. Det är alltså fyra fack med väggar mellan. Totalt 19000 l på bilen och 38000 l på släpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

JUST det. Behöver ju ingen otymplig och lyxig då jag bara ska lägga i den utan att köra så långt till sjön. 

Den vagntypen du har är ju lite högre men det beror ju på Boggin har boggilagring. Väldigt följsam trots att den saknar fjädring. Och fördelar alltid vikten lika mycket på varje hjul oavsett om vagnen eller marken lutar. Tveksamt det går att ha en enkelaxlad vagn till din båt. Kan nog vara för tung. Blir väldigt mycket vikt på varje hjul då. Men det finns en fördel med lite högre vagn. Det är när man ska under och slipa, skrapa och måla. Fungerar rätt bra på den typen av vagn. Kompisens är betydligt lägre och på våren när det ska målas är han avundsjuk på min vagn liksom på hösten/vintern när motorn kan hänga rakt ner utan att ta i marken. Bra när man vinterkonserverar och vinterförvarar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart då hinner inte vätskan komma så långt.

Annars kan det ju bli lite svajigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev M__G:

Den vagntypen du har är ju lite högre men det beror ju på Boggin har boggilagring. Väldigt följsam trots att den saknar fjädring. Och fördelar alltid vikten lika mycket på varje hjul oavsett om vagnen eller marken lutar. Tveksamt det går att ha en enkelaxlad vagn till din båt. Kan nog vara för tung. Blir väldigt mycket vikt på varje hjul då. Men det finns en fördel med lite högre vagn. Det är när man ska under och slipa, skrapa och måla. Fungerar rätt bra på den typen av vagn. Kompisens är betydligt lägre och på våren när det ska målas är han avundsjuk på min vagn liksom på hösten/vintern när motorn kan hänga rakt ner utan att ta i marken. Bra när man vinterkonserverar och vinterförvarar. 

På en sjösättningsvagn (boggie) brukar det vara fasta axlar, helt stumma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan förstänga, Surra, grimma etc lasten på lastbilen. Vad vill ni veta?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Frågan var ställd till mig, jag kör långtradare men jag lastsäkrar aldrig min last.56FCD182-65D2-4E26-ADA5-DBC1A4C61CB5.thumb.jpeg.753c7b680d714f816b8e4c79ed070aae.jpeg

 

1 timme sedan skrev Pentax:

Ett spännband i tanken skadar väl aldrig?

Hahahahahahahahaha hrhsr hårboll (ikväll är jag trögtänkt och innehar en pågående influensa sedan i torsdags, nu fattar jag) den var riktigt bra, du är ju riktigt rolig pentax trodde du var en allvarlig måns, inget illa menat😁👍

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Jorgen01:

På en sjösättningsvagn (boggie) brukar det vara fasta axlar, helt stumma.

Inte på den aktuella vagnen.

FO_B_PR_SLIPWAY2024T_001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Inte på den aktuella vagnen.

FO_B_PR_SLIPWAY2024T_001.jpg

Här saknas det underullar på den andra stången från den bakersta. De där sidorullarna som är enstaka på vaddera sida och sitter mellan den främsta vaggan och tornet finns inte på min. Vad jag kommer ihåg är inte säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Pilletant447:

Här saknas det underullar på den andra stången från den bakersta. De där sidorullarna som är enstaka på vaddera sida och sitter mellan den främsta vaggan och tornet finns inte på min. Vad jag kommer ihåg är inte säker.

Bilden var till för att visa axelkonstruktionen. De 2 främre sidostöden är på min satta på varsin sida  om den främsta kölrullen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pilletant447:

Lite annorlunda men du ställer ju pallarna bredvid varandra = förstänga. Poängen är att du drar spännbanden om det bara är en pall t.ex. (sällan att man körde en pall) över så att lasten får en tyngdpunkt nedåt. Om du vill kan jag återkomma med mer info men det blir ju off topic?? 

Ok lastpall över. Då kan det inte glida framåt vid kollision eller tvärnit?

Det förklarar en del... kanske t.o.m. av "grundproblemet" /tråden.

Minns en bil med pappersrullar, som kolliderade med en buss har jag för mej i, finland där några, inte så bra lastsäkrade, rullar ställde till ett litet helvete.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok lastpall över. Då kan det inte glida framåt vid kollision eller tvärnit?

Det förklarar en del... kanske t.o.m. av "grundproblemet" /tråden.

Minns en bil med pappersrullar, som kolliderade med en buss har jag för mej i, finland där några, inte så bra lastsäkrade, rullar ställde till ett litet helvete.

 

Problemet är väl två:

1. Kölrullen skulle behöva bytas ut mot en platt rulle i aktern. 

2. Lastsäkringstekniken behöver förbättras radikalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Pilletant447:

 

Hahahahahahahahaha hrhsr hårboll (ikväll är jag trögtänkt och innehar en pågående influensa sedan i torsdags, nu fattar jag) den var riktigt bra, du är ju riktigt rolig pentax trodde du var en allvarlig måns, inget illa menat😁👍

 

Nej för tusan jag kan vara riktigt trevlig. 😉☂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall ni se när jag spänner fast min last som består av sand  korsar två spännband   

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Problemet är väl två:

1. Kölrullen skulle behöva bytas ut mot en platt rulle i aktern. 

2. Lastsäkringstekniken behöver förbättras radikalt. 

Tekniken har förbättrats radikalt med tyngdpunkt nedåt bla. Har bara ingen nytagen bild på hur ekipaget är säkrat idag. DET NI FICK SE HÄR INNE VAR GAMLA BILDER LÅNGT FÖRE INCIDENTEN OCH ANVÄNDES BARA EN GÅNG!!

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lastsäkring med spånnband är en hel vetenskap. I lekmannafall är det enklaste att bara tänka möjliga krafter och riktningar och sedan motverka dessa.

 

Är man mer seriös(exvis inom flyg) börjar man kika på vinklar osv, där man ibland räknar som att spännband med fel vinkel klarar 0kg.

 

Jag tror det vanligaste misstaget vid säkring av båt är att man underskattar den kombinerade kraften framåt/uppåt. Att säkra lite längre bak utåt sidan där båten blivit bred med svag vinkel bakåt brukar ge bättre stabilitet än att försöka fixera båten längst fram. Fixerar man fram i mitten, drar båten gärna snett åt sidan och balansen både i sidled och framåt blir lidande.

Bak spänner man sedan lite framåt och båten blir då låst i alla ledder.

 

En tumregel bör också vara att ett kort spännband säkrar bättre än ett långt.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok lastpall över. Då kan det inte glida framåt vid kollision eller tvärnit?

Det förklarar en del... kanske t.o.m. av "grundproblemet" /tråden.

Minns en bil med pappersrullar, som kolliderade med en buss har jag för mej i, finland där några, inte så bra lastsäkrade, rullar ställde till ett litet helvete.

 

Nej inte över utan på sidan om man ville ha sk surrning av en enstaka pall. Surrningen tryckte jag mot lastplanet med 10% med brotthållfastheten = förspänningen men det är ju om du körde en enstaka pall vilket hände några gånger men mycket sällan. Då fick man ha surrning och pall längst fram dvs mitt emellan axlarna mot förarhytten. Jag körde styckegods ibland men mest dricka. Detta var för 11 års sedan, har bytt till en helt annan bana sedan dess.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Kajja:

Då skall ni se när jag spänner fast min last som består av sand  korsar två spännband   

Ja det vill jag se. En presenning är väl det minsta man kan begära egentligen? En grusbil som i 80 km/h har ett moln efter sig med torr fin sand blästrar de som ligger bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Ja det vill jag se. En presenning är väl det minsta man kan begära egentligen? En grusbil som i 80 km/h har ett moln efter sig med torr fin sand blästrar de som ligger bakom.

Tror nog inte kajja är seriös där utan vill roa oss medlemmar på mg men saltet på vintervägarna blästrar nog mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Caribic410:

Ok lastpall över. Då kan det inte glida framåt vid kollision eller tvärnit?

Det förklarar en del... kanske t.o.m. av "grundproblemet" /tråden.

Minns en bil med pappersrullar, som kolliderade med en buss har jag för mej i, finland där några, inte så bra lastsäkrade, rullar ställde till ett litet helvete.

 

Måste bara fråga så att jag inte missuppfattar har du lastpall över din båt när du säkrar på trailern?? För det ser väl inte ut så här?

wpid-20150815_095500.jpg

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...