Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pilletant447

Varning för vissa båthandlare.

Rekommendera Poster

15 minuter sedan skrev Caribic410:

Om inte jag ser helt galet och misstolkar bilden... så tycker jag den där vagnen ser kanonkompetent ut.

Stöd framme vid nosen på båten bör väl kanske justeras/fixas till på nåt sätt.

Sen hade du säkert inte "lastsäkrat" som på bilden, när du hade lastsäkrat på ett säkert sätt?

Det ser ut som du drar båten framåt med dom aktre spännbanden och egentligen inte har något motsvarande som håller emot åt andra hållet.

Jag kan ju ifs se helt galet men om jag ser någorlunda rätt! såhär hade du väl inte när du tvärnitade?

PS. Cool båt annars DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela trailern ser feljusterad ut. Lastsäkringen ser undermålig ut.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till en smed, han eller hon löser det lätt med vissa justeringar av befintliga stöttor eller någon nykonstruktion. För övrigt så väger vagnen max 500 kg.

Den rekommenderade lastvikten är nog 2100 kg. Finns ingen lag vad jag vet

som styr vad man får lasta på en sjösättningsvagn. ( 30 kärra). Är man petig

så sätter bilens dragvikt gränsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Faderullan:

För att lämna otidigheterna därhän...

 

Nu när vi fått lite bättre bilder går det ju att se vad som är problemet. Båten, en häftig rackare, (är det en Smuggler?) har en plan triangulär yta längst bak i botten. Skida tror jag det kallas. Den är så bred baktill att hörnen på den hamnar på stödrullarna på sidan i stället för själva kölrullen. Det där blir ju en balansakt där båten gärna glider ner och lägger ena hörnet av den plana ytan på kölrullen och den andra åker ännu längre upp på stödrullen. Kräver säkert en del baxande att få båten att ligga rätt. Kölrullarna och stödrullarna på de flesta trailers ser ju likadana ut, så att hitta en trailer som passar båtens speciella bottenform direkt utan ombyggnad är nog svårt.  Rätt enkelt att lösa ändå...

 

Vad du behöver är en lite längre axel för köl- och stödrullarna och lite speciella kölrullar som inte är dubbelkoniska utan cylindriska. Du behöver också distanser mellan kölrullarnas fäste och stödrullarna längst ut så att inte stödrullarna ligger mot botten när båten står på trailern. Det går säkert att hitta någon som svarvar till de här kölrullarna och distanserna i t.ex. nylon. En ny axel för rullarna går att göra i rostfritt rundstav som säkert finns att köpa i rätt dimension om man letar lite. Den främre kölrullen på samma vagga måste säkert bytas också.

Bemödade mig på en ritning, ber om ursäkt för de konstnärliga tillkortakommandena

pilletants.jpg.c7c59ad2144b7e8a5b8e5fcaa058b54a.jpg

Jag skulle nog också försöka anlita någon som fixar till så att stävklykan på vinschtornet skulle ligga an mot fören. Det skulle stöda upp båten lite i sidled.

Jag har fortfarande synpunkter på surrningen men det har vi ju behandlat.

Nej en Stiletto 22 jag kommer aldrig att sälja den båten.

 

Ja öhh det lät lite mycke men jag kan ju vidarebefodra detta svar till nån som....tja kan det här.

 

Snygg ritning, precis det är en del av problemet + att  vaggan bak som nån kallade den inte går att sänka + att båten är platt undertill så det är så att ... nä det blir bara fel det här om jag ska förklara, vet nån förutom jag hur en Stiletto 22 ser ut undertill??? För det är nämligen båtens märke. Så att ni kan få klarhet i varför båten fastnar som den gör.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Utsticket är inget problem rent trafikregelmässigt, en meter till går också bra.

 

Kultrycket kan ju bli problem, men som någon skrev kan man ju lasta i något tungt fram.

 

Jag skulle placera båten så att den ligger bra på trailern och sedan lasta på extra vikt fram på trailern eller i båten så att du får åtminstone 50 kg kultryck.

 

Mackey

 

Jag är nästan säker på att denna trailer går det att justera axeln så långt bak att bakre hjulet kommer i jämnhöjd med där rambalkarna går ihop, så någon bakvikt kan det knappast bli.

Och lika långt framåt med för den delen.

 

För övrigt vart det inte en liknande båt och trailer i en lång tramstråd här för några årsedan.

 

Jag tror att TS trollar med oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Jorgen01:

Åk till en smed, han eller hon löser det lätt med vissa justeringar av befintliga stöttor eller någon nykonstruktion. För övrigt så väger vagnen max 500 kg.

Den rekommenderade lastvikten är nog 2100 kg. Finns ingen lag vad jag vet

som styr vad man får lasta på en sjösättningsvagn. ( 30 kärra). Är man petig

så sätter bilens dragvikt gränsen.

 

Den rekommenderade vikten är 3500kg och vikten på trailern är 2100kg enligt kontraktet. Får väl göra det om inte bytet med den tilltänkta trailern går igenom men var hittar man en smed i Jönköping som kan det här och hur mycket kostar det jämfört med ett byte av trailer??

DSC_1016.jpg

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Pentax:

 

Jag är nästan säker på att denna trailer går det att justera axeln så långt bak att bakre hjulet kommer i jämnhöjd med där rambalkarna går ihop, så någon bakvikt kan det knappast bli.

Och lika långt framåt med för den delen.

 

För övrigt vart det inte en liknande båt och trailer i en lång tramstråd här för några årsedan.

 

Jag tror att TS trollar med oss.

Men inte helt säker är du eller hur??:) 

 

Och nej jag trollar inte med någon.

 

Kan vi inte bara diskutera det som de andra vill fortsätta att diskutera inkl undertecknad i den här tråden på sidan 5 tack på förhand. Du får också va med självklart. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med bilder... eller hur?

 

Jag surrar aldrig min båt på trailern.

Bara mot nån brygga då o då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Om inte jag ser helt galet och misstolkar bilden... så tycker jag den där vagnen ser kanonkompetent ut.

Stöd framme vid nosen på båten bör väl kanske justeras/fixas till på nåt sätt.

Sen hade du säkert inte "lastsäkrat" som på bilden, när du hade lastsäkrat på ett säkert sätt?

Det ser ut som du drar båten framåt med dom aktre spännbanden och egentligen inte har något motsvarande som håller emot åt andra hållet.

Jag kan ju ifs se helt galet men om jag ser någorlunda rätt! såhär hade du väl inte när du tvärnitade?

1.Den kunde absolut varit komptent om jag hade fått rätt vagga och rullar från början men jag tänkte att det var dem som hängde med som gällde var som sagt ny på trailrar då

 

2.Nej absolut inte jag är väl inte galen heller jag lärde mig till slut och de banden är borta samt nya bredare tillkom en i mitten rakt över skrovet och en ovanför bak rakt över inte som ett halft v men ändå blev det ett litet missöde jag kan inte förstå det, jag säkrade tydligen inte ordentligt då trots att jag trodde det eftersom jag hade sett andra som kunde det här hur dem gjorde.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Bra med bilder... eller hur?

 

Jag surrar aldrig min båt på trailern.

Bara mot nån brygga då o då...

Jo det är nog så hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pilletant447:

1.Den kunde absolut varit komptent om jag hade fått rätt vagga och rullar från början men jag tänkte att det var dem som hängde med som gällde var som sagt ny på trailrar då

 

2.Nej absolut inte jag är väl inte galen heller jag lärde mig till slut och de banden är borta samt nya bredare tillkom en i mitten rakt över skrovet och en ovanför bak rakt över inte som ett halft v men ändå blev det ett litet missöde jag kan inte förstå det, jag säkrade tydligen inte ordentligt då trots att jag trodde det eftersom jag hade sett andra som kunde det här hur dem gjorde.🤔

Hmmmm. Tyckte du sa att du kunde lastsäkring eftersom du jobbat med sånt länge. Kan ha fel i det? Kan ha blandat ihop dina inläģg andra.

Men trots allt.

Bra att vara skeptisk till leverantörer även om dom säger att dom vet. Framförallt om man måste betala i förskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Den rekommenderade vikten är 3500kg och vikten på trailern är 2100kg enligt kontraktet. Får väl göra det om inte bytet med den tilltänkta trailern går igenom men var hittar man en smed i Jönköping som kan det här och hur mycket kostar det jämfört med ett byte av trailer??

DSC_1016.jpg

 

Totalvikten på trailern är 3500 kg, inte rekommenderade vikt. 

 

Din trailer väger defintivt inte 2100 kg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
45 minuter sedan skrev 535GT:

 

Totalvikten på trailern är 3500 kg, inte rekommenderade vikt. 

 

Din trailer väger defintivt inte 2100 kg. 

Nä det känns orimligt att trailern ska väga som 2st småbilar även om den skulle vara tillverkad av homogena balkar. Ca 241 liter stål skulle väga 2100kg. om jag minns specifika vikten hyfsat rätt.

Ca 144meter 25x70 4-kant-balk som inte är rör utan homogen.

Trailern bör väga något hundra kg.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jorgen01:

Åk till en smed, han eller hon löser det lätt med vissa justeringar av befintliga stöttor eller någon nykonstruktion. För övrigt så väger vagnen max 500 kg.

Den rekommenderade lastvikten är nog 2100 kg. Finns ingen lag vad jag vet

som styr vad man får lasta på en sjösättningsvagn. ( 30 kärra). Är man petig

så sätter bilens dragvikt gränsen.

 

Jag kan klargöra. En båtupptagningsvagn är ett efterfordon. Ställer man bilen på en våg och vagnen på en våg får båt och vagn tillsammans inte väga mer än bilen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns möjlighet att göra enstaka transport, med betydligt tyngre släp.

LGF-skylt och max 20 km/h.

 

Men det kanske inte gäller i dag.

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Pilletant447:

Kan lägga upp lite gamla bilder så länge då tills jag kan ta nya i sommar (båten + trailer står trångt till tillsammans med andra båtar på vinterförvaring kunde ju inte ha den i vardagsrummet. Bilderna visar första säsongen med den gamla motorn utan pl samt det gamla sättet jag säkrade före incidenten hade jag bredare band + ett annat sätt att säkra nedåt. Jag har fler men dom är för stora. 

DSC_0941.JPG

 

Nu klarnade mycket med denna bild.

Vi får försöka ha en hyfsad ton och vara sakliga om tråden är seriös eller om tanken är att den ska vara seriös.

 

Jag har en likadan vagn. båda de självjusterande vaggorna går att justera i längdled snudd på obegränsat liksom vinschtornet.När man justerat in detta så det passar båten kan man sedan justera läget på hjulaxlarna lika enkelt så kultrycket blir rimligt. Skulle vilja påstå att det är en suverän vagn och antagligen svårt hitta en mera lämplig vagn för den storleken av båt.

Vagnens vikt har jag för mig är ca 300 kg olastad. Men har inte den faktan tillgänglig så det kan fela men någonstans i den nivån är vikten. Jag hade inte bytt bort den till förmån för någon amerikansk vagn. Speciellt som flertalet amerikanska vagnar inte är godkända som registrerade vagnar och då får tjänstgöra som båtupptagningsvagnar vilket de inte heller är tillåtna som på allmän väg (båtupptagningsvagnar som efterfordon får inte ha fjädring vilket ofta amerikanska vagnar har).

Rådet från min sida är, ta hjälp av någon som har lite hum om hur vagnar fungerar och justera in vagnen och efter det hjulaxlarnas läge på vagnen.

 

Nästa punkt är lastsäkringen. Att döma av bilderna finns ingen vare sig kunskap om lastsäkring eller hur last rör sig, vilka krafter det handlar om. Även om lastsäkringen varit annorlunda vid incidenten så vittnar just incidenten och bilderna om okunskap i lastsäkring.

Rådet här i all välmening är samma som ovan, ta hjälp av någon som har kunskap som kan visa och förklara hur man ska lastsäkra. det är inget problem att lastsäkra det ekipaget så lasten ligger still även om man tar bort vinschtornet. 

 

Båtens platta del i aktern. Om vaggorna är rätt injusterade  så kommer mycket riktigt inte de mittre kölrullarna på den bakre vaggan inte att ligga emot skrovet. men väl de yttre hjulen som är intill kölrullarna. Det har ingen som helst betydelse vid lastsäkring eller sjösättning. Möjligen kan klacken mellan v-skrov och den platta delen vålla visst besvär vid sjösättningen när klacken kommer till rullarna. Men det borde fungera ändå om man backar ner längre. Men det är en gissning från min sida. Vet ju inte hur övergången från v till platt ser ut, är övergången mjuk så är det inget problem alls. 

Om det skadar båten att inte ha de mittre kölrullarna som stöd? Jag tror inte det då båten rimligen är rejält stabil i aktern och dessutom brukar föremål vara starkast vid veck. Men här kanske någon annan kan vara mera behjälplig än mig som här bara gissar utifrån erfarenhet. 

Skadas inte båten hade jag inte lagt energi på den frågan då stöden i övrigt ligger bra. 

 

Min slutsats. Utan att vara ofin eller elak, så det inte missförstås är att vagnen är bra men behöver justeras in. Kunskaperna om lastsäkring är kraftigt bristfälliga. Så i all välmening, ta hjälp och lös vagnens justeringar och läs på och öva med någon kunnig om lastsäkring så är några av dessa problem lösta.

 

Sen hur Huges agerat eller vad ni kommit överens om eller inte värderar jag inte alls i mitt svar.

Vill du kan jag utveckla vad som inte fungerar med lastsäkringen på de bilderna.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hybro:

Har för mig att det finns möjlighet att göra enstaka transport, med betydligt tyngre släp.

LGF-skylt och max 20 km/h.

 

Men det kanske inte gäller i dag.

 

.

Nej

 

Det som gäller är bruttovikt mot bruttovikt med obromsade efterfordon efter bil (personbil, lastbil, buss) LGF-skylt ska alltid finnas baktill på sådan transport (inte varningstriangel).  Max 30 kg/h. Samma gäller efter ex. traktor men där är man inte lika låst till vad ett efterfordon kan vara, där kan man exempelvis ha någon bromsad historia och då blir det lite annorlunda. Grunden är att man ska ha registrerade fordon efter bil. Undantag finns, båtupptagningsvagn för kortare transporter. Men också manskapsbod, kabeltrummevagn, tombola. Men gemensamt är att man inte ska kunna lasta undantaget båtupptagningsvagn som får kunna transportera båt såklart. Men dessa efterfordon får inte ha vare sig fjädring eller broms. Så de som hänger LGF-skylt på flakvagn kör olaglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev 535GT:

 

Totalvikten på trailern är 3500 kg, inte rekommenderade vikt. 

 

Din trailer väger defintivt inte 2100 kg. 

 

Den skylten gäller inte vagnen utan kopplingen. Det bör finns en skylt även på vagnen, där dör stå totalvikt och tjänstevikt m.m. Gör det inte det bör det finns info i dokumenten tillhörandes vagnen. Vagnen bör ha tjänstevikt någonstans runt 300 kg, kanske lite mera. Tror inte totalvikten är så hög som 3.5 ton, kanske finns likadana vagnar med olika klassning så kan vara bra ta reda på.  Gissar den får lasta 2000 kg och totalvikt på 2300-2400 kg beroende på tjänstevikt. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt dom yttre kölrullarna till större.

Men lova att du hissar motorn den sitter för lågt,och med denna båt o motor är ju fart allt😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev trucker1:

Byt dom yttre kölrullarna till större.

Men lova att du hissar motorn den sitter för lågt,och med denna båt o motor är ju fart allt😀

Kanske ingen dum idé. Större hjul kanske gör att klacken i skrovet om det nu är en sådan gör att den går fri från vaggan och därmed förenklar sjösättningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Nej

 

Det som gäller är bruttovikt mot bruttovikt med obromsade efterfordon efter bil (personbil, lastbil, buss) LGF-skylt ska alltid finnas baktill på sådan transport (inte varningstriangel).  Max 30 kg/h. Samma gäller efter ex. traktor men där är man inte lika låst till vad ett efterfordon kan vara, där kan man exempelvis ha någon bromsad historia och då blir det lite annorlunda. Grunden är att man ska ha registrerade fordon efter bil. Undantag finns, båtupptagningsvagn för kortare transporter. Men också manskapsbod, kabeltrummevagn, tombola. Men gemensamt är att man inte ska kunna lasta undantaget båtupptagningsvagn som får kunna transportera båt såklart. Men dessa efterfordon får inte ha vare sig fjädring eller broms. Så de som hänger LGF-skylt på flakvagn kör olaglig.

 

Broms är tillåtet! 

Och vid bromsat efterfordon gäller inga viktbegränsningar gentemot dragfordonet, med andra ord du får dra hur tungt efterfordon som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterfordon verkar det råda delade meningar om.

  • Man ska ha behörighet för dragfordonet.
  • Ingen fjädring på efterfordonet.
  • Max 30 km/h.
  • LGF-skylt.
  • Positionsljus i mörker.
  • Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet.
  • Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

 

Nu klarnade mycket med denna bild.

Vi får försöka ha en hyfsad ton och vara sakliga om tråden är seriös eller om tanken är att den ska vara seriös.

 

Jag har en likadan vagn. båda de självjusterande vaggorna går att justera i längdled snudd på obegränsat liksom vinschtornet.När man justerat in detta så det passar båten kan man sedan justera läget på hjulaxlarna lika enkelt så kultrycket blir rimligt. Skulle vilja påstå att det är en suverän vagn och antagligen svårt hitta en mera lämplig vagn för den storleken av båt.

Vagnens vikt har jag för mig är ca 300 kg olastad. Men har inte den faktan tillgänglig så det kan fela men någonstans i den nivån är vikten. Jag hade inte bytt bort den till förmån för någon amerikansk vagn. Speciellt som flertalet amerikanska vagnar inte är godkända som registrerade vagnar och då får tjänstgöra som båtupptagningsvagnar vilket de inte heller är tillåtna som på allmän väg (båtupptagningsvagnar som efterfordon får inte ha fjädring vilket ofta amerikanska vagnar har).

Rådet från min sida är, ta hjälp av någon som har lite hum om hur vagnar fungerar och justera in vagnen och efter det hjulaxlarnas läge på vagnen.

 

Nästa punkt är lastsäkringen. Att döma av bilderna finns ingen vare sig kunskap om lastsäkring eller hur last rör sig, vilka krafter det handlar om. Även om lastsäkringen varit annorlunda vid incidenten så vittnar just incidenten och bilderna om okunskap i lastsäkring.

Rådet här i all välmening är samma som ovan, ta hjälp av någon som har kunskap som kan visa och förklara hur man ska lastsäkra. det är inget problem att lastsäkra det ekipaget så lasten ligger still även om man tar bort vinschtornet. 

 

Båtens platta del i aktern. Om vaggorna är rätt injusterade  så kommer mycket riktigt inte de mittre kölrullarna på den bakre vaggan inte att ligga emot skrovet. men väl de yttre hjulen som är intill kölrullarna. Det har ingen som helst betydelse vid lastsäkring eller sjösättning. Möjligen kan klacken mellan v-skrov och den platta delen vålla visst besvär vid sjösättningen när klacken kommer till rullarna. Men det borde fungera ändå om man backar ner längre. Men det är en gissning från min sida. Vet ju inte hur övergången från v till platt ser ut, är övergången mjuk så är det inget problem alls. 

Om det skadar båten att inte ha de mittre kölrullarna som stöd? Jag tror inte det då båten rimligen är rejält stabil i aktern och dessutom brukar föremål vara starkast vid veck. Men här kanske någon annan kan vara mera behjälplig än mig som här bara gissar utifrån erfarenhet. 

Skadas inte båten hade jag inte lagt energi på den frågan då stöden i övrigt ligger bra. 

 

Min slutsats. Utan att vara ofin eller elak, så det inte missförstås är att vagnen är bra men behöver justeras in. Kunskaperna om lastsäkring är kraftigt bristfälliga. Så i all välmening, ta hjälp och lös vagnens justeringar och läs på och öva med någon kunnig om lastsäkring så är några av dessa problem lösta.

 

Sen hur Huges agerat eller vad ni kommit överens om eller inte värderar jag inte alls i mitt svar.

Vill du kan jag utveckla vad som inte fungerar med lastsäkringen på de bilderna.   

Jag får ju ta till mig detta och prata med nån som kan lastsäkra och greja då med en trailer av detta slag, men så här som de gamla bilderna visar hade jag först ett kort tag innan jag bytte till nuvarande lastsäkring. Jag tackar för infon och tror inte jag behöver mer info än detta eller??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Kanske ingen dum idé. Större hjul kanske gör att klacken i skrovet om det nu är en sådan gör att den går fri från vaggan och därmed förenklar sjösättningen. 

Det bästa hade varit att vaggan allra längst bak kunde sänkas mer men det går inte och rullarna allra unders går ju att höja men inte tillräckligt. Sedan är det ju en sådan konstruktion som ska anpassa sig självt efter båten och så långt allt väl med sidorullarna. Men den skulle också behöva en annan bygel fram (vet inte vad det heter egentligen) som på nåt sett går om hela det främre alltså typ 1 dm av just fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Den skylten gäller inte vagnen utan kopplingen. Det bör finns en skylt även på vagnen, där dör stå totalvikt och tjänstevikt m.m. Gör det inte det bör det finns info i dokumenten tillhörandes vagnen. Vagnen bör ha tjänstevikt någonstans runt 300 kg, kanske lite mera. Tror inte totalvikten är så hög som 3.5 ton, kanske finns likadana vagnar med olika klassning så kan vara bra ta reda på.  Gissar den får lasta 2000 kg och totalvikt på 2300-2400 kg beroende på tjänstevikt. 

Varför står det 3500kg på bildskylten som jag tagit av min vagn??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev trucker1:

Byt dom yttre kölrullarna till större.

Men lova att du hissar motorn den sitter för lågt,och med denna båt o motor är ju fart allt😀

Varför krångla till det,byt till större yttre kölrullar så klacken ligger i luften.

Anslaget i fram löser du med lämpligt ämne tex plattjärn som du bockar o klär med trädgårdsslang.

 

Hissa motorn minst ett pinnhål,det går nog mer med denna setback

Redigerad av trucker1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev trucker1:

Varför krångla till det,byt till större yttre kölrullar så klacken ligger i luften.

Anslaget i fram löser du med lämpligt ämne tex plattjärn som du bockar o klär med trädgårdsslang.

 

Hissa motorn minst ett pinnhål,det går nog mer med denna setback

Och hur ska detta plattjärn fästas?? Då behövs ju svetskunskaper:unsure:, det var 23 års sedan jag svetsade och då var det på folkrace bilar.

 

Den motorn finns inte kvar enligt bild samt att jag ämnar höja bracketen 1,1 dm när nästa motor kommer på. Den nuvarande som är på nu är för tung men har max antal hk (något för mycket i antal kanske:rolleyes: samt xl rigg helt knäpp kombination vilket såklart inte funkade pga xl och för låg bracket vilket man ju kan höja så klart). Därför måste jag nog sälja den nuvarande motorn.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Varför står det 3500kg på bildskylten som jag tagit av min vagn??? 

För att det är den av trailerleverantören inköpta kulkopplingen. Du bör ha en typskylt för trailern någonstans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Efterfordon verkar det råda delade meningar om.

  • Man ska ha behörighet för dragfordonet.
  • Ingen fjädring på efterfordonet.
  • Max 30 km/h.
  • LGF-skylt.
  • Positionsljus i mörker.
  • Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet.
  • Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet.

Mackey

Japp, helt rätt. Drar man motorfordonet efter en traktor, grävmaskin, motorredskap etc så är det det man får förhålla sig till. Det finns ett litet men i detta dessvärre. Släpfordon som dras av bilar (personbil; lastbil, buss) ska vara registrerade och avsedda för att dras  efter bilar. Det omöjliggör då att vi drar efterfordon (läs båtupptagningsvagn) efter våra bilar. Men det finns ett snart 40 årigt undantag som medger att man får ha bl.a. obromsade, ofjädrade båtupptagningsvagnar efter bil. Det är det som gör vi kan ha sådana här vagnar till våra båtar utan att ha registrerade vagnar. 

 

Såhär kan läsas i regelverk.

Efterfordon Till bil, traktor, motorredskap eller terrängmotorfordon kopplat fordon  som ej är släpfordon eller terrängsläp

 

Ofjädrade fordon  Till bil, traktor, motorredskap eller terrängmotorfordon kopplad  båttransportvagn, husvagn,  kabelutläggningsvagn ,  tankvagn eller vägvältsvagn vilken inte är försedd med fjädringsanordning mellan hjul och chassi eller, vars fjädringsanordning på varaktigt sätt satts ur funktion, skall hänföras till fordonsslaget efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pilletant447:

Varför står det 3500kg på bildskylten som jag tagit av min vagn??? 

Den bilden som var uppåt i tråden gäller själva kopplingen. Den tillverkas av annat företag än släpvagnstillverkaren. Det är ett standarddrag och kan köpas av flera olika tillverkare. Den skylten visar vad kopplingen är klassad för. De värdena får aldrig vara lägre än det vagnen byggs för om du byter kopplingen någon gång, för då är kopplingen den svagaste länken. På samma sätt kan man utläsa exempelvis på däcken vad de klarar och vilken hastighet de tål. Fast där måste man kunna tyda koderna. Samma där, byter man till för klena däck så är däcken den svagaste länken i kedjan. Nu bör det vara däcken eller vagnen som är klenaste länken. Man vill inte att det ska vara kopplingen. Men tillverkaren har ju byggt vagnen för en viss vikt och därmed valt koppling och däck för den vikten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...