Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pilletant447

Varning för vissa båthandlare.

Rekommendera Poster

Vände mig till Huges marina 🤑 😡 2015 när jag måste köpa en ny trailer till min båt som visade sig inte passa alls (båten har tagit skada av denna trailer😤). Men eftersom jag var tvungen att låna deras båtplats medan jag väntade på en trailer som säljaren sa  "jag vet precis vilken båt du har och denna passar så jag beställer en åt dig🙄 " Han hotade med att köp min trailer eller flytta båten. Kunde ju inte flytta båten eftersom jag inte hade båtplats😵 eller att det följde med en trailer när jag köpte båten av en privatperson. Som tur är så kanske mina bekymmer är över eftersom en släkting sålde sin baja förra året men behöll trailern och den är amerikansk så vi kanske ska byta med varann om hans nya båt kan ha min trailer vill säga (hoppas det).

 

Med det här vill jag säga att se upp och kontrollera noga vilken marina du ska köpa av går inte att lita på någon förrens motsatsen är bevisad. Lite krast kanske men ändå.

 

VARNING FÖR NYA HUGES. NÄR DET GÄLLER TRAILER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting. Du köpte en felaktig trailer för 3-4 år sedan och kanske ska byta nu? Jisses... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev 535GT:

Jag fattar ingenting. Du köpte en felaktig trailer för 3-4 år sedan och kanske ska byta nu? Jisses... 

Tro mig har varit i tvist med Huges om detta i 3 år. Svårt att hitta en annan trailer till en 22 fots racer. Och det är först NU!! som jag har hittat en möjlig trailer som kan passa. VAD ÄR DET DU INTE FATTAR???😁😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Pilletant447:

Tro mig har varit i tvist med Huges om detta i 3 år. Svårt att hitta en annan trailer till en 22 fots racer. Och det är först NU!! som jag har hittat en möjlig trailer som kan passa. VAD ÄR DET DU INTE FATTAR???😁😉

Jag fattar inte heller vad du menar. Du hade trailer? Den va fel? Huges ville sälja ny till dej?

Du köpte/köpte inte/ville köpa/ ville inte köpa?.. du har kvar båten i hans hamn? Du har ingen egen hamnplats?

Du vill skaffa annan trailer? Huges vill tvinga dej köpa en som passar/inte passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pilletant447:

VAD ÄR DET DU INTE FATTAR???

Du verkar besitta en extremt dålig kommunikationsförmåga.

Vad har din tvist med Huges bestått av i 3 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar lite iallafall, självförvållat enligt mig.

Innan jag köpte min båt så byggde jag en kärra och hade båtplats på land samt brygga.

Vederbörande bad om en kärra som inte passade och tydligen så har båten tagit skada av just den kärran, där ligger en tvisten. Tvist nr 2 bör vara ersättning.

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag fattar lite iallafall, självförvållat enligt mig.

Innan jag köpte min båt så byggde jag en kärra och hade båtplats på land samt brygga.

Vederbörande bad om en kärra som inte passade och tydligen så har båten tagit skada av just den kärran, där ligger en tvisten. Tvist nr 2 bör vara ersättning.

 

Är det du som e huges?

Är "vederbörande" "pilletant"?

Bad han om en kärra som inte passade?

Är det "tvister" t.o.m.2st?

Ersättning för vad?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Är det du som e huges?

Är "vederbörande" "pilletant"?

Bad han om en kärra som inte passade?

Är det "tvister" t.o.m.2st?

Ersättning för vad?

 

 

Säger inte att detta är rätt. Gissade att detta var det han menade.

Jag skrev att FATTAR LITE IALLAFALL. Men anser fortfarande att man köper tex inte ett hus utan mark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FÖRLÅT MIG FÖR MIN OTYDLIGHET (SKA INTE SKRIVA NÄR MAN ÄR ARG, läste en annan tråd om båtförsäljare här inne och då kom det tillbaka).

 

Och nej Kane jag har inte en extremt svår kommunikationsförmåga vanligtvis men den här gången blev det så!!! punkt

 

HOPPAS ATT DET ÄR TYDLIGARE NU I DENNA FÖLJANDE TEXT!!!

 

1. Jag köpte båten 2015 utan trailer eftersom den som följde med var i skrot.

 

2. Jag kontaktade Huges marina eftersom jag trodde att dem kunde ordna en trailer åt mig.

 

3. Dem fick se båten när den levererades av  privat säljaren med en lånad trailer innan de beställde en åt mig med orden " jag vet precis vilken trailer som passar din båt den här är anpassningsbar av sig själv när man lägger på båten. Trailermärke Thule" ok sa jag beställ den som passar, jag fick löfte om att ha båten så länge på deras båtplats i väntan på den nya trailern.

 

4. Båten sattes på den nya trailern, båten passar inte på den nya trailern (upptäcktes när den skulle läggas i vattnet första gången 4 mil därifrån, DEN FASTNADE ALLTSÅ BAK SE BILD 1) eftersom fronten har en bygel eller vad det heter som är gjord för fetare DC inte för racer = den glider över det som ska hindra båten från att åka framåt på trailern även om man har spändband där bak på båten (och nej det spelade ingen roll att jag höjde och sänkte den nuvarande bygeln). Sedan så har båten en V botten som går in längst bak som ett lodrätt L  äh jag visar på bild istället. Som synes så går den ena kanten över de enda bakre hjulpar som i detta fall inte går att sänka mer vilket gör att båten fastnar bild 1. Visst flyttar man båten mer bak för att avhjälpa detta så finns ju inget som tar emot fram bild 2. samt att den vippar även om man ändrar på den stora hjulaxeln. Tro mig jag har ändrat/justerat till leda utan resultat för att Huges sa du får lära dig trailern det går till slut. NEJ DET GÖR DET INTE!!! Och det enda dem var behjälpliga med var att skaka loss båten med en truck i vattnet (trucken var kopplad till trailern för han iddes inte att använda truck med lyftkran) när den hade fastnat första gången (fick alltså åka tillbaka till Huges) = kunde inte skjuta ut den i vattnet samt att jag fick vända mig till en smed som kan tillverka en annan bygel åt mig utan de mjuka delarna "jag känner inte till nån smed sa jag" "du får googla"  sa Huges. Sedan dess har jag kört ut hela trailern tills den inte syns längre i vattnet för att få i den varje gång, fick båtplats förra året "JIPPI" SÅ NU BEHÖVER JAG BARA KÖRA I DEN 2 GÅNGER per säsong.

 

5. Huges sa också : Köp vår trailer eller flytta båten från vår båtplats. 

 

6. Var otydlig i denna ts när det gällde tvisten jag orkade helt enkelt inte mer efter 1 år så det har varit en tyst tvist. Har inte hittat en annan trailer var ju tvungen att behålla den, behövde ju en. 31000:- gick åt till den förra och jag får inte ens hälften tillbaka ifall jag skulle sälja den pga av att båten for framåt och skadade plasthöljet till veven vid en inbromsning förra året trots två stora spändband (för lastbil) och ja jag spände en bak och en i mitten men det var ju inget som tog i fram för bygeln är anpassad för en DC t.ex. SAMT ATT BÅTEN FASTNADE IGEN FRAMFÖR DE BAKRE HJULPAREN AV PLAST. Och ja jag höll hastigheten men när muppar bara går rätt över gatan utan att se sig för där man inte ska gå = ej övergångställe så blir det ju panikbroms vilket gör att fysiken tar vid samt tyngdkraften vid 50 kmh. 

 

Så med det här vill jag säga att se upp och kontrollera noga vilken marina du ska köpa trailer av går inte att lita på någon förrens motsatsen är bevisad. Lite krast kanske men ändå.

 

VARNING FÖR NYA HUGES. NÄR DET GÄLLER JAG VET PRECIS VILKEN TRAILER DU SKA HA KÖP.

 

STILETTO 22 .jpg

DSC_0239 (2).JPG

Redigerad av Pilletant447
missade ett ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Caribic410:

Jag fattar inte heller vad du menar. Du hade trailer? Den va fel? Huges ville sälja ny till dej?

Du köpte/köpte inte/ville köpa/ ville inte köpa?.. du har kvar båten i hans hamn? Du har ingen egen hamnplats?

Du vill skaffa annan trailer? Huges vill tvinga dej köpa en som passar/inte passar?

Har ändrat tråden kolla längst ned!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Du verkar besitta en extremt dålig kommunikationsförmåga.

Vad har din tvist med Huges bestått av i 3 år?

Har ändrat trådtexten!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag fattar lite iallafall, självförvållat enligt mig.

Innan jag köpte min båt så byggde jag en kärra och hade båtplats på land samt brygga.

Vederbörande bad om en kärra som inte passade och tydligen så har båten tagit skada av just den kärran, där ligger en tvisten. Tvist nr 2 bör vara ersättning.

 

Har ändrat i tråd texten så den blir mer begriplig!!!  Tack för att du förstod lite av min förra tt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev 535GT:

Jag fattar ingenting. Du köpte en felaktig trailer för 3-4 år sedan och kanske ska byta nu? Jisses... 

Har nu ändrat i tt så att den blir mer begriplig!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du då...

 

Vänd dig direkt till Thule och beskriv ditt problem, så fixar de säkert detta på bästa sätt. Skicka bilder när din båt ligger på trailern.

De är måna om att vårda sitt varumärke, vilket tydligen inte alla är.

 

Kan det vara svårare?

 

Jo, säkert.... om du blandar in den som sålde trailern till dig.

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Pilletant447:

Har ändrat i tråd texten så den blir mer begriplig!!!  Tack för att du förstod lite av min förra tt. 

Dom gånger det brukar funka hyfsat, precis som inom vården, är när du själv tagit reda på exakt vad som är problemet, hur det åtgärdas och vilka delar, medicin mm. som behövs. Om du då köper delarna och har möjlighet att kolla, innan du betalar, att det är rätt delar, rätt antal och att dom är hela och du gör jobbet själv. Annars är det ALLTID en chansning och väldigt liten "risk" att allt blir helt rätt. (Liiite svårt med kirurgiska ingrepp som ryggoperationer och annat, att göra det själv, så där måste man väga risk mot nytta och ta chansen/risken)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Caribic410:

Dom gånger det brukar funka hyfsat, precis som inom vården, är när du själv tagit reda på exakt vad som är problemet, hur det åtgärdas och vilka delar, medicin mm. som behövs. Om du då köper delarna och har möjlighet att kolla, innan du betalar, att det är rätt delar, rätt antal och att dom är hela och du gör jobbet själv. Annars är det ALLTID en chansning och väldigt liten "risk" att allt blir helt rätt. (Liiite svårt med kirurgiska ingrepp som ryggoperationer och annat, att göra det själv, så där måste man väga risk mot nytta och ta chansen/risken)

 

Hmm jag är ingen kirurg och det var första gången jag köpte en ny trailer samt att du verkar ju vara en rätt så skarp expert på området och gör det själv trailer, så bygg mig en trailer då?? Eftersom det är sååå lätt att göra det själv om det är så du vill att jag ska uppfatta ditt svar??🙄☺️

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Men du då...

 

Vänd dig direkt till Thule och beskriv ditt problem, så fixar de säkert detta på bästa sätt. Skicka bilder när din båt ligger på trailern.

De är måna om att vårda sitt varumärke, vilket tydligen inte alla är.

 

Kan det vara svårare?

 

Jo, säkert.... om du blandar in den som sålde trailern till dig.

 

.

 

Tack för tipset men kan man komma och klaga efter snart 4 år??

Dessutom var det ju inte ett fabrikationsfel (trailern funkar säkert alldeles utmärkt för annan båt och nej jag vill inte byta båt) utan Huges fel att det blev fel trailer så Thule kommer ju bara att hänvisa till just återförsäljaren = Huges eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Hmm jag är ingen kirurg och det var första gången jag köpte en ny trailer samt att du verkar ju vara en rätt så skarp expert på området och gör det själv trailer, så bygg mig en trailer då?? Eftersom det är sååå lätt att göra det själv om det är så du vill att jag ska uppfatta ditt svar??🙄☺️

Du har ju din rätt i världen att uppfatta hur du vill, vare sig för mej eller i sak har det någon större betydelse om det uppfattas som jag menar. Egentligen var det väl bara ett konstaterande/väldigt enkel och snäv sammanfattning av mina erfarenheter.

Jag är inte expert på att bygga trailers eftersom jag aldrig gjort det men är övertygad om att både du och jag skulle, om vi orkade engagera oss, kunna bygga eller leta rätt på en som passar till din båt.

Tror man måste vara rejäl "handikappad" om man inte skulle kunna det.

Nu lämnade du det till "slumpen" och lät någon annan ta beslutet..

 

Sen kommer ju såklart alltid frågan, har man tid, lust. ork mm. Är det värt mödan? Finns det enklare sätt? är det värt pengarna och annan uppoffring. Ja som vanligt, väga för och nackdelar.

Konstaterar bara att om du "lämnar det till sitt öde-låter någon annan göra eller ta beslut" så blir det vad det blir, inte ALLTID exakt det du föreställt dej.

 

Jag tror inte Tule kommer "ta på sig" att "rädda" din åf, som du anser klantat sig. I "bästa fall" har samma åf klantat sig tillräckligt många gånger för att Tule fått upp ögonen, då kanske dom kan hjälpa dej att få till en vettig anpassning på nåt vis... sen är ju 4år lite lång tid men har du allt dokumenterat så har väl inte preskriptionstiden gått ut iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten på en marina? Kran?

Byggde min kärra och har mycket v-botten, men doppar den ej då vi har kran på marinan.

Hjälpte för övrigt en kompis med att ta upp sin Searay 290 (också v-botten) på en float on trailer via en ramp utan problem. Har en stor Ford Explorer, vi fick doppa trailer helt, båten väger 4000 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev patrikflink:

Är båten på en marina? Kran?

Byggde min kärra och har mycket v-botten, men doppar den ej då vi har kran på marinan.

Hjälpte för övrigt en kompis med att ta upp sin Searay 290 (också v-botten) på en float on trailer via en ramp utan problem. Har en stor Ford Explorer, vi fick doppa trailer helt, båten väger 4000 kg.

Nej båten är inte på den marinan det är det sista stället på jorden jag vill ha den. Trailern väger 2100kg + båtens + motorns + pl. ca 2700kg tillsammans. Men om bytet till släktingens trailer går igenom så blir det förhoppningsvis lättare för mig eftersom det är ställningar på sidan av den som gör att båten hamnar rätt oavsätt hur man tar upp den + att jag inte behöver köra så långt ned med Navigatorn, trailern är amerikanssskkk.eftersom den hade en Baja förut som arbetsgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Pilletant447:

Nej båten är inte på den marinan det är det sista stället på jorden jag vill ha den. Trailern väger 2100kg + båtens + motorns + pl. ca 2700kg tillsammans. Men om bytet till släktingens trailer går igenom så blir det förhoppningsvis lättare för mig eftersom det är ställningar på sidan av den som gör att båten hamnar rätt oavsätt hur man tar upp den + att jag inte behöver köra så långt ned med Navigatorn, trailern är amerikanssskkk.eftersom den hade en Baja förut som arbetsgivare.

 

Ingen dåligt vikt på den trailern......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Pilletant447:

Trailern väger 2100kg + båtens + motorns + pl. ca 2700kg

 

Vikten på trailern kan väl inte vara 2100kg? Nog för att amerikanska saker väger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen ska man inte svara på sådana här trådar, men jag kan inte låta bli!

 

Huges kan väl knappast lastas för att fotgängare går ut framför dig, ej heller för att din surrning av båten tillåter att båten kasar fram på trailern vid en panikåtgärd, gummiskoningen fram på winschtornet  är i ditt fall bara en markering när båten är tillräckligt långt fram på trailern, den har kanske en lite olycklig konstruktion för din båt som jag förmodar med en skarp sluttande stäv.

För övrigt tycker jag att trailern med sina självjusterande vagga är en utmärkt konstruktion.

Åter igen det är surrningen (spännband) som ska förhindra att båten förhindras att röra sig gentimot trailern.

 

☂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha satt mig in i detalj så tycker jag det är rimligt att om säljaren säger att man ska fixa en trailer som passar så ska den göra det. Klarar han inte det så kanske han bör byta jobb?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bakvaggan till en med hjul på min Brenderup/Thule när inte båten gick upp rakt.

 

image.png.1619184796c5c10c493abe1f6e255b72.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Utan att ha satt mig in i detalj så tycker jag det är rimligt att om säljaren säger att man ska fixa en trailer som passar så ska den göra det. Klarar han inte det så kanske han bör byta jobb?

Så är det ju ofta att det är rimligt om nån säger att dom ska ordna ditten och datten att dom åxå gör det. Vad som kan gå snett förutom rent slarv, fusk och allmänt "hantverkeri" är tolkningen.

Det jag säger ör det jag menar och min bild av det. Om jag "tar" et OK som svar utan att kolla att mottagaren tolkat det jag sagt på det viset som jag tänkt... då får ju jag i bästa fall det mottagaren tänkt... men sen kan ju han ha skickat sin tanke vidare till ytterligare leverantör... som gör sin tolkning.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att du inte har surrat fast din båt på trailern och ger dig ut i trafiken, säger egentligen det mesta.

 

Att du inte får ligga gratis, med din båt i deras marina, är väl inte så konstigt. Trailern fungerar ju, så att du måste ställa in den och ändra på fästen till rullar och stöd, för att den ska passa just din båt, är rätt så självklart. 

 

Ja med vissa skrov och baserat på vinkeln på rampen, behöver du ibland ner långt med trailern i vattnet. 

 

Deras hantering av din båt i marinan, med truck och så, låter faktiskt helt påhittat. Finns inte på världskartan att de skulle behandla din båt på det sätt du beskriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Egentligen ska man inte svara på sådana här trådar, men jag kan inte låta bli!

 

Huges kan väl knappast lastas för att fotgängare går ut framför dig, ej heller för att din surrning av båten tillåter att båten kasar fram på trailern vid en panikåtgärd, gummiskoningen fram på winschtornet  är i ditt fall bara en markering när båten är tillräckligt långt fram på trailern, den har kanske en lite olycklig konstruktion för din båt som jag förmodar med en skarp sluttande stäv.

För övrigt tycker jag att trailern med sina självjusterande vagga är en utmärkt konstruktion.

Åter igen det är surrningen (spännband) som ska förhindra att båten förhindras att röra sig gentimot trailern.

 

☂️

Så varför kan du inte låta bli att svara på sådana här trådar??? var du där eller??? Om du nu tycker det är en utmärkt konstruktion så kan du väl komma och kolla på det hela istället för att leka expert. OCH JA JAG SURRADE ORDENTLIGT MED LASTBILS SPÄNDBAND det verkar som om du vill vara en bättre människa än alla andra?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Ja att du inte har surrat fast din båt på trailern och ger dig ut i trafiken, säger egentligen det mesta.

 

Att du inte får ligga gratis, med din båt i deras marina, är väl inte så konstigt. Trailern fungerar ju, så att du måste ställa in den och ändra på fästen till rullar och stöd, för att den ska passa just din båt, är rätt så självklart. 

 

Ja med vissa skrov och baserat på vinkeln på rampen, behöver du ibland ner långt med trailern i vattnet. 

 

Deras hantering av din båt i marinan, med truck och så, låter faktiskt helt påhittat. Finns inte på världskartan att de skulle behandla din båt på det sätt du beskriver. 

VAR DU DÄR ELLER ??? Existerar du ens eller är du påhittad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Så är det ju ofta att det är rimligt om nån säger att dom ska ordna ditten och datten att dom åxå gör det. Vad som kan gå snett förutom rent slarv, fusk och allmänt "hantverkeri" är tolkningen.

Det jag säger ör det jag menar och min bild av det. Om jag "tar" et OK som svar utan att kolla att mottagaren tolkat det jag sagt på det viset som jag tänkt... då får ju jag i bästa fall det mottagaren tänkt... men sen kan ju han ha skickat sin tanke vidare till ytterligare leverantör... som gör sin tolkning.. 

Tro mig jag kontrollerade tre gånger att han förstod mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...