Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Ulf-T

Kopplingsschema Maxi Fenix

Rekommendera Poster

47 minuter sedan skrev Tomas99:

jag fuskade

Ajaj, lite inte på sådana fuskare! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att ha dvärgbrytare där både strömbrytare och automatsäkring sitter ihop är ju en enkel lösning. Men ska man behöva öppna en lucka som i en Nauticat varje gång en dvärgbrytare skall slås på? Dessa går väl inte att montera i en manöverpanel?

Airpax eller Blue Sea har fina brytare inkl automatsäkring som kan monteras i en manöverpanel:

55E1845D-A97E-46E5-A5EB-02B14F863C41.jpeg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev per_62:

Men ska man behöva öppna en lucka som i en Nauticat varje gång en dvärgbrytare skall slås på

Det är väl ingen ansträngning, man slår på det man behöver när man ska ut och stänger av när man kommer hem.

Hos mig sitter de synligt, bilden är under bygget. Täcks senare med ett lock så att bara "manöverspaken" och en tydlig text. Jag har sett flera, snyggt inbyggda därgbrytare. Varje behöver ett hål 17,5 x 35 mm, 20 säkringar blir en rad 350x45mm.

Det måste inte se ut som ett kontrollrum i ett kärnkraftverk för att fungera.

Jag var inne på Airpax men 5000kr för säkringar och några hundra för en plåt kändes onödigt. 

Elcentral dvärgbrytare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tagit till mig alla synpunkter och gjort ytterligare lite justeringar (ökat på kabeldimensioner från generator etc) och känner att jag nu har klart för mig hur jag vill göra. Ska nu se till att skaffa fram rätt material och inom några veckor starta montage. Kanske återkommer med någon fråga i samband med detta, men annars får jag tacka för alla synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet att du fortlöpande måste berätta hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-01 vid 19:56 skrev per_62:

55E1845D-A97E-46E5-A5EB-02B14F863C41.jpeg

 

Bara som exempel, en något mindre panel (23brytare) Från Blue Sea (8381) och enklare instrument kostar 16900kr. Men visst, bra grejor.

Säkringarna kostar lösa 270kr/st. Mitt elsystem har 24 säkringar i hus-delen = 5680kr. De dvärgbrytare jag har kostar 718 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Status på bygget. Kopplat in huvudkomponenterna och hyfsat klar med elskåpet. Verkar fungera bra och som jag tänkt än så länge. Återstår att hitta alla gamla kablar och koppla bort från den gamla panelen och in i den nya vilket nog kommer ta tid men inget tidskritiskt heller då det börjar bli dags att fokusera på utsidan inför sjösättningen :) 

 

611098499_2019-04-0718_49_04.jpg.5f099c0d891a824069cfb8dc03f86aae.jpg593207459_2019-04-0718_48_57.jpg.854c5097f4afd1504f38acad6ce962aa.jpg1964072844_2019-04-0317_51_35.jpg.159d69272e2ecc5de95c5e513b7b8328.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordning & reda, det gillar jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommit på två frågor som jag undrar lite över gällande laddning av batterierna.

 

Dels funderar jag på att lägga en extra slinga mellan start och förbrukarbatteri. Tänker denna funktion av två anledningar. 1, för att kunna ladda bägge batterierna samtidigt med samma laddare (antingen solceller eller batteriladdare, t ex under vintern). 2, för att enkelt kunna nyttja förbrukningsbatteriet för att starta motorn om startbatteriet dör. Tänker jag rätt om jag lägger den så här:

image.thumb.png.69fb1fc80d285253a87933f98a9ce553.png

 

Andra frågan gäller batteriladdare och vad som är smartast där. Enklast är ju att bara köpa en billig laddare på typ Jula/Biltema och koppla in på förbrukningsbatteriet tänker jag. Kommer nog inte nyttja denna så ofta utan mest när det behövs lite mer kräm när solcellerna inte räcker till så därför känns det inte så värt att lägga massa pengar på en dyr laddare. Dock såg jag en annan tråd om att koppla en laptopladdare till solcellsregulatorn för att få smartare laddning med hjälp av regulatorn, låg en extra på skrivbordet på jobbet lämpligt nog :). Vilken väg ska jag gå? Är det värt besväret att koppla sig via regulatorn med en laptopladdare?

 

Alternativ 1:
image.png.e805ca71744a34b19d55fd72ae538dc5.png

 

Alternativ 2:

image.png.3125f33bd74c1ee7cacdd75dc3b118ab.png

 

 

Redigerad av Ulf-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ulf-T:

Kommit på två frågor som jag undrar lite över gällande laddning av batterierna.

 

Skippa brytaren, förr eller senare står den i felläge. Fixa en kort hjälpstartkabel i stället. Den glömmer man inte ta bort.

Samt en enkel, billig laddare. Den är användbar till mycket. Typ en sådan HÄR. Väldigt lätt att använda, lånade ut min till en grannfru som behövde ladda sin bil.

 

Använd eller åtminstone prova datorladdaren men sätt dit Schottkydioder!

Det fungerar hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas på vanlig begriplig svenska "essentiella".

Finns nåt potatischips med liknande namn.

Men kopplingen till båt är ju ett frågetecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De va inte lite el på en enkel skuta...

Blir nog perfekt, till slut...

 

Jag vill ha det så enkelt som möjligt.

 

Ni som har såns här paneler, inser att jag byggt om lite...

 

Behöver nödvändigtvis inte vara bökigt.

83281_NTV1TZZ6YN2C1461162145.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kommer jag inte installera hälften av alla prylar :) Men vill inte måla in mig i ett hörn ifall ifall, sedan är det ju kul att tänka, spekulera och drömma lite :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl roa dig med att planera manöver av alla funktioner från minst två olika platser.

En uppe i sittbrunnen och en inne i kajutan.

Löses t ex med relän och/eller CAN-bus.

 

 

- Mina funderingar går närmast mot "man över bord". Att rodret ställs i ett ändläge och att motorn stoppas. Kanske t o m att en 30 meter lång lina, fastgjord i båten, samtidigt släpps ned i vattnet helt automatisk.

 

Tekniken finns redan med ett armband, som styr elektronik, när ett visst avstånd mellan dessa överskrids.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ulf-T:

Förmodligen kommer jag inte installera hälften av alla prylar

Nja, vi får väl se...

Jag tycker det här är ett föredömligt system som alla som planerar ett nytt system border titta på.

Genomtänkt, väl planerat och som kommer att klara framtiden.

Tro mig jag har sett många system och det finns många som skulle kunna bita handen av sig för att ha börjat så här en gång i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...