Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ulf-T

Kopplingsschema Maxi Fenix

Rekommendera Poster

Hej

Då kommer ytterligare en tråd om synpunkter på kopplingsschema. Vi har en Maxi Fenix som vi köpte förra året där elen mer eller mindre är original, nu tänkte jag bygga om lite för att dels kunna koppla in lite mätare och att det på sikt ska vara enkelt att koppla på solceller, kylskåp, mer belysning etc. Jag är nybörjare på el men har försökt läsa på så mycket som möjligt på olika forum etc så jag tar tacksamt emot synpunkter från de som kan mer. Hoppas mitt kopplingsschema är hyfsat förståeligt.

 

Motorn har en diodplatta så det tänkte jag lämna som det är och skippar skiljerelä. Min tanke är att ha en elcentral där jag kopplar in de essentiella funktionerna som jag inte vill ska sluta fungera ifall batteriet blir för urladdat och en central som ligger efter solcellsregulatorn som även kopplar bort dessa förbrukare vid för låg spänning från batteriet. Vissa funktioner (t ex ev eltoalett) kommer hamna på den essentiella delen då de drar mer ström än vad regulatorn klarar att hantera (20A). I kopplingsschemat har jag skrivit in kabeldimensioner, storlek på säkringar samt storlekar på skruvar för att få koll på vad för kabelskor jag behöver.

  • Värmaren har jag förstått ska ligga direkt mot batteriet för att den inte ska riskeras att kopplas ifrån vid nedkylning?
  • Verkar säkringsstorlekarna och kabeldimensioner rimliga?

 

Några andra mer generella synpunkter?

 

Mvh

Ulf

Kopplingsschema Maxi Fenix.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. De plintarna du skall köra halva plus - halva minus på känns lite läskiga (om det är de på bilden)

2. Många förbrukare kan du köra 1.5 mm2 till (alla avsäkrade med max 10A)

3. Voltmätaren kopplad på startbatteriet kommer dra ut det.

4. Vad betyder siffrorna kring delarna, t.ex. 6/10, 8, 6, 4,....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

 

1. Okej. Jag tänkte dessa men skippa bryggan mellan för att slippa ha massa olika plintar. Har inte köpt allt än så kanske ska satsa på några mindre plintar som är helt separerade istället.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/kopplingsplint-2000024037

2. Okej.

3. Okej. Hur ska man koppla voltmätare till startbatteriet för att få koll på den? Eller ska man skippa det?

4. Det är bara anteckningar för min egen vad för storlek på kabelskor som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kopplingsplint med skyddskåpa rekommenderas.

3. Jag har voltmätarens plus kopplad till huvudbrytarens utgång. Då ser jag i och för sig bara spänningen när brytaren är påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ska kanske kolla på variant med skyddskåpa.

Ja såklart ska den kopplas till efter huvudbrytaren, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst så gillar jag ditt schema. Det kan vemsomhelst förstå sig på, viktigare än att det är ritningstekniskt korrekt.

Plintarna som diskuteras är inte avsedda för plus och minus utan enbart för pus eller minus. De är fö jättebra. Jag vill inte ha skydd på plintarna, jag vill att det ska sitta i ett skyddat utrymme! Krånglar något och man ska in och mäta så är skyddkåporna bara i vägen.

Voltmeter för startbatteriet skulle jag skippa det är inget man behöver.

Huvudsäkringar sätter jag efter huvudbrytarna, måste jag byta dessa så vill jag inte riskera att det gnistrar.

Det ser ut som du tänker ha en "riktig" solregulator. En riktig regulator bryter på plussidan medan enklar/billigare bryter på minussidan. Det är enklare om man har gemensam minus i hela systemet.

Det ser ut som du tänker ha en huvudbrytare på husdelen som kan koppla antingen till start eller husbatterierna. Skippa den, för eller senare råkar någon ställa den i fel läge.

 

Jag kör allt via lastutgången och har gjort så i många år helt utan problem. Det har aldrig hänt att den kopplar ifrån av misstag. Värmare som inte kallnat ska inte brytas vilket den iofs kommer att göra om säkringen går. Inte att rekommendera men ingen ko på isen. Hellre att solregulatorn bryter innan batterierna skadas.

Min eltoa vågar jag inte köra över regulatorn (20A) så den matas via säkring och ett relä. "Spolknappen" styr relät med ström från regulatorn. Då klara man strömmen och har ändå fullt skydd. Samma med invertern fö.

Förbrukarsäkringarna på bild är no-no, glasrörssäkringar. Använd automatsäkringar istället. Personligen föredrar jag dvärgbrytare, de är både billiga och hållbara.

Naucat har lärt av mig. Eller möjligen tvärtom ;)

 

elsystem Nauticat 38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för input. Några svar/frågor på dina kommentarer:

  • Ser till att komplettera med några till plintar, var mest för att kunna optimera skåpet så det inte skulle bli så stort.
  • Har sett din kommentar om brytare före eller efter säkring tidigare och funderar fortfarande på hur jag ska göra. Har mer med att göra hur jag kan få till dragningarna på ett bra sätt med tanke på hur strömbrytare och batteri sitter i förhållande till varandra. Ska kolla lite mer på det nästa gång jag är i båten.
  • Solcellsregulatorn jag har köpt är denna:
    https://solenergibutiken.se/produkt/solcellsregulator-mppt-20a/
  • Huvudströmbrytarna är "vanliga" brytare typ dessa: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/huvudstrombrytare/huvudstrombrytare
    Hade bara råkat ta en annan bild från nätet.
  • Menar du att köra all utrustning som navigation, lanternor etc efter regulatorn? Hade underlättat installationen då det blir mer renodlat så inte mig emot.
    Låter som en smart lösning på eltoaletten, får återkomma när det kanske blir aktuellt om något år eller två :)
  • Varför är glassäkringar no-no? Är det på grund av smidighet eller på grund av att de fungerar sämre? Jag kan leva med att det är lite krångligt att byta säkringar (ska ju inte hända så ofta, peppar peppar) men är ju en annan sak om de är sämre
    Fick tag på dessa paneler billigt (2x6) och flickvännen tyckte de var mycket snyggare än alla nya med stora plastknappar. Alternativet är att bygga en egen panel från början med vippströmbrytare i metall och kanske dvärgbrytare inne i skåpet som du föreslår. Men är ju lite mer jobb och fix med det.

Återigen tack för kommentarer, uppskattas oerhört. Väldigt tjusig installation för övrigt, kommer jag halvvägs dit är jag väldigt nöjd :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordningen på huvudbrytare/säkring är inget väsentligt. Det viktiga är ju att båda finns. Hos mig var det typ cm mellan anslutningarna från batterit där jag garanterat skulle skapa fyrverkeri vid byte. Därför flyttade jag brytaren närmare batteriet. Och svetsad ihop en hylsa, förlängare och T-handtag samt gummiklädde.

 

Solregulatorn är bra men just denna bryter lasten på minussidan, inget större problem men man får tänka sig för hur man kopplar.

 

Ja jag körde allt genom regulatorn, ja utom då det som går via relä. Lite skeptisk första året att det skulle slå ifrån vid tex åskväder men det har aldrig skett, skulle det ske så är det bara att trycka på knappen på regulatorn eller MT50. Knappen fungerar ju även som "senilbrytare" så man kan slå av allt när man lämnar båten.

Senare har jag separerat allt som har med navigation att göra. Kanske onödigt men ja gillar att ha det så. Jag lämnar aldrig båten utan att slå av navigationsdelen, det går inte att missa. Men eftersom jag är livrädd för att djupurladda min LiFePO4 batterier så sätter jag in ett spänningsstyrt relä till naviagionsdelen som bryter precis som solregulatorn.

 

Att styra 10-20A till eltoan med en enkel tryckknapp är ganska vansinnigt, sådan belastningar ska man använda relä till. Det är också bra att sätta ett tidrelä så att toan bara går några sekunder så man inte fyller tanken i onödan. Ännu bättre med två knappar/tidrelä "stor/liten".

 

Det största jobbet med ett bra elsystem är planeringen. Har man den är resten bara enkelt jobb.

Dvärgbrytare har jag använt i många år. Det var en bekant som berättade att när gänget byggde sina båtar runt 1980 så satte de in. 30 år senare så fungerade det fortfarande.

Dvärgbrytaren fungerar ju även som brytare. Dessutom lätt att se vad som är tillslaget utan en massa extra brytare och lampor som förr eller senare krånglar. De tar lite plats och är billiiga så man kan ha lite fler säkringar.

Jag brukar säga att jag har ett Wallenberg system dvs verka utan att synas.

 

Den automatiska länspumpen kör jag på startbatteriet. Skulle pumpen hänga sig så skadar jag bara startbatteriet. Starta kan jag alltid göra med en kort startkabel. Om man nu vill starta en halvt vattenfylld båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev några fler frågetecken nu kände jag.

  • Vad menas med att solcellsregulatorn bryter på minus sidan? Eller snarare hur måste jag tänka när jag kopplar, måste jag göra om något i mitt system?
  • Kanske flyttar över lite mer till lastutgången, men behåller oavsett plus och minusplintarna mellan batteri och regulator för att kunna koppla in vissa saker tänker jag (toalett t ex). Blir ju ganska flexibelt om man vill justera sen också.
    Jag är inte lika rädd om mina blybatterier :) 
  • Låter som en smart lösning för toaletten, kommer nog kopiera den dagen jag bestämmer mig för att installera eltoalett.
  • Om jag ska köra på dvärgbrytare vilka kan jag köpa? Är det några speciella för 12V-system eller funkar det vanliga från clas ohlson/biltema?
    Något tips på var jag köper vippströmbrytare? Dessa på erlandsons borde ju funka, men finns det billigare någonstans? Hittar inte så många som klarar uppåt 20-25A och bara har on/off-funktion. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Strombrytare/VIPPSTROMBRYTARE_ON_OFF?id=05410

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solregulatorns lastutgång bryter på minussidan dvs plus går rakt igenom, bryts aldrig. Praktiskt innebär det att efter regulatorn får du ha gemensamma plusplintar istället för mera vanligt, gemensamma minusplintar.

 

Du kan välja vilken vanlig dvärgbrytare som helst (C-karaktärstik="trög"=bra)

Finns fån 1 till 63A. Kopplas ihop pen den gemensamma sidan med fasskena, väldigt smidigt.

 

Strömbrytaren du länkar är bra, jag gillar den. Idag kanske det kommit lågprisvarianter med tvivelaktig kvalitet.

Idag använder jag mes den på bilden, finns i lite olika varianter med/utan belysning. Brytaren håller bra, lätt att byta och enkel att montera.

Men, man behvör inte så många brytare om man har dvärgbrytare.

Tex kyl, värmare, vatten pump mm har jag inga separata brytare till.

Strömbrytare.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade snabbt på din skiss och har några kommentarer/frågor:

 

 - Oklart vad "tredje" ingången på förbrukningsbrytaren är ansluten (den från generator/startmotor), framför allt om detta nu är en på/av brytare. För att få laddning till förbrukningsbatteriet måste den rimligen vara ansluten. Men varför går den även till startmotorn? Jag ser inget laddningsrelä.

 

 - 6 mm2 kabel till laddning av förbrukningsbatteri(er) känns väldigt klent. Eller tänker du dig aldrig att koppla in generatorn till förbrukningsbatterierna?

 

 - Solcellsregulatorn kan inte ladda batteriet om inte huvudströmbrytaren är tillslagen. Men visst vill du väl ladda även när du lämnar båten och har stängt av strömmen?

 

 - Har du 6 mm2 kabel till huvudströmbrytaren för motorström? Och tänker köra startmotorn genom den? Vad betyder förresten 6/19 som någon frågat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-27 vid 17:23 skrev bhemac:

- - -

Förbrukarsäkringarna på bild är no-no, glasrörssäkringar.

- - -

 

10 timmar sedan skrev Kane:

Glasrörssäkringar bör undvikas pga korrosionsrisken.

- - -

Jag kan bli lite motvalls gubbe ibland på en del rekommendationer.

 

I förra båten - byggd 1987 - så satt det en DELAB elcentral med glasrörssäkringar. Jag hade aldrig några korrosionsproblem med dessa säkringar. Vid några tillfällen lyckades jag skapa kortslutningar som brände säkringar (man ska koppla bort spänningen innan man pillar i elanslutningarna...) och det är klart att det är lite pilligt att skruva ur de små säkringshållarna för att byta säkringen men det går på ett fåtal sekunder.

Jag har fortfarande kontakt med nuvarande ägare och han har mig veterligen inte heller några korrosionsproblem (han hade nog nämnt det om det strulat).

 

Det elsystemet har nu passerat 30 år så att döma ut den äldre tekniken tycker jag är överdrivet.

OM man bestämmer sig för att byta allt i en elcentral så hamnar man i ett annat läge. Moderna automatsäkringar signalerar på ett bättre sätt om de utlöst. Men att byta fungerande delar bara för nöjes skull är jag tveksam till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Lintott:

Det elsystemet har nu passerat 30 år så att döma ut den äldre tekniken tycker jag är överdrivet.

Tekniken är ok och oftast var de komponenterna man använde bra. Men med tiden kom mycket skit. Finns igen anledning att byta ut gammal fungerande teknik men ska man göra större ombyggnader så ska ska använda grejer med kvalitet. Dvärgbrytare har funnits länge och fungerar mycket bra, priser från 30kr/st är inte fel, man kan sätta in fler säkringar och få ett system som fungerar bra i framtiden. Det finns även tillbehör till dvärgbrytarna som kan vara praktiska, tex signalblek som man kan använda för att få reda på när en säkring löst ut.

Det finns andra, utärkta säkringar som tex Airpax men det är helt andra priser.

 

1 timme sedan skrev Tomas99:

 - Solcellsregulatorn kan inte ladda batteriet om inte huvudströmbrytaren är tillslagen. Men visst vill du väl ladda även när du lämnar båten och har stängt av strömmen?

Beror ju lite på vilken skola man följer, jag anser att huvudbrytaren ska bryta allt utan undantag, det är därför det heter huvudbrytare.

Behöver man bryta allt för att vara säker på att allt blir avstängt så kan man använda lastutgånegen på solregulatorn. Men visst, en del stänger av huvudströmmen när de går hemifrån också ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Beror ju lite på vilken skola man följer, jag anser att huvudbrytaren ska bryta allt utan undantag, det är därför det heter huvudbrytare.

Behöver man bryta allt för att vara säker på att allt blir avstängt så kan man använda lastutgånegen på solregulatorn. Men visst, en del stänger av huvudströmmen när de går hemifrån också

 

Dom flesta vill nog ladda batterierna när man lämnar båten och även under vintern. Få kopplar bort länspump, larm och radiominne för att vara på säkra sidan när man lämnar båten. Resultatet blir då att man aldrig använder huvudströmbrytaren eftersom man vill ha kvar den funktionaliteten.

 

Jag tycker nog att solcell, länspump, larm och andra viktiga saker alltid ska vara inkopplade (givetvis avsäkrade). Och fåtal gånger man vill ha allt helt spänningslöst får man bemöda sig med att ta bort huvudsäkringen alternativt använda sig av två strömbrytare, en som bryter allt och en man använder när man lämnar båten. Möjligen kan man, som du skriver, använda lastutgången på solcellsladdaren, men då måste man ta hand om alla större förbrukare och installera ett antal reläer vilket känns som överkurs för normala båtägare. Men visst, allt går ju om man har kunskapen och viljan.

 

Men åter till TS: I TS fall blir resultatet av att stänga av huvudströmbrytaren att länspump och gasollarm stängs av liksom solcellsladdningen och därför bör man i praktiken nog aldrig röra den strömbrytaren. Dessutom är det oklart om "de essentiella  förbrukarna" sitter på batterisidan eller lastutgångssidan. Jag tolkar det som att dom sitter på batterisidan för att man ska kunna ladda batterierna med solcellen. Det betyder att huvudströmbrytaren bara bryter bort batteriet. Och då blir saker ändå inte strömlösa så någon direkt huvudströmbrytare är det inte tal om.

 

TS får nog tänka ett varv till, med båda strömbrytarna påslagna parallellkopplar man start och förbrukningsbatterier. Förbrukningsbatterierna hjälper då till med motorstart. Än värre, glömmer man slå till motorströmbrytaren och försöker starta motorn drar man hela startströmmen från förbrukningsbatterierna via en 6mm2 kabel. Det blir nog brandrisk här! Och något laddningsrelä finns inte i figuren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka svara på några av frågorna som har uppkommit.

  • Jag har missat att ta med diodplattan som sitter på generatorn i mitt kopplingsschema, skrev det i första inlägget men kanske inte supertydligt. Eftersom den sitter där idag och verkar funka tänker jag att det är onödigt att röra den delen av systemet.
    Isf borde det väl vara korrekt kopplat?
    Iom att det bara är ca två meter mellan generator och batteri så tänkte jag att det skulle räcka med 6mm om man tittar i SXKs båtpärm (generatorn är på 35A).
  • Men att tänka på hur strömmen från solcellerna vandrar i systemet när man inte är i båten ska jag ta till mig och fundera lite på.
  • Där det står små siffror bredvid är vad för mutterstorlek det är. 6/10 betyder att det är en kabelsko med både M6 och M10.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Ulf-T:

Iom att det bara är ca två meter mellan generator och batteri så tänkte jag att det skulle räcka med 6mm om man tittar i SXKs båtpärm (generatorn är på 35A).

 

Här menade jag 6mm-kabel mellan generator och förbrukningsbatteri så klart. Från startbatteri till startmotorn har jag en tjockare 25mm-kabel som mitt schema visar, såg att det fanns en fråga gällande det med.

 

Citat

Där det står små siffror bredvid är vad för mutterstorlek det är. 6/10 betyder att det är en kabelsko med både M6 och M10.

Kabelsko=polplint. Går lite snabbt ibland med formuleringarna sent på kvällen.

Redigerad av Ulf-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎28 vid 08:48 skrev Kane:

Glasrörssäkringar bör undvikas pga korrosionsrisken.

Om du är medlem i Svenska kryssarklubben kommer du åt denna guide (tror nämliggen inte man kommer åt den om man inte är medlem), https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm

Se om du kan byta ut glassäkringshållarna i panelen (om det nu är den avbildade typen du skall använda) mot automatsäkringar, i vissa paneler passar dessa som fisken i handsken.

 

Varför skall du koppla eltoaletten till en strömbrytare i panelen?

Sedan kan man ju undra varför det i nästan alla båtar finns en strömbrytare till ruffbelysningen, men sådan kanske är bra (om man glömmer att släcka ljuset på toan...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Varför skall du koppla eltoaletten till en strömbrytare i panelen?

 

Troligen för att man får en stor och tjusig elpanel som ser märkvärdig ut. Har man varit med ett tag så brukar man lära sig att ju färre brytare, kopplingar mm desto mindre problem.

Eltoan ska självklart ha sin egen säkring. Om den löser ut ska allt annat fungera som vanligt. De kan ha en startström på 20-30A något som man knappast ska dra över en enkel tryckknapp. Hade den suttit in en bil så hade det självklart suttit ett relä, eller hur? Kan man inte koppla in ett relä så bör man nog hålla sig borta från båtelen. 

Mina sjö och färskvattenpumpar har relän av det enkla skälet att de inbyggda pressostarerna ofta går sönder med tiden, de tål helt enkelt strömmen. Ett relä för 30kr eliminerar problemet. För säkerhetsskull har man ett eller två extra relän ombord men trots att jag alltid har haft ett flertal relän på olika ställen har jag aldrig bytt något vilket fö gå på 30sek. Återigen, titta i bilarna, hur många relän sitter det där. Det gjorde det inte för 30-40år sedan, då hade man kraftiga, dyra  strömbrytare istället.

 

För belysning har jag tre säkringar, SB, BB och Akterruff. När jag nu åker ned till båten så slår jag till de två första säkringarna och har då ljus överallt. När jag lämnar slå jag av dem. Akteruffen är bara tillslagen när någon ska bo där.

Jag har totalt över 20 säkringar för hus-delen. Låter kanske mycket men det är ju en del prylar med pumpar, kyl, uttag osv. Framförallt, det är överskådligt och det fungerar. Det finns fö mycket få kopplingspunkter ute i båten, det är ju egentligen bara belysningen som behöver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu justerat en del i schemat samt försökt förtydliga några saker som det kommentarer kring. Ser det vettigare ut nu eller är det fortfarande något som är tokigt?

Spelar det någon roll om säkringar eller brytare sitter först i kopplingarna?

Kopplingsschema Maxi Fenix ver2.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande mycket 2.5 mm2 där det räcker med 1.5 mm2.

5A till kylskåpet men 10A till USB-uttaget?

Behöver du plintarna innan solcellsregulatorn, kan inte de kablarna gå direkt till regulatorn? Eller är det något praktiskt skäl som ligger bakom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
  • Förstår att det är lite i överkant på en del ställen med 2.5mm men det är väl egentligen inget fel att ha grövre kablar? Kör jag med 2.5mm generellt sliper jag fundera på vilken kabel jag ska köra på lika mycket var min tanke samt mindre spänningsfall på längre sträckor.
    Kommer inte heller dra om ledningar till befintliga lampor, lanternor etc utan detta gäller enbart där jag drar ny kabel.
  • Kylskåpet har jag bara antagit ett värde då jag inte har något kylskåp idag så beror på vilket skåp jag köper i framtiden, har inte kollat så noggrant på det.
    Kan hända att jag kopplar in 4 USB-uttag och laddar man två mobiler och en platta samtidigt kändes 5A lite på gränsen?
  • Plinten innan regulatorn behövs inte egentligen som du säger utan har mest den kvar av praktiska skäl.

 

Redigerad av Ulf-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis bättre att kablarna är grövre än tvärtom. För mitt kylskåp som nominellt drar 5A har de satt en 16A-säkring.

Behåll min. 10A för USB-uttagen om du skall köra fler laddningar samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Behöver du plintarna innan solcellsregulatorn,

Egentligen inte men har man ett par paneler som ska kopplas ihop så underlättar det, framförallt om man är den försiktiga typen som vill ha en Schottkydiod till varje panel.

 

Strömbrytarna före dvärgbrytarna känns onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
38 minuter sedan skrev bhemac:

Strömbrytarna före dvärgbrytarna känns onödigt.

 

Menar du att de känns onödiga att de är före eller onödiga överhuvudtaget?

De kommer ju vara de som styr om jag vill ha igång instrument och lanternor. Samt att jag vill ha något smidigt sätt att släcka all belysning snabbt.

För USB-kontakten kan jag hålla med om att det känns lite onödigt inser jag nu, men tryckvatten och kyl tänker jag ändå kan vara smidigt att snabbt kunna stänga av utan att behöva öppna upp elskåpet.

Redigerad av Ulf-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser det inte mer "proffsigt" ut med vippströmbrytare på en manöverpanel samt enklare att installera jämfört med dvärgbrytare.

Ett alternativ kanske kan vara vippströmbrytare samt automatsäkring typ dessa där montering görs enkelt i cirkulära hål i manöverpanel(er). 

Är det någon praktisk eller funktionell skillnad mellan den länkade automatsäkringen och en dvärgbrytare förutom att dvärgbrytaren kan nyttjas som strömbrytare?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ulf-T:

Iom att det bara är ca två meter mellan generator och batteri så tänkte jag att det skulle räcka med 6mm om man tittar i SXKs båtpärm (generatorn är på 35A).

 

Jag skulle ökat dimensionen på den kablen. När generatorn laddar med full ström kommer du att få ett spänningsfall på 0,8V mellan generator och batteri vilket såklart inte är optimalt ur laddningssynvinkel. Men du kanske har skäl till att hålla nere den kabelarean?

 

En detalj kanske, men du har tre ledare som går in till huvudströmbrytaren för förbrukare som har två anslutningar. Oklart på vilken sida du tänker placera generatorn, du vet det säkert, men det framgår inte av ritningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Ser det inte mer "proffsigt" ut med vippströmbrytare

Absolut. Om utseendet är det viktigaste med elsystemet. Men varje extra koppling och varje extra brytare är en potentiell felkälla som förr eller senare kommer att ge problem.

Dvärgbrytare är en väl utvecklad produkt som fungerar utmärkt. Finns ingen anledning att använda någon annan, ofta enklare produkt som troligen inte har samma livslängd. Dyrare finns, högre kvalitet eftersom de används i flygplan. Tex Airpax från Sensata (bild). De har en ett antal olika produkter av högsta kvalitet. Men de kostar i storleks ordningen 200kr/st.

Varför man skulle vilja stänga vattenpumpen snabbare än att öppna skåpet och slå av dvärgbrytaren förstår jag inte. Det finns en fördel att allt sitter samlat på ett ställe, i synnerhet när man har med sig andra ombord.

Jag har valt en lite annan lösning genom att separera all "Navigation". Iden har jag snott från Swan.

Plotter, instrument, lanternor mm har en egen elcentral (från biltema). Denna har en egen matning och en egen huvudsäkring (Airpax). Det finns även en väljare där man även kan köra från start och ankarspelsbatteri. När jag kommer i hamn slår jag av allt, det finns ingen anledning att tex plottern blir glömde på. Systemet har tillkommit pga egna dåliga erfarenheter. Det är inte säkert jag skulle göra på samma sätt idag. Biltema centralen är fö väldigt bra. Det satt två sådana i nuvarande båt men jösses vad det lyste!

Airpax.jpg

elcentral Biltema.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Tomas99:

När generatorn laddar med full ström kommer du att få ett spänningsfall på 0,8V mellan generator och batteri

Nä, 0,42V. 35x(2x2x0,018/6). Men jag skulle välja 10mm2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...