Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Bildgåtan Oxelösund - Gävle

Rekommendera Poster

Apropå svår - mina bilder är oftast fotade ur en sådan vinkel att jag knappt själv ser skillnad på var jag är 

🙈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt göra det lite mera komplext, räcker inte att känna igen platsen utan också svar på frågan, dock men tanke på att de flesta av oss har några decennier på nacken borde minnas den historien.
Frågan är alltså, vad är det för samband (ganska långsökt) mellan denna plats och Ölands Södra Grund ? Är frågan för svår så kommer första ledtråden på lördag kväll, men jag tror att gåtan besvaras innan dess.

Gatan.thumb.JPG.dd6ee3fd677f075ab04be0e39841b8b5.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag hade tänkt göra det lite mera komplext, räcker inte att känna igen platsen utan också svar på frågan, dock men tanke på att de flesta av oss har några decennier på nacken borde minnas den historien.
Frågan är alltså, vad är det för samband (ganska långsökt) mellan denna plats och Ölands Södra Grund ? Är frågan för svår så kommer första ledtråden på lördag kväll, men jag tror att gåtan besvaras innan dess.

Gatan.thumb.JPG.dd6ee3fd677f075ab04be0e39841b8b5.JPG

 

Det är Käringhällan strax ost om Fifång i Landsortsleden till Södertälje. 

Relationen till Ölands södra grund är kartografen Anders Ahlmarks ”öde” efter Tsesisolyckan. 

 

I bakgrunden ses Cementas fartyg ”Östanvik” stäva mot Södertälje. 

 

Gissar jag....

 

Edit: Fyrlyktan på bilden, en Tideland ML400, är numera utbytt mot en modernare Sabik LED-155. Så bilden är inte tagen senare än sommaren -17.

Redigerad av coppertail
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Coppertail, helt rätt. Bilden är tagen juli 2011.
Din tur att komma med en ny bildfråga...

Första ledtråden skulle ha varit "Mannen på Fyren". Minns fortfarande en stor bild på DNs första sida med den rubriken. Redan då hade ryssarna bättre sjökort över våra vatten än Sjöfartsverket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att välja en bild som inte blir för svår tycker jag. 

Så det blir två superlätta.

Men bara ortnamn räcker inte. Specifik plats tack.

Det rör sig alltså om två helt olika orter.

 

14DF32A8-D6C9-4D17-961D-426DB0FABBF5.thumb.jpeg.cf4a14b428fea97bc0d2e04662c04586.jpeg

 

5BD0EA02-62CE-4552-A051-9BA645879D62.thumb.jpeg.63b9b8eeb13fb7644af2afa5a277f7cf.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den nedre bilden ser ut som Södertäljekanal, Grödingebanas bro

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den övre bilden ser ut som om det vore Marievik på babordssida och Södermalm på styrbordssida, du har troligen passerat under Årstabroarna. Men det här är mest en gissning. Fast jag borde veta som åker pendeltåget flera gånger i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

undre bilden S-tälje kanal med söderenergi på SB sida längre fram. övre oklart, men farten är 7 knop och 10,2 gr i vatten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt nära, men både vattnet på första bilden (som gett namn till en stadsdel) och bron på den andra, har ju ett specifikt namn. 

Båda bilderna är från Saltsjösidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev coppertail:

Väldigt nära, men både vattnet på första bilden (som gett namn till en stadsdel) och bron på den andra, har ju ett specifikt namn. 

Båda bilderna är från Saltsjösidan. 

Kan d va Hä....b.- verket man ser?

Stannade i såfall nära å tanjade när jag seglade hem min båt från inköpet av den. I såfall ere N....b.bron ?

 

Sötelje kändes liite rätt fast även liite för mkt moderna industrifastigheter.. sen igelstaverket ligger väl inte riktigt så till. Nu är det ifs.... shit nästan 50 år sen jag bodde där... så det kan ha ändrat sig en del.. 😭😭😂😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Kan d va Hä....b.- verket man ser?

Stannade i såfall nära å tanjade när jag seglade hem min båt från inköpet av den. I såfall ere N....b.bron ?

 

Sötelje kändes liite rätt fast även liite för mkt moderna industrifastigheter.. sen igelstaverket ligger väl inte riktigt så till. Nu är det ifs.... shit nästan 50 år sen jag bodde där... så det kan ha ändrat sig en del.. 😭😭😂😂

 

Precis som Jan_af_Lisö är du inne på Mälaren. Det är att gå händelserna i förväg på den kurs vi håller på bild 1. 

 

Södertälje är det men vad heter bron? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På första bilden är du på en "bysjö" där omgivningarna ändrat karaktär från industri- till bostadsområde. Du är i övre högra hörnet på plottern.

Skorstenen till vänster om vindrutetorkaren lurade mig först att tro att du använde plottern för att blicka framåt och förbereda dig på kommande "svårigheter".

 

På andra bilden ser man Igelstaverket under bron med samma namn.

 

Mackey

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

På första bilden är du på en "bysjö" där omgivningarna ändrat karaktär från industri- till bostadsområde. Du är i övre högra hörnet på plottern.

Skorstenen till vänster om vindrutetorkaren lurade mig först att tro att du använde plottern för att blicka framåt och förbereda dig på kommande "svårigheter".

 

På andra bilden ser man Igelstaverket under bron med samma namn.

 

Mackey

 

 

Shit vad om byggt ut efter värmeverket. Fanns ju ingenting där.

Innan dom byggde... kan d heta himmelfjärdstunneln?   Var vattnet nästan gångbart av avfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

På första bilden är du på en "bysjö" där omgivningarna ändrat karaktär från industri- till bostadsområde. Du är i övre högra hörnet på plottern.

Skorstenen till vänster om vindrutetorkaren lurade mig först att tro att du använde plottern för att blicka framåt och förbereda dig på kommande "svårigheter".

 

På andra bilden ser man Igelstaverket under bron med samma namn.

 

Mackey

 

 

 

Verkar vara för svårt att lista ut Hammarby sjö? En liten sjö som med tiden blivit en del av Hammarbykanalen. 

 

Mackey har bollen. 

Men stilpoäng till Jan_af_Lisö som tog Igelsta först även om det blev lite fel namn. Alicia1 hade bättre benämningar men något för sen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

??????

 

 

Palmen.jpg.32fa36a025bcba96b604b23ba0b06878.jpg

 

Varför ser det ut så här på bryggan?

 

Svaret ger platsen...

 

Svara gärna lite kryptiskt till att börja med om ni varit på platsen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Sälstationen på Gålö. Ligger nästan granne med båtklubben (Morarna). Har även varit på besök där, intressant resmål. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Svara gärna lite kryptiskt till att börja med om ni varit på platsen.

 

Sälstationen på Gålö är rätt, men det var tråkigt att svaret kom på det vis det gjorde.☹️

 

Ossy har bollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooops, jag blev så exalterad när jag kände igen platsen, att det kom av bara farten. Flåt...😕

Ok, här kommer en bild...

BF032B70-0F1F-405E-A273-F0B5344B10E0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ossy:

Ooops, jag blev så exalterad när jag kände igen platsen, att det kom av bara farten. Flåt...😕

Okej, blev lite "trött, men förstår ju att det var ett misstag.

 

Tror jag vet svaret, men väntar lite, mest för att slippa lägga ut en bild till...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Okej, blev lite "trött, men förstår ju att det var ett misstag.

 

Tror jag vet svaret, men väntar lite, mest för att slippa lägga ut en bild till...

 

Mackey

 

Förstår inte vitsen med att inte svara för snabbt? 

Är ju roligare om det går undan lite och det kan bli många fina bilder att titta på. 

Har man ingen ny bild att lägga upp får man väl ge fan i att svara (rätt). 

 

Jag vet var Ossy har tagit bilden men törs inte berätta mer än att det finns en koppling till Väderöbod och att det finns gott om huggorm på platsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev coppertail:

Förstår inte vitsen med att inte svara för snabbt? 

Orsaken att jag inte ville att sälstationen skulle avslöjas direkt var bara för att flera skulle få fundera på varför man har en brygga med plank på.

 

Ossi har ingen liknande önskan så det är säkert ingen fara att svara.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mackey:

Orsaken att jag inte ville att sälstationen skulle avslöjas direkt var bara för att flera skulle få fundera på varför man har en brygga med plank på.


Bra ambition att försöka få oss bildgissare att fundera på "varför" och inte enbart "var", kan jag tycka. :)
Som västkustbo och göteborgare har jag bara betraktat sälar på nära håll i slottskogens allmänna visningsbassäng*. Gissar att staketet har med utfodring att göra, att sälarna skall hindras ifrån att klättra upp och blockera bryggan!?
Dock mycket gammaldags metod att utfodra vilda sälar för att få tillfälle att studera dem närmare, klart tveksam i dagens forskningsvärld!?  


*) Kloka djur i den dammen, varje dag kl 14 så utfordras de med sill. Ett skådespel i det lilla, hungriga som de är så hör de slottskogspersonalens fordon närma sig tidigt, detta alltså innan åskådarna ens kan ana ljudet. Aktiviteten i bassängen stiger, varje säl - gammal som ung - tycks positionera sig för att fånga sin sill.
(Inget ont om slottskogspersonalen men den består ofta av tillfälliga praktikanter, och hur skickligt de än kastar sillarna "rättvist" så kan en enskild säl förbli hungrig!?) Måsfåglar deltar också, trots faran med de närmast osynliga fiskelinor som är spända över matningsplatsen på nån meters höjd.

PS. En vinterdag i min ungdom så passerade jag säldammen och tänkte att de kanske har långtråkigt? Skrapade ihop en snöboll längs bassängkantens mur och släppte på försök ner denna rakt ner i deras bassäng, tänkte naivt att de skulle bli boll-roade likt sjölejon eller så? Svar NEJ, det var tydligt en integritets-attack! (Förmodligen likvärdigt en människa som upptäcker en inkräktare i sitt sovrum - av deras reaktion att döma?) Respektera alltid tillfångatagna djurs tolkning av sina egna trygghetsgränser!! DS

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ossy:

Ooops, jag blev så exalterad när jag kände igen platsen, att det kom av bara farten. Flåt...😕

Ok, här kommer en bild...

BF032B70-0F1F-405E-A273-F0B5344B10E0.jpeg

 

Måste väl vara Svenska Högarna, min favoritö i Stockholms Skärgård.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska högarna är korrekt svar. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Då får jag lägga upp en ny bild i kväll, kanske dax för något svårare...

Kolla om du har en bild med en krokodil på, de är extra skitsvåra!

🐊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Kolla om du har en bild med en krokodil på, de är extra skitsvåra!

🐊

Den bilden skulle bli omöjlig, för krokodilen befinner sig i ett terrarium någonstans på andra sidan jordklotet 🐊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina frågor, hoppas de är svåra men inte omöjliga. Hjälp kommer om 24 timmar, om inte någon svarar lika fort som Coppertail knäckte min förra fråga. Fyra delfrågor:
1. Vem byggde boden som syns på bilden (bilden tagen 2002)
2. Vem ägde den under 90-talet (och kanske även äger den nu?) ?
3. Vem byggde boden som ligger närmast (syns inte på bilden)
4. Varifrån kom virket till boden närmast ?

SkR02_37_1.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 4

Virket kom från en båt som tappat sin däckslast!

Sånt händer ju från och till.

För några år sen var det nån båt som tappade en däckslats här i närheten. Det blev en väldig aktivitet i närområdet på dom som har båtarna i sjön hela året. Ansenliga brädhögar staplade i hamnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...