Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trewq

Hur är VC17M nuförtiden?

Rekommendera Poster

Tänkte i stort sett sluta bottenmåla och borsta i stället, med Scrubbis. Vill inte lägga en massa tid och pengar på botten men någon sorts färg vill jag ha så botten inte ser spräcklig ut, och hade goda erfarenheter av VC17 för 20 år sen, men är den lika glatt idag och har den någon effekt mot tulpanerna på ostkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev trewq:

Tänkte i stort sett sluta bottenmåla och borsta i stället, med Scrubbis. Vill inte lägga en massa tid och pengar på botten men någon sorts färg vill jag ha så botten inte ser spräcklig ut, och hade goda erfarenheter av VC17 för 20 år sen, men är den lika glatt idag och har den någon effekt mot tulpanerna på ostkusten?

Visst är det den färgen som är kopparfärgad?

Jag hade en scampi en sommar.. tyckte det var den snyggaste färgen jag haft, kändes hårdare inte sådär så den kladdar av sig. Färgen såg likadan ut när vi tog upp och tvättade av som vid sjösättning. Tyckte den höll lika bra mot snäckor som "vanlig" bottenfärg. Nu ligger vår hemmahamn i sötvatten men all segling i östersjön men så var det med vegan jag hade ett år innan och den båt jag haft sedan dess.

Hur den står sig om båten är stillastående i "tulpanvatten" länge vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

kört med vc 17 i alla år ,ligger på västkusten,färgen bygger inga lager ,färgar inte av sig ,är hård.funkar mycket bra för mig,använder båten ganska mycket,men tycker det är bästa färgvalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VC17 utvecklades på 70-talet av Extensor AB på Lidingö öster om Stockholm.

Det var det 17:e experimentet utfört av ägarna Viliam Dunder och Christian Bigner, dvs. V och C.

 

På 80-talet blev färgen en försäljningssuccé och 1989 fick Extensor ett bud på VC17 av International som man inte kunde motstå.

I avtalet ingick att Extensor under ett antal år inte fick sälja båtbottenfärg. Företaget byte namn till Lotréc och började tillverka teflonbaserad skidvalla. Man var bl.a. huvudsponsor åt Jan Boklöv.

 

Idag heter företaget LeFant och har enligt mig diverse väldigt bra produkter.

 

Mackey

 

PS

Jag har absolut inget med LeFant att göra annat än som kund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Mackey:

VC17 utvecklades på 70-talet av Extensor

Kul med lite historia.

Gillade VC17 den var enkel att jobba med, vi sprutade med elspruta, gjorde av med en burk per år.

Eftersom jag hålls i Vänern så har jag slutat med bottenmålning. Helt onödigt, i synnerhet som det är samma vatten som är vårat dricksvatten.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...