Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martinnn

Buster xxl -14 räcker 115hk?

Rekommendera Poster

Tjena

har varit på jakt efter en buster xxl av den nyare modellen och har hela tiden kollat på dom med 150 hk men har nu börjat snegla mot dom med 115. Toppfarten skiljer ju bara på några knop(5) men det är inte det viktiga i mina ögon utan att man kan lasta båten med 5-6 personer och dra iväg utan problem

så räcker en 115 för att ta turer i skärgården med full båt??

 

tack på förhand 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en 5.55m lång ht båt. På den satt det en 90. Kan ha varit 70 hk 2-takt mariner.

Den lanade lätt med 4 vuxna 4 barn hund å lite packning. Så bustern borde klara minst det känns det som.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas tester med den motorn att få tag på.

 

Jag personligen vill dock alltid ha minst den motorstyrka båten maximalt är tillåten att ha. Är allergisk mot den känsla som en undermotoriserad farkost ger...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Det bör finnas tester med den motorn att få tag på.

 

Jag personligen vill dock alltid ha minst den motorstyrka båten maximalt är tillåten att ha. Är allergisk mot den känsla som en undermotoriserad farkost ger... 

 

Jag håller med. Jag har aldrig hört talas om att någon ångrat sig och velat ha mindre motor på en båt. Tvärtom däremot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ofta planerar att åka 5-6 personer är valet lätt.

Men om majoriteten av turerna är med 2 personer räcker 115 hk. 

Redigerad av Kane
Tog bort bränslesiffrorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

hmmm. denhär säger ju inget om hur det funkar med fullastad båt men kör du i hastigheter runt 30kn och uppåt verkar ju 150 mer ekonomisk.

Vad är din största anledning till att du vill ha mindre motor?

Som jag ser det har så stor motor som möjligt i stort sett endast fördelar.

Dom minus jag kan komma på är:

tyngre

stöldbegärligare

ev förbrukar den mer soppa totalt eftersom det nog är svårt att "hålla igen" men där övervägs det nog av nöjet att kunna det/ ha power när det behövs.

Ekonomiskt..... det bör gå jämnt ut ungefär köp/sälj, om den ska säljas nån gång.

Det är nog bra mycket enklare att sälja en 150hk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

hmmm. denhär säger ju inget om hur det funkar med fullastad båt men kör du i hastigheter runt 30kn och uppåt verkar ju 150 mer ekonomisk.

Vad är din största anledning till att du vill ha mindre motor?

Som jag ser det har så stor motor som möjligt i stort sett endast fördelar.

Dom minus jag kan komma på är:

tyngre

stöldbegärligare

ev förbrukar den mer soppa totalt eftersom det nog är svårt att "hålla igen" men där övervägs det nog av nöjet att kunna det/ ha power när det behövs.

Ekonomiskt..... det bör gå jämnt ut ungefär köp/sälj, om den ska säljas nån gång.

Det är nog bra mycket enklare att sälja en 150hk

 

Förmodligen även dyrare att försäkra. 

Spelar den delen av kostnaderna mindre roll rekommenderar jag också största tillåtna motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Freez:

Det var inte någon välgjord körfakta det där:(

 

Förr testade de med 2 och 4 personer + listade mer info kring motorn mm. Då var det lätt att se hur kombinationen påverkades av last mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

24 minuter sedan skrev Mange249:

Det var inte någon välgjord körfakta det där:(

 

Förr testade de med 2 och 4 personer + listade mer info kring motorn mm. Då var det lätt att se hur kombinationen påverkades av last mm...

 

Ett test från 2012 på en modell mindre Buster. Relativt liten skillnad mellan 2 och 4 personers last.

image.png.a4c8991cb3a1855a9754adffb8d92565.png

 

 

 

image.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Martinnn:

så räcker en 115 för att ta turer i skärgården med full båt??

"räcker" är subjektivt. Kanske räcker den motorn för det mesta du vill företa dig med båten även om jag håller med övriga att satsa på den större.


Såg att F115 väger 190 kg. För 60 kg mer får du en F300. Då kan du till och med köra ifrån polisen :)

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 5.5 meters Dc med en 90hk fyrtakt. Normalfallet räckte motorn absolut. Toppade dryga 30 knop själv ombord. Med fem sex personer ombord gick det ändå tillräckligt fort. Marchade dryga 20 knop både lastad och ensam. Men fullastad hade jag gärna haft större motor, behövde jag det? Nej utan bara viljan att ha mera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-25 vid 21:41 skrev Martinnn:

"har varit på jakt efter en buster xxl av den nyare modellen och har hela tiden kollat på dom med 150 hk"

"så räcker en 115 för att ta turer i skärgården med full båt??"

 

2019-02-26 vid 19:54 skrev Baxlaget:

"räcker" är subjektivt. Kanske räcker den motorn för det mesta du vill företa dig med båten även om jag håller med övriga att satsa på den större.

 

Håller med Baxlaget och övriga, 115hk räcker säkert i 99% av fallen, men rekommenderar 150hk.

 

Under 2017 och halva 2018 följde jag båtpriser på Buster XXL ~2015 i annonser samt försäljningspriser på begagnat.

Konstaterade att annonser med 115hk låg ute osålda mycket längre samt prissänktes markant jämfört med de med 150hk. Av detta drog jag slutsatsen att en Buster XXL av nyare årsmodell är betydligt mer lättsåld med en 150hk motor, vilket är bra den dagen man vill sälja.

T.ex. såg jag den Buster xxl 2014 med 115hk som nu ligger på blocket, redan runt 2017/2018.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...