Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Saratuve

Måla innertak med vinyl?

Rekommendera Poster

Hej!

Är de någon som har erfarenhet av att måla ett innertak bestående av nån form av textil? (Lite osäker på materialet, båten är en amerikansk daycruiser maxum 28)

vi är inne på att köpa sprayburkar man målar bilinredningar med, vinylspray, o såklart rengöra ordentligt innan.

vi har några ofarliga svartmögel fläckar som inte går bort (rekonditionerare har kikat på de) som vi tänkte testa o måla över!

 

sen har vi Manchestertyg på sätena nedanför, går de o måla med samma färg?

tacksam för svar! 

Sara 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min första tanke är ett stort nej då jag gissar att tyget skulle bli som ett oplöjt potatisland om man förstorar det i en kamera och lätt samlat på sig både damm och smut och omöjligt att hålla rent..

sen började jag googla för ingenting är väl omöjligt men resultatet kan nog bli lite olika.

här kopierar jag in en text som jag tycker passar bra in i sammanhanget..

 

Du kan måla alla sorters tyg men resultatet varierar beroende på tygets karaktär. Generellt gäller att tyg alltid blir stelare och förlorar sin följsamhet och lyster. Tänk också på att textil kan vara impregnerat och därmed vattenavisande vilket kan ställa till bekymmer vid målning. Testa någonstans där det inte syns för att se om du blir nöjd med resultatet innan du ger dig på en hel möbel.

 

här är min sökning

https://www.google.com/search?q=måla+om+tyg&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=måla+om+tyg&aqs=chrome..69i57.4684j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

fast personligen har tror jag inte på det med vinylfärg

såg grannen spraya sitt innertak i bilen en gång..en vecka senare hade hela altet vittrat ner.

sen är det just frågan hur det är behandlat, med allt från flamskyddsmedel(?) till impregnering som måste bort först..

men visst vore det skönt om det hade funkat. :) 

omklädning är ju inte det billigaste i världen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller på att måla hela taket, men lite...

 

1 timme sedan skrev Saratuve:

Vi har några ofarliga svartmögel fläckar som inte går bort 

 

Om några är enstaka svarta prickar kanske resultatet blir okej om man bara duttar färg på själva mögelprickarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade en gång ett textiltak i en bil som blivit sunkigt ned ngn typ av sprayfärg för tyg. Det blev helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Saratuve:

- - -

vi har några ofarliga svartmögel fläckar som inte går bort (rekonditionerare har kikat på de) som vi tänkte testa o måla över!

- - -

Spikhål efter tavelkrokar på vita väggar brukar jag "reparera" med TippEx. Den färgen är mattvit och fyller bra så det syns inte efteråt om man inte synar med förstoringsglas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man ta av manchester-tyget och färga det i tvättmaskinen med textilfärg tror jag det kan bli bra. Polaren gjorde det med sina enfärgade båtdynor, de blev jättefina. Färga dem i samma kulör de var tänkta från början (originalfärgen), annars finns risken att sömmarna - som oftast är syntettråd - får en annan kulör än tyget då syntettråd inte påverkas av färgen (oftast, finns två olika).
https://www.bauhaus.se/farg-tapet/farg-inomhus/textilfarg.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tyvärr kan vi inte ta av dem o det är dessutom halva i skinn... har du nån erfarenhet av att måla dynor i Manchester?

tack ändå för tipset! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev Zaphir:

min första tanke är ett stort nej då jag gissar att tyget skulle bli som ett oplöjt potatisland om man förstorar det i en kamera och lätt samlat på sig både damm och smut och omöjligt att hålla rent..

sen började jag googla för ingenting är väl omöjligt men resultatet kan nog bli lite olika.

här kopierar jag in en text som jag tycker passar bra in i sammanhanget..

 

Du kan måla alla sorters tyg men resultatet varierar beroende på tygets karaktär. Generellt gäller att tyg alltid blir stelare och förlorar sin följsamhet och lyster. Tänk också på att textil kan vara impregnerat och därmed vattenavisande vilket kan ställa till bekymmer vid målning. Testa någonstans där det inte syns för att se om du blir nöjd med resultatet innan du ger dig på en hel möbel.

 

här är min sökning

https://www.google.com/search?q=måla+om+tyg&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=måla+om+tyg&aqs=chrome..69i57.4684j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

fast personligen har tror jag inte på det med vinylfärg

såg grannen spraya sitt innertak i bilen en gång..en vecka senare hade hela altet vittrat ner.

sen är det just frågan hur det är behandlat, med allt från flamskyddsmedel(?) till impregnering som måste bort först..

men visst vore det skönt om det hade funkat. :) 

omklädning är ju inte det billigaste i världen

Tack för tipsen! Nej, det är relativt kostsamt o tar mycket tid om vi skulle göra de själv. Det är rätt mycket prickar så trot vi ändå ska ge oss på ett försök. Va i kontakt med en som rekonditionerar båtar men han kunde inte måla uppåt, annars rekommenderade han vinylfärg! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan man ta av manchester-tyget och färga det i tvättmaskinen med textilfärg tror jag det kan bli bra. Polaren gjorde det med sina enfärgade båtdynor, de blev jättefina. Färga dem i samma kulör de var tänkta från början (originalfärgen), annars finns risken att sömmarna - som oftast är syntettråd - får en annan kulör än tyget då syntettråd inte påverkas av färgen (oftast, finns två olika).
https://www.bauhaus.se/farg-tapet/farg-inomhus/textilfarg.html

Risken med spray inne i små utrymmen är väl att du får färgdamm/dimma överallt. Så att klä in 100% allt kan behövas.

Lika snabbt kan du säkert ta loss beklädnaderna... å om du gör det kan du ju klippa likadana bilar av lämpligt tyg/beklädnad, gjärna nytt och rent och i den färg och typ du vill ha... å så sätter du tillbaka det nya tyget/ beklädnaden.... typ när/om du ändå gör jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Saratuve:

 Tyvärr kan vi inte ta av dem o det är dessutom halva i skinn... har du nån erfarenhet av att måla dynor i Manchester?

tack ändå för tipset! 

Aha shit såg inte detta inlägg..

På något sätt med någon typ av färg går det nog. Tror inte ex. Manchester eller annan textil på typ dynor mm. är lämpligt att färga med täckande färg. Då måste ju färgen kunna flexa utan att spricka när man ex sitter på dynor.. bör bli som att trä en kådis över.?

I så fall bör det nog vara en slags vätande färg där lösningsmedlet (som såklart kan vara ex vatten) dunstar bort.

Takbeklädnaden, som inte belastas på samma vis, bör vara säkrare kort med spray.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Zaphir:

Du kan måla alla sorters tyg men resultatet varierar beroende på tygets karaktär.

Man kan  måla konstverk på tyg men då kallas det "duk".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli dags för lite foton tror jag...

 

Det blir lättare att föreslå lösningar om man ser vad som ska fixas.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tittade på  lite bilder på maxum 2800 om jag träffade rätt

väldans mycket tyg, nästan så mycket att jag föreslår att du lyfter upp den i akter och fyller på ett ton färg och tömmer sen..

har du funderat på att strippa sidor och tak och klä med skivor i annat snyggt men lättarbetat material?  det finns det ju en uppsjö av.

och sen kommer vi till dynorna som möjligtvis luktar lite om det varit eller är svartmögel på så att färga om tyget är väl bara att förlänga lidandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar bild på tak med fläckar på tak o Manchesterdynan...

 

vi upplever inte att de e någon doft till följd av svartmögel o har som sagt fått de konstaterat att det är helt ofarligt.

vi har lite ont om tid så att klä om taket känns för tidsödande. 

De finns firmor som målar om tak i båtar så de borde inte va helt omöjligt o få de bra, o enligt den person ja pratar med skulle isåfall en akrylfärg funka bra... 

Om ja förstått rätt borde akryl även fungera bra på tygklädsel då de en följsam färg men ja kanske har fel?

0D5523FC-63FC-48BE-A073-2C71EAA73F3D.jpeg

69BBF28D-A5E6-4D50-8FCB-B307CEB9EDC4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taket ser ju ut att gå att måla tycker jag.

 

Textilfärg vet jag att man kan man rolla på och det är nog textilfärg som är lämpligast på dynorna.

Färgen bör vara lite mörkare för att dölja fläckarna, kanske marinblått kan funka? Svårt att se utan överblick.

 

Kanten verkar vara i plast så den kommer att förbli vit, men kanske måste man vara försiktig så att den inte blir flammigt blå.

 

Mackey

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag nog - efter jag sett bilderna - försökt tvätta. Måla över mögel funkar sällan, det brukar snabbt krypa igenom. ShipShape, Klorin eller Galltvål är nog bra att försöka med istället för att kladda med diverse färger. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips! Värdefullt!

vi testar o måla taket o rullar dynorna med textilfärg! 😄

 

vi har själva försökt få bort möglet men inte lyckats, o sen har en rekonditionerare även testat utan resultat så de återstår tyvärr bara målning eller omklädning, o de tycker vi tar för mycke tid!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar längre tid att få ordning på eländet ni skapar genom att försöka måla på tyg.

Allt annat än riktig tygfärg som tvättas in i tyget eller att tyget på annat sätt dränks in i färgen är dömt att bli fult.

Tänk på att infärgning kräver att det går att skölja ordentligt så överskott försvinner annars kommer ni aldrig att kunna sitta på dynorna eller lägga något där.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har samma problem, Har du provat måla?

 

Mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-25 vid 13:00 skrev Saratuve:

 Tyvärr kan vi inte ta av dem o det är dessutom halva i skinn... har du nån erfarenhet av att måla dynor i Manchester?

tack ändå för tipset! 

Om du inte kan ta ut dem så kan du ju inte heller skicka dem till ett måleri i England?😉

 

Svartmögel kallas även ”jordslag” det är rätt svårt att få bort. Tvätt med Klorin är väl en huskur som kan fungera, i vissa fall, om möglet inte försvinner så bleker ju klorinet det.
Ett för mig nytt mirakelmedel, Abnet, visade sig vara väldigt bra ombord i min båt. Precis som du, så hade jag ett litet svarta prickar men på ett, väldigt begränsat område på en bit av inredningen, det var max en vecka gammalt. Men genom att spola med Abnet gick det efteråt att torka bort dessa mögensvampar.

 

Har du försökt att behandla de svartmögel skadade delarna med vinylspray? Det kanske kan fungera, men åtminstone återger det  det syntetiska kädselmaterialet sin forna glans och elastisitet.

2019-02-25 vid 12:16 skrev Lintott:

Spikhål efter tavelkrokar på vita väggar brukar jag "reparera" med TippEx. Den färgen är mattvit och fyller bra så det syns inte efteråt om man inte synar med förstoringsglas.

På små partier av jordslag jag avser tvättade jag med Klorin, på dom prickarna som det inte gick bort duttade jag på med litet utspädd Tippex.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade en tredjedel ättika med vatten i en sprayflaska och sprayade på ordentligt på tygtaket i vår gamla Draco som hade fullt med svartmögelprickar och i stort sett allt försvann.

 Det kan ju vara värt ett försök.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...