Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Stephan_D

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Ja, det undrar jag, min nya(begagnade) franska snabbseglare har en mystisk kon i plast på propelleraxeln.

 

Någon som vet vilken funktion den har?

 

Man skulle ju kunna tro att den minskar motståndet i vattnet, men gör den verkligen någon skillnad?

Kon.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Är konen lös och kan glida på axeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Vet inte men gissar. Anod. 

I plast?

 

Men jag kanske också får gissa?

Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wingan:

I plast?

 

Men jag kanske också får gissa?

Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning.

Läser slarvigt :( . Sorry

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler "killgissningar": En säkerhetsstopp för att propelleraxeln inte ska åka ur hylsan om den släpper från fästet på motorn.

 

Som turbulensminskare torde den inte göra så stor nytta. Området bakom kölen och runt propelleraxel/stödbock är redan så turbulent att konen inte lär göra någon effekt i det avseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter just nu löst på axeln, så att den går att skjuta fram och tillbaka, men den har en låsskruv så den ska fixeras på axeln.

 

Att den sitter där som en säkerhetsåtgärd för att axeln inte ska kunna glida ur kan ju vara en bra gissning, men en liten låsskruv i en plasthylsa känns ju inte som någon hundraprocentig garanti mot ett dylikt haveri, rodret förhindrar dessutom att axeln försvinner helt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skymtar en stoppskruv? på ovansidan.

 

Oooops. Det stod visst redan.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wingan:

I plast?

 

Men jag kanske också får gissa?

Om den kan glida på axeln och ligga mot axellagringen, skulle den möjligen kunna minska strömningsmotståndet en pytteaning.

 

Men en stark tro, kan göra mycket😀

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

långsökt men kan det vara nån form av vibrationsdämpare med justering fram och tilbaka på axeln?

fast en säkerhetstopp är ingen dum idé om materialet varit annat

det här är roligt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning till!

Om konen siter dikt mot lagringen kanske den skyddar lagringen om man råkar samla på sig en ankarlina eller något liknande i propellern.

 

En annan gissning är att den finns där för att det ser bra ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar varmt att se till att den icke kan glida. Glider den mot gummilagret så att spalten blir för liten/ingen är risken för att lagrets vattenkylning hämmas med övertemperering och lagerhaveri som följd.

Man brukar rekommendera att sätta en ring med Sikaflex vid kanten av tex en anod för att förhindra att så sker...

Sika.png

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

En gissning till!

Om konen siter dikt mot lagringen kanske den skyddar lagringen om man råkar samla på sig en ankarlina eller något liknande i propellern.

 

En annan gissning är att den finns där för att det ser bra ut.

 

Mackey

Den förklaringen hade även jag gissat på.

Å andra sidan skall den ju då ligga tätt an mot det vattensmorda lagret för att verkligen hindra den klenaste fiskelina att komma in och förstöra lagret, men å ena sidan skall ju som redan sagts, det vara ett mellanrum så att vatten kan cirkulera i lagret.

Men vad säger tillverkar, återförsäljare, eller står det någonting i bruksanvisningen?

 

Då det skall sparas in på alla saker, kan man ju tänka sig att tillverkarna inte monterar någonting onödigt på båten, så antingen kan konen vara eftermonterad av förre ägaren, eller då ditsatt av tillverkaren med ett dunkelt syfte..?

 

Aquadynamisk noskon av anodiserat kompositmaterial kanske?:P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg ovan kan jag tycka!
Själv tror jag dock inte på de framkastade förklaringarna enligt...
   Nej, en offeranod är knappast gjord av plast.
   Nej, en linskärare brukar ha vass egg och därtill sitta strax framför propellern (läs här: alltså inte strax framför första stödlagerfenan utan strax framför den potentiellt lininsnurrande propellern.)
   Nej, knappast för att det är snyggt. ; )


Nå, TS Stephan_D, har i en äldre forumtråd från i höstas angett nyinköpets fabrikat som citat: "Jeanneau Sun Fast 32i". Efter diverse googlande på det temat så har jag fastnat för ett foto enligt nedan.

Min fundering får bli att båtmodellen är extremt anpassad för snabbhet/racing?
(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)

Bildkälla
 

janö.propshaft.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt ju!

 

Alltså har med strömlinjeformning att göra när man går för segel och med hopfälld foldingpropeller. Finlir för skälen...

 

Spånar bara lite fritt. Kollar på ett annat forum.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lonelybird - Tack för Sikflex-tipset, kanske håller zinkanoden på plats också 🙂

 

Georg_Ohm - Att den är eftermonterad tror jag inte, då skulle både axel och roder tas loss först.

 

Thomas-1 - "(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)"

 

Vad menar du med den meningen, vilka säkerhetskrav är det som inte skulle uppfyllas?

 

Jag anser mig vara en väldigt "normal" fritidsseglare, detta är dessutom min fjärde Jeanneau på 25 år, så märket har åtminstone vunnit mitt förtroende.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Min fundering får bli att båtmodellen är extremt anpassad för snabbhet/racing?
(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)

Vilka säkerhetskrav är det man tullar på menar du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett radikalt förslag: maila varvet och fråga!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart en offeranod gjord i en sämre sorts plast än den du har i plastskrovet.:D

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stephan_D:

Lonelybird - Tack för Sikflex-tipset, kanske håller zinkanoden på plats också 🙂

 

Jepp, just zinkanoden är ju kritisk. Den kan bli rätt lös under säsongen. 

Har själv sett havererade lager pga att zinkanoden hindrat kylningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Stephan_D:

Thomas-1 - "(Ett sk "strykjärn" men då givetvis på bekostnad av säkerhetskrav som vi normala fritidsseglare kan ställa, men men??)"

Vad menar du med den meningen, vilka säkerhetskrav är det som inte skulle uppfyllas?

Jag anser mig vara en väldigt "normal" fritidsseglare, detta är dessutom min fjärde Jeanneau på 25 år, så märket har åtminstone vunnit mitt förtroende.

 

Uttryckte mig tyvärr slarvigt. Hade främst det helt oskyddade rodret i åtanke.
    Går ju rasande fort också med racing-inspirerade strykjärn, bli större kraftpåkänning vid eventuellt krock med diverse lömska undervattensobjekt.
Haha, min nedanstående båtmodell är tvärtom, har rodret mycket skyddat...
(...och seglar så förtvivlat sakta att man oftast hinner kolla sjökort/omgivning flera gånger om vid minsta osäkerhet. :))

    Jag är fortfarande skeptisk till att den aktuella plastmojängen skulle ha monterats original för att minska vattenmotståndet*?
Lutar istället åt att den är eftermonterad av nån tidigare fartglad  ägare,  mer glad än kunnig?? (Men osvuret är bäst, kolla som sagt gärna med varvet!)

   
Troligen smått "off topic" här - men angående offeranoder på rostfria propelleraxlar.
Kryssarklubben har en intressant PDF HÄR. Döm själv.
(Går i korthet ut på att förkopprad propeller, elektriskt isolerad från propelleraxeln, är en bättre korrosionsminskande metod med tanke på snäckpåväxt jämfört med zinkanoder.)


*) Skitsvårt detta med hydrodynamik men jag noterar ändå att vattenmotståndet ökar med kvadraten på farten genom vattnet enligt ekvationernas underbara värld.
(När exempelvis jag kajkar fram i 4 knop så fräser du nog förbi i 8, dubbelt så snabbt? Lika med "faktor 2 i kvadrat", alltså har du enligt formeln  hela 4 ggr så högt vattenmotstånd - detta alltså bara av fartskillnad - allt annat lika.) Dock inga svindlande farter för segelbåtar, är trots faktorn 4ggr högre vattenmotstånd fortfarande skeptisk till att din plastmojäng skulle vara original-monterad? Men förvisso, killgissar bara!
Wikipedia artikel 1 resp 2 angående vattenmotstånd/drag.   

rudder.protection.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎25 vid 20:34 skrev LonelyBird:

Jepp, just zinkanoden är ju kritisk. Den kan bli rätt lös under säsongen. 

Har själv sett havererade lager pga att zinkanoden hindrat kylningen...

Och jag har upptäckt att havstulpanerna koloniserade sig mycket bättre och mer effektivt på propellern när det tillkom en offeranod på axeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag seglar i Stockholms skärgård har jag aldrig haft problem med snäckor på propellern, brukar slipa den litet lätt varje vår för att frigöra litet kopparjoner, vet inte om det har betydelse, men det är ju snäckfritt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...