Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ainars

batteriladdning

Rekommendera Poster

Hej allihop! Läste idag något slags batteriguiden och där stod det att "Våta batterier får aldrig laddas med korkarna upp eller avskruvade."  När jag började syssla med batteriladdning för ca 30 sedan då fick man absolut skruva av korkarna annars skulle finnas risk för explosion. Och så har jag gjort i alla år. Kanske helt onödigt. Hur gör ni? Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror att din batteriguide "X" kan ha rätt i sak men överdriver eventuell fara med ordvalet "våta batterier får aldrig laddas med korkarna upp eller avskruvade"?
(Förmodligen är citatet hämtat ifrån nån kortfattad text, typ en tabell eller liknande? Eller så menar du en snabbladdare typ den som finns i bärgningsbilar, eller så menar du nån modern datorstyrd superladdare?)


Mina argument för alternativet locken på ...
    Finns såklart viss liten risk för antingen översvämmad* batterisyra eller gasning** vid batteriladdning.
Men hos moderna `våta batterier´ finns ibland inte ens möjlighet att öppna enskilda cellers lock för påfyllning, dessutom har de ofta en anslutning för egen gummislang ner som breddavlopp. Inget riskabelt tryck inuti batteriet kan därmed bildas?
   Båtens egen generator laddar ju ofta numera mycket bra. Inte fasen åker man omkring med avskruvade batterilock?


Mina argument för alternativet locken av ...
   Egentligen inga. Men kanske vid supersnabb strömrusning, typ laddning med påtvingad spänning långt utöver normala 14,3V?


*) Översvämning kan det bli ifall man fyller på för mycket batterivatten i ett urladdad batteri.
(Densiteten hos vätskan minskar ju som bekant vid vid laddning, och därmed ökar volymen.)
**) Gasning sker främst vid fulladdat batteri då man med hög laddspänning ändå envisas att fortsätta ladda. (Bildas då vätgas - som blandat med omgivningens luft ger explosiv knallgas.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en teoretisk risk vid "lock av" att en vätgasexplosion vid överladdat batteri kan gå ner i batterikärlet o kanske skvätta upp batterisyra.

Det finns en teoretisk risk vid "lock på" om det blivit igensatt i lockets avluftningshål o att locket då kan fara iväg av ev övertryck.

 

Båda riskerna är snarast teoretiska men jag skulle välja lock på för att minska skvalprisken.

 

Se bara upp med vart dräneringsslangar från avluftningen dras. Jag hade en sådan slang till garderoben bredvid batterifacket där jag ställt en uppsamlingsflaska. Flaskan tippade såklart, syran landade på hängslena till seglarbrallorna (men det insåg jag inte då...). Från seglarbrallorna fortplantade syran sig till axelpartiet på ett antal skjortor. Jag var lite förbryllad till om jag fått möss i båten innan jag drog rätt slutsats. Det var bara att förnya klädgarderoben...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det var "locket av" som gällde förr är ganska självklart. Dels jade inte alla korka lufthål men framförallt så saknade de flesta laddare reglering. Våta blybatterier gasar tidigast när spänningen överstiger 14,4V@25°C. Därför har de flesta marina generatorer också enmax spänning på 14.0 - 14,2V. Av säkerhets skäl.

Innan batterierna börjar koka så sjunker strömmen vilket är en indikation på att de är fulla och detta brukar moderna batteriladdare ta hänsyn till.

Normalt finns det ingen risk med knallgas, det händer inga olyckor helt enkelt. Manipulerar man däremot laddningen, eller laddar manuellt med betydligt högre spänning så kan det bli farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret! Med andra ord har jag onödan skruvat upp korkarna i rätt så många år. Kan lägga till att jag använder laddare CTEK Zafir 100 och den typ av laddare borde inte orsaka någon risk för explosion, eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ainars:

den typ av laddare borde inte orsaka någon risk för explosion, eller hur?

Och om det ändå sker så glöm inte att berätta det här ;)

Nej du behover inte vara orolig. Men man ska aldrig lämna en laddare obevakad utom rena underhållsladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...