Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fredde7

Råd om hur man säljer ett oavslutat projekt.

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett båtprojekt hängande över mig.

Inser att jag inte har rätt motivation för att ro det iland.

 

Tyvärr är rätt mycket pengar redan spenderade i detta, typ motorn renoverad uppdaterad, likaså drev.

 

Båten är en draco 200HT som är ren både in och utvändigt, behöver ny färg, samt montera tillbaka inredning.

Motor, aq 130 nyrenoverad på välkänd firma, med kvitto på jobb för 37000kr, samt drev likaså med kvitto på 25000kr.

Diverse nya leksaker som lantärnor, beslag mm..

 

Det jag vill ha råd om är, hur säljer jag detta till bästa pris? känner någon till någon firma som eventuellt vore intresserad att köpa

rubbet. Helt enkelt råd om hur jag kan göra.

 

Finns en ny bromsad Variant trailer till båten också, ska jag sälja den separat?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du får bäst betalt om du säljer nya och nyrenoverade delar för sig och resten för sig. Då finns det flera köpare, än det finns på ett Drako 200 HT renoveringsobjekt.

 

Det blir lite jobb med det och det kan ta tid, men jag tror inte på att sälja en "båtbyggsats" om du vill få tillbaks så mycket som möjligt av de pengar du satsat i projektet.

 

Så tycker jag, andra tycker säkert annorlunda.

 

Lycka till!

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mackey:

Jag misstänker att du får bäst betalt om du säljer nya och nyrenoverade delar för sig

Det tror jag också, "ej helt avslutat projekt" brukar inte locka folk. Tvärtom. För att inte tala om deras fruar.

Troligen bäst affär är att hitta någon som till en rimlig peng kan färdigställa. Men det är inte alltid lätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kloka ord.

Jag ska se över alternativet att färdigställa den istället, leja bort en del och göra en del själv. samt

sänka nivån lite grann.

/Fredrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-23 vid 13:59 skrev Mackey:

Jag misstänker att du får bäst betalt om du säljer nya och nyrenoverade delar för sig och resten för sig

Håller med men risken är ju att en del av det hela blir osålt. Dessutom måste du vara beredd att lägga tid på annonsering på Blocket eller vilken säljkanal du väljer. Samt ta emot alla samtal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev fredde7:

sänka nivån lite grann.

Du anar inte hur mycket man kan fuska när man inte ska ha grejorna själv ;)

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Du anar inte hur mycket man kan fuska när man inte ska ha grejorna själv ;)

Lycka till!

Då behöver det inte hålla i 1000 år menar du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Då behöver det inte hålla i 1000 år menar du?

  

Mackey

Nix. Det avgör den nye ägaren. Egna projekt har inte alls lika stort krav på hållbarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Leja bort" låter farligt dyrt. Du får knappast tillbaka pengarna. Å andra sidan får du kanske båten såld.

 

Hur som helst räkna inte med att få tillbaka det du lagt ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Marrexxx:

"Leja bort" låter farligt dyrt.

Ironi

Nej inte alls, det är ett perfekt svartjobb för någon som går på A-kassa eller är sjukpensionär (om man kan vara det nuförtiden).

 

Kanske finns det någon avdankad båtmekaniker som inte längre får några jobb...

Nej förresten, det är nog både farligt och dyrt...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir blir proffsjobben inte så dyra som man tror, man ska absolut kolla.

Sen finns det folk som vill ha lite extraknäck, det finns skolelever mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du speca upp vad som måste göras för att få i bruksskick.?

 

Vad som borde göras ytterligare för att få den i riktigt bra skick?

 

Vad mer behövs för at få mint condition?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Ber om ursäkt att jag inte svarat/komenterat de inlägg som kommit.

Jag är en "periodare" på forum.

 

Projektet ät alltjämt kvar, Har separerat rutor tak och båt samt slipat hela objektet, spacklat

alla defekter till en bra yta,  Har grundat med epoxiprimer 5-6 lager över hela skrovet samt 3 lager

invändigt.

 

Nu ska den "grovslipas" med långkloss, sedan får den stå över vintern, och under senvintern blir det två varv till med epoxiprimer som får fungera som slipgrund.

Sedan ska det "tokslipas" för att sedan rollas med dejissel marinblå under relingen och offwhite över.

 

Målet är att lyfta i motor och drev innan tak och rutor återmonteras, så detta kanske kan ske innan midsommar.

Sedan blir det nog bara en massa provkörande resten av säsongen. För att under vintern efter färdigställa den.

 

Sjukt långt bort känns det nu, mitt stora problem är slip och lack, jag har utvecklat härdplastallergi

från gamla synder på en "mönsterkort" fabrik samt egensnickrade surfbrädor.

Skyddsutrusning hjälper absolut, men är i praktiken omöjligt att avskilja sig 100%.

 

Råden jag fått är bra, jag känner dock ingen som är sjukpensionär, antar att försäkringskassan inte

tillhandahåller något offertunderlag heller :)

 

Om någon är intresserad av detta projekt är det fritt att höra sig för och lägga bud, jag har inte nått "point of no return" ännu.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt den här tråden. Är inte en Draco 200 värd ca 25000 kr i fungerande skick?

 

Och du känner att du måste färdigställa, leja bort arbete osv?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frippe: Jo, det går nog hitta sådana för 25kkr i fungerande skick.

Och ja, jag hade velat färdigställa detta projekt, dock har jag lagt "ribban" lite högre än "fungerande skick".

 

Om jag får lov att läsa mellan raderna i ditt inlägg, så tycker du att jag borde lägga ned? lägga ut den som objekt på blocket och ta vad någon vill ge för den? för att en båt som går att köpa i ett "fungerande skick" för 25kkr är ingen mening att gå all in på?

 

Ok...tanken har aldrig varit att den ska bli lönsam, eller gå med vinst vid eventuell försäljning, utan projektet var tänkt att bli just den båten jag ville ha, i ett perfekt skick.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du intresserad av att behålla båten när du färdigställt renoveringen?

 

Annars har han nog rätt. Sälj den välrenoverade motorn separat och skänk bort skrovet..

 

Vill du ha kvar den så finns det inga begränsningar, men att renovera den som välgörenhet? Du kommer aldrig att få tillbaka satsade pengar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dava: Ja absolut, ror jag renoveringen i land kommer den att behållas:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...