Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Berntsson

Båtar till salu

Rekommendera Poster

Lite tunt med segelbåtar på Blocket för närvarande... Ligger "allt" där eller har jag missat nån annan väsentlig site?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kanske allt i din närhet. Annars har du Boat24.com om du vill utanför rikets gränser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Kanske allt i din närhet.

Typ någon av dessa?

Alla kanske inte har segelbåtar, orkar inte kolla...

 

Mackey

 

http://www.albinhallen.com

http://www.ascendmarin.com

http://www.baadhuset.com

http://www.bataffar.se

http://www.bataffaren.se

http://www.batagent.se

http://www.batagent.se/

http://www.baterik.se

http://www.batformedling.com

http://www.batinvest.se

http://www.batonline.se

http://www.batsalongen.se

http://www.batvaruhuset.se

http://www.bcmarine.se

http://www.bellamer.com

http://www.benny-jessica.com

http://www.bluebay-marine.dk

http://www.boatcenter.se

http://www.bohuscharter.com

http://www.bootspark.de

http://www.borjessonbat.se

http://www.buckard.com

http://www.croatiayachtclub.se

http://www.danae-yacht.dk

http://www.dynamicyachts.se

http://www.emarin.se

http://www.frimarin.se

http://www.galarbryggan.se

http://www.gefleyachts.se

http://www.gregersbat.se

http://www.immarine.se

http://www.jacobs-yachts.com

http://www.jfmarin.com

http://www.jungfrusundsbatar.com

http://www.karlbergskanalensmarina.com

http://www.knapemarin.se

http://www.kolmodinsmarina.se

http://www.marindax.se

http://www.marinmaklarna.se

http://www.marinpoolen.se

http://www.marstrandyachts.com

http://www.maxibryggan.se

http://www.mossholmen.se

http://www.nautic-yacht.se

http://www.nautiqueexclusive.nl

http://www.navark.se/

http://www.navigareyachts.com

http://www.nordbat.nu

http://www.oceanlife.se

http://www.olssonsmarina.eu

http://www.onsalamarin.se

http://www.oresundsmarin.se

http://www.oscarsvarv.se

http://www.ostkustensbatformedling.se

http://www.oyab.se

http://www.pryachting.se

http://www.resaromarina.se

http://www.riddarfjardensmarina.se

http://www.salonanordic.se

http://www.saltisbryggan.se

http://www.seacastle.se

http://www.skipperborsen.dk

http://www.smy.se

http://www.storebro.net

http://www.storebro.se

http://www.vinces.fi

http://www.x-maritime.se

http://www.yachtbasen.com

http://www.yachtbroker.se

http://www.yachtcharter-sweden.com

http://www.yachtcharter-sweden.com

http://www.oresundsmarin.se

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar börjar säljas i april. De som ligger ute har ofta ägare som fantiserar om att att få jättebra betlat.

I april, maj börjar paniken komma när ingen ens har ringt.

Juni kan vara ännu bättre men då kan också några båtar blivit sålda.

Storlek och prisnivå är väldigt avgörande också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag köpte min i början av juli och prutade lätt 75.000kr på 500.000. 

Dyrare nu. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har följt blockets annonser under flera år,runt jul brukar det ligga på under 400 segelbåtar,men ökar sakta från februarirunt juni till augusti ligger det på uppemot 2000 båtar,men många återkommer år till år,verkar som det är ganska dött för båtar av 70,80,90 tal. Blir billigare för varje år o mer svårsålda.Nyare båtar verkar säljas lite lättare. Kanske bra att marknaden blivit lite sundare på senare år 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar bevakning på några båttyper sen jag senast köpte. Stämmer bra det Comfort4 skriver. Undantaget är ordentligt upprustade, äldre "lyxbåtar". Typ en Ramsus runt 250tkr ligger länge, men i toppskick med ny motor, fina segel mm kostar 500tkr och säljs ganska snabbt. Troligen en ganska bra affär. Eller om man tycker om att fixa, köp en billig och kosta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Comfort4:

Kanske bra att marknaden blivit lite sundare på senare år 

//Johan

Vad är det som blivit sundare egentligen?

 

En segelbåt som 1985 ny kostade 250 000:- kronor, 530 000:- kronor i 2018 års penningvärde,

samma båt 2005 kostade 500 000:- kronor, 530 000:- kronor i 2018 års penningvärde,

samma båt 2015 kostade 300 000:- kronor, 315 000:- kronor i 2018 års penningvärde,

 

Jämför man med löneindex för industriarbetare i 2018 års värde ser prisutvecklingen ut såhär istället; 

1985, 930 000:- kr

2005, 710 000:- kr

2015, 330 000:- kr

 

Om man jämför med bilbranschen är det nog sunt att priserna sjunker, men är det sunt att priserna relativt plötsligt rasar?

 

Är det verkligen sunt att en båt som upprustas löpande med nya segel, nya instrument, ny motor, etc. tappar markant mycket i värde?

 

Jag tycker inte det....

 

Tillägg: För att det inte ska bli allt för svart eller vitt menar jag inte att värdet ska hålla i sig för evigt. Nya generationer har nya/andra krav och marknaden styr.

 

Tillägg 2: Kollade på kul på en Comfort 30 från 1972, pris i dagens penningvärde 460 000:- kronor. Det är den ju inte riktigt värd, ens om den var sprillans...

Pris idag runt 60 000:- kronor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har en annan uppfattning på rotationen av båtar. 

Just 70-80-90 tal byter ägare betydligt snabbare än 00-10-talsbåtar. Eller båtar kring och under 250.000kr säljs snabbare än miljonen eller över. 

Att hosta upp ett par hundra tusen gör du kvickt  med hjälp av snabblånen och en månadskostnad på 1500-2500 för en båt i lån klarar många. 

Så är min uppfattning sedan vad som är verklighet är en annan sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag har en annan uppfattning på rotationen av båtar. 

Just 70-80-90 tal byter ägare betydligt snabbare än 00-10-talsbåtar. Eller båtar kring och under 250.000kr säljs snabbare än miljonen eller över. 

Att hosta upp ett par hundra tusen gör du kvickt  med hjälp av snabblånen och en månadskostnad på 1500-2500 för en båt i lån klarar många. 

Så är min uppfattning sedan vad som är verklighet är en annan sak. 

Så båtar är åxå en del av lånekarusellen? Jag trodde dom flesta köpte "leksaker" typ nöjen, resor, sommarstugor, båtar mm. med pengar "man" har. Fast det är klart. Bankerna har ju fått restriktioner och kan inte låta överbelåna hus, lägenheter och fastigheter så dom måste ju bivehålla sin "marknad".

Snart kan man m.a.o. teckna ny båt med typ leasing-avtal, gärna lite öl-dimmig, direkt på båtmässan. Låneinstitut å banker bör ju vara med å ställa ut där isf..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
18 minuter sedan skrev Caribic410:

Så båtar är åxå en del av lånekarusellen? Jag trodde dom flesta köpte "leksaker" typ nöjen, resor, sommarstugor, båtar mm. med pengar "man" har. Fast det är klart. Bankerna har ju fått restriktioner och kan inte låta överbelåna hus, lägenheter och fastigheter så dom måste ju bivehålla sin "marknad".

Snart kan man m.a.o. teckna ny båt med typ leasing-avtal, gärna lite öl-dimmig, direkt på båtmässan. Låneinstitut å banker bör ju vara med å ställa ut där isf..

 

Varför skulle båtar vara undantag när det gäller lån? Och har du alltid trott att alla båtar, från ekan till HR64, varit kontant betalda? 

 

Skyll inte på bankerna. Alla personer har egna val då det gäller att lägga upp sin ekonomi och vill man nu göra det under berusat tillstånd (?) så är det ett eget val det med. 

 

Frihet under ansvar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Silverfox59:

Varför skulle båtar vara undantag när det gäller lån? Och har du alltid trott att alla båtar, från ekan till HR64, varit kontant betalda? 

 

Skyll inte på bankerna. Alla personer har egna val då det gäller att lägga upp sin ekonomi och vill man nu göra det under berusat tillstånd (?) så är det ett eget val det med. 

 

Frihet under ansvar 

"Jag har trott/tror (vet fortfarande inte) att dom "flesta"... köper sina "leksaker" med pengar man har... såklart att det finns såna som lånar till båtar likväl som till resor, för att betala andra lån, till gåvor, mat mm. men trodde/tror.. inte att dom FLESTA gör det... ah skitsamma egentligen. Blev ju bara ett stickspår i tråden. 

Frågan var väl om alla båtar finns på/även på blocket.

Lånefrågan kom upp som nåt "självklart".. som kändes osjälvklart för mej. Frågan om finansiering.. med allt båtfolk man/vi/jag träffat genom åren har nog aldrig kommit upp så jag har inte en susning om hur det ser ut ens i min näromgivning. Om dom flesta lånar.. så bör väl priserna snarare gå upp än ned.. eftersom det är nästan gratis, räntemässigt, och priser mer styrs av månadskostnad än av hur mycket man egentligen är skyldig..Gäller väl bostadsmarknad i alla fall?

Förr kunde ju bra ränta vara runt 20% 

Nu är allt över 1.2% dåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
37 minuter sedan skrev Caribic410:

"Jag har trott/tror (vet fortfarande inte) att dom "flesta"... köper sina "leksaker" med pengar man har... såklart att det finns såna som lånar till båtar likväl som till resor, för att betala andra lån, till gåvor, mat mm. men trodde/tror.. inte att dom FLESTA gör det... ah skitsamma egentligen. Blev ju bara ett stickspår i tråden. 

Frågan var väl om alla båtar finns på/även på blocket.

Lånefrågan kom upp som nåt "självklart".. som kändes osjälvklart för mej. Frågan om finansiering.. med allt båtfolk man/vi/jag träffat genom åren har nog aldrig kommit upp så jag har inte en susning om hur det ser ut ens i min näromgivning. Om dom flesta lånar.. så bör väl priserna snarare gå upp än ned.. eftersom det är nästan gratis, räntemässigt, och priser mer styrs av månadskostnad än av hur mycket man egentligen är skyldig..Gäller väl bostadsmarknad i alla fall?

Förr kunde ju bra ränta vara runt 20% 

Nu är allt över 1.2% dåligt.

 

Bra funderingar men jag tro, ännu en gång annat 😊 att båtägande mer är en fråga om att vilja lägga ner den tid som krävs mer än ekonomi. Det känns som att segla ett par veckor i chartrad båt eller med skeppare blir mer och mer populärt. Och då speciellt i medelhavet, över Atlanten eller i Karibien. Att lägga 15.000 för en vecka per person är inte så mycket då du väljer bort ansvar och underhåll övrig tid. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Bra funderingar men jag tro, ännu en gång annat 😊 att båtägande mer är en fråga om att vilja lägga ner den tid som krävs mer än ekonomi. Det känns som att segla ett par veckor i chartrad båt eller med skeppare blir mer och mer populärt. Och då speciellt i medelhavet, över Atlanten eller i Karibien. Att lägga 15.000 för en vecka per person är inte så mycket då du väljer bort ansvar och underhåll övrig tid. 

 

Att ha egen båt eller inte tror jag åxå handlar mer om hur man vill prioritera sin tid än just finansieringen. "tid är det enda vi har" säger en del. "Tid är det enda vi har riktigt ont om" känns närmare min sanning i alla fall.

Sommaren är för kort, fast den flyttar ifs bara på sig men då kräver "jagandet" efter sommar både tid och resurser, semesterdagar år för få och för korta. "förr" hade man massa tid över bl.a. eftersom alla "måsten" skulle klaras av under kontorstid, vissa saker fram till kl 12 på lördagar, söndagar stängt.

Nu "måste" man göra alla måsten på kvällar och helger, t.o.m. jobba dygnet runt även om du inte har ett dygnet runt-jobb. Sen är det såna här sociala medier, som för många tar en normal heltid i anspråk.. så tiden i sig har väl inte blivit knappare men det som ska hinnas med har kanske blivit mer men framförallt ändrats från mellan kl.7-5 5dgr/V till mellan kl.00-24 7dgr/V

 

Fast jag tror inte "faktum" att man bankfinansierar ex. båtköp har gjort att priserna dyker.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att samhället har förändrats vilket gör att båtmarknaden för båtar under 32 fot har kollapsat.


Gruppen "Unga vuxna" som är villiga att ta steget och köpa en 24 fots båt har krympt oerhört mycket. Det är ju bara att titta i naturhamnarna, jag är oftast yngst i hamnen.

 

Då köpargruppen minskar, men inte utbudet, kraschar priserna.

När barnfamiljen köper förstabåten nu för tiden går de direkt på en 35 fot och ignorerar de mindre båtarna.

 

Det spelar ingen roll att en scampi 30 "borde" vara värd 250k utifrån diverse formler, om det finns dubbelt så många säljare som köpare.

Redigerad av KG__
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev KG__:

Jag tror att samhället har förändrats vilket gör att båtmarknaden för båtar under 32 fot har kollapsat.


Gruppen "Unga vuxna" som är villiga att ta steget och köpa en 24 fots båt har krympt oerhört mycket. Det är ju bara att titta i naturhamnarna, jag är oftast yngst i hamnen.

 

Då köpargruppen minskar, men inte utbudet, kraschar priserna.

När barnfamiljen köper förstabåten nu för tiden går de direkt på en 35 fot och ignorerar de mindre båtarna.

 

Det spelar ingen roll att en scampi 30 "borde" vara värd 250k utifrån diverse formler, om det finns dubbelt så många säljare som köpare.

I alla fall en formel som oftast stämmer. Utbud vs efterfråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror väldigt många lånar till sin båt. Om bankerna skruvar åt kraven för att låna blir det ju svårare att låna på huset till båtköpet. Kombinerat med en trendändring som beskrivs av andra inlägg så har det ändrat båtmarknaden totalt.

 

Om man t ex tittar på hushållens aktiesparande så är de tillgångarna

små.  För t ex män 30-44 år var medianportföljen värd 30 000 kr 2018. Medelportföljen 349 000 kr. De stora aktieinnehaven finns alltså hos relativt få individer. Medelsvensson har sina tillgångar i sitt hus och små finansiella tillgångar. Sök på scb:s hemsida så finns statistiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Klubbjackan:

Jag tror väldigt många lånar till sin båt.

Det är jag övertygad om. Att låna ett par hundra ribbor kostar ju inget. Man hör det här ibland på kurser, folk ska köpa båt. Finns ingen anledning att använda hela sparkapitalet att köpa båt för, man kan lika gärna använda det som kontantinsats och låna resten så man får lite mer båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att 70-80-talsbåtar ligger där de ligger prismässigt är ju inte så förvånande kanske men det som förvånar mig är att båtar från slutet av 90 eller början av 2000-talet ligger på samma (begärda) prisnivå som 15 år nyare båtar i vissa fall. Där har man väl verkligen de som fastnat i drömmar om bra betalt.  över 750.000 för en X-332 från -99. Vad kostar en betydligt nyare X-35 t ex? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade min båt ute till försäljning i över 1,5 år, sen tröttnade jag och bad en firma ta hand om försäljningen. 

 

Båten såldes efter 3 veckor 10% högre än mitt utgångspris, 250 000, så ändå i blancolån regionen. Dvs jag trodde inte man skulle behöva ”mäkla” köpet när det handlade om ”små” summor men det gjorde susen. 

 

Ett intressant fenomen jag sett är att båtar med nyare 1-3 år motorinstallationer säljs för mer än vad troligen installationen kostade plus då vad generellt båtmodellen kostar med orginal motorn.

 

Så får intrycket av att generellt sätt verkar folk prioritera ett bekymmersfritt ägande framför prislapp, vilket gör att man troligen kan motivera ekonomin med ett motorbyte på vissa populära modeller. Även detta fenomenet förklaras nog till stor del av lånekulturen, 100 000 extra i lån kostar 250 kr mer i ränta i månaden, vem vill inte ha en helt ny motor för 250 kr mer? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev BboatB:

Så får intrycket av att generellt sätt verkar folk prioritera ett bekymmersfritt ägande framför prislapp

Det tror jag också och det förklarar varför gamla Rasmus i renoverat skick verkar så lättsålda. Men det ska vara ganska ny motor, en renoverad motor är inte värt något extra.

Men det räcker inte med ara ny motor, det ska vara allmänt renoverat.

Det verkar kunna vara lönsamt att köpa en äldre båt, byta motor och genomföringar samt lacka om. Visserligen får man lite jobb men båten blir lättsåld, åtminstone om det är en "kvalitetsbåt".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...