Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Anmälde min mekaniker till ARN

Rekommendera Poster

Hej!

 

Flera här på forumet har säkert läst om både det ena och det andra problemet jag har haft med min båt sedan jag köpte den 2016. Ska försöka summera vad just det här handlar om i korta ordalag:

 

Båten repareras efter en transportskada sommaren 2017. Drevet byts, medbringaren byts. Jag är med som hantlangare och ifrågasätter redan på plats om inte motorn borde linjeras bättre då drevet formligen måste tvingas på plats. Inga problem, enligt mekanikern.

Båten har ett lätt missljud hela sommaren men efter nya försäkringar från mekanikern att allt är som det ska så släpper jag till slut det här.

Första semesterdagen 2018 så kommer vi 3nM innan medbringare går sönder och vi ligger still i vattnet. Mekanikern tycker inte att det är dennes fel utan jag växlar för hårt eller har haft grundkänning. Erbjuder honom möjligheten att åtgärda felet vilket han inte ens svarar på. Bekostar själv reparationen och i samband med detta konstateras att någon grundstötning ej skett. Det där missljudet + en massa vibrationer är som borta efter bytet och linjeringen. Nya mekanikern sa att motorn fick flyttas flera cm i höjdled!

 

Efter kontakt med konsumentrådgivare så anmäler jag mekanikern till ARN. Dokumenterar noga, får utlåtande från den nya mekanikern och skickar in hela paketet i september 2018. Innan dess har jag försökt nå en kompromiss med mekanikern som inte är intresserad.

I november får jag besked från ARN att mekanikern inte ens svarat och att jag kan vänta mig ett beslut i frågan inom kort.

Januari 2019 kommer beslutet där mekanikern rekommenderas att ersätta mig tom för de kostnader där jag saknar kvitto som tex betalning till traktorförare för att transportera båten! 100% vinst med andra ord!

Mekanikern ger inte ett ljud ifrån sig, först efter påstötningar hävdar han att han inte ens fått beslutet. Nu är det två dagar kvar tills jag måste rapportera till ARN om han följer rekommendationen eller inte och allt tyder ju på att han inte kommer att göra det. Detta var tyvärr väntat.

 

Efter 24 februari kommer ARNs beslut att stå fast och han kommer således hamna på "Svarta listan". En inte alltför trevlig lista att hamna på om man är verksam inom marin sektor på västkusten eftersom bara ett fåtal företag huserar där.

 

När beslutet väl står fast utgår jag ifrån att jag kan outa vilket företag det rör sig om då det ändå kommer att publiceras av medier så småningom men säg gärna till om jag trots allt inte får gå ut med företagets namn.

 

Tänkte mig lite allmän diskussion och inte minst delande av mina erfarenheter. Min stora förvåning är hur man kan gambla med futtiga 17 000 kr när man är verksam på en liten ort på västkusten inom denna lilla bransch. En googling på den här personens namn kommer ju fortsättningsvis att leda till "Svarta listan" och rimligtvis även den här tråden.

 

Det har ju gått mycket tid nu och någon större ilska från min sida finns inte alls längre. Jag har hela tiden försökt vara artig och saklig i vår kommunikation. Har heller inte sett det som speciellt troligt att jag skulle få några pengar. Detta skrivs således inte i något vredesmod utan mer som en summering nu när det börjar närma sig helt "klart".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt för dig men tror du har rätt inställning. Pengarna är borta.

 

Det är bra om du lägger ut företaget här. Såvitt jag vet så måste man prenumerera på Råd & Rön för att komma åt Svarta Listan.

Sen vet jag inte hur många som bryr sig egentligen. Vi har ju ett exempel på en medlem här som anlitat ett "Svarta-listan-företag" och fått mycket bra hjälp, vad man förstår av inläggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är bra om du lägger ut företaget här.

Håller helt med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger säkert något i det och det klart att ett utslag i ARN innebär ju inte att man är oärlig i största allmänhet. Ibland handlar det kanske om att "få sista ordet" och ibland är det kanske så att snålheten bedrar visheten. Eller så är visheten att det inte spelar någon roll för ingen "bryr sig" precis som du skriver.

 

I det här fallet tror jag i alla fall att jag har haft med en slarvpelle att göra. Den nya mekanikern konstaterade tex att låssprinten på styrleden inte var ditsatt. "Du hade kunnat tappat styrningen precis närsomhelst", sa han. Några veckor senare messade jag med tidigare ägaren till vår båt som nu har en Galeon. Samma mekaniker hade gjort jobb för honom och vad hände? Han tappade styrningen en bit utanför hamnen, sprinten satt inte i!

 

Sedan är min historia mycket större än det här ärendet. Samma mekaniker skulle inför köpet leta efter tecken på läckage vid styrtappen. "Inga problem" var det även då. Jag hann ju knapp få båten i vattnet i hemmahamnen förrän jag noterade läckaget vid styrtappen. Sedan var det en bälg som läckte efter sköldrennoveringen. Här tog han dock sitt ansvar och fixade det hela men inför sjösättningen tappade ju traktorchauffören båten på rampen vilket ledde till den lagning som är inledningen på ärendet hos ARN. Nu kan man i ärlighetens namn inte lasta honom för traktorförarens klantighet men det är en rätt ironisk serie av händelser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det ligger säkert något i det och det klart att ett utslag i ARN innebär ju inte att man är oärlig i största allmänhet. Ibland handlar det kanske om att "få sista ordet" och ibland är det kanske så att snålheten bedrar visheten. Eller så är visheten att det inte spelar någon roll för ingen "bryr sig" precis som du skriver.

 

I det här fallet tror jag i alla fall att jag har haft med en slarvpelle att göra. Den nya mekanikern konstaterade tex att låssprinten på styrleden inte var ditsatt. "Du hade kunnat tappat styrningen precis närsomhelst", sa han. Några veckor senare messade jag med tidigare ägaren till vår båt som nu har en Galeon. Samma mekaniker hade gjort jobb för honom och vad hände? Han tappade styrningen en bit utanför hamnen, sprinten satt inte i!

 

Sedan är min historia mycket större än det här ärendet. Samma mekaniker skulle inför köpet leta efter tecken på läckage vid styrtappen. "Inga problem" var det även då. Jag hann ju knapp få båten i vattnet i hemmahamnen förrän jag noterade läckaget vid styrtappen. Sedan var det en bälg som läckte efter sköldrennoveringen. Här tog han dock sitt ansvar och fixade det hela men inför sjösättningen tappade ju traktorchauffören båten på rampen vilket ledde till den lagning som är inledningen på ärendet hos ARN. Nu kan man i ärlighetens namn inte lasta honom för traktorförarens klantighet men det är en rätt ironisk serie av händelser :)

 

Aaa.. tyvärr. Summan av kardemumman. Man måste göra allt själv för att gardera sig. Men om man nu nån gång, och kanske flera ggr. av nån anledning måste anlita någon. Varför anlitar man samma som gort slarv å nybörjar klantningar varje gång tidigare? Eller tycker man att "man vet vad ma har..." att det kunde faktiskt ha varit ännu värre.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att lämna bort några privatprylar själv men varje gång man pratar med någon så är det alltid något, stort eller smått. Däremot har jag ganska många gånger erfarenheten "faan om det hade varit min privata bil!!!" Efter service/ reparation av tjänstebil. Och nej.. bil, båt, cykel mm. skiljer sig åt en del men jag har inte större spontant förtroende för någon som helst "hantverkare"-genre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som denna lysande stjärna i bilbranschen som gärna följer ARN's beslut, bara det är rätt!

 

"Plus reporter: Tycker du att företag bör följa ARN:s rekommendationer?

– Om de fattar rätt beslut, säger Nader Hadrous, som också uppger att de inte kommer att kompensera Felicia."

 

https://www.svt.se/nyheter/konsument/bilhandlaren-du-ar-inte-journalist-du-ar-kuklist

 

Såg igår att Blocket skall banna företag från att annonsera om de är på ARN's svarta lista. Borde ge lite effekt på bilnasarna.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Caribic410:

 

Aaa.. tyvärr. Summan av kardemumman. Man måste göra allt själv för att gardera sig. Men om man nu nån gång, och kanske flera ggr. av nån anledning måste anlita någon. Varför anlitar man samma som gort slarv å nybörjar klantningar varje gång tidigare? Eller tycker man att "man vet vad ma har..." att det kunde faktiskt ha varit ännu värre.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av att lämna bort några privatprylar själv men varje gång man pratar med någon så är det alltid något, stort eller smått. Däremot har jag ganska många gånger erfarenheten "faan om det hade varit min privata bil!!!" Efter service/ reparation av tjänstebil. Och nej.. bil, båt, cykel mm. skiljer sig åt en del men jag har inte större spontant förtroende för någon som helst "hantverkare"-genre.

 

Så sant, lätt att vara efterklok. Första gången tänkte jag efter lite diskussioner fram och tillbaka att han "nog bara hade otur". Sen var problemet också att jag verkligen inte hittade någon annan som kunde tänka sig att åka till mig då jag har båten i vänern. Nu har jag betydligt bättre kontakter så det ska inte behöva hända igen. Jag grejar gärna en del själv men jag har verkligen inte handlaget för motormeckande i någon större omfattning - jag har en förmåga att ha sönder saker på vägen...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Kane:

Såg igår att Blocket skall banna företag från att annonsera om de är på ARN's svarta lista.

Det låter bra, all heder åt Blocket!

ARN fungerar bra, de går att prata med. Ibland kanske man inte helt gillar deras beslut men det är ändå värt att följa deras beslut, det brukar löna sig i längden.

 

24 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag grejar gärna en del själv men jag har verkligen inte handlaget för motormeckande i någon större omfattning - jag har en förmåga att ha sönder saker på vägen...

Så kan det vara men det blir troligen billigare att ha sönder själv än att låta andra göra det!

----

Det som är konstigt är att så få går båtmekanikerkurserna. Det brukar vara många bra tips även för dem som har lite kunskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Olleman82:

 

Så sant, lätt att vara efterklok. Första gången tänkte jag efter lite diskussioner fram och tillbaka att han "nog bara hade otur". Sen var problemet också att jag verkligen inte hittade någon annan som kunde tänka sig att åka till mig då jag har båten i vänern. Nu har jag betydligt bättre kontakter så det ska inte behöva hända igen. Jag grejar gärna en del själv men jag har verkligen inte handlaget för motormeckande i någon större omfattning - jag har en förmåga att ha sönder saker på vägen...

Hmmm den "förmågan" har jag hört från fler. Dom gånger jag lyckats få de med "åkomman" göra något som dom förutbestämt att "man inte kan"-göra själv. Då har man ofta försökt följa instruktioner... vilka ofta gör inteproblem till problem och förklarar sånt alla ser samt får det enllaste att bli obegripligt... det skulle ibland krävas mer instruktion i hur man ska följa instruktionen än för själva "jobbet".. i nästan samtliga fall.. när "man" börjat uträtta "jobbet" har man "fastnat" i något moment som, precis som du säger har sönder något på vägen.. i dom situationerna hsr jag sagt "stopp.. titta på konstruktionen, titta vad varje del har för uppgift, varför ser dom ut som dom gör, hur har man satt ihop delarna.?? Släng anvisningen, tänk själv. Tänk hur, tänk varför.

I många situationer har hen, som inte kan.. inte förstått hur skälvklart och logiskt det är... att vem som helst, som bestämt sig för att hitta på konstruktionen skulle kommit fram till något liknande.. att det i nästan samtliga fall är väldigt mycket enklare och självklarare än "man" (om man bestämt sig för att "man" inte kan och att det krävs utomjordiska egenskaper) vågat drömma om.... bara man stälker sig frågorna hur? och varför.? Istället för att endast acceptera ett "att".

Göra en enkel instuktion, på en enkel uppgift, så att mottagaren ska ta emot det så som avsändaren menar är extremt komplicerat däremot. Oftast mycket mer komplicerat än att själv förstå hur/varför på en komplicerad uppgift.

99.9% sitter mellan ljudemottagningsorganen.. resten

"i händerna"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det absolut finns ett allmänintresse att få reda på vilka näringsidkare som inte följer ARN:s beslut. De som inte gör det är helt enkelt inte seriösa. Visst, de flesta jobb som utförs av dessa företag görs säkert på ett ok sätt. Det är när något går galet som de oseriösa aktörerna utkristalliserar sig. Jag passar mig i alla fall för att anlita någon som hamnat på svarta listan.

 

Om man inte prenumererar på Röd & Rån så finns alla som hamnat på svarta listan här:

https://www.byggahus.se/svartalistan/

 

T.ex. Marin & Fritid i Åmål, 2 gånger(!)...

 

 

Redigerad av Squidward
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Enbart på båtsidan finns det företag som är listade upp till tre gånger. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Squidward:

De som inte gör det är helt enkelt inte seriösa.

Precis, de seriösa följer besutten även om man ibland ogillar dem.

Jag tror många skulle välkoma om Maringuiden kunde publicera den svarta listan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-22 vid 10:21 skrev Olleman82:

Hej!

 

Flera här på forumet har säkert läst om både det ena och det andra problemet jag har haft med min båt sedan jag köpte den 2016. Ska försöka summera vad just det här handlar om i korta ordalag:

..........

Verkligen trist att läsa om det du drabbats av. Hoppas det löser sig på bästa sätt och att du får ett mer problemfritt båtägande framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Promod:

Verkligen trist att läsa om det du drabbats av. Hoppas det löser sig på bästa sätt och att du får ett mer problemfritt båtägande framöver.

Båtägande och problemfritt bör undvikas i samma men, men jag hoppas också Olleman82 får ett mera normalt problemfyllt båtägande framöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har tiden gått utt för företaget att "göra rätt för sig". Tråkigt men inte alls oväntat är jag rädd. Då återstår bara att publicera vem det handlar om. Björn som driver företaget är även verksam i branschen som anställd men jag nämner såklart inte på vilket företag eftersom jag inte haft något med dom att göra. 

 

Eftersom han nu blir publicerad med namn så vill jag förtydliga en sak angående den saknade sprinten i mitt andra inlägg: Jag har enbart hört historien från den tidigare ägaren till min båt och den delen har inget med min anmälan till ARN att göra. 

 

Företaget ifråga heter "Klarin Marin" och drivs av Björn Klarin som är verksam i Smögen med närområde.

http://www.freijd.nu/klarinmarin/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en person som heter Björn Klarin och denne har inget företag registrerat på sig enligt Ratsit. Han har heller ingen adress och inget telefonnummer... 

Kollar man på Eniro så har innehavaren av det telefonnumret, en Björn Klarin, endast en box-adress. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Björn Klarin verkar vara en hemlig prick;

Saknar folkbokföringsadress!

Inget registrerat företag!

Inga spår alls egentligen, vilket oftast är lite skumt.

 

Christer N han före...

 

Allt under förutsättning att det är den Björn (Allan) Klarin som är född 1964-03-09

 

Mackey 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan var vi fyra killar som spelade badminton en gång i veckan. Alla kände inte alla men alla kände någon. En av killarna som jag inte kände visade sig vara en svartmäklare. Han skröt med sin Porsche och sin nolltaxering. 


Vad jag vill säga med detta är att det alltid kommer finnas en Björn Klarin. 
Vad du kan göra är att tala med våra politiker. Eller sitta kvar i soffan och jäsa. 

 

Redigerad av Baxlaget
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig minnas att vi hade en annan båtmekaniker rätt nyligen som också gick lite under radarn, fast i Nynäshamn.

 

Hur gör man för att slippa dessa lycksökare som bara verkar sprida olycka omkring sig?

  1. Bäst är nog att gå på rekommendation.
  2. Be om referenser.
  3. Sök omdömen på nätet.
  4. Kolla att personen och företaget verkar förekomma på ett "normalt" vis när man googlar.
  5. Kolla på Allabolag eller liknande så att företaget verkligen finns.

Sedan kan alla göra fel och/eller ha en dålig dag.

Det enda sättet att aldrig göra fel är att aldrig göra något.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

Björn Klarin verkar vara en hemlig prick;

Saknar folkbokföringsadress!

Inget registrerat företag!

Inga spår alls egentligen, vilket oftast är lite skumt.

 

Christer N han före...

 

Allt under förutsättning att det är den Björn (Allan) Klarin som är född 1964-03-09

 

Mackey 

 

"Great minds think alike" :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker mig minnas att vi hade en annan båtmekaniker rätt nyligen som också gick lite under radarn, fast i Nynäshamn.

 

Hur gör man för att slippa dessa lycksökare som bara verkar sprida olycka omkring sig?

  1. Bäst är nog att gå på rekommendation.
  2. Be om referenser.
  3. Sök omdömen på nätet.
  4. Kolla att personen och företaget verkar förekomma på ett "normalt" vis när man googlar.
  5. Kolla på Allabolag eller liknande så att företaget verkligen finns.

Sedan kan alla göra fel och/eller ha en dålig dag.

Det enda sättet att aldrig göra fel är att aldrig göra något.

 

Mackey

Bra tips rakt igenom men faktum är att när jag anlitade honom så var det via referens och rekommendation, han hade en hemsida med eget domännamn och jag har dessutom fått tag på personer här på MG som vet vem det är och i alla fall inte hört att han misskött sig.

 

Han har en enskilda firma: (På alla fakturor inkl de till försäkringsbolaget så anger han dock "Klarin Marin" som företagsnamn.

https://www.allabolag.se/640309RJIH/verksamhet

 

Däremot så är f-skatten tydligen borta sedan november beroende på bristande redovisning så det har hänt en del sedan jag kollat upp honom. Han var också skriven på en adress i Lysekil tidigare men även det är numera borttaget så visst är det här en speciel person...

 

Ni som har båten runt smögen kan ju ta en titt på hans foto på hemsidan som alltjämt fungerar för han arbetar som sagt på en annan marina i området som anställd. Eller, han gjorde det i alla fall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag inte hänga så mycket läpp för detta utan jag tänkte starta säsongen med att se om det finns intresse att ta över båten nu när allt fungerar igen :)  Något med diesel och rak axel känns spontant som något för oss. Synd att Forbina 9000 har en så omodern planlösning men det är nog något åt det hållet som lockar mest nu iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Olleman82:

Han har en enskilda firma: (På alla fakturor inkl de till försäkringsbolaget så anger han dock "Klarin Marin" som företagsnamn.

https://www.allabolag.se/640309RJIH/verksamhet

 

Bra beskrivning på verksamheten om man jobbar med marin service.....

image.png.e47f5e25bb4a2dc4eba06c92fde51df4.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Olleman82:

Nu tänkte jag inte hänga så mycket läpp för detta utan jag tänkte starta säsongen med att se om det finns intresse att ta över båten nu när allt fungerar igen :)  Något med diesel och rak axel känns spontant som något för oss. Synd att Forbina 9000 har en så omodern planlösning men det är nog något åt det hållet som lockar mest nu iaf...

 

Vad är det för båt du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skicka denna tråd och utlåtandet från ARN till hans nuvarande arbetsplats. Kanske inte hjälper dig men kanske känns bra efteråt att han sabbat för dig, nu kanske du sabbar i alla fall lite för honom, åtminstone bör han bli lite arg å bara det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Kan du inte skicka denna tråd och utlåtandet från ARN till hans nuvarande arbetsplats. Kanske inte hjälper dig men kanske känns bra efteråt att han sabbat för dig, nu kanske du sabbar i alla fall lite för honom, åtminstone bör han bli lite arg å bara det...

Om hans nuvarande arbetsplats/arbetsgivare inte känner till dessa förehavanden på "annan ort" är det ju en tjänst att dom får veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

Trist när det händer såna saker. Vill nog påstå att det finns firmor  som tror sig kunna istället för att kunna på riktigt. Jag har själv också råkat ut för en riktig klåpare där jag fått bekosta ca 40 000 efter en helrenovering på en dieselmotor. Beteendet som Du beskriver var exakt lika hos mig. Omöjlig att tag i då garanti åberopades. Massor av fel i renoveringen. Jag var inte på långa vägar ensam om detta bekymret. Visa sig att väldigt många råkat ut för denne figur. Han har varit föremål för både ARN och rättsliga tvister. Var lite rädd för att det var han Du råkat ut för men det visade sig att det inte var. Av någon anledning så har jag inte sett några annonser från denna firma på Blocket i år. Varför vet jag inte. Jag har ventilerat detta i en tidigare tråd för några år sen. Alltnog, hoppas Du får eller fått ordning på Ditt maskineri. Jag har fått det med hjälp av aukt. verkstad för motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattar det det som att den här personens företag är (var) ett "one man band" .  De finns i byggbranschen också, de där som som kan allt. De kan visserligen vara klart lysande stjärnor inom vissa områden medan de bara går på bra självförtroende och snackartalang inom andra delar av yrket.

Tråkigt att drabbas, mitt djupa medlidande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...