Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nils_e

Någon som har provkört Ryds 548 Sport?

Rekommendera Poster

Det verkar för mig vara en prisvärd styrpulpet som går att få till riktigt bra pris begagnad. Hur beter den sig i sjön? Hur står den sig jämfört med sina äldre syskon 568 GT m.fl.? Lämpliga motorval? Hur är stuvutrymmen? Tips och tricks? Mitt primära användningsområde blir som utflyktsbåt/badbåt för dagsutflykter med familjer och vänner. Ser tyvärr att den bara är godkänd för fem personer, mot 568 GT som är godkänd för sex. Det är eventuellt något som skulle tala mot den. 😕

 

 

153811_medium_548_SPORT.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni räknar med att vara fler än 2 normalt sett när ni åker ut så skulle jag rekommendera en båt med "2 rader" sittplatser. 5-6 personer i en Ryds 548 känns som en nödlösning.

Ett exempel här (Finnmaster 55 SC);

image.png.3abad4a25b068c11b43514d768ab6fe5.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmastern verkar mycket trevlig (provsatt på båtmässan), dock verkar det inte finnas någon begagnat-marknad för den och om jag skall köpa den ny så blir det genast mer pengar än vad jag tänkt lägga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt med en 548 och jag upplever att den har sämre sjöegenskaper förmodligen beroende på att den väger ca 130 kg mindre. Den är "studsigare" i sjön.

 

568 är bättre planerad, har fler sittplatser ( upp till 8 pers funkar) och är ett bättre val enligt min mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ju varit inne på 568 också 🙂 Det känns bara konstigt att betala nästan lika mycket pengar för en båt som är 20 cm längre, men tio år äldre och med sämre utrustningsnivå. Men som sagt - jag har ju varit där och snurrat också.. av alla tre nämnda så är jag nog mest kär i Finnmastern, men som sagt - den är dyrare också och verkar inte gå att hitta begagnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmastern är för ny för att man skall hitta bra beggade än.

Jag klippte in den ovan för att visade vad jag menade med bra layout.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev nils_e:

Jo, jag har ju varit inne på 568 också 🙂 Det känns bara konstigt att betala nästan lika mycket pengar för en båt som är 20 cm längre, men tio år äldre och med sämre utrustningsnivå.

Skulle nog säga att 568an är ett ganska prisvärd alternativ. För runt 140-160 får du mycket båt och motor för pengarna. Både en Ryds 548 och Finnmaster 55 kommer bli dyrare (+50?) med jämförbara motorer, å andra sidan är de nyare båtar. Men välj den som känns mest rätt utifrån plånbok, dina behov och smak. Oavsett val lär ovan nämnda båtar stå sig ganska bra i värde över tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-22 vid 11:19 skrev Freez:

Skulle nog säga att 568an är ett ganska prisvärd alternativ. För runt 140-160 får du mycket båt och motor för pengarna. Både en Ryds 548 och Finnmaster 55 kommer bli dyrare (+50?) med jämförbara motorer, å andra sidan är de nyare båtar. Men välj den som känns mest rätt utifrån plånbok, dina behov och smak. Oavsett val lär ovan nämnda båtar stå sig ganska bra i värde över tid.

 

Tack för nyanserat svar! 548 går att få för ~180 begagnad verkar det som, en 568 med fyrtaktsmotor verkar inte gå att få för under 160 om jag läst marknaden rätt. 

 

Hur stor skillnad i sjöegenskaper upplevde du att det var mellan båtarna? Stor skillnad? Liten? Inser att frågan är lite av karaktären ”hur långt är ett snöre”, men ja, hoppas du kan utveckla lite kring dina upplevelser iaf! All input är uppskattad. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-23 vid 22:27 skrev nils_e:

Hur stor skillnad i sjöegenskaper upplevde du att det var mellan båtarna? Stor skillnad? Liten? Inser att frågan är lite av karaktären ”hur långt är ett snöre”, men ja, hoppas du kan utveckla lite kring dina upplevelser iaf! All input är uppskattad. :) 

 

Skillnaden i sjöegenskaper skulle jag säga är liten och svår att beskriva men jag upplevde att 548 "studsar" eller slår mer på vågorna förmodligen pga att den väger mindre? Största skillnaden mellan båtarna är planeringen, 568 har enligt min mening betydligt bättre och fler sittytor + en riktig solbädd (tillval) + bra bord + en riktigt bra "badplattform" + akterkapell (tillval). Köp minst 80 hk oavsett val av modell.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...