Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bettalis

Transfer bränsle ombord tank till tank

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Amigo 23 och i den har jag kvar den gamla dieseltanken i fören, och ingen motor i, däremot har jag en aktersnurra som hänger bak och ska byta ut den mot en ny maskin!
Jag tänker en Mercury 6 hk borde duga(båten är på 1.8 ton) med en typ 10 liters externtank under toften i sittbrunnen!

Vad jag vill göra är att använda den gamla tanken i fören istället för att springa med dunkar och stuva dessa inför långresa utan bara ha den mindre externa tanken där bak och den där framme som huvuddepå....
Jag har en bränsleledning dragen, men frågan är..... Hur ska jag pumpa bränsle från fören(som dessutom ligger i lägre nivå mot motor och dess mindre externa tank?

Har ni förslag på nån bra pump man kan sätta under sittbänken som kan på 10-15 minuter fylla ca 10 liter från fören till akter??? el eller handdriven har ingen betydelse, bara det pumpar.....

 

Fråga 2 medans man håller på! Tanken i fören är i mycket gott skick, men det är lite skvalp i botten på henne(kondens, dieselrester etc) och tidigare har det varit diesel i den, hur ska jag rengöra på bästa sätt??? T röd?

 

Seglarhälsningar Kapten Rödskägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du verkligen ha bensin i ett långt och antagligen gammalt kopparrör som dessutom troligen är både hårt och sprött. Jag har inga problem med bensin men detta tycker nog jag går över gränsen.

Pumpar för diesel finns det gott om men bensin är det värre med.

Tips: Skaffa en diesel eller fotogenvärmare och använd tanken till det istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis måste du först kontrollera skicket på ledningen ordentligt. Sedan kan du köpa en bränslepump avsedd för en bil, tex på Biltema, och montera den nära tanken. Strömbrytaren kan du ha i sittbrunnen. Jag skulle även se till att ha en bränslekran vid tanken, före pumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 6hästare går väldigt länge på 10 liter, köp en extra tank som slangen passar på så är det bytt tank på ett ögonblick.

Skulle du ha behov att köra kontinuerligt med motor, har du nog inte den optimala båten.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...