Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
MS-Alice

Ansö31-Köl

Fråga

I höstas köpte jag en Ansö 31, hittade en bult som satt längst ner mitt i kölsvinet. Då jag lossade bulten rann det ut färskvatten under 2 dagar. Jag undrar nu när den snart ska i plurret igen, om det är meningen att det ska vara vatten i kölsvinet? Och ska det i så fall vara något medel i det vattnet så det inte bildas alger, rost o.dyl?

Jag misstänker att vattnet som var i kölsvinet  fungerade som barlast, är det någon som vet hur det ska vara?

Tacksam för svar.

 

Vänligen

Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar.

På dagens båtar finns det inget kölsvin.

Det som ofta kallas kölsvin är väl det som jag och många kallar kölskrap.

Om det sitter en bult längst ner där, ur kan det då rinna ut vatten i två dygn!?

Har du nån bild på bulten och var den satt

Ansö 31 är väl en, i regel självbyggd självbyggd stålbåt av motorseglartyp!?

Sitter bulten utvändigt på kölen och är dränering för en ev inbyggd vattentank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

4C3040C1-3CAD-4FEC-B7A6-1E77F3BF28F3.thumb.jpeg.de17a337a35dffea139580f5b68a3fca.jpeg

 

Bulten sitter längst ner bakom hjulet på vaggan. Båten är från -77, och vattentanken är ett rostfritt slutet system inne i båten så därifrån kommer det inte. 

En seglare vi träffade spekulerade om att det kanske ska vara vatten i kölen som  stabiliserar så nu vet vi inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Några byggdes även i aluminium.

En bekant byggde en och som jag kommer ihåg det så var kölen fylld med blyhagel. Låter inte som det ska vara vatten där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev MS-Alice:

- - -

En seglare vi träffade spekulerade om att det kanske ska vara vatten i kölen som  stabiliserar så nu vet vi inte. 

Det var ju tur att du skruva ur pluggen o lät vattnet rinna ur efter upptagning. Annars får du sprängverkan i kölen när vattnet fryser till is och utvidgar sig.

 

Har du hittat något påfyllningshål inne i båten?

 

Det kan ju vara en gammal färskvattentank som blivit så ohygienisk att den övergetts.

 

Mitt tips: Låt utrymmet vara tomt vid sjösättningen. När du använt båten ett tag så märker du om kölen behöver barlastas/fyllas för att båten ska bli styvare. Extravikt är annars av ondo och gör oftast att båten seglar långsammare (gäller även vid motorgång). Ansö´n är ju ingen snabbseglare så varenda 1/10-dels knop kommer att bli rätt eftertraktad när besättningens magar börjar knorra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det var det jag misstänkte när jag läste din fråga. Under en period när jag letade båt tittade jag på ett par Asö 31, men ståöjden ombord var för liten för att de skulle va intresanta. Är lång.

Båten är ju en motorseglare med dåliga seglingsegenskaper. Har idag en annan motorseglare med invändig styrplats och lite bättre ståhöjd.

Det kan ju antingen röras sig om en ren barlastvattentank eller en färskvattentank som samtidigt tjänar som barlast. Skulle den användas till färskvatten är det ju viktig att den tappas ur varje höst - om båten tas på land. Är tanken bara för barlast är det ju nästan bättre att fylla den med glykolblandat vatten. blandning 50/50 för maximalt frostskydd. Är då tanken på 1000 liter, så går det åt 500 liter glykol. en inte helt försummbar kostnad.

Vad säger säljaren, eller tidigare ägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det är inte så enkelt att det är en dyvika?

Båten är ny för TS kanske läcker axeltätningen eller vattenpumpen hela sommaren, kan bli mycket vatten innan det står över durkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag pratade precis med en som har byggt en Ansö 31 en gång i tiden. De fyllde kölen med plåtklipp från ett företag som hade mottot: "med hål som mål" men för att etta inte skulle rosta så hällde de i ett par liter vanlig motorolja.

Eftersom det var ett självbygge så kan det nog finnas många olika lösningar där säkert vatten kan ha varit en.

 

Någon form av ballast måste ju finnas!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
19 minuter sedan skrev bhemac:

Jag pratade precis med en som har byggt en Ansö 31 en gång i tiden. De fyllde kölen med plåtklipp från ett företag som hade mottot: "med hål som mål" men för att etta inte skulle rosta så hällde de i ett par liter vanlig motorolja.

Eftersom det var ett självbygge så kan det nog finnas många olika lösningar där säkert vatten kan ha varit en.

 

Någon form av ballast måste ju finnas!


Vi har ett företag här i Kungshamn som bygger stålhallar. De tillverkar alla delarna och stansar ur hål i balkarna för bultförband.

Har hört talas om att man tar de utsansade brickorna till barlast och tynger av olika slag och fyller på smörjolja runomkrinf för att det inte skall rosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev toaen:

Vi har ett företag här i Kungshamn som bygger stålhallar.

Llentab? Fräck byggteknik!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
45 minuter sedan skrev bhemac:
5 timmar sedan skrev toaen:

Vi har ett företag här i Kungshamn som bygger stålhallar.

Llentab? Fräck byggteknik!


Det var ett entrepenadbolag i mark och byggbranchen mm. De köpte en gammal lagerhall på utsidan Kungshamn. Hallen var rund.

Ägaren funderade runt konstruktionen och började bygga hallar som byggdes i markplan och lyftes upp med domkrafter allt eftersom byggnaden växte fram. Idag säljer och monterar Llentab hallar över halva jordklotet - om inte hela!?
https://www.llentab.se/

Försökte hitta en bild på en gammal rund hall, men det var svårt att få tag på nån som man kunde spara och dela. Smögens tennishall är väl en av de mer iögonfallande.
Hittade till slut en bild från min svågers företag - avvecklat sen länge.

1909041553_Guleskrsverken.jpg.dd7fadf2c282a5d75452cb166d160936.jpg

Den gröna runda hallen bakom bogserbåten är en gammal Llentabhall - den vita är av den nya modellen

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...