Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cybertron

Vad är detta för båt?

Rekommendera Poster

Hej

blev med båt idag och tänker mig att jag ska renovera uop den under våren. Inte så mycket renoveringsbehov men lite finns det iaf. 

men vad är det för båt? Märke/modell? 

 

vad för motor kan tänkas passa? 

tack

57236537107__6103A8C7-DC4B-4877-9AC3-9D1C956FC8B3 (1).jpg

57236538435__ECA241E5-D109-4C6A-A75E-E228D82B7E5A (1).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sa säljaren (förra ägaren) om vilken motor det var som inte längre satt kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad sa säljaren (förra ägaren) om vilken motor det var som inte längre satt kvar?

 

han hade haft en 20hk som skurit (eller gått sönder på annat sätt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vad sa han om prestanda? Hur många knop gjorde båten med den motorn? Var den stabil eller var motorstyrkan för stor så båten "vobblade"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ok, vad sa han om prestanda? Hur många knop gjorde båten med den motorn? Var den stabil eller var motorstyrkan för stor så båten "vobblade"?

inget han nämnde (eller jag frågade)

 

själv ska jag ha den för att ta barnen på mindre fisketurer/"finåkning". antar att jag inte behöver ha så många hk då? kanske räcker med 3hk? Vi bor på Gotland, vi kommer hålla oss i närhet till strandkanterna

 

En fråga, har alla utombordsmotorer möjlighet till att koppla in styrning/gasreglage ? Eller är det en funktion man måste "leta efter"?

Sitter en "Johnson Ship-Master" vid ratten på båten, med två reglage (gas och back?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog endel "hemslöjd" om du ska koppla styrning, gas och växel till en 3 hästare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Pentax:

Det blir nog endel "hemslöjd" om du ska koppla styrning, gas och växel till en 3 hästare.

aha, så de större motorerna är "förberedda"? hur stor måste man gå till för att det ska vara "lättare" att koppla ihop till styrpulpeten? 

Finns det bra platser på nätet där man kan lära sig sånt här eller är det bara att läsa på i forum och liknande?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från 20 är det oftast valbart med rorkult eller med en kula för rattstyrning. Under det är det mekande som gäller. Gå in på olika märkens hemsidor och se vad de har i sina sortiment, eller vill du att vi ska googla det för dig?

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pseudonym:

Från 20 är det oftast valbart med rorkult eller med en kula för rattstyrning. Under det är det mekande som gäller. Gå in på olika märkens hemsidor och se vad de har i sina sortiment, eller vill du att vi ska googla det för dig?

nej det är inte nödvändigt att du googlar åt mig! det klarar jag fint! men jag måste ju kunna ställa frågor ?! jag har ju aldrig hållt på med båtar förr, mc:s, bilar, datorer osv kan jag, men båtar är nytt. måste ju hitta sätt att lära mig ? 

men jag antar att det inte är här då. tack för mig och tack ändå för hjälpen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappa inte sugen pga av vissas taskiga kommentarer. Det kan vara ganska högt i tak här ibland, men det får man ta. Så fortsätt du att ställa frågor.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev cybertron:

nej det är inte nödvändigt att du googlar åt mig! det klarar jag fint! men jag måste ju kunna ställa frågor ?! jag har ju aldrig hållt på med båtar förr, mc:s, bilar, datorer osv kan jag, men båtar är nytt. måste ju hitta sätt att lära mig ? 

men jag antar att det inte är här då. tack för mig och tack ändå för hjälpen.

 

Häng här ett tag, så lär du dig enheldel, här finns mästergooglare , experter på lim, elektronik, små motorer, stora motorer, bensin, och diesel, språkpoliser, ja alla sorter.

Efter ett tag vet du ungefär vad de olika personerna är duktiga på.

Vissa likt mig själv tror att vi kan allt men det är ju knappast möjligt.

3 timmar sedan skrev Gelis:

Tappa inte sugen pga av vissas taskiga kommentarer. Det kan vara ganska högt i tak här ibland, men det får man ta. Så fortsätt du att ställa frågor.

Jag ställer mig bakom Gelis uttalande, och han är en av dom som har bra koll på sitt område.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog råda dig ha en skaplig motor. 3hk tröttnar du på så fort du vant dig vid båten. Finns ingen typskylt kvar? Där brukar stå max motor. Kommer bli tusan så mycket roligare om den orkar plana med dig och dina passagerare. Tyvärr vet jag inte alls vad det kan vara för båt. Hoppas någon vet och vet max motor. Du bör nog ha max eller rätt nära max när det är så små effekter som det gäller här. Tråkigt om den bara orkar plana med en person ombord. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev M__G:

Jag skulle nog råda dig ha en skaplig motor. 3hk tröttnar du på så fort du vant dig vid båten. Finns ingen typskylt kvar? Där brukar stå max motor. Kommer bli tusan så mycket roligare om den orkar plana med dig och dina passagerare. Tyvärr vet jag inte alls vad det kan vara för båt. Hoppas någon vet och vet max motor. Du bör nog ha max eller rätt nära max när det är så små effekter som det gäller här. Tråkigt om den bara orkar plana med en person ombord. 

 

tack för input, nej jag har inte hittat någon typskylt tyvärr. jag har dock inte hunnit gå igenom hela båten ännu (men antar att den brukar sitta hyffsat synlig/tillgänglig)

 

Håller på att leta på en hyffsat pris på en 15-20hk. 

 

Var inne på att det kunde vara en Selco men den har fel "front" och saknar ruta. (även om färg och form verkar vara ganska nära). Verkar inte heller vara en Ryds. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tror jag den klarar mer än 20 hästar, kanske rent upp mot 50. Vad är måtten på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev cybertron:

Den verkar vara 4m x1,6m

 

/micke

 

 

Verkar vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Verkar vara?

mäter med min tumstock, hur exakt måste man vara?

3,9130242x1.59388764 ?

jag har ingen typskylt så jag kan inte vara helt exakt, har heller ingen laseravståndsmätare tillgänglig och jag har 4 sjuka barn hemma. så den verkar vara 4mx1.6m på det längsta respektive bredaste stället.

 

antar att de flesta av er vet allt om båtar, fått köra båt redan som barn av er farfar som alltd varit sjöman, liksom hans farfar innan honom i 10 generationer.....det har inte jag. Jag har endast åkt med några enstaka gånger och vill prova på detta till synes mysiga sjöliv. Helst utan att bli påhoppad av div. veteraner som uppenbarligen inte vill svara på frågor utan hellre trackar ner på en som vill lära sig.

Redigerad av cybertron

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎02‎-‎21 vid 07:50 skrev Gelis:

Tappa inte sugen pga av vissas taskiga kommentarer. Det kan vara ganska högt i tak här ibland, men det får man ta. Så fortsätt du att ställa frågor.

Precis!

Men i all välmening bör du nog multiplicera tänkt motorstyrka med kanske 10... eller ja som redan nämnts kanske en 20 hk motor räcker. Tänk på att Gotlands stift inte bara omges av ett farligt gift, det är trots allt ett relativt stort hav med oskyddad kust för en liten motorsvag båt. Endast tre hästkrafter kan förefalla vara en större gräddvisp. Så fortsätt att leta efter andra motorer.

 

Jag minns dessa båtar från sent 1960-tal till mitten av 1970-talet, fanns flera olika fabrikat. Båttypen kallas väl fortfarande för "sportbåt". Det fanns med stor sannolikhet en gång en böjd vindruta i akterkant av fördäcket. Med åren har den rutan troligtvis blivit spröd och missfärgad av UV-strålningen och tagits bort.

 

Av bilderna att döma och av mitt minne från denna båttyp, bukar det vara vajerstyrning. Balom ratten en trumma med några varv vajer, sedan via brytrissor till ett enklare läckage till motorn.

Som sagts, med litet hemslöjd går det ju att länka denna vajer för styrning till vilken motor som helst, svårare kan det bli med gas och växel.

 

En ungdomskompis hade en snarlik, den var också röd med vitt skrov. Den hade en högbyggd Mercury utombordare, en sådan där med blanka sidopaneler. Jag vill minnas att det var en på 50 Hk, en enorm motor på den tiden. Efter den båten åkte vi vattenskidor, det gick nätt och jämt att åka två, men en ensam åkare orkade båt och motor med bra. Det är väl preskriberat nu, men vi åkte vattenskidor i Rosenlundskanalen nedanför Feskekörka med denna, det blev förevigat av en fotograf från GT.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Precis!

Men i all välmening bör du nog multiplicera tänkt motorstyrka med kanske 10... eller ja som redan nämnts kanske en 20 hk motor räcker. Tänk på att Gotlands stift inte bara omges av ett farligt gift, det är trots allt ett relativt stort hav med oskyddad kust för en liten motorsvag båt. Endast tre hästkrafter kan förefalla vara en större gräddvisp. Så fortsätt att leta efter andra motorer.

 

Jag minns dessa båtar från sent 1960-tal till mitten av 1970-talet, fanns flera olika fabrikat. Båttypen kallas väl fortfarande för "sportbåt". Det fanns med stor sannolikhet en gång en böjd vindruta i akterkant av fördäcket. Med åren har den rutan troligtvis blivit spröd och missfärgad av UV-strålningen och tagits bort.

 

Av bilderna att döma och av mitt minne från denna båttyp, bukar det vara vajerstyrning. Balom ratten en trumma med några varv vajer, sedan via brytrissor till ett enklare läckage till motorn.

Som sagts, med litet hemslöjd går det ju att länka denna vajer för styrning till vilken motor som helst, svårare kan det bli med gas och växel.

 

En ungdomskompis hade en snarlik, den var också röd med vitt skrov. Den hade en högbyggd Mercury utombordare, en sådan där med blanka sidopaneler. Jag vill minnas att det var en på 50 Hk, en enorm motor på den tiden. Efter den båten åkte vi vattenskidor, det gick nätt och jämt att åka två, men en ensam åkare orkade båt och motor med bra. Det är väl preskriberat nu, men vi åkte vattenskidor i Rosenlundskanalen nedanför Feskekörka med denna, det blev förevigat av en fotograf från GT.

 

Hej och tack för ditt inlägg. kollar man på "skrovet" fram så syns inga rester av rutan (inga hål eller så) men däremot så är det räfflat hela framdelen utom just precis där en ruta skulle kunnat sitta. 

 

Du har helt rätt angående styrningen, den är ett gäng trissor med en "fyrkantig järnbit med en skruv i mitten" där jag antar man sätter motorn . Växel/gas är även det vajer styrt, får väl se om det går att ordna. annars får man väl sätta äldsta grabben för att reglera hastighet :D

 

har ändrat focus på att försöka hitta en motor runt 20 eller mer hästar. men det blir fort dyrt. men jag har några månader på mig. 

 

det går en gummilist runt båten men den har gått av i slutet på ena sidan, kan man köpa sån list och sätta på med typ butyl och kan "smälta" ihop så det ser ut som en?

eller bör man försöka riva bort den gamla och sätta dit ny?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

En ungdomskompis hade en snarlik, den var också röd med vitt skrov. Den hade en högbyggd Mercury utombordare, en sådan där med blanka sidopaneler. Jag vill minnas att det var en på 50 Hk, en enorm motor på den tiden. Efter den båten åkte vi vattenskidor, det gick nätt och jämt att åka två, men en ensam åkare orkade båt och motor med bra. Det är väl preskriberat nu, men vi åkte vattenskidor i Rosenlundskanalen nedanför Feskekörka med denna, det blev förevigat av en fotograf från GT.

 

En sån här?

Snygga motorer

OckelboMercury.JPG

OckelboMercury2.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev cybertron:

...

Var inne på att det kunde vara en Selco men den har fel "front" och saknar ruta. (även om färg och form verkar vara ganska nära). Verkar inte heller vara en Ryds. 

"Selco" är ju det namnet som dyker upp även i min minnesbank, men denna båttyp var populär och det såväl importerades massvis med snarlika samt byggdes liknande på flera orter i landet. Det kan ju finnas avgjutna kloner på Selcobåtarna och andra också.

Det var väl först då strypulpetbåtarna intog skärgårdarna på bred front som denna båttyp mer eller mindre försvann.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev cybertron:

mäter med min tumstock, hur exakt måste man vara?

3,9130242x1.59388764 ?

jag har ingen typskylt så jag kan inte vara helt exakt, har heller ingen laseravståndsmätare tillgänglig och jag har 4 sjuka barn hemma. så den verkar vara 4mx1.6m på det längsta respektive bredaste stället.

 

antar att de flesta av er vet allt om båtar, fått köra båt redan som barn av er farfar som alltd varit sjöman, liksom hans farfar innan honom i 10 generationer.....det har inte jag. Jag har endast åkt med några enstaka gånger och vill prova på detta till synes mysiga sjöliv. Helst utan att bli påhoppad av div. veteraner som uppenbarligen inte vill svara på frågor utan hellre trackar ner på en som vill lära sig.

Den noggrannheten duger gott. bra att kunna mäta såpass skapligt med tumstock.

"Verkar vara" tolkades av mej som just "verkar vara" inte att man har mätt med något mätdon alls.

det finns ju gummijollar som är betydligt mindre, som har både 20hk och större. så du behöver nog inte oroa dej för att du tar till i överkant. Testa med kroppsvikt och andra vikter med båten i vatten, så båten i sig orkar bära den tyngd, när båten står still, som din motor kommer att ha

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

En sån här?

Snygga motorer

OckelboMercury.JPG

OckelboMercury2.JPG

Ler igenkännande! 😃 Litet mindre fenor mer likt Cadillac Eldorado -60 än -59 alltså.

Vill dock minnas att den motorn var svart och inte vit.

Trailern hade något så modernt som "el-broms" som på något vis styrdes av dragbilens bromsljuskontakt.... tänk vad man minns en massa onödiga fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Caribic410:

Den noggrannheten duger gott. bra att kunna mäta såpass skapligt med tumstock.

"Verkar vara" tolkades av mej som just "verkar vara" inte att man har mätt med något mätdon alls.

det finns ju gummijollar som är betydligt mindre, som har både 20hk och större. så du behöver nog inte oroa dej för att du tar till i överkant. Testa med kroppsvikt och andra vikter med båten i vatten, så båten i sig orkar bära den tyngd, när båten står still, som din motor kommer att ha

aha, tack för tipset och sorry att jag överreagerade 👍

du menar att jag tar ner båten till kaj lägger i den och sedan testar jag att sitta där motorn ska sitta, om den inte välter så är bör den klara vikten av motorn iaf :D

en liten följdfråga, vad gör man med motorn när man låter båten ligga kvar i hamnen på sommaren? känns som att dem större motorerna väger en hel del, låter man dem helt enkelt sitta kvar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev cybertron:

aha, tack för tipset och sorry att jag överreagerade 👍

du menar att jag tar ner båten till kaj lägger i den och sedan testar jag att sitta där motorn ska sitta, om den inte välter så är bör den klara vikten av motorn iaf :D

en liten följdfråga, vad gör man med motorn när man låter båten ligga kvar i hamnen på sommaren? känns som att dem större motorerna väger en hel del, låter man dem helt enkelt sitta kvar?

 

Ska du ha båten i vattnet eller på treiler? Motorn skulle jag låta sitta kvar oavsett. Sen är ju stöldrisk att tänka på såklart. Jag hade motorbåt 5.55 m lång med 90hk motor. Den hade jag på treiler. Tyckte det va perfekt. Packa klart i båten hemma. Tanka på vägen. Lägga i där man kände för det. Slippa komma till en vattenfylld båt som det kanske fattades saker från.

Tänkte att du kan lägga i och kolla hur mycket vikt båten klarar i aktern när den ligger still. Då får du hum om hur stor motor den klarar, viktmässigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Ska du ha båten i vattnet eller på treiler? Motorn skulle jag låta sitta kvar oavsett. Sen är ju stöldrisk att tänka på såklart. Jag hade motorbåt 5.55 m lång med 90hk motor. Den hade jag på treiler. Tyckte det va perfekt. Packa klart i båten hemma. Tanka på vägen. Lägga i där man kände för det. Slippa komma till en vattenfylld båt som det kanske fattades saker från.

Tänkte att du kan lägga i och kolla hur mycket vikt båten klarar i aktern när den ligger still. Då får du hum om hur stor motor den klarar, viktmässigt.

 

Ps. Om du ska köra runt med båten. Kolla hur det är vettigt att tilta, spänna fast motorn så den inte skarar för mkt i sina fästen när du transporterar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika typer av motorlås på marknaden. En del sitter på bultarna som håller motorn, andra borrar man hål för och har en genomgående bult och ett lås på det. Vilket du ska ha är lite beroende på motor och båt. Ta en koll på tillbehörsfirmornas hemsidor så får du lite hum om hur det ser ut. Jag tänker på seasea, hjertmans, Watski, erlandsons brygga, finns säkert flera och lokala företag. Kolla även på blocket, kan funka som uppslagsverk och se om du hittar liknande båtar som din och vad de har för motorer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liten styrpulpet en gång, ca 4,20 lång. Skrovform mera som en planande eka. På den satt en 25 hk. Gick skapligt med en eller två ombord, vill minnas att plana med tre ombord var svårt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...